<국문초록> 본 연구의 목적은 지적장애 청소년이 가지고 있는 특징적인 결함을 줄이고 사회성 향상을 위한 미술치료프로그램을 적용하여 언어표현과 대인관계를 경험하여 그 효과를 검증해 보는데 있다. 이를 위해 일반학교 특수학급에서 공부한 지적장애 청소년 1명을 대상으로 단일사례 미술치료프로그램을 적용 총 12회기를 진행하여 실시하였으며 사회성 향상을 알아보기 위해서 언어표현, 대인관계 향상을 위해서 1획, 4회기, 8회기, 12회기를 +/- 평가하여 항목변화 및 합계 점수 변화를 확인하였으며 또한 KHTP 검사를 프로그램 적용되기 사전 사후로 측정 분석하였다. 미술치료프로그램의 초기단계에서는 미술에 대한 거부감을 없애고 재료 탐색과 ...
<국문초록> 본 연구의 목적은 지적장애 청소년이 가지고 있는 특징적인 결함을 줄이고 사회성 향상을 위한 미술치료프로그램을 적용하여 언어표현과 대인관계를 경험하여 그 효과를 검증해 보는데 있다. 이를 위해 일반학교 특수학급에서 공부한 지적장애 청소년 1명을 대상으로 단일사례 미술치료프로그램을 적용 총 12회기를 진행하여 실시하였으며 사회성 향상을 알아보기 위해서 언어표현, 대인관계 향상을 위해서 1획, 4회기, 8회기, 12회기를 +/- 평가하여 항목변화 및 합계 점수 변화를 확인하였으며 또한 KHTP 검사를 프로그램 적용되기 사전 사후로 측정 분석하였다. 미술치료프로그램의 초기단계에서는 미술에 대한 거부감을 없애고 재료 탐색과 라포형성에 초점을 두었다. 중기단계에서는 치료자 내담자 탐색 및 의사소통 훈련을 통해 자기인식, 타인이해 배려를 하고자 한다. 종결단계에서는 타인과의 관계증진을 통해 자아존중감과 성취감을 향상시키고자 하는 프로그램을 실시하였다. 각 회기는 인사하기를 시작으로 활동을 하면서 수업진행과정에서 언어표현관찰, 대인관계 형성을 하는 것으로 사회성 향상에 효과가 있다는 결론을 얻을 수 있었다. 미술치료프로그램을 실시함에 대상의 표집에 있어 일반화시키기에 무리가 있다는 한계를 지니고 있었다.
<국문초록> 본 연구의 목적은 지적장애 청소년이 가지고 있는 특징적인 결함을 줄이고 사회성 향상을 위한 미술치료프로그램을 적용하여 언어표현과 대인관계를 경험하여 그 효과를 검증해 보는데 있다. 이를 위해 일반학교 특수학급에서 공부한 지적장애 청소년 1명을 대상으로 단일사례 미술치료프로그램을 적용 총 12회기를 진행하여 실시하였으며 사회성 향상을 알아보기 위해서 언어표현, 대인관계 향상을 위해서 1획, 4회기, 8회기, 12회기를 +/- 평가하여 항목변화 및 합계 점수 변화를 확인하였으며 또한 KHTP 검사를 프로그램 적용되기 사전 사후로 측정 분석하였다. 미술치료프로그램의 초기단계에서는 미술에 대한 거부감을 없애고 재료 탐색과 라포형성에 초점을 두었다. 중기단계에서는 치료자 내담자 탐색 및 의사소통 훈련을 통해 자기인식, 타인이해 배려를 하고자 한다. 종결단계에서는 타인과의 관계증진을 통해 자아존중감과 성취감을 향상시키고자 하는 프로그램을 실시하였다. 각 회기는 인사하기를 시작으로 활동을 하면서 수업진행과정에서 언어표현관찰, 대인관계 형성을 하는 것으로 사회성 향상에 효과가 있다는 결론을 얻을 수 있었다. 미술치료프로그램을 실시함에 대상의 표집에 있어 일반화시키기에 무리가 있다는 한계를 지니고 있었다.
This research aims to verify the effects of a sociality-improving art-healing program on intellectually-retarded youths, especially in their linguistic expressions and personal relations or sociality indexes. One young student was chosen for this research with the experience of learning in the spec...
This research aims to verify the effects of a sociality-improving art-healing program on intellectually-retarded youths, especially in their linguistic expressions and personal relations or sociality indexes. One young student was chosen for this research with the experience of learning in the special class of an ordinary school. The single case of an art-healing program was administered 12 times, while the changes of items and scores (+/-) revealed in linguistic expressions and personal relations were evaluated at the intervals of 1, 4, 8, and 12 times. In addition, the KHTP test was analyzed before and after the program's application. In the early stage of the healing program with art, the student's sense of art denial was focused on. The search for materials and the formation of rapport were emphasized instead. In the intermediate stage, self-recognition and understanding others were stressed through the training of communications and interviewer searching. In the last stage, the program was held to improve the subject's senses of self-respect and accomplishment by way of the improved personal relations. In each program begun with greetings, sociality was improved in linguistic expressions and human relations. However, owing to the sampled subject, this study has a limit of generalizing this conclusion that an art-healing program has the effect of improving sociality for intellectually-retarded youths.
This research aims to verify the effects of a sociality-improving art-healing program on intellectually-retarded youths, especially in their linguistic expressions and personal relations or sociality indexes. One young student was chosen for this research with the experience of learning in the special class of an ordinary school. The single case of an art-healing program was administered 12 times, while the changes of items and scores (+/-) revealed in linguistic expressions and personal relations were evaluated at the intervals of 1, 4, 8, and 12 times. In addition, the KHTP test was analyzed before and after the program's application. In the early stage of the healing program with art, the student's sense of art denial was focused on. The search for materials and the formation of rapport were emphasized instead. In the intermediate stage, self-recognition and understanding others were stressed through the training of communications and interviewer searching. In the last stage, the program was held to improve the subject's senses of self-respect and accomplishment by way of the improved personal relations. In each program begun with greetings, sociality was improved in linguistic expressions and human relations. However, owing to the sampled subject, this study has a limit of generalizing this conclusion that an art-healing program has the effect of improving sociality for intellectually-retarded youths.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.