미술매체를 활용한 분노조절 프로그램이 분노억제 청소년의 분노감 해소와 자기표현 및 사회성에 미치는 효과 Effects of anger-control program with application of art media on anger solution, self-expression, and sociality in anger-in adolescents원문보기
국문초록 본 연구는 분노억제가 높은 청소년을 대상으로 미술매체를 활용한 분노조절 프로그램이 분노감 해소와 자기표현 및 사회성에 미치는 효과를 검증하고자 하였다. 연구대상은 충청북도 K시에 초등학교 5학년 10명(남아 6명, 여아 4명)이다. 본 연구의 실험을 위한 프로그램은 팽은경(2005)의 집단 미술치료 프로그램과 이미경(2007)의 인지 행동적 분노조절 프로그램, 고선자(2008)의 분노조절 집단 프로그램, 이철호(2005)의 정신건강 및 분노조절 프로그램을 참고하였다. 또한 청소년위원회(2005), 청소년 대화의 광장(박용태, 박한샘, 강신덕1995)의 분노조절 프로그램을 참고하여 본 연구자가 재구성하였다. 본 프로그램은 매주 3회, 90분씩 총 9회기로 진행되었다. 분노조절 프로그램의 전 과정은 4단계 구성이며, 초기 2회, 중기 2회, 실행 3회, 종결 2회를 단계별로 진행을 하였다. 프로그램의 초기단계에서는 인지적인 측면에 초점을 맞추어 관계형성 및 분노감정의 이해를 돕기 위한 냉용으로 구성하였고, 탐색단계는 정서적인 측면에 초점을 맞추어 분노감정 탐색 및 경험 그리고 분노의 긍정적 기능의 통찰을 촉진하는 내용으로 구성하였다. 실행단계는 행동적인 측면에 초점을 맞추어 평소의 분노표현방법을 재학습 할 수 있는 내용을 구성하였고, 종결 마무리단계에서는 재 결단을 위한 내용으로 구성하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 사용된 도구는 분노표현척도 검사인Spielberger, Krasner 및 Solomon(1988)의 상태-특성 분노표현척도를 전겸구, 한덕웅, 이장호(1997)가 한국판으로 개발한 것을 사용하였으며, Rokos와 Schroeder(1979)의 자기표현 척도를 사용하였고, 정범모(1971)의 인성검사 중 사회성 검사 내용을 권영세(1999)가 수정 보완한 사회성 척도를 초등학교 고학년(5학년) 수준에 맞게 수정, 보완하여 사용하였다. 양적결과를 보완하기위해 투사검사인 K-HTP(동적 집-나무-사람)을 사용하였다. 본 연구의 프로그램 효과분석은 ...
국문초록 본 연구는 분노억제가 높은 청소년을 대상으로 미술매체를 활용한 분노조절 프로그램이 분노감 해소와 자기표현 및 사회성에 미치는 효과를 검증하고자 하였다. 연구대상은 충청북도 K시에 초등학교 5학년 10명(남아 6명, 여아 4명)이다. 본 연구의 실험을 위한 프로그램은 팽은경(2005)의 집단 미술치료 프로그램과 이미경(2007)의 인지 행동적 분노조절 프로그램, 고선자(2008)의 분노조절 집단 프로그램, 이철호(2005)의 정신건강 및 분노조절 프로그램을 참고하였다. 또한 청소년위원회(2005), 청소년 대화의 광장(박용태, 박한샘, 강신덕1995)의 분노조절 프로그램을 참고하여 본 연구자가 재구성하였다. 본 프로그램은 매주 3회, 90분씩 총 9회기로 진행되었다. 분노조절 프로그램의 전 과정은 4단계 구성이며, 초기 2회, 중기 2회, 실행 3회, 종결 2회를 단계별로 진행을 하였다. 프로그램의 초기단계에서는 인지적인 측면에 초점을 맞추어 관계형성 및 분노감정의 이해를 돕기 위한 냉용으로 구성하였고, 탐색단계는 정서적인 측면에 초점을 맞추어 분노감정 탐색 및 경험 그리고 분노의 긍정적 기능의 통찰을 촉진하는 내용으로 구성하였다. 실행단계는 행동적인 측면에 초점을 맞추어 평소의 분노표현방법을 재학습 할 수 있는 내용을 구성하였고, 종결 마무리단계에서는 재 결단을 위한 내용으로 구성하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 사용된 도구는 분노표현척도 검사인Spielberger, Krasner 및 Solomon(1988)의 상태-특성 분노표현척도를 전겸구, 한덕웅, 이장호(1997)가 한국판으로 개발한 것을 사용하였으며, Rokos와 Schroeder(1979)의 자기표현 척도를 사용하였고, 정범모(1971)의 인성검사 중 사회성 검사 내용을 권영세(1999)가 수정 보완한 사회성 척도를 초등학교 고학년(5학년) 수준에 맞게 수정, 보완하여 사용하였다. 양적결과를 보완하기위해 투사검사인 K-HTP(동적 집-나무-사람)을 사용하였다. 본 연구의 프로그램 효과분석은 양적 분석과 질적 분석을 병행하였다. 검사도구에 의해 측정된 사전-사후 검사는 점수 Spss 10.0에 의해 분석되었으며, 질적 분석으로는 K-HTP사전-사후그림을 분석하였고, 프로그램의 진행과정을 관찰하고, 참여자들의 소감과 그림을 단계별로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 미술매체를 활용한 분노조절 프로그램은 분노억제가 높은 청소년들의 분노감 해소에 효과를 보였다. 질적 분석에서도 분노감의 해소를 보여주었다. 둘째, 미술매체를 활용한 분노조절 프로그램은 분노억제가 높은 청소년들에 자기표현에는 통계적으로 유의하지 않으나 사전-사후 검사의 평균 표준편차에 따른 증가를 보이고 있으며, 이는 자기표현에 증진을 예측할 수 있는 결과라고 할 수 있다. 이와 같은 결과는 질적 분석을 통해서도 확인되었다. 셋째, 미술매체를 활용한 분노조절 프로그램은 분노억제가 높은 청소년들에 사회성은 통계적으로 유의하지 않으나 사전-사후 평균 표준편차의 차이를 보임으로 인해서 향후 증진에 기대를 할 수 있다고 보아지며, 질적 분석을 통해서도 사회성의 증진을 예측할 수 있는 결과를 보여 주고 있다. 본 연구는 초등학교 5학년을 대상으로 한 단기 프로그램이라는 한계성을 갖지만 분노억제 청소년을 대상으로 하는 프로그램을 구성하였고 그 결과를 검증하였다는데 의의가 있다. 이러한 연구는 차후 분노억제 청소년을 위한 상담적 개입을 위한 기초자료가 될 것으로 기대된다.
