본 연구는 학교교육에서 ‘흥미’의 중요성을 당연시여기면서도 실제로는 학생의 흥미가 유의미하게 작용하는 수업상황을 이끌기가 쉽지 않다는 문제의식에서 시작되었다. 문제의 원인은 흥미에 대해 일반적으로 가지고 있는 이중적인 태도에 있다고 보인? 아동의 흥미가 중요한 것이긴 하지만 흥미 위주의 교육은 단순히 재미있는 수업일 뿐 아동의 지적 성장에 별반 도움이 되지 못한다는 것이다. 그러나 흥미와 지적 성장이 꼭 반비례 관계에 있지는 않을 것이다. 감각적인 오락거리에 흥미를 가지는 경우가 있는 반면 좀 더 가치 있는 것들에 대한 흥미도 분명 존재하기 때문이다. 이러한 문제의식에서 본 연구는 교육적 원리로서 합의할 수 있는 흥미의 의미와 가치를 존 프래그머티즘 철학자 존 듀이의 흥미 이론을 통해 탐색하는 데에 목적이 있다. ...
본 연구는 학교교육에서 ‘흥미’의 중요성을 당연시여기면서도 실제로는 학생의 흥미가 유의미하게 작용하는 수업상황을 이끌기가 쉽지 않다는 문제의식에서 시작되었다. 문제의 원인은 흥미에 대해 일반적으로 가지고 있는 이중적인 태도에 있다고 보인? 아동의 흥미가 중요한 것이긴 하지만 흥미 위주의 교육은 단순히 재미있는 수업일 뿐 아동의 지적 성장에 별반 도움이 되지 못한다는 것이다. 그러나 흥미와 지적 성장이 꼭 반비례 관계에 있지는 않을 것이다. 감각적인 오락거리에 흥미를 가지는 경우가 있는 반면 좀 더 가치 있는 것들에 대한 흥미도 분명 존재하기 때문이다. 이러한 문제의식에서 본 연구는 교육적 원리로서 합의할 수 있는 흥미의 의미와 가치를 존 프래그머티즘 철학자 존 듀이의 흥미 이론을 통해 탐색하는 데에 목적이 있다. 듀이의 흥미 개념을 분석한 Ⅱ장에서 밝힌 특징적 성격은 두 가지이다. 먼저, 듀이는 그 특유의 일원론적 세계관에 근거하여 흥미를 설명한다는 점이다. 흥미라는 것은 순전히 ‘개인의 내면의 심리적 작용’이거나 ‘대상이 가지고 있는 특징’이 유발하는 무엇이 아니라 자아와 대상과의 관련성을 지각하는 상황 속에 나타나며 그 상황 안에서 나오는 ‘태도’이다. 흥미라고 할 수 있는 대상에 대한 자아의 특정한 태도는 듀이가 비유한 ‘참여자의 태도’로서 설명된다. 흥미란 곧 자아와 대상세계가 상황 속에서 역동적으로 일원론적 통합을 이룬 것을 뜻한다. 흥미가 순전히 자아의 심리적인 것도 아니고 대상에 붙박여 있는 것도 아니라면 흥미의 형성은 자아와 대상이 공존하는 상황이 어떠한가에 달려 있다. 따라서 이러한 흥미 개념을 학습 사태에 적용하면, 학생과 교과는 상황에 따라 충분히 역동적 통합을 이룰 수 있는 것이다. 다음으로, 듀이는 흥미 개념을 그 자체를 목적으로 추구하는 ‘직접적 흥미’와 수단적 과정에로 전이된 ‘간접적 흥미’로 구분하고 양자의 순환작용에 의해 흥미가 발달 할 수 있음을 설명한다는 점이다. 