연구에서는 음악치료는 주요 치료양식으로서 발달장애인이 가지고 있는 다양한 질병을 다룬다. 또한 개인적 발달과 인간애의 궁극적인 달성을 위한 새로운 방향을 제시하며 타고난 정신적. 신체적 장애로 인해 자신과 타인 그리고 환경에 대한 인식이 부족한 사람들을 위하여 표현과 학습의 통로를 열어 준다. 즉 치료적 도구로서 음악은 비언어적인 수단으로 관계를 형성할 수 있게 하므로 지적 기능과 의사소통 능력의 결함 때문에 언어적으로 접근하기 어려운 사람들에게 중요한 의미를 갖는다. 음악은 치료의 매개체로서 다양한 수준에 있는 사람들과 접촉할 수 있는 힘을 갖고 있으며 생활에 필요한 기술(living skill)을 습득하도록 하는 등 광범위하게 적용되는데 음악치료는 일상생활에서 고립되어 있는 발달장애인에게 특히 효과적이다. 장애아 음악치료와 관련된 국내 석사학위 논문의 특성을 분석하려는 것으로 1993년부터 2004년 2월까지 발표된 특수아동 음악치료관련 논문 44편을 대상으로 하여 백분율과 ...
연구에서는 음악치료는 주요 치료양식으로서 발달장애인이 가지고 있는 다양한 질병을 다룬다. 또한 개인적 발달과 인간애의 궁극적인 달성을 위한 새로운 방향을 제시하며 타고난 정신적. 신체적 장애로 인해 자신과 타인 그리고 환경에 대한 인식이 부족한 사람들을 위하여 표현과 학습의 통로를 열어 준다. 즉 치료적 도구로서 음악은 비언어적인 수단으로 관계를 형성할 수 있게 하므로 지적 기능과 의사소통 능력의 결함 때문에 언어적으로 접근하기 어려운 사람들에게 중요한 의미를 갖는다. 음악은 치료의 매개체로서 다양한 수준에 있는 사람들과 접촉할 수 있는 힘을 갖고 있으며 생활에 필요한 기술(living skill)을 습득하도록 하는 등 광범위하게 적용되는데 음악치료는 일상생활에서 고립되어 있는 발달장애인에게 특히 효과적이다. 장애아 음악치료와 관련된 국내 석사학위 논문의 특성을 분석하려는 것으로 1993년부터 2004년 2월까지 발표된 특수아동 음악치료관련 논문 44편을 대상으로 하여 백분율과 빈도분석을 한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 연구외형의 분석에서 살펴보면 장애영역별로는 정서·행동장애영역에 관한 논문이 가장 많았으며, 연도별로는 1990년대에는 소수의 연구가 이루어지다나 2000년대에 들어서면서 석사학우 논문이 크게 증가하였다. 대학별로는 처음으로 음악치료학과가 개설된 숙명여대가 가장 많은 논문을 발표했고 수도권에 비해 비수도권 대학에서 특수아동 음악치료 관련 학위논문의 분포가 더 높은 것으로 나타났다. 연구자 전공별로는 음악치료와 음악교육 전공이 가장 많았다. 둘째, 연구대상의 분석에서 살펴보면, 연구대상자의 수를 3명으로 구성하여 음악치료를 한 경우가 가장 많았고, 학교 급별 분포에서는 특수학교와 일반학교에 소속된 아동을 대상으로 한 경우가 가장 많았으며 1990년대에는 특수학교 아동만을 대상으로 한 연구가 시행되다가 2000년대에 들어서면서 특수학교와 특수학급, 시설 및 조기교육실, 일반학교 모두를 대상으로 한 연구가 활발하게 이루어지고 있다. 셋째, 연구방법의 분석에서 살펴보면, 실험연구가 가장 많았고 실험설계 방법은 단일집단을 대상으로 사전 사후 검사를 한 논문이 가장 많았으며 1990년대에는 단일대상 연구가 계속되어 오다가 2000년대에 들어서는 실험/통제 집단을 구성하여 연구를 하는 논문과 질적 분석 연구가 늘어나고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 음악치료 활동과정 분석을 살펴보면, 진단평가시 적절한 진단도구를 사용한 경우가 조금 더 많았으며 음악활동과 관련된 진단평가를 한 경우 보다 하지 않은 경우가 더 많았다. 음악치료활동의 적용 기간 및 시간에 관한 분석에서는 6~10주간의 치료 적용기간과 주 2회 음악치료를 적용한 경우가 가장 많았으며 대부분 1회당 30분 이상의 음악활동을 하고 있는 것으로 나타났다. 음악치료 활동방법으로는 개인치료보다는 집단치료 방법을 더 선호하였고 음악활동과 기타활동이 혼합된 형태의 활동을 가장 많이 사용한 것으로 나타났다. 평가방법으로는 통계/질적 분석을 병행한 논문이 많았으며 음악활동과 반응평가를 위한 보조치료사 및 관찰자가 있는 논문이 더 많았다. 다섯째, 연구유형에 따른 연구결과의 분석에서 살펴보면, 실험연구에서 는 음악치료 활동이 장애아동에게 대부분 긍정적이었다는 연구가 많았으며, 조사연구에서는 설문지를 이용하여 장애아동 음악치료에 대한 인식도 조사와 장애아 음악치료 교육의 실태에 대한 면접조사를 하였으며, 문헌연구에서는 자폐와 정신지체, 학습장애아동을 위한 음악치료 방법에 대한 연구와 특수아동 음악치료의 교육적 효과에 대하여 고찰하였다. 각각의 연구들은 음악치료 연구의 실제적인 면, 이론적인 면의 기반이 되는 자료로서의 가치가 있었다.
연구에서는 음악치료는 주요 치료양식으로서 발달장애인이 가지고 있는 다양한 질병을 다룬다. 또한 개인적 발달과 인간애의 궁극적인 달성을 위한 새로운 방향을 제시하며 타고난 정신적. 신체적 장애로 인해 자신과 타인 그리고 환경에 대한 인식이 부족한 사람들을 위하여 표현과 학습의 통로를 열어 준다. 즉 치료적 도구로서 음악은 비언어적인 수단으로 관계를 형성할 수 있게 하므로 지적 기능과 의사소통 능력의 결함 때문에 언어적으로 접근하기 어려운 사람들에게 중요한 의미를 갖는다. 음악은 치료의 매개체로서 다양한 수준에 있는 사람들과 접촉할 수 있는 힘을 갖고 있으며 생활에 필요한 기술(living skill)을 습득하도록 하는 등 광범위하게 적용되는데 음악치료는 일상생활에서 고립되어 있는 발달장애인에게 특히 효과적이다. 장애아 음악치료와 관련된 국내 석사학위 논문의 특성을 분석하려는 것으로 1993년부터 2004년 2월까지 발표된 특수아동 음악치료관련 논문 44편을 대상으로 하여 백분율과 빈도분석을 한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 연구외형의 분석에서 살펴보면 장애영역별로는 정서·행동장애영역에 관한 논문이 가장 많았으며, 연도별로는 1990년대에는 소수의 연구가 이루어지다나 2000년대에 들어서면서 석사학우 논문이 크게 증가하였다. 