본 연구는 2005년도부터 2009년도까지의 대학수학능력시험 외국어 영역 듣기 평가에서 어휘 분석을 통해 중하위권 학생들이 반드시 학습해야할 어휘 학습 방법에 대해 알아보고 어휘 분석에 있어 코퍼스를 기반으로 하여 최근 5개년 출현 단어와 빈도수를 알아보면서 가장 빈도수가 높은 동사 5개를 선정하여 어휘 및 관련 연어에 대해서도 분석에 초점을 맞추었다. 이론적 배경을 바탕으로 의사소통 중심 교수법이 강조되면서 영어 어휘 교수 학습에 대해 고찰해보았고 단어의 변화형과 결합하는 방식과 단어들이 문장을 형성하기 위해 결합하는 방식을 어휘 음운론적 관점에서 살펴보았고 본 연구에서 핵심이 되는 말뭉치 언어학인 코퍼스의 콘코던스와 연어에 대해 자세히 살펴보면서 2005년도부터 2009년도까지의 대학 수학능력시험 외국어 듣기 영역에서 교육과정평가원이 제시하고자 하는 제 7차 교육과정의 의사소통 기능을 바탕으로 지금까지 시험의 변화에 대해 살펴보았다. 이러한 연구 기반을 토대로 다음과 같은 연구 결과를 살펴보면 첫째, 최근 5개년 출현 단어의 수는 매년 증가하는 추세를 보였고 그중 중복되는 단어들이 대부분이 관사, 인칭대명사, ...
본 연구는 2005년도부터 2009년도까지의 대학수학능력시험 외국어 영역 듣기 평가에서 어휘 분석을 통해 중하위권 학생들이 반드시 학습해야할 어휘 학습 방법에 대해 알아보고 어휘 분석에 있어 코퍼스를 기반으로 하여 최근 5개년 출현 단어와 빈도수를 알아보면서 가장 빈도수가 높은 동사 5개를 선정하여 어휘 및 관련 연어에 대해서도 분석에 초점을 맞추었다. 이론적 배경을 바탕으로 의사소통 중심 교수법이 강조되면서 영어 어휘 교수 학습에 대해 고찰해보았고 단어의 변화형과 결합하는 방식과 단어들이 문장을 형성하기 위해 결합하는 방식을 어휘 음운론적 관점에서 살펴보았고 본 연구에서 핵심이 되는 말뭉치 언어학인 코퍼스의 콘코던스와 연어에 대해 자세히 살펴보면서 2005년도부터 2009년도까지의 대학 수학능력시험 외국어 듣기 영역에서 교육과정평가원이 제시하고자 하는 제 7차 교육과정의 의사소통 기능을 바탕으로 지금까지 시험의 변화에 대해 살펴보았다. 이러한 연구 기반을 토대로 다음과 같은 연구 결과를 살펴보면 첫째, 최근 5개년 출현 단어의 수는 매년 증가하는 추세를 보였고 그중 중복되는 단어들이 대부분이 관사, 인칭대명사, 전치사, 동사와 같은 기능어 들이 차지하였고 내용어들의 변화에서는 영어 듣기 평가의 난이도를 조절하기 위해 매년 새로운 단어들이 약간 출현하는 정도 였다. 이러한 점을 활용하여 중하위권 학생들에게 유의미한 학습을 위하여 빈출 어휘를 집중적으로 학습시킨다면 영어 듣기 실력 향상에 많은 도움이 될 수 있다. 둘째, 최근 5개년 빈출 어휘 중 299개의 간어 중 79개가 조동사를 포함한 동사관련 단어로 구현수능 6802개중 1527개로 나타 났다. 이 중 대부분은 동사의 축약형, 불규칙 변화형, 조동사의 과거형이 차지하고 있었다. 특히 가장 빈도수가 높은 동사는 be동사, do동사, like동사, go동사, get동사였다. 