이러한 설명은 첫째로, 현재의 경험 안에서 교과지식의 학습 과정을 진정한 흥미의 상황으로 매개해 주는 가능성을 나타낸다. 둘째로, 흥미를 확보해야 하는 궁극적 의의는 현재적 경험의 질만이 아니라 미래의 계속적인 성장의 동력 강화에 있음을 알려준다. 아동의 흥미를 배려하는 교육이란 결코 방임적으로 현재 학생 개개인이 즉각적으로 좋아서 하고자 하는 활동을 허용하는 일이 아니다. 의미 있는 교과지식의 학습으로 귀결될 때라야 진정으로 흥미에 의한 교육이 되는 것이다. 흥미의 교육적 의미와 가치를 밝혀본 Ⅲ장에서는 교육적인 흥미 발달의 원리와 목적에 대해 살펴보았다. 먼저, 흥미는 구조적인 발달단계를 갖는다. 간접적 흥미가 생겨날 수 있는 사태를 연출하기 위해서는 아동의 현재 경험 안에 들어올 수 있는 직접적 흥미의 대상이 무엇인지 파악하여야 한다. 아동의 발달 단계에 따라 전형적으로 나타나는 직접적 흥미의 범위는 달라진다. 교육적으로 중요한 흥미의 유형으로는 순차적으로 발달하는 ‘신체적 흥미’, ‘조작적 흥미’, ‘과학적 흥미’와 이 세 가지 흥미를 발달시키는 동력이 되는 ‘사회적 흥미’가 있다. 이러한 아동의 흥미 발달의 구조적 패턴을 고려한 상황의 설정이 흥미의 순환적 발달을 가능케 하는 조건이 된다. 이로써 듀이가 바라는 것은 지적 도덕적 성향의 통합적 발달이다. 이것은 흥미의 원리에 기초한 경험을 통해 습득된 교과 지식은 단편적인 정보 수준으로 남아 있는 것이 아니라 문제해결에 필요한 지적 도구로 사용되고 그와 더불어 도덕적 가치가 내면화 되는 것을 의미한다. 다음으로, 흥미 발달이 추구하는 목적을 개인적, 사회적 차원에서 살펴보았다. 듀이는 삶의 형식으로서 민주주의를 추구하였다. 이러한 삶의 형식은 다양한 흥미의 공존과 그것들이 상호작용함으로써 흥미가 종적, 횡적으로 발달하는 것으로 나타난다. 개인의 흥미가 개성적 관심 세계를 향해 깊이 있게 발달해 감은 흥미의 종적 측면을 의미한다. 또, 흥미가 개인의 내적 발달 차원에서 머무르지 않고 타인과 공동의 세계를 향한 관심으로 확장되어 나감은 흥미의 횡적 측면을 의미한다. 이런 점에서 흥미의 발달이란 단순히 수단적 효율성 확보를 위한 교과학습이론 차원에 머무르는 것이 아니다. 그것은 개인적 발달의 차원을 넘어서는 의미가 있으며 흥미의 원리에 따른 교육을 받은 자만이 진정한 민주적인 공동 삶의 구성원으로서 그 역할을 하고 즐거움을 누리며 살아갈 수 있다. 흥미를 이렇게 재음미할 때 학교교육에서 학생들의 흥미를 존중한다는 것은 교육의 목적과 방법에 관련하여 새로운 의미를 갖게 된다. 학생의 현재 역량 및 필요와 상호작용할 수 있는 환경이 어떤 것인지를 잘 선별하여, 가치 있는 경험으로 완성될 수 있도록 매개해주는 것이 바로 교육방법이 될 것이다. 또한, 흥미의 종적, 횡적 지평의 연속적인 확장을 통한 지적, 정서적 성장이 곧 교육목적이 될 것이다.
