<국문초록> 이 연구는 이강백의 희곡이 갖는 문학성과 비현실적 세계가 심리적 해석의 길을 열어놓는다는 점에 주목하여 등장인물의 심리를 살펴보고 그 의미를 해석해 보고자 한 것이다. 이강백의 희곡에서 반복적으로 등장하는 ‘강한 아버지’와 ‘어린 아들’의 구도는 오이디푸스 콤플렉스에 기반한 갈등 구도라고 할 수 있으며 이는 ‘억합하는 자’와 ‘억압받는 자’라는 심리적 갈등 상황으로까지 확장되어 아들의 억압당한 리비도는 불안을 겪게 된다. 오이디푸스형 인물인 '강한 아버지'와 '...
<국문초록> 이 연구는 이강백의 희곡이 갖는 문학성과 비현실적 세계가 심리적 해석의 길을 열어놓는다는 점에 주목하여 등장인물의 심리를 살펴보고 그 의미를 해석해 보고자 한 것이다. 이강백의 희곡에서 반복적으로 등장하는 ‘강한 아버지’와 ‘어린 아들’의 구도는 오이디푸스 콤플렉스에 기반한 갈등 구도라고 할 수 있으며 이는 ‘억합하는 자’와 ‘억압받는 자’라는 심리적 갈등 상황으로까지 확장되어 아들의 억압당한 리비도는 불안을 겪게 된다. 오이디푸스형 인물인 '강한 아버지'와 '어린 아들'의 구도가 드러나는 [셋], [봄날], [수전노, 변함없는], [사과가 사람을 먹는다] 등의 작품에서 억압의 실체인 아버지는 권력과 질서의 상징이며 성과 생산가치의 독점적 소유자이다. 그리고 억압받는 어린 아들은 [봄날]에서 일곱 자식들의 모습을 통해 아버지에 대한 대응태도를 분화하기도 한다. 심리적 억압을 방어기제를 이용하여 표출하기도 하고 장남의 경우에는 거세에 대한 저항을 단념하고 어머니의 위치에 자신을 놓고 아버지의 사랑의 대상이 됨으로써 모성을 갖춘 남성이 되려는 양성성의 실현을 보여주기도 한다. 그러나 장남과 막내 이외의 자식들은 아버지를 배반함으로써 저항을 성취한다. ‘강한 아버지’와 ‘약한 아들’이라는 반복구도에서는 상대적으로 ‘여성성’이 크게 부각되어 [칠산리]와 [동지섣달 꽃 본 듯이]에서처럼 어머니의 모성이 환상적으로 그려진다. 그러나 [수전노, 변함없는]과 [사과가 사람을 먹는다]에서는 ‘늙은 하녀’의 모습으로 등장하는 것을 볼 수 있는데 이는 소년의 위치에서 어머니라는 대상을 갈망하였다가 경쟁자인 아버지에게 협조하는 경우 어머니를 향하였던 리비도를 철회하고 가치를 격하시키고자 하는 심리의 표출이다. 또 이강백의 희곡에서 '희생양'은 '죄의식'을 바탕으로 한 주요 모티프이다. 프로이트는 인간존재의 죄의식의 근원은 아버지를 살해하려는 욕망과 관계함을 주장한다. 마찬가지로 [족보]와 [우리들 세상]에 등장하는 죄의식 또한 ‘어린 아들’의 위치에서 이루어지는 ‘강한 아버지’에 대한 공격의 행위인 동시에 속죄의 의식이라고 할 수 있다. 이상의 검토를 통해 우리는 이강백의 작품이 기본적으로 ‘강한 아버지’와 ‘어린 아들’이라는 대립적 반복 구도를 갖고 있음을 살폈다. 이는 아버지의 세계를 딛고 일어서려는 인간 존재의 본원적 투쟁의 구도이며 좌절된 욕망이 보여주는 무의식적 환상이다. 아직 완결되지 않은 그의 작품 세계가 인간이 존재하는 한 끝없이 반복되어야할 이 대립의 세계를 변하지 않는 틀로 보여줄 것이라는 것을 조심스럽게 점쳐볼 수 있지만 계속적으로 ‘어린 아들’의 위치에 남을 것인지는 지켜볼 일이다.