이들 동사의 쓰임은 동사의 인칭수에 따른 변화, 규칙적 과거형, 불규칙적 과거형, 과거분사형, v-ing형태, 현재 완료, 과거 완료, 조동사를 포함한 다양한 동사형태의 쓰임, 전치사와 함께 쓰여 하나의 구를 이루어 의미를 나타내는 경우 등 음운론적 관점에서 살펴보았듯이 실제 영어 듣기 평가 빈출 동사에서 명백히 볼 수 있었다. 이들 중 가장 많이 쓰이는 형태의 문장을 선택하여 중하위권 학생들에게 듣기 학습에 어휘 중심의 기본 대화 구조를 파악 할 수 있도록 학습 시키면 단시간 내에 큰 효과를 볼 수 있다. 이러한 듣기 학습 방법에 대한 결과는 다음과 같다. 셋째, 인터넷 듣기 평가 사이트의 활용과 연어 노트 작성이다. 단기간 내에 핵심을 두고 학습하기위해서는 대학수학능력시험 기출문제를 활용한 영어 듣기 사이트를 이용하는 것이 좋다. 각 문항별로 듣기 평가 문제를 풀면서 영어 듣기 대본을 확인 할 수 있도록 되어 있고 핵심 표현을 사이트상에서 직접 받아쓰기를 할 수 있도록 구성되어 있어 대학수하능력시험을 볼 때까지 하루에 1~2문제를 꾸준히 집중적으로 학습 할 수 있도록 구성되어 있다. 이때 학습자는 연어 노트를 준비하여 관련 문항에 핵심 표현을 따로 정리해 둔다면 훨씬 효율적이다. 이때 교사는 중요한 어휘의 관련 연어에 대해 방향 지시를 적절히 해주면서 꾸준한 학습을 할 수 있도록 조력자적 역할을 수행해야한다. 이 연구에서 기본 학습 방법은 자기 주도적으로 할 수 있도록 했지만 중하위권 학생들의 경우 학습을 하는데 있어 많은 도움이 필요하므로 그 역할을 해줄 수 있는 조력자가 필요하다. 이상 코퍼스를 기반으로 한 대학수학능력시험 외국어 영역 듣기 평가 어휘 분석을 통하여 중하위권 학생들도 듣기평가 학습에 있어 포기 하지 않고 학습 할 수 있는데 도움을 주고자 연구해보았다. 대학수학능력시험 외국어 영역 듣기 평가의 자료에서 코퍼스를 활용하여 빈출 어휘 중 고빈도 동사등을 추출해서 그 쓰임에 대한 기본 문장 형태에 적용시켜 학습자들이 학습을 하는데 있어 많은 도움이 될 수 있다. 교사는 조력자로써 학생들이 꾸준히 학습 할 수 있도록 방향제시를 해준다면 많은 관심을 받고 싶어 하는 중하위권 학생들에게 긍정적 영향을 미칠 것이다.
본 연구는 2005년도부터 2009년도까지의 대학수학능력시험 외국어 영역 듣기 평가에서 어휘 분석을 통해 중하위권 학생들이 반드시 학습해야할 어휘 학습 방법에 대해 알아보고 어휘 분석에 있어 코퍼스를 기반으로 하여 최근 5개년 출현 단어와 빈도수를 알아보면서 가장 빈도수가 높은 동사 5개를 선정하여 어휘 및 관련 연어에 대해서도 분석에 초점을 맞추었다. 이론적 배경을 바탕으로 의사소통 중심 교수법이 강조되면서 영어 어휘 교수 학습에 대해 고찰해보았고 단어의 변화형과 결합하는 방식과 단어들이 문장을 형성하기 위해 결합하는 방식을 어휘 음운론적 관점에서 살펴보았고 본 연구에서 핵심이 되는 말뭉치 언어학인 코퍼스의 콘코던스와 연어에 대해 자세히 살펴보면서 2005년도부터 2009년도까지의 대학 수학능력시험 외국어 듣기 영역에서 교육과정평가원이 제시하고자 하는 제 7차 교육과정의 의사소통 기능을 바탕으로 지금까지 시험의 변화에 대해 살펴보았다. 