본 연구는 학교교육에서 ‘흥미’의 중요성을 당연시여기면서도 실제로는 학생의 흥미가 유의미하게 작용하는 수업상황을 이끌기가 쉽지 않다는 문제의식에서 시작되었다. 문제의 원인은 흥미에 대해 일반적으로 가지고 있는 이중적인 태도에 있다고 보인? 아동의 흥미가 중요한 것이긴 하지만 흥미 위주의 교육은 단순히 재미있는 수업일 뿐 아동의 지적 성장에 별반 도움이 되지 못한다는 것이다. 그러나 흥미와 지적 성장이 꼭 반비례 관계에 있지는 않을 것이다. 감각적인 오락거리에 흥미를 가지는 경우가 있는 반면 좀 더 가치 있는 것들에 대한 흥미도 분명 존재하기 때문이다. 이러한 문제의식에서 본 연구는 교육적 원리로서 합의할 수 있는 흥미의 의미와 가치를 존 프래그머티즘 철학자 존 듀이의 흥미 이론을 통해 탐색하는 데에 목적이 있다. 듀이의 흥미 개념을 분석한 Ⅱ장에서 밝힌 특징적 성격은 두 가지이다. 먼저, 듀이는 그 특유의 일원론적 세계관에 근거하여 흥미를 설명한다는 점이다. 흥미라는 것은 순전히 ‘개인의 내면의 심리적 작용’이거나 ‘대상이 가지고 있는 특징’이 유발하는 무엇이 아니라 자아와 대상과의 관련성을 지각하는 상황 속에 나타나며 그 상황 안에서 나오는 ‘태도’이다. 흥미라고 할 수 있는 대상에 대한 자아의 특정한 태도는 듀이가 비유한 ‘참여자의 태도’로서 설명된다. 흥미란 곧 자아와 대상세계가 상황 속에서 역동적으로 일원론적 통합을 이룬 것을 뜻한다. 흥미가 순전히 자아의 심리적인 것도 아니고 대상에 붙박여 있는 것도 아니라면 흥미의 형성은 자아와 대상이 공존하는 상황이 어떠한가에 달려 있다. 따라서 이러한 흥미 개념을 학습 사태에 적용하면, 학생과 교과는 상황에 따라 충분히 역동적 통합을 이룰 수 있는 것이다. 다음으로, 듀이는 흥미 개념을 그 자체를 목적으로 추구하는 ‘직접적 흥미’와 수단적 과정에로 전이된 ‘간접적 흥미’로 구분하고 양자의 순환작용에 의해 흥미가 발달 할 수 있음을 설명한다는 점이다. 이러한 설명은 첫째로, 현재의 경험 안에서 교과지식의 학습 과정을 진정한 흥미의 상황으로 매개해 주는 가능성을 나타낸다. 둘째로, 흥미를 확보해야 하는 궁극적 의의는 현재적 경험의 질만이 아니라 미래의 계속적인 성장의 동력 강화에 있음을 알려준다. 아동의 흥미를 배려하는 교육이란 결코 방임적으로 현재 학생 개개인이 즉각적으로 좋아서 하고자 하는 활동을 허용하는 일이 아니다. 의미 있는 교과지식의 학습으로 귀결될 때라야 진정으로 흥미에 의한 교육이 되는 것이다. 흥미의 교육적 의미와 가치를 밝혀본 Ⅲ장에서는 교육적인 흥미 발달의 원리와 목적에 대해 살펴보았다. 먼저, 흥미는 구조적인 발달단계를 갖는다. 간접적 흥미가 생겨날 수 있는 사태를 연출하기 위해서는 아동의 현재 경험 안에 들어올 수 있는 직접적 흥미의 대상이 무엇인지 파악하여야 한다. 아동의 발달 단계에 따라 전형적으로 나타나는 직접적 흥미의 범위는 달라진다. 교육적으로 중요한 흥미의 유형으로는 순차적으로 발달하는 ‘신체적 흥미’, ‘조작적 흥미’, ‘과학적 흥미’와 이 세 가지 흥미를 발달시키는 동력이 되는 ‘사회적 흥미’가 있다. 이러한 아동의 흥미 발달의 구조적 패턴을 고려한 상황의 설정이 흥미의 순환적 발달을 가능케 하는 조건이 된다. 이로써 듀이가 바라는 것은 지적 도덕적 성향의 통합적 발달이다. 이것은 흥미의 원리에 기초한 경험을 통해 습득된 교과 지식은 단편적인 정보 수준으로 남아 있는 것이 아니라 문제해결에 필요한 지적 도구로 사용되고 그와 더불어 도덕적 가치가 내면화 되는 것을 의미한다. 다음으로, 흥미 발달이 추구하는 목적을 개인적, 사회적 차원에서 살펴보았다. 듀이는 삶의 형식으로서 민주주의를 추구하였다. 이러한 삶의 형식은 다양한 흥미의 공존과 그것들이 상호작용함으로써 흥미가 종적, 횡적으로 발달하는 것으로 나타난다. 개인의 흥미가 개성적 관심 세계를 향해 깊이 있게 발달해 감은 흥미의 종적 측면을 의미한다. 또, 흥미가 개인의 내적 발달 차원에서 머무르지 않고 타인과 공동의 세계를 향한 관심으로 확장되어 나감은 흥미의 횡적 측면을 의미한다. 이런 점에서 흥미의 발달이란 단순히 수단적 효율성 확보를 위한 교과학습이론 차원에 머무르는 것이 아니다. 그것은 개인적 발달의 차원을 넘어서는 의미가 있으며 흥미의 원리에 따른 교육을 받은 자만이 진정한 민주적인 공동 삶의 구성원으로서 그 역할을 하고 즐거움을 누리며 살아갈 수 있다. 흥미를 이렇게 재음미할 때 학교교육에서 학생들의 흥미를 존중한다는 것은 교육의 목적과 방법에 관련하여 새로운 의미를 갖게 된다. 학생의 현재 역량 및 필요와 상호작용할 수 있는 환경이 어떤 것인지를 잘 선별하여, 가치 있는 경험으로 완성될 수 있도록 매개해주는 것이 바로 교육방법이 될 것이다. 또한, 흥미의 종적, 횡적 지평의 연속적인 확장을 통한 지적, 정서적 성장이 곧 교육목적이 될 것이다.
This study started from the recognition that in spite of the importance of 'the interest', it's very hard to make lessons using students' interest meaningfully. The reason might come from general paradoxical point of view about interest. That is, though the student's interest has important values, t...
This study started from the recognition that in spite of the importance of 'the interest', it's very hard to make lessons using students' interest meaningfully. The reason might come from general paradoxical point of view about interest. That is, though the student's interest has important values, the interest-centered education is not helpful for the growth of student's intelligence. But the interest and the growth of intelligence are not in conflict with each other. For the interest exists not only on sensual pleasure but also on more valuable objective, too. This recognition made to start this study and tried to look for the meanings and values of interest as sharable educational