<국문초록> 이 연구는 이강백의 희곡이 갖는 문학성과 비현실적 세계가 심리적 해석의 길을 열어놓는다는 점에 주목하여 등장인물의 심리를 살펴보고 그 의미를 해석해 보고자 한 것이다. 이강백의 희곡에서 반복적으로 등장하는 ‘강한 아버지’와 ‘어린 아들’의 구도는 오이디푸스 콤플렉스에 기반한 갈등 구도라고 할 수 있으며 이는 ‘억합하는 자’와 ‘억압받는 자’라는 심리적 갈등 상황으로까지 확장되어 아들의 억압당한 리비도는 불안을 겪게 된다. 오이디푸스형 인물인 '강한 아버지'와 '어린 아들'의 구도가 드러나는 [셋], [봄날], [수전노, 변함없는], [사과가 사람을 먹는다] 등의 작품에서 억압의 실체인 아버지는 권력과 질서의 상징이며 성과 생산가치의 독점적 소유자이다. 그리고 억압받는 어린 아들은 [봄날]에서 일곱 자식들의 모습을 통해 아버지에 대한 대응태도를 분화하기도 한다. 심리적 억압을 방어기제를 이용하여 표출하기도 하고 장남의 경우에는 거세에 대한 저항을 단념하고 어머니의 위치에 자신을 놓고 아버지의 사랑의 대상이 됨으로써 모성을 갖춘 남성이 되려는 양성성의 실현을 보여주기도 한다. 그러나 장남과 막내 이외의 자식들은 아버지를 배반함으로써 저항을 성취한다. ‘강한 아버지’와 ‘약한 아들’이라는 반복구도에서는 상대적으로 ‘여성성’이 크게 부각되어 [칠산리]와 [동지섣달 꽃 본 듯이]에서처럼 어머니의 모성이 환상적으로 그려진다. 그러나 [수전노, 변함없는]과 [사과가 사람을 먹는다]에서는 ‘늙은 하녀’의 모습으로 등장하는 것을 볼 수 있는데 이는 소년의 위치에서 어머니라는 대상을 갈망하였다가 경쟁자인 아버지에게 협조하는 경우 어머니를 향하였던 리비도를 철회하고 가치를 격하시키고자 하는 심리의 표출이다. 또 이강백의 희곡에서 '희생양'은 '죄의식'을 바탕으로 한 주요 모티프이다. 프로이트는 인간존재의 죄의식의 근원은 아버지를 살해하려는 욕망과 관계함을 주장한다. 마찬가지로 [족보]와 [우리들 세상]에 등장하는 죄의식 또한 ‘어린 아들’의 위치에서 이루어지는 ‘강한 아버지’에 대한 공격의 행위인 동시에 속죄의 의식이라고 할 수 있다. 이상의 검토를 통해 우리는 이강백의 작품이 기본적으로 ‘강한 아버지’와 ‘어린 아들’이라는 대립적 반복 구도를 갖고 있음을 살폈다. 이는 아버지의 세계를 딛고 일어서려는 인간 존재의 본원적 투쟁의 구도이며 좌절된 욕망이 보여주는 무의식적 환상이다. 아직 완결되지 않은 그의 작품 세계가 인간이 존재하는 한 끝없이 반복되어야할 이 대립의 세계를 변하지 않는 틀로 보여줄 것이라는 것을 조심스럽게 점쳐볼 수 있지만 계속적으로 ‘어린 아들’의 위치에 남을 것인지는 지켜볼 일이다.
Since his debut in the literary world in 1971, Gang-baek Lee has been creating anti-realistic drama for more than 30 years. And he is considered an idiomatic writer in the use of allegory, a special technical tool applied to criticize the dark political and social atmosphere of the 1970s. Symbolism...