이러한 연구 기반을 토대로 다음과 같은 연구 결과를 살펴보면 첫째, 최근 5개년 출현 단어의 수는 매년 증가하는 추세를 보였고 그중 중복되는 단어들이 대부분이 관사, 인칭대명사, 전치사, 동사와 같은 기능어 들이 차지하였고 내용어들의 변화에서는 영어 듣기 평가의 난이도를 조절하기 위해 매년 새로운 단어들이 약간 출현하는 정도 였다. 이러한 점을 활용하여 중하위권 학생들에게 유의미한 학습을 위하여 빈출 어휘를 집중적으로 학습시킨다면 영어 듣기 실력 향상에 많은 도움이 될 수 있다. 둘째, 최근 5개년 빈출 어휘 중 299개의 간어 중 79개가 조동사를 포함한 동사관련 단어로 구현수능 6802개중 1527개로 나타 났다. 이 중 대부분은 동사의 축약형, 불규칙 변화형, 조동사의 과거형이 차지하고 있었다. 특히 가장 빈도수가 높은 동사는 be동사, do동사, like동사, go동사, get동사였다. 이들 동사의 쓰임은 동사의 인칭수에 따른 변화, 규칙적 과거형, 불규칙적 과거형, 과거분사형, v-ing형태, 현재 완료, 과거 완료, 조동사를 포함한 다양한 동사형태의 쓰임, 전치사와 함께 쓰여 하나의 구를 이루어 의미를 나타내는 경우 등 음운론적 관점에서 살펴보았듯이 실제 영어 듣기 평가 빈출 동사에서 명백히 볼 수 있었다. 이들 중 가장 많이 쓰이는 형태의 문장을 선택하여 중하위권 학생들에게 듣기 학습에 어휘 중심의 기본 대화 구조를 파악 할 수 있도록 학습 시키면 단시간 내에 큰 효과를 볼 수 있다. 이러한 듣기 학습 방법에 대한 결과는 다음과 같다. 셋째, 인터넷 듣기 평가 사이트의 활용과 연어 노트 작성이다. 단기간 내에 핵심을 두고 학습하기위해서는 대학수학능력시험 기출문제를 활용한 영어 듣기 사이트를 이용하는 것이 좋다. 각 문항별로 듣기 평가 문제를 풀면서 영어 듣기 대본을 확인 할 수 있도록 되어 있고 핵심 표현을 사이트상에서 직접 받아쓰기를 할 수 있도록 구성되어 있어 대학수하능력시험을 볼 때까지 하루에 1~2문제를 꾸준히 집중적으로 학습 할 수 있도록 구성되어 있다. 이때 학습자는 연어 노트를 준비하여 관련 문항에 핵심 표현을 따로 정리해 둔다면 훨씬 효율적이다. 이때 교사는 중요한 어휘의 관련 연어에 대해 방향 지시를 적절히 해주면서 꾸준한 학습을 할 수 있도록 조력자적 역할을 수행해야한다. 이 연구에서 기본 학습 방법은 자기 주도적으로 할 수 있도록 했지만 중하위권 학생들의 경우 학습을 하는데 있어 많은 도움이 필요하므로 그 역할을 해줄 수 있는 조력자가 필요하다. 이상 코퍼스를 기반으로 한 대학수학능력시험 외국어 영역 듣기 평가 어휘 분석을 통하여 중하위권 학생들도 듣기평가 학습에 있어 포기 하지 않고 학습 할 수 있는데 도움을 주고자 연구해보았다. 대학수학능력시험 외국어 영역 듣기 평가의 자료에서 코퍼스를 활용하여 빈출 어휘 중 고빈도 동사등을 추출해서 그 쓰임에 대한 기본 문장 형태에 적용시켜 학습자들이 학습을 하는데 있어 많은 도움이 될 수 있다. 교사는 조력자로써 학생들이 꾸준히 학습 할 수 있도록 방향제시를 해준다면 많은 관심을 받고 싶어 하는 중하위권 학생들에게 긍정적 영향을 미칠 것이다.