principles based on the theory of interest in John Dewey's pragmatist philosophy. Dewey explains the interest from his unique monistic standpoint. The interest doesn't come from just the psychological state of individual, nor from the characteristic trait of the objective thing. But it comes from the attitude realizing that the self and the object are connected. The interest, the unique attitude of the individual self toward an object is explained as "the attitude of a participant" by J. Dewey. It means the monistic unity of self and world dynamically interrelated in a certain situation. In this sense the student and the subject-matter can become trans-actional united in some situations. Dewey explains that the interest is developed by the circulation of the ‘direct interest’ and the ‘indirect interest’. This explains as follows; First it shows the possibility that the present experience changes the learning of meaningful knowledge from subjects into the interesting situation. Second, the ultimate purpose to assure the student's interest is not only the quality of present experiences but also the reinforcement for the continual growth. The education that cares children's interest doesn't let one student doing anything he/she likes instantly and it becomes real education by the interest when it results in meaningful learning. To make it possible, we should find what is the direct interest in child's present experience because it makes the situation with the indirect interest. According to the stages of children's development, bounds of the direct-interest differs. Systematically, The interest consists of the ‘physical interest’, ‘manual interest’ and ‘scientific interest’ that develop gradually and the ‘social interest’ that makes the three interests. The right setting of situation for the child's present interest makes the circular development between interests. Through this way, what Dewey wants is the knowledge of subjects to make individual's intellectual and emotional growth. It doesn't remain as a particle of knowledge but as an active menas for problem-solving as well as an internalized values of good. Dewey considered and pursued the democracy as a life-style. Such a life-style is shown up by the coexistence and transaction of various interests and the development of interests vertically and horizontally, individually and socially. The vertical development means that someone's interest develops into the world of private interest. The horizontal development means that the individual interest doesn't remain in the personal stage but extends to the others and common world. From this point of view, the respect of interests doesn't stay only in effective teaching/learning method. It has the meaning beyond the individual development level. The person can learn function as a democratic citizen only who has been educated by principles of interests and then enjoy his/her life. When the interest reconsidered in such a way, the respect of child's interest has another meaning. So we have to judge what is the right environment that makes the learner's present ability and need to interact with each other. And through this, making the valuable experience in learners will be the right method for education. Also, the purpose of education would be the opening of a new prospect by the lengthwise and breadthwise development of interest.
