최근 들어 서비스산업의 비중과 영향이 확대됨에 따라 세계적으로 상품 교역량은 둔화되는 반면 서비스 교역량은 점차 증가하고 있다. 그러나 수출주도형 경제국인 우리나라는 서비스무역 부문에서 지속적인 적자를 기록하고 있다. 적자의 주요 요인으로 여행수지의 비중이 매우 큰 것으로 나타났다. 그러므로 서비스수지 개선을 위해 여행수지에 대한 보다 구체적인 연구가 필요하다. 이에 여행수지 적자를 개선하기 위한 관광산업 활성화 방안에 대해 고찰하였다.
본 연구는 문화콘텐츠산업의 활용을 중심으로 문화관광산업의 국제경쟁력을 비교연구 하였다. 현대의 관광기류를 반영하기 위해 문화관광의 개념을 전통적 문화관광에서 현대적 문화관광으로 확대하였다. 현대적 문화관광은 문화유산이나 유적지와 같은 기존의 자원 뿐 만 아니라 현대사회에서 새롭게 창출되고 있는 창조적 문화자원을 문화관광에 포함시킨 개념이다.
연구 수행을 위해서 문화콘텐츠로 대표되는 창조문화산업과 관광산업 간의 상관성을 분석하였다. 그리고 경쟁력 평가 모형을 이용하여 한국과 중국, 일본의 문화관광 경쟁력을 비교하였다. 실증분석 결과, 창조적 문화관광 자원을 활용할 경우 한국과 일본의 문화관광 산업의 경쟁력은 상대적으로 강화되는 반면 중국은 약화되는 것으로 나타났다.
본 연구에서 도출된 결과는 다음과 같다.
첫째, 창조적 문화자원인 문화콘텐츠 산업 중에서 영화, 방송, 캐릭터 산업의 수출규모가 관광성과와 통계적으로 유의한 상관관계를 나타냈다.
둘째, 전통적 문화관광 다이아몬드에서는 중국과 일본이 부문별로 높은 경쟁력을 보였으며, 전체적으로 중국이 한국에 비해 월등히 큰 다이아몬드를 형성했다.
셋째, 전통적 문화관광과 확장된 문화관광이 결합된 현대적 문화관광 다이아몬드에서는 일본이 확장된 문화관광 부문의 높은 경쟁력으로 인해 가장 큰 다이아몬드를 형성했다. 한국도 전통적 문화관광 다이아몬드에 비해 현대적 문화관광 다이아몬드가 확장된 형상을 보였다.
넷째, 요소조건의 경우 전통적 문화관광에서는 중국이 일본과 한국에 비해 큰 경쟁우위를 가졌으나 창조적 문화관광자원을 함께 고려할 경우 대부분의 항목에서 낮은 경쟁력을 보였다. 반면 한국은 현대적 문화관광 다이아몬드에서는 중국 및 일본과 비슷한 요소조건 경쟁력을 보였다.
다섯째, 한국은 요소조건과 수요조건에서는 현대적 문화관광에서 더 많은 경쟁우위를 가졌으나 지원 및 연관산업과 전략, 구조 및 경쟁 요인에서는 전통적 문화관광에서 더 많은 경쟁우위를 갖춘 것으로 나타났다.
마지막으로 중국은 전통적 문화관광 부문의 수요조건에서 우월한 다이아몬드를 형성했으나 문화콘텐츠 강국인 일본이 확장된 문화관광 부문 전반에 걸쳐 중국보다 월등히 큰 시장을 보유함으로써 현대적 문화관광 다이아몬드에서는 중국과 일본이 비슷한 크기의 다이아몬드를 형성했다.
분석 결과를 바탕으로 우리나라 문화관광 산업의 지속가능한 경쟁력 확보를 위한 전략적 방향을 제시하였다. 본 연구의 결과 및 시사점은 한국의 관광경쟁력을 강화시키고 서비스 수지 개선에 기여하며 나아가 문화산업과 관광산업 간의 학문적 연계를 활성화 시키는 계기가 될 것으로 기대된다.
