<국문초록> 음식박물관은 음식 및 문화와 관련된 문화유산을 수집‧전시‧감상 및 교육을 하는 곳이다. 음식박물관은 아직 다른 자연사박물관이나 미술박물관 만큼 자리를 잡지는 못하고 있지만 점차 그 중요성이 대두되고 있다. 한국의 음식문화는 웰빙 음식으로서 그 명성은 이미 세계적으로 알려져 있다. 이제 그 명성에 어울리는 음식문화 공간에 대한 전략이 필요하게 되었다. 이에 본 연구는 경제성장, 여성의 사회활동 증가, 주5일제 근무, 주5일 교육 등의 사회 환경의 변화로 인해 여가활동이 증가하고 있는 시점에서 ‘삶의 질 향상’이라는 ...
<국문초록> 음식박물관은 음식 및 문화와 관련된 문화유산을 수집‧전시‧감상 및 교육을 하는 곳이다. 음식박물관은 아직 다른 자연사박물관이나 미술박물관 만큼 자리를 잡지는 못하고 있지만 점차 그 중요성이 대두되고 있다. 한국의 음식문화는 웰빙 음식으로서 그 명성은 이미 세계적으로 알려져 있다. 이제 그 명성에 어울리는 음식문화 공간에 대한 전략이 필요하게 되었다. 이에 본 연구는 경제성장, 여성의 사회활동 증가, 주5일제 근무, 주5일 교육 등의 사회 환경의 변화로 인해 여가활동이 증가하고 있는 시점에서 ‘삶의 질 향상’이라는 기대효과를 높이기 위하여 개인의 삶의 질뿐만 아니라, 가족단위의 삶의 질을 함께 향상시키는 방안으로 단순히 전시목적의 음식박물관이 아닌 교육적 가치와 오락적 가치 양쪽 모두를 만족시킬 수 있는 양질의 체험프로그램을 통하여 찾아오는 방문객에게 다양한 문화체험의 기회를 제공하고자 실시하게 되었다. 이론적 고찰을 통해 음식박물관의 개념 정리와 선행연구를 살펴봄으로써 이론적 근거를 제시하였으며, 가족여가에 대하여 알아봄으로써 가족여가의 필요성을 제시하였다. 또한 국내외 음식박물관의 사례를 분석하여 음식박물관의 전시와 프로그램의 특성을 알아보았다. 음식박물관 활성화를 위하여 음식박물관에 대한 수요도를 조사하고 음식박물관의 실태를 파악하였으며, 음식박물관의 체험프로그램 시범 운영 및 만족도를 측정하였다. 박물관의 한 형태로 음식문화를 전문적으로 다루는 음식박물관은 다른 박물관에 비해 음식문화의 수집과 보존, 전시에 치중되어 있으며 다양한 프로그램의 개발과 실행이 아직 미비한 수준이다. 지금까지 연구한 사례들에 대한 결과로 현존하는 음식박물관도 현실에 만족하지 않고 다양한 전시물과 프로그램에 대한 의지를 확인할 수 있었으나, 본 연구는 음식박물관의 활용도를 높이기 위한 체험프로그램을 위한 활성화 방안을 다음과 같이 제시하고자 한다. 음식박물관의 활성화를 위해서 다음과 같은 전제조건이 마련되어야 할 것이다. 첫째, 음식박물관의 정책이 확립되어야 한다. 음식박물관의 프로그램 및 운영의 가장 중요한 요소는 국가적 지원이다. 국가차원의 전략적이고 체계적인 지원으로 그 지역에 맞는 음식문화를 체험할 수 있는 환경을 조성하여 인지도를 높여야 한다. 지역의 특성에 맞는 음식박물관이 선진국에 비해 절대적으로 부족한 상황이므로 그 지역을 대표할 수 있는 특색 있는 전문 음식박물관을 설립하고 국가적 차원에서 적극적으로 지원하여 발전을 도모하는 것이 중요하다. 둘째, 음식박물관의 전문 인력 양성이 필요하다. 문화․예술․교육의 전문 인력을 통해 음식박물관 교육기능의 활성화를 도모해야 할 것이다. 또한 가족단위의 체험프로그램을 진행할 가족문화 관련 전문가들의 인력양성이 충분히 이루어져야 한다. 음식박물관의 체험프로그램 활동 활성화를 위해서는 첫째, 프로그램의 다양화를 도모해야 한다. 박물관 관람객에게 즐거움의 장소이며 이와 동시에 음식문화를 논의할 수 있는 장(場)이 되어야한다. 또한, 가족모두의 문화공간으로써 다양한 문화적인 정보를 얻고 체험을 접할 수 있는 공간으로서의 역할을 충실히 수행하여야 할 것이다. 또한 프로그램 대상 유형의 확대 및 세분화로 프로그램의 효율적인 제공과 운영을 위해 노력해야 할 것이다. 둘째, 음식박물관 프로그램의 DB가 구축되어야 한다. 대학과 연계하여 지역사회의 특성에 맞는 음식의 선정 및 체험프로그램의 콘텐츠가 지속적으로 구비 된다면, 이는 가족 모두의 문화공간으로써 다양한 문화적인 경험을 접할 수 있는 공간으로서의 역할을 충실히 수행할 수 있을 것이라 기대된다. 셋째, 지역 현실에 맞는 음식박물관 특성화 단지 조성을 통해, 전문화된 프로그램 제공과 함께 지역 주민의 수입 증대를 도모해야 할 것이다. 또한 특성화를 넘어 관광수입 증가와 지역 경제 활성화에 중추적 역할을 해야 할 것이다. 이에 지역 음식문화의 중추적인 역할을 담당하는 음식박물관은 지역 음식문화 특성을 반영한 프로그램을 제작하고 활성화해야 할 것이다.