This study started from the recognition that in spite of the importance of 'the interest', it's very hard to make lessons using students' interest meaningfully. The reason might come from general paradoxical point of view about interest. That is, though the student's interest has important values, the interest-centered education is not helpful for the growth of student's intelligence. But the interest and the growth of intelligence are not in conflict with each other. For the interest exists not only on sensual pleasure but also on more valuable objective, too. This recognition made to start this study and tried to look for the meanings and values of interest as sharable educational principles based on the theory of interest in John Dewey's pragmatist philosophy. Dewey explains the interest from his unique monistic standpoint. The interest doesn't come from just the psychological state of individual, nor from the characteristic trait of the objective thing. But it comes from the attitude realizing that the self and the object are connected. The interest, the unique attitude of the individual self toward an object is explained as "the attitude of a participant" by J. Dewey. It means the monistic unity of self and world dynamically interrelated in a certain situation. In this sense the student and the subject-matter can become trans-actional united in some situations. Dewey explains that the interest is developed by the circulation of the ‘direct interest’ and the ‘indirect interest’. This explains as follows; First it shows the possibility that the present experience changes the learning of meaningful knowledge from subjects into the interesting situation. Second, the ultimate purpose to assure the student's interest is not only the quality of present experiences but also the reinforcement for the continual growth. The education that cares children's interest doesn't let one student doing anything he/she likes instantly and it becomes real education by the interest when it results in meaningful learning. To make it possible, we should find what is the direct interest in child's present experience because it makes the situation with the indirect interest. According to the stages of children's development, bounds of the direct-interest differs. Systematically, The interest consists of the ‘physical interest’, ‘manual interest’ and ‘scientific interest’ that develop gradually and the ‘social interest’ that makes the three interests. The right setting of situation for the child's present interest makes the circular development between interests. Through this way, what Dewey wants is the knowledge of subjects to make individual's intellectual and emotional growth. It doesn't remain as a particle of knowledge but as an active menas for problem-solving as well as an internalized values of good. Dewey considered and pursued the democracy as a life-style. Such a life-style is shown up by the coexistence and transaction of various interests and the development of interests vertically and horizontally, individually and socially. The vertical development means that someone's interest develops into the world of private interest. The horizontal development means that the individual interest doesn't remain in the personal stage but extends to the others and common world. From this point of view, the respect of interests doesn't stay only in effective teaching/learning method. It has the meaning beyond the individual development level. The person can learn function as a democratic citizen only who has been educated by principles of interests and then enjoy his/her life. When the interest reconsidered in such a way, the respect of child's interest has another meaning. So we have to judge what is the right environment that makes the learner's present ability and need to interact with each other. And through this, making the valuable experience in learners will be the right method for education. Also, the purpose of education would be the opening of a new prospect by the lengthwise and breadthwise development of interest.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.