최근 들어 서비스산업의 비중과 영향이 확대됨에 따라 세계적으로 상품 교역량은 둔화되는 반면 서비스 교역량은 점차 증가하고 있다. 그러나 수출주도형 경제국인 우리나라는 서비스무역 부문에서 지속적인 적자를 기록하고 있다. 적자의 주요 요인으로 여행수지의 비중이 매우 큰 것으로 나타났다. 그러므로 서비스수지 개선을 위해 여행수지에 대한 보다 구체적인 연구가 필요하다. 이에 여행수지 적자를 개선하기 위한 관광산업 활성화 방안에 대해 고찰하였다.
본 연구는 문화콘텐츠산업의 활용을 중심으로 문화관광산업의 국제경쟁력을 비교연구 하였다. 현대의 관광기류를 반영하기 위해 문화관광의 개념을 전통적 문화관광에서 현대적 문화관광으로 확대하였다. 현대적 문화관광은 문화유산이나 유적지와 같은 기존의 자원 뿐 만 아니라 현대사회에서 새롭게 창출되고 있는 창조적 문화자원을 문화관광에 포함시킨 개념이다.
연구 수행을 위해서 문화콘텐츠로 대표되는 창조문화산업과 관광산업 간의 상관성을 분석하였다. 그리고 경쟁력 평가 모형을 이용하여 한국과 중국, 일본의 문화관광 경쟁력을 비교하였다. 실증분석 결과, 창조적 문화관광 자원을 활용할 경우 한국과 일본의 문화관광 산업의 경쟁력은 상대적으로 강화되는 반면 중국은 약화되는 것으로 나타났다.
본 연구에서 도출된 결과는 다음과 같다.
첫째, 창조적 문화자원인 문화콘텐츠 산업 중에서 영화, 방송, 캐릭터 산업의 수출규모가 관광성과와 통계적으로 유의한 상관관계를 나타냈다.
둘째, 전통적 문화관광 다이아몬드에서는 중국과 일본이 부문별로 높은 경쟁력을 보였으며, 전체적으로 중국이 한국에 비해 월등히 큰 다이아몬드를 형성했다.
셋째, 전통적 문화관광과 확장된 문화관광이 결합된 현대적 문화관광 다이아몬드에서는 일본이 확장된 문화관광 부문의 높은 경쟁력으로 인해 가장 큰 다이아몬드를 형성했다. 한국도 전통적 문화관광 다이아몬드에 비해 현대적 문화관광 다이아몬드가 확장된 형상을 보였다.
넷째, 요소조건의 경우 전통적 문화관광에서는 중국이 일본과 한국에 비해 큰 경쟁우위를 가졌으나 창조적 문화관광자원을 함께 고려할 경우 대부분의 항목에서 낮은 경쟁력을 보였다. 반면 한국은 현대적 문화관광 다이아몬드에서는 중국 및 일본과 비슷한 요소조건 경쟁력을 보였다.
다섯째, 한국은 요소조건과 수요조건에서는 현대적 문화관광에서 더 많은 경쟁우위를 가졌으나 지원 및 연관산업과 전략, 구조 및 경쟁 요인에서는 전통적 문화관광에서 더 많은 경쟁우위를 갖춘 것으로 나타났다.
마지막으로 중국은 전통적 문화관광 부문의 수요조건에서 우월한 다이아몬드를 형성했으나 문화콘텐츠 강국인 일본이 확장된 문화관광 부문 전반에 걸쳐 중국보다 월등히 큰 시장을 보유함으로써 현대적 문화관광 다이아몬드에서는 중국과 일본이 비슷한 크기의 다이아몬드를 형성했다.
분석 결과를 바탕으로 우리나라 문화관광 산업의 지속가능한 경쟁력 확보를 위한 전략적 방향을 제시하였다. 본 연구의 결과 및 시사점은 한국의 관광경쟁력을 강화시키고 서비스 수지 개선에 기여하며 나아가 문화산업과 관광산업 간의 학문적 연계를 활성화 시키는 계기가 될 것으로 기대된다.