<국문초록> 음식박물관은 음식 및 문화와 관련된 문화유산을 수집‧전시‧감상 및 교육을 하는 곳이다. 음식박물관은 아직 다른 자연사박물관이나 미술박물관 만큼 자리를 잡지는 못하고 있지만 점차 그 중요성이 대두되고 있다. 한국의 음식문화는 웰빙 음식으로서 그 명성은 이미 세계적으로 알려져 있다. 이제 그 명성에 어울리는 음식문화 공간에 대한 전략이 필요하게 되었다. 이에 본 연구는 경제성장, 여성의 사회활동 증가, 주5일제 근무, 주5일 교육 등의 사회 환경의 변화로 인해 여가활동이 증가하고 있는 시점에서 ‘삶의 질 향상’이라는 기대효과를 높이기 위하여 개인의 삶의 질뿐만 아니라, 가족단위의 삶의 질을 함께 향상시키는 방안으로 단순히 전시목적의 음식박물관이 아닌 교육적 가치와 오락적 가치 양쪽 모두를 만족시킬 수 있는 양질의 체험프로그램을 통하여 찾아오는 방문객에게 다양한 문화체험의 기회를 제공하고자 실시하게 되었다. 이론적 고찰을 통해 음식박물관의 개념 정리와 선행연구를 살펴봄으로써 이론적 근거를 제시하였으며, 가족여가에 대하여 알아봄으로써 가족여가의 필요성을 제시하였다. 또한 국내외 음식박물관의 사례를 분석하여 음식박물관의 전시와 프로그램의 특성을 알아보았다. 음식박물관 활성화를 위하여 음식박물관에 대한 수요도를 조사하고 음식박물관의 실태를 파악하였으며, 음식박물관의 체험프로그램 시범 운영 및 만족도를 측정하였다. 박물관의 한 형태로 음식문화를 전문적으로 다루는 음식박물관은 다른 박물관에 비해 음식문화의 수집과 보존, 전시에 치중되어 있으며 다양한 프로그램의 개발과 실행이 아직 미비한 수준이다. 지금까지 연구한 사례들에 대한 결과로 현존하는 음식박물관도 현실에 만족하지 않고 다양한 전시물과 프로그램에 대한 의지를 확인할 수 있었으나, 본 연구는 음식박물관의 활용도를 높이기 위한 체험프로그램을 위한 활성화 방안을 다음과 같이 제시하고자 한다. 음식박물관의 활성화를 위해서 다음과 같은 전제조건이 마련되어야 할 것이다. 첫째, 음식박물관의 정책이 확립되어야 한다. 음식박물관의 프로그램 및 운영의 가장 중요한 요소는 국가적 지원이다. 국가차원의 전략적이고 체계적인 지원으로 그 지역에 맞는 음식문화를 체험할 수 있는 환경을 조성하여 인지도를 높여야 한다. 지역의 특성에 맞는 음식박물관이 선진국에 비해 절대적으로 부족한 상황이므로 그 지역을 대표할 수 있는 특색 있는 전문 음식박물관을 설립하고 국가적 차원에서 적극적으로 지원하여 발전을 도모하는 것이 중요하다. 둘째, 음식박물관의 전문 인력 양성이 필요하다. 문화․예술․교육의 전문 인력을 통해 음식박물관 교육기능의 활성화를 도모해야 할 것이다. 또한 가족단위의 체험프로그램을 진행할 가족문화 관련 전문가들의 인력양성이 충분히 이루어져야 한다. 음식박물관의 체험프로그램 활동 활성화를 위해서는 첫째, 프로그램의 다양화를 도모해야 한다. 박물관 관람객에게 즐거움의 장소이며 이와 동시에 음식문화를 논의할 수 있는 장(場)이 되어야한다. 또한, 가족모두의 문화공간으로써 다양한 문화적인 정보를 얻고 체험을 접할 수 있는 공간으로서의 역할을 충실히 수행하여야 할 것이다. 또한 프로그램 대상 유형의 확대 및 세분화로 프로그램의 효율적인 제공과 운영을 위해 노력해야 할 것이다. 둘째, 음식박물관 프로그램의 DB가 구축되어야 한다. 대학과 연계하여 지역사회의 특성에 맞는 음식의 선정 및 체험프로그램의 콘텐츠가 지속적으로 구비 된다면, 이는 가족 모두의 문화공간으로써 다양한 문화적인 경험을 접할 수 있는 공간으로서의 역할을 충실히 수행할 수 있을 것이라 기대된다. 셋째, 지역 현실에 맞는 음식박물관 특성화 단지 조성을 통해, 전문화된 프로그램 제공과 함께 지역 주민의 수입 증대를 도모해야 할 것이다. 또한 특성화를 넘어 관광수입 증가와 지역 경제 활성화에 중추적 역할을 해야 할 것이다. 이에 지역 음식문화의 중추적인 역할을 담당하는 음식박물관은 지역 음식문화 특성을 반영한 프로그램을 제작하고 활성화해야 할 것이다.
Food Museum is the place where people collectㆍexhibitㆍappreciateㆍeducate the cultural heritage related to food and culture. Though it failed to settle itself still so much as other Natural History Museum or Art Museum, Food Museum raises its significance step by step. Korean food culture covers wel...
Food Museum is the place where people collectㆍexhibitㆍappreciateㆍeducate the cultural heritage related to food and culture. Though it failed to settle itself still so much as other Natural History Museum or Art Museum, Food Museum raises its significance step by step. Korean food culture covers wellbeing food and its reputation is already well-known globally. Now it requires the strategy on the food culture space in harmony with its reputation. Thus, when current leisure activities increase owing to the changes of social environment such as economic growth, the increase of woman's social activities, 5 day workweek, 5-day-week education etc, we carried out this research in an attempt to provide the opportunities of diverse cultural experiences to the visitors to Food Museum through a good quality of experience programs to satisfy both educational values and recreation values instead of Food Museum of a simple showroom purpose as a plan to better the quality of a personal life and that of a family unit life to enhance expected results of 'the improvement of the quality of life'. We suggested a theoretical ground by looking into the arrangement of the concept and precedent studies of Food Museum through a theoretical survey, and also suggested the necessity of family