Since his debut in the literary world in 1971, Gang-baek Lee has been creating anti-realistic drama for more than 30 years. And he is considered an idiomatic writer in the use of allegory, a special technical tool applied to criticize the dark political and social atmosphere of the 1970s. Symbolism and metaphor are abundant in his works, and not only highlight their literary qualities but also open possible ways to see the internal world the characters. In Gang-baek Lee's play, the frame of 'strong father' and 'little son' can be regarded as conflicts based on the Oedipus complex, which extend to the psychological conflicts of 'oppressors' and 'oppressed' whose libido undergoes severe anxiety. His works - "Three", "A Spring Day", "A Miser, Unchangeable“, ”The Apple Eats People“ show 'a cold-hearted father' versus 'a little son'. In these works oppressor-father is a not only symbol of authority and order but exclusive owner for sex and productive value. The oppressed little son branches his reactive attitude to the father in the features of seven children in "A Spring Day." The first son responsible for the mother's empty spot, left by the father, reveals his obsession with substituting for the mother to the father and younger siblings. Such is the first son's mentality, after giving up resistance to castration, he has a realization of bi-sexuality, a man with maternal affection who wants to be a target for the father's love by putting himself into the mother's position. However, the other children except the first son and the last son accomplish their resistance by betraying their father. As we see in "Chilsanlee", "As We See Flower In The Coldest Lunar Months", feminity stands out in the reiteration structure consisting of 'strong father' and 'weak son'. But in "A Miser, Unchangeable”, “The Apple Eats People" feminity fancifully described as a 'old maid', which is withdrawing and devaluing the libido, once anxious for the mother and then he comes to be allied with the father, an ex-rival from when he used to desire the mother. Also, his plays deal with the major motif of 'scapegoat' rooted in 'guilty feelings.' Freud asserted that the origins of guilty feelings is related with the craving to murder the father. Likewise, the guilty feeling in "A Genealogy" and "Our World" can be called an atonement ritual as well as an aggressive behavior toward 'the strong father' by the 'little son.' We conclude his plays basically have the opposing structure of 'strong father' and 'little son'. This is the fundamentals of human existence, to go further from the father's world and unconscious illusion showing frustrated desire.
Since his debut in the literary world in 1971, Gang-baek Lee has been creating anti-realistic drama for more than 30 years. And he is considered an idiomatic writer in the use of allegory, a special technical tool applied to criticize the dark political and social atmosphere of the 1970s. Symbolism and metaphor are abundant in his works, and not only highlight their literary qualities but also open possible ways to see the internal world the characters. In Gang-baek Lee's play, the frame of 'strong father' and 'little son' can be regarded as conflicts based on the Oedipus complex, which extend to the psychological conflicts of 'oppressors' and 'oppressed' whose libido undergoes severe anxiety. His works - "Three", "A Spring Day", "A Miser, Unchangeable“, ”The Apple Eats People“ show 'a cold-hearted father' versus 'a little son'. In these works oppressor-father is a not only symbol of authority and order but exclusive owner for sex and productive value. The oppressed little son branches his reactive attitude to the father in the features of seven children in "A Spring Day." The first son responsible for the mother's empty spot, left by the father, reveals his obsession with substituting for the mother to the father and younger siblings. Such is the first son's mentality, after giving up resistance to castration, he has a realization of bi-sexuality, a man with maternal affection who wants to be a target for the father's love by putting himself into the mother's position. However, the other children except the first son and the last son accomplish their resistance by betraying their father. As we see in "Chilsanlee", "As We See Flower In The Coldest Lunar Months", feminity stands out in the reiteration structure consisting of 'strong father' and 'weak son'. But in "A Miser, Unchangeable”, “The Apple Eats People" feminity fancifully described as a 'old maid', which is withdrawing and devaluing the libido, once anxious for the mother and then he comes to be allied with the father, an ex-rival from when he used to desire the mother. Also, his plays deal with the major motif of 'scapegoat' rooted in 'guilty feelings.' Freud asserted that the origins of guilty feelings is related with the craving to murder the father. Likewise, the guilty feeling in "A Genealogy" and "Our World" can be called an atonement ritual as well as an aggressive behavior toward 'the strong father' by the 'little son.' We conclude his plays basically have the opposing structure of 'strong father' and 'little son'. This is the fundamentals of human existence, to go further from the father's world and unconscious illusion showing frustrated desire.
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