본 연구는 대기업을 제외한 스포츠 마케팅을 가지고 전문적으로 사업을 하는 기업 현황을 파악하고 그 중 성공적으로 운영 중인 기업들의 마케팅기법을 중심으로 비교, 분석하여 앞으로 우리나라 스포츠 마케팅 기업의 발전 방안을 제시하는데 그 목적을 두었다. 자료수집에 있어서는 국내스포츠 마케팅 기업 중 5곳을 선정하여 이들의 현황분석에 필요한 자료를 수집하였고, 이외 관련서적들을 통해 필요한 자료를 수집하였다. 그렇게 자료 수집을 하고 분석 한 결과 ...
본 연구는 대기업을 제외한 스포츠 마케팅을 가지고 전문적으로 사업을 하는 기업 현황을 파악하고 그 중 성공적으로 운영 중인 기업들의 마케팅기법을 중심으로 비교, 분석하여 앞으로 우리나라 스포츠 마케팅 기업의 발전 방안을 제시하는데 그 목적을 두었다. 자료수집에 있어서는 국내스포츠 마케팅 기업 중 5곳을 선정하여 이들의 현황분석에 필요한 자료를 수집하였고, 이외 관련서적들을 통해 필요한 자료를 수집하였다. 그렇게 자료 수집을 하고 분석 한 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 우리나라에서 성공하고 있는 스포츠 마케팅 기업들은 과거 대기업이 행하던 자금력을 동원한 마케팅을 뛰어넘어 전략적이고 치밀한 준비로 타 경쟁업체들과 목표는 같지만 특색이 다른 자신들만의 노하우로 성공가도를 달리는 것으로 나타났다. 둘째, 스포츠 마케팅의 분야가 과거 선수 에이전트에만 국한 된 것이 아니라 스포츠이벤트와 프로모션, 유, 무형 컨텐츠 산업 등 시장을 좀 더 넓게 확대 하였을 뿐만 아니라 외국 기업과의 경쟁에도 견줄만한 실력을 보여주고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 스포츠 마케팅 산업에서 TV중계권으로 인한 수익이 과거에 비해 월등하게 높아짐을 알 수 있었고 해외로 진출하여 좋은 성적을 내는 선수들이 많을수록 중계권다툼이 더욱 치열해 질 것으로 전망된다. 마지막으로, 스포츠 마케팅을 인기 종목에 국한 되지 않고 비인기 종목과 그 선수들까지 매니지먼트를 하는 전략으로 국내 스포츠 마케팅에 있어서 획기적인 변화를 가져오게 된 것으로 나타났다.
본 연구는 대기업을 제외한 스포츠 마케팅을 가지고 전문적으로 사업을 하는 기업 현황을 파악하고 그 중 성공적으로 운영 중인 기업들의 마케팅기법을 중심으로 비교, 분석하여 앞으로 우리나라 스포츠 마케팅 기업의 발전 방안을 제시하는데 그 목적을 두었다. 자료수집에 있어서는 국내스포츠 마케팅 기업 중 5곳을 선정하여 이들의 현황분석에 필요한 자료를 수집하였고, 이외 관련서적들을 통해 필요한 자료를 수집하였다. 그렇게 자료 수집을 하고 분석 한 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 우리나라에서 성공하고 있는 스포츠 마케팅 기업들은 과거 대기업이 행하던 자금력을 동원한 마케팅을 뛰어넘어 전략적이고 치밀한 준비로 타 경쟁업체들과 목표는 같지만 특색이 다른 자신들만의 노하우로 성공가도를 달리는 것으로 나타났다. 둘째, 스포츠 마케팅의 분야가 과거 선수 에이전트에만 국한 된 것이 아니라 스포츠이벤트와 프로모션, 유, 무형 컨텐츠 산업 등 시장을 좀 더 넓게 확대 하였을 뿐만 아니라 외국 기업과의 경쟁에도 견줄만한 실력을 보여주고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 스포츠 마케팅 산업에서 TV중계권으로 인한 수익이 과거에 비해 월등하게 높아짐을 알 수 있었고 해외로 진출하여 좋은 성적을 내는 선수들이 많을수록 중계권다툼이 더욱 치열해 질 것으로 전망된다. 마지막으로, 스포츠 마케팅을 인기 종목에 국한 되지 않고 비인기 종목과 그 선수들까지 매니지먼트를 하는 전략으로 국내 스포츠 마케팅에 있어서 획기적인 변화를 가져오게 된 것으로 나타났다.
This study aims to suggest development plans of sports marketing business in Korea by analyzing business status of professional sports marketing companies except for big companies and comparing marketing techniques of those that have been successful in it. In order to carry out the research, twenty ...
This study aims to suggest development plans of sports marketing business in Korea by analyzing business status of professional sports marketing companies except for big companies and comparing marketing techniques of those that have been successful in it. In order to carry out the research, twenty companies were selected as research targets among domestic sports marketing companies and several data were collected through the internet and related literatures. The results obtained from collection and analysis of data are as following. First, some sports marketing companies have been successful in business with strategic and careful plans, and their own know-how rather than big funds that large companies used to use in the past, although they have the same goals with other competitors. Second, they have expanded its business market by developing various strategies such as sports events, promotions and material and immaterial contents, not being limited to agent business. Also, they have strong abilities comparable to overseas businesses. Third, in sports marketing, benefits obtained from broadcasts have been far higher than in the past and it is forecasted that competition for the right of broadcast will be more severe as many players have good results in other countries. Finally, they have made epoch-making changes in domestic sports marketing by developing strategies to manage players of unpopular events, not focusing on popular events.
This study aims to suggest development plans of sports marketing business in Korea by analyzing business status of professional sports marketing companies except for big companies and comparing marketing techniques of those that have been successful in it. In order to carry out the research, twenty companies were selected as research targets among domestic sports marketing companies and several data were collected through the internet and related literatures. The results obtained from collection and analysis of data are as following. First, some sports marketing companies have been successful in business with strategic and careful plans, and their own know-how rather than big funds that large companies used to use in the past, although they have the same goals with other competitors. Second, they have expanded its business market by developing various strategies such as sports events, promotions and material and immaterial contents, not being limited to agent business. Also, they have strong abilities comparable to overseas businesses. Third, in sports marketing, benefits obtained from broadcasts have been far higher than in the past and it is forecasted that competition for the right of broadcast will be more severe as many players have good results in other countries. Finally, they have made epoch-making changes in domestic sports marketing by developing strategies to manage players of unpopular events, not focusing on popular events.
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