leisure by studying family leisure culture. And we analyzed the cases of Food Museum home and overseas and reviewed the exhibition of Food Museum and the characteristics of programs. For the activation of Food Museum, we examined the demand of Food Museum, checked its current situations and measured the trial service and satisfaction of the experience program of Food Museum. Food Museum which deals with food culture specially as one form of museum is focused mainly on the collection, preservation and exposition of food culture compared with other museum, so it stands still in the trifling level in the development and practice of diverse programs. As the results of the research of the cases up to now, it was confirmed that they were not satisfied with the reality of Food Museum but had some intention for diverse expositions and programs. But in this research we intend to suggest for following active plans to enhance the use of Food Museum. For the activation of Food Museum, the following preconditions shall have to be prepared. First, the policy of Food Museum has to be established. The most important factors for the program and operation of Food Museum are the national support. We should develop the environment to experience food culture fitted for the region with a systematic support in the national dimension, and enhance the awareness degree. Second, we need to cultivate the special manpower about Food Museum. We have to devise the activation of educational function of Food Museum through the professional manpower in culture‧art‧education, and fully perform Human Resource Development of family specialists like family culture instructors progressing experience programs of family unit. Here are the ways to activate the experience programs of Food Museum. First, we have to pursue the diversity of programs. Food Museum has to be a place of merriment for the visitors through the diversification of programs and make a field to discuss food culture in, and it shall play a role faithfully as a space to contact varied cultural experiences as a cultural space of all the family. In addition, we shall have to make efforts for an efficient provision and operation of programs by expanding and dividing the types of program objects. Second, we have to build the program DB of Food Museum. If we select the food fitted for the characteristics of the community in liaison with the university and prepare the contents of the experience programs continuously, we can expect that Food Museum will fulfill its role faithfully as all the family's cultural space to experience varied cultures. We shall have to increase the local residents' revenue by developing the specification complex of Food Museum of the region with the specification of programs. And we have to play a pivotal role to increase tourism earnings beyond the specification. Herewith Food Museum playing a pivotal role in the local food culture must produce and activate programs reflecting the properties of the regional food culture. Third, we should provide specialized programs through the development of Food Museum Specialization Complex fitted for the current community and contrive to increase residents' income. In addition, we have to play a pivotal role for the increase of tourism revenue and local economic booming beyond the specialization through Food Museum. In conclusion, Food Museum which is in charge of a key role for the local food culture shall have to produce and activate the programs reflecting the properties of the local food culture.