대학별로는 처음으로 음악치료학과가 개설된 숙명여대가 가장 많은 논문을 발표했고 수도권에 비해 비수도권 대학에서 특수아동 음악치료 관련 학위논문의 분포가 더 높은 것으로 나타났다. 연구자 전공별로는 음악치료와 음악교육 전공이 가장 많았다. 둘째, 연구대상의 분석에서 살펴보면, 연구대상자의 수를 3명으로 구성하여 음악치료를 한 경우가 가장 많았고, 학교 급별 분포에서는 특수학교와 일반학교에 소속된 아동을 대상으로 한 경우가 가장 많았으며 1990년대에는 특수학교 아동만을 대상으로 한 연구가 시행되다가 2000년대에 들어서면서 특수학교와 특수학급, 시설 및 조기교육실, 일반학교 모두를 대상으로 한 연구가 활발하게 이루어지고 있다. 셋째, 연구방법의 분석에서 살펴보면, 실험연구가 가장 많았고 실험설계 방법은 단일집단을 대상으로 사전 사후 검사를 한 논문이 가장 많았으며 1990년대에는 단일대상 연구가 계속되어 오다가 2000년대에 들어서는 실험/통제 집단을 구성하여 연구를 하는 논문과 질적 분석 연구가 늘어나고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 음악치료 활동과정 분석을 살펴보면, 진단평가시 적절한 진단도구를 사용한 경우가 조금 더 많았으며 음악활동과 관련된 진단평가를 한 경우 보다 하지 않은 경우가 더 많았다. 음악치료활동의 적용 기간 및 시간에 관한 분석에서는 6~10주간의 치료 적용기간과 주 2회 음악치료를 적용한 경우가 가장 많았으며 대부분 1회당 30분 이상의 음악활동을 하고 있는 것으로 나타났다. 음악치료 활동방법으로는 개인치료보다는 집단치료 방법을 더 선호하였고 음악활동과 기타활동이 혼합된 형태의 활동을 가장 많이 사용한 것으로 나타났다. 평가방법으로는 통계/질적 분석을 병행한 논문이 많았으며 음악활동과 반응평가를 위한 보조치료사 및 관찰자가 있는 논문이 더 많았다. 다섯째, 연구유형에 따른 연구결과의 분석에서 살펴보면, 실험연구에서 는 음악치료 활동이 장애아동에게 대부분 긍정적이었다는 연구가 많았으며, 조사연구에서는 설문지를 이용하여 장애아동 음악치료에 대한 인식도 조사와 장애아 음악치료 교육의 실태에 대한 면접조사를 하였으며, 문헌연구에서는 자폐와 정신지체, 학습장애아동을 위한 음악치료 방법에 대한 연구와 특수아동 음악치료의 교육적 효과에 대하여 고찰하였다. 각각의 연구들은 음악치료 연구의 실제적인 면, 이론적인 면의 기반이 되는 자료로서의 가치가 있었다.
Nowadays in Korea, the interest in medical treatment through music for handicapped children has. Also the recognition of its necessity has also increased. When carrying out music treatment, not only the preparation and formation of it, but also the positive attitude in attending the therapy is a ver...
Nowadays in Korea, the interest in medical treatment through music for handicapped children has. Also the recognition of its necessity has also increased. When carrying out music treatment, not only the preparation and formation of it, but also the positive attitude in attending the therapy is a very important factor in leading music treatment into success. This study has a meaning in that it has presented a specific direction in performing a more efficient music treatment for handicapped children by collecting and analyzing master's degree papers about Korea's music treatment, and also in that it has offered basis data for various and well-balanced experiment. In order to carry out an effective music treatment, severe preparation is indispensable. First of all, investigate your patients' problem and the part where they a diagnosis. Second, set a goal to fulfill your patients' needs. Third, continue music activities in order to achieve your goals. Fourth, apply your music activities to your patients and evaluate their reactions. In this thesis, by looking into the study process using music treatment, the process was divided into the application time and other dependent time figure, activity methods, evaluation of reactions and then was analyzed. For the analysis of the results, they were largely divided into experiment study, researching study and document study and experiment study is again divided into the parts of disorders. Those parts were expressed in a comprehensive