Vocabulary should be the first basic thing learned in order to learn a foreign language. The vocabulary that is often used in colloquial English is hard to learn because it is difficult to understand. When learning a new language, thoroughly understanding compound words is effective. That is why the...
Vocabulary should be the first basic thing learned in order to learn a foreign language. The vocabulary that is often used in colloquial English is hard to learn because it is difficult to understand. When learning a new language, thoroughly understanding compound words is effective. That is why the Corpus values collocation, and if one could come up with the vocabulary list from certain texts, the studying procedure itself could be meaningful. The purpose and the need for the research is as follows. There are many kinds of ways to prepare for the University Scholastic Aptitude Test's Foreign Language Listening Section. However, it is true that many students are still suffering due to low ability in English listening. After doing the analysis of the vocabulary that mid-low test scorers did not know, they totalled nearly 500. Among them, 450 words are ones that usually appear on the tests, while the rest were new. If the lower grade students could study the existing vocabulary then they would also gain an opportunity to perform well on the tests. Since such students severely lack knowledge of this vocabulary, Corpus was used to do research on the words that the students must know for the exam. With the help of Concordance 3.3, an analysis tool, the researchers came up with the vocabulary data base, which is based mainly on the tests from the 2005 school year to 2009 school year. After such actions were taken, the most frequently appearing vocabulary was then analyzed to propose an effective method for test preparation. In the first chapter, the purpose and the need of the research, contents, and the restrictions were reviewed. In the second chapter, the theoretical backgrounds were observed in addition to the various perspectives of vocabulary, studies of the compound words and Corpus, previous research, and the collective data of the 2005 to 2009 exams. In the third chapter, research methods, tools, procedures, and analysis methods were studied. In the fourth chapter, which deals with the research results and discussions, the comparative analysis of the frequency of the test vocabularies was carried out in order to do the comprehensive research on the frequently appearing English test vocabulary. In the sixth chapter, It's the introduction of such studying methods for the listening test. Lastly the research was concluded by the contents of chapter 6. When looking at the research results, the appearance of new vocabulary tends to increase as time goes by. The overlapping words were functional vocabulary, such as articles, prepositions, gerunds, and pronouns. Also the appearance of the new vocabulary could be understood by speculating on the test board's effort to adjust the level of the test difficulties. Therefore, students could improve their test scores by concentrating on studying the frequently used test vocabularies. From the 299 frequently appearing words in the past 5 years, the verbs, including auxiliary verbs, totalled 79. They actually appeared 1527 times. Most of them consisted of the contraction style of the verbs, irregular change styles of verbs, and the past tense of the auxiliary verbs. The most frequently used verbs were be verbs, do verbs, like verbs, go verbs, and get verbs. Those verbs were used in various ways including the changes due to number of persons, regular past tenses, irregular past tenses, present perfects, V-ing forms, past perfects, auxiliary verbs, and so on. Such results were obvious from the phonemics perspectives. If the students who score low on the exams could repeatedly study the basic conversation structures and the most frequently used vocabulary, there is a good chance that they could raise their scores. The introduction of such studying methods is as follows. Using internet based listening comprehension study tools, and making compound-word notes is important. Using such sites would be helpful, especially for students who do not have that much time. When using internet tools, one is able to read the scripts after taking the listening tests. One could also dictate the English conversations within the listing tests by using such tools. By using this students would be able to consistently solve 1 to 2 english listening questions a day until the day of the scholastic aptitude test. When studying for such questions, it would be more effective if one could summarize and note the important expressions. At this point the instructors should lead the students in the right direction, while encouraging them to study the materials by themselves. Most of the research materials are based on the fact that students have an ability to study by themselves. However, knowing that low-grade students lack such skills, the teacher's active involvement is key to the student's success. As seen above, the research was done on the Analysis of the Vocabularies Used in the University Scholastic Aptitude Test's Foreign Language Listening Section Based on Corpus, especially for low-grade students. If corpus was used to select the frequently used test vocabularies, and the students study those selected ones with the application of basic sentence structures, then such methods would surely help the students who final the English listening tests especially challenging. Also the instructors encouragements and involvements within the procedure would positively affect the mid-low grade students who are eager to perform well academically.