Food Museum is the place where people collectㆍexhibitㆍappreciateㆍeducate the cultural heritage related to food and culture. Though it failed to settle itself still so much as other Natural History Museum or Art Museum, Food Museum raises its significance step by step. Korean food culture covers wellbeing food and its reputation is already well-known globally. Now it requires the strategy on the food culture space in harmony with its reputation. Thus, when current leisure activities increase owing to the changes of social environment such as economic growth, the increase of woman's social activities, 5 day workweek, 5-day-week education etc, we carried out this research in an attempt to provide the opportunities of diverse cultural experiences to the visitors to Food Museum through a good quality of experience programs to satisfy both educational values and recreation values instead of Food Museum of a simple showroom purpose as a plan to better the quality of a personal life and that of a family unit life to enhance expected results of 'the improvement of the quality of life'. We suggested a theoretical ground by looking into the arrangement of the concept and precedent studies of Food Museum through a theoretical survey, and also suggested the necessity of family leisure by studying family leisure culture. And we analyzed the cases of Food Museum home and overseas and reviewed the exhibition of Food Museum and the characteristics of programs. For the activation of Food Museum, we examined the demand of Food Museum, checked its current situations and measured the trial service and satisfaction of the experience program of Food Museum. Food Museum which deals with food culture specially as one form of museum is focused mainly on the collection, preservation and exposition of food culture compared with other museum, so it stands still in the trifling level in the development and practice of diverse programs. As the results of the research of the cases up to now, it was confirmed that they were not satisfied with the reality of Food Museum but had some intention for diverse expositions and programs. But in this research we intend to suggest for following active plans to enhance the use of Food Museum. For the activation of Food Museum, the following preconditions shall have to be prepared. First, the policy of Food Museum has to be established. The most important factors for the program and operation of Food Museum are the national support. We should develop the environment to experience food culture fitted for the region with a systematic support in the national dimension, and enhance the awareness degree. Second, we need to cultivate the special manpower about Food Museum. We have to devise the activation of educational function of Food Museum through the professional manpower in culture‧art‧education, and fully perform Human Resource Development of family specialists like family culture instructors progressing experience programs of family unit. Here are the ways to activate the experience programs of Food Museum. First, we have to pursue the diversity of programs. Food Museum has to be a place of merriment for the visitors through the diversification of programs and make a field to discuss food culture in, and it shall play a role faithfully as a space to contact varied cultural experiences as a cultural space of all the family. In addition, we shall have to make efforts for an efficient provision and operation of programs by expanding and dividing the types of program objects. Second, we have to build the program DB of Food Museum. If we select the food fitted for the characteristics of the community in liaison with the university and prepare the contents of the experience programs continuously, we can expect that Food Museum will fulfill its role faithfully as all the family's cultural space to experience varied cultures. We shall have to increase the local residents' revenue by developing the specification complex of Food Museum of the region with the specification of programs. And we have to play a pivotal role to increase tourism earnings beyond the specification. Herewith Food Museum playing a pivotal role in the local food culture must produce and activate programs reflecting the properties of the regional food culture. Third, we should provide specialized programs through the development of Food Museum Specialization Complex fitted for the current community and contrive to increase residents' income. In addition, we have to play a pivotal role for the increase of tourism revenue and local economic booming beyond the specialization through Food Museum. In conclusion, Food Museum which is in charge of a key role for the local food culture shall have to produce and activate the programs reflecting the properties of the local food culture.
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