survey and effects of dependent variables. Although music treatment has been operated simply as a supporting treatment at hospitals, it is gradually gaining its independence is no longer troubled by the patient's age or their symptoms. People are also recognizing it as proper and efficient medical treatment form. In Korea, however, music treatment is on its early stage. In order to develop as a part of clinical pathology, first, there needs to be professionals in music treatment who has upright recognitions. Second, there needs to be educational centers for music treatment and an official education system for it as well. The place where music treatment professionals system for it as well. The place where music treatment professional are educated is quite related to the direction of education. Therefore, when education is actively promoted, the educational field and the clinical field will develop together. Also, research organizations and educational institutions for disabled children must be fostered nationally. Third, in order to develop human perception ability, ability to express communication, social recognition ability through music treatment, diverse programs must be progressed. Music treatment is regarded as an important remedy form and it manages many diseases which disabled people with developmental troubles undergo. It has presented a new direction for personal development and the pursuit of ultimate humanity and has opened an educational passage for those who don't have the right understandings of themselves and their surroundings due to physical disabilities. In other words, music as a treatment helps to form relationships in a non-linguistic way for people who have speech disorders. Music is a method of curing people and it has the power of connecting people. Also, it is applied into our lives extensively so that we can obtain skills we need in life. Music treatment is especially effective to developmentally disabled people who are isolated in real life. By using music technically, it can help human to be more energetic and it also can form our body and mind to act as one function unit. That is why music which is used as medical treatment is operated as the power to change the ability form in human beings.
Nowadays in Korea, the interest in medical treatment through music for handicapped children has. Also the recognition of its necessity has also increased. When carrying out music treatment, not only the preparation and formation of it, but also the positive attitude in attending the therapy is a very important factor in leading music treatment into success. This study has a meaning in that it has presented a specific direction in performing a more efficient music treatment for handicapped children by collecting and analyzing master's degree papers about Korea's music treatment, and also in that it has offered basis data for various and well-balanced experiment. In order to carry out an effective music treatment, severe preparation is indispensable. First of all, investigate