Recently the share and effect of service industry being expanded, service trade has been increasing while goods trade becomes dull in global economy. But Korea, an export-oriented economy, has recorded the chronic deficit in service trade. The major sector affecting this deficit is tourism. Therefor...
Recently the share and effect of service industry being expanded, service trade has been increasing while goods trade becomes dull in global economy. But Korea, an export-oriented economy, has recorded the chronic deficit in service trade. The major sector affecting this deficit is tourism. Therefore it is necessary to study on the improvement of tourism industry to reduce the deficit of service trade.
This study attempts to compare the international competitiveness on cultural tourism correlating with the culture content industry. The purpose of this study is to examine factors affecting the tourism competitiveness and to suggest the approach to gain sustainable competitiveness in tourism industry of Korea. This study 1) conceptualizes the 'modern cultural tourism' as a cultural tourism including the creative culture content as well as the traditional cultural heritage for tourism attractions, 2) analyzes the correlation between tourism and culture content representing the creative industry, and 3) compares the international competitiveness on cultural tourism of Korea, China and Japan. The result shows that when creative industry is utilized for tourism attractions, Korea and Japan's competitiveness is enhanced while China's weakened.
The major findings of this study are followings.
First, the export size of film, broadcasting and character among the creative industry have statistically positive correlations with inbound tourism.
Second, China's competitiveness is the highest and much higher than Korea in traditional cultural tourism. However, Japan has the biggest competitiveness diamond in modern cultural tourism with competitive advantages in creative culture content. Korea also expands its diamond in modern cultural tourism.
Third, in factor condition Korea forms almost same size of diamond with China and Japan in modern cultural tourism while smaller in traditional cultural tourism.
Fourth, Korea has more comparative advantages in factor and demand conditions of modern cultural tourism than traditional cultural tourism while less advantages in supporting and related industry and strategy, structure and rivalry factors.
These findings will offer useful insight into practical strategy to secure the sustainable competitiveness in tourism industry. In addition, the implications of this study will contribute to enhance the tourism competitiveness and improve the balance of service trade of Korea, and to provide the researchers one of the first inter-disciplinary study on creative culture content and tourism.
Recently the share and effect of service industry being expanded, service trade has been increasing while goods trade becomes dull in global economy. But Korea, an export-oriented economy, has recorded the chronic deficit in service trade. The major sector affecting this deficit is tourism. Therefore it is necessary to study on the improvement of tourism industry to reduce the deficit of service trade.
This study attempts to compare the international competitiveness on cultural tourism correlating with the culture content industry. The purpose of this study is to examine factors affecting the tourism competitiveness and to suggest the approach to gain sustainable competitiveness in tourism industry of Korea. This study 1) conceptualizes the 'modern cultural tourism' as a cultural tourism including the creative culture content as well as the traditional cultural heritage for tourism attractions, 2) analyzes the correlation between tourism and culture content representing the creative industry, and 3) compares the international competitiveness on cultural tourism of Korea, China and Japan. The result shows that when creative industry is utilized for tourism attractions, Korea and Japan's competitiveness is enhanced while China's weakened.
The major findings of this study are followings.
First, the export size of film, broadcasting and character among the creative industry have statistically positive correlations with inbound tourism.
Second, China's competitiveness is the highest and much higher than Korea in traditional cultural tourism. However, Japan has the biggest competitiveness diamond in modern cultural tourism with competitive advantages in creative culture content. Korea also expands its diamond in modern cultural tourism.
Third, in factor condition Korea forms almost same size of diamond with China and Japan in modern cultural tourism while smaller in traditional cultural tourism.
Fourth, Korea has more comparative advantages in factor and demand conditions of modern cultural tourism than traditional cultural tourism while less advantages in supporting and related industry and strategy, structure and rivalry factors.
These findings will offer useful insight into practical strategy to secure the sustainable competitiveness in tourism industry. In addition, the implications of this study will contribute to enhance the tourism competitiveness and improve the balance of service trade of Korea, and to provide the researchers one of the first inter-disciplinary study on creative culture content and tourism.
주제어
#문화관광 문화콘텐츠 국제경쟁력
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