Vocabulary should be the first basic thing learned in order to learn a foreign language. The vocabulary that is often used in colloquial English is hard to learn because it is difficult to understand. When learning a new language, thoroughly understanding compound words is effective. That is why the Corpus values collocation, and if one could come up with the vocabulary list from certain texts, the studying procedure itself could be meaningful. The purpose and the need for the research is as follows. There are many kinds of ways to prepare for the University Scholastic Aptitude Test's Foreign Language Listening Section. However, it is true that many students are still suffering due to low ability in English listening. After doing the analysis of the vocabulary that mid-low test scorers did not know, they totalled nearly 500. Among them, 450 words are ones that usually appear on the tests, while the rest were new. If the lower grade students could study the existing vocabulary then they would also gain an opportunity to perform well on the tests. Since such students severely lack knowledge of this vocabulary, Corpus was used to do research on the words that the students must know for the exam. With the help of Concordance 3.3, an analysis tool, the researchers came up with the vocabulary data base, which is based mainly on the tests from the 2005 school year to 2009 school year. After such actions were taken, the most frequently appearing vocabulary was then analyzed to propose an effective method for test preparation. In the first chapter, the purpose and the need of the research, contents, and the restrictions were reviewed. In the second chapter, the theoretical backgrounds were observed in addition to the various perspectives of vocabulary, studies of the compound words and Corpus, previous research, and the collective data of the 2005 to 2009 exams. In the third chapter, research methods, tools, procedures, and analysis methods were studied. In the fourth chapter, which deals with the research results and discussions, the comparative analysis of the frequency of the test vocabularies was carried out in order to do the comprehensive research on the frequently appearing English test vocabulary. In the sixth chapter, It's the introduction of such studying methods for the listening test. Lastly the research was concluded by the contents of chapter 6. When looking at the research results, the appearance of new vocabulary tends to increase as time goes by. The overlapping words were functional vocabulary, such as articles, prepositions, gerunds, and pronouns. Also the appearance of the new vocabulary could be understood by speculating on the test board's effort to adjust the level of the test difficulties. Therefore, students could improve their test scores by concentrating on studying the frequently used test vocabularies. From the 299 frequently appearing words in the past 5 years, the verbs, including auxiliary verbs, totalled 79. They actually appeared 1527 times. Most of them consisted of the contraction style of the verbs, irregular change styles of verbs, and the past tense of the auxiliary verbs. The most frequently used verbs were be verbs, do verbs, like verbs, go verbs, and get verbs. Those verbs were used in various ways including the changes due to number of persons, regular past tenses, irregular past tenses, present perfects, V-ing forms, past perfects, auxiliary verbs, and so on. Such results were obvious from the phonemics perspectives. If the students who score low on the exams could repeatedly study the basic conversation structures and the most frequently used vocabulary, there is a good chance that they could raise their scores. The introduction of such studying methods is as follows. Using internet based listening comprehension study tools, and making compound-word notes is important. Using such sites would be helpful, especially for students who do not have that much time. When using internet tools, one is able to read the scripts after taking the listening tests. One could also dictate the English conversations within the listing tests by using such tools. By using this students would be able to consistently solve 1 to 2 english listening questions a day until the day of the scholastic aptitude test. When studying for such questions, it would be more effective if one could summarize and note the important expressions. At this point the instructors should lead the students in the right direction, while encouraging them to study the materials by themselves. Most of the research materials are based on the fact that students have an ability to study by themselves. However, knowing that low-grade students lack such skills, the teacher's active involvement is key to the student's success. As seen above, the research was done on the Analysis of the Vocabularies Used in the University Scholastic Aptitude Test's Foreign Language Listening Section Based on Corpus, especially for low-grade students. If corpus was used to select the frequently used test vocabularies, and the students study those selected ones with the application of basic sentence structures, then such methods would surely help the students who final the English listening tests especially challenging. Also the instructors encouragements and involvements within the procedure would positively affect the mid-low grade students who are eager to perform well academically.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.