your patients' problem and the part where they a diagnosis. Second, set a goal to fulfill your patients' needs. Third, continue music activities in order to achieve your goals. Fourth, apply your music activities to your patients and evaluate their reactions. In this thesis, by looking into the study process using music treatment, the process was divided into the application time and other dependent time figure, activity methods, evaluation of reactions and then was analyzed. For the analysis of the results, they were largely divided into experiment study, researching study and document study and experiment study is again divided into the parts of disorders. Those parts were expressed in a comprehensive survey and effects of dependent variables. Although music treatment has been operated simply as a supporting treatment at hospitals, it is gradually gaining its independence is no longer troubled by the patient's age or their symptoms. People are also recognizing it as proper and efficient medical treatment form. In Korea, however, music treatment is on its early stage. In order to develop as a part of clinical pathology, first, there needs to be professionals in music treatment who has upright recognitions. Second, there needs to be educational centers for music treatment and an official education system for it as well. The place where music treatment professionals system for it as well. The place where music treatment professional are educated is quite related to the direction of education. Therefore, when education is actively promoted, the educational field and the clinical field will develop together. Also, research organizations and educational institutions for disabled children must be fostered nationally. Third, in order to develop human perception ability, ability to express communication, social recognition ability through music treatment, diverse programs must be progressed. Music treatment is regarded as an important remedy form and it manages many diseases which disabled people with developmental troubles undergo. It has presented a new direction for personal development and the pursuit of ultimate humanity and has opened an educational passage for those who don't have the right understandings of themselves and their surroundings due to physical disabilities. In other words, music as a treatment helps to form relationships in a non-linguistic way for people who have speech disorders. Music is a method of curing people and it has the power of connecting people. Also, it is applied into our lives extensively so that we can obtain skills we need in life. Music treatment is especially effective to developmentally disabled people who are isolated in real life. By using music technically, it can help human to be more energetic and it also can form our body and mind to act as one function unit. That is why music which is used as medical treatment is operated as the power to change the ability form in human beings.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.