국문초록 본 연구는 분노억제가 높은 청소년을 대상으로 미술매체를 활용한 분노조절 프로그램이 분노감 해소와 자기표현 및 사회성에 미치는 효과를 검증하고자 하였다. 연구대상은 충청북도 K시에 초등학교 5학년 10명(남아 6명, 여아 4명)이다. 본 연구의 실험을 위한 프로그램은 팽은경(2005)의 집단 미술치료 프로그램과 이미경(2007)의 인지 행동적 분노조절 프로그램, 고선자(2008)의 분노조절 집단 프로그램, 이철호(2005)의 정신건강 및 분노조절 프로그램을 참고하였다. 또한 청소년위원회(2005), 청소년 대화의 광장(박용태, 박한샘, 강신덕1995)의 분노조절 프로그램을 참고하여 본 연구자가 재구성하였다. 본 프로그램은 매주 3회, 90분씩 총 9회기로 진행되었다. 분노조절 프로그램의 전 과정은 4단계 구성이며, 초기 2회, 중기 2회, 실행 3회, 종결 2회를 단계별로 진행을 하였다. 프로그램의 초기단계에서는 인지적인 측면에 초점을 맞추어 관계형성 및 분노감정의 이해를 돕기 위한 냉용으로 구성하였고, 탐색단계는 정서적인 측면에 초점을 맞추어 분노감정 탐색 및 경험 그리고 분노의 긍정적 기능의 통찰을 촉진하는 내용으로 구성하였다. 실행단계는 행동적인 측면에 초점을 맞추어 평소의 분노표현방법을 재학습 할 수 있는 내용을 구성하였고, 종결 마무리단계에서는 재 결단을 위한 내용으로 구성하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 사용된 도구는 분노표현척도 검사인Spielberger, Krasner 및 Solomon(1988)의 상태-특성 분노표현척도를 전겸구, 한덕웅, 이장호(1997)가 한국판으로 개발한 것을 사용하였으며, Rokos와 Schroeder(1979)의 자기표현 척도를 사용하였고, 정범모(1971)의 인성검사 중 사회성 검사 내용을 권영세(1999)가 수정 보완한 사회성 척도를 초등학교 고학년(5학년) 수준에 맞게 수정, 보완하여 사용하였다. 양적결과를 보완하기위해 투사검사인 K-HTP(동적 집-나무-사람)을 사용하였다. 본 연구의 프로그램 효과분석은 양적 분석과 질적 분석을 병행하였다. 검사도구에 의해 측정된 사전-사후 검사는 점수 Spss 10.0에 의해 분석되었으며, 질적 분석으로는 K-HTP사전-사후그림을 분석하였고, 프로그램의 진행과정을 관찰하고, 참여자들의 소감과 그림을 단계별로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 미술매체를 활용한 분노조절 프로그램은 분노억제가 높은 청소년들의 분노감 해소에 효과를 보였다. 질적 분석에서도 분노감의 해소를 보여주었다. 둘째, 미술매체를 활용한 분노조절 프로그램은 분노억제가 높은 청소년들에 자기표현에는 통계적으로 유의하지 않으나 사전-사후 검사의 평균 표준편차에 따른 증가를 보이고 있으며, 이는 자기표현에 증진을 예측할 수 있는 결과라고 할 수 있다. 이와 같은 결과는 질적 분석을 통해서도 확인되었다. 셋째, 미술매체를 활용한 분노조절 프로그램은 분노억제가 높은 청소년들에 사회성은 통계적으로 유의하지 않으나 사전-사후 평균 표준편차의 차이를 보임으로 인해서 향후 증진에 기대를 할 수 있다고 보아지며, 질적 분석을 통해서도 사회성의 증진을 예측할 수 있는 결과를 보여 주고 있다. 본 연구는 초등학교 5학년을 대상으로 한 단기 프로그램이라는 한계성을 갖지만 분노억제 청소년을 대상으로 하는 프로그램을 구성하였고 그 결과를 검증하였다는데 의의가 있다. 이러한 연구는 차후 분노억제 청소년을 위한 상담적 개입을 위한 기초자료가 될 것으로 기대된다.
The purpose of this study was to verify the effects of anger-control program with application of art media on anger solution, self-expression, and sociality targeting adolescent with high anger-in. The research subjects are 10 students(6 boys, 4 girls) in the 5th grade of elementary school in K city...
The purpose of this study was to verify the effects of anger-control program with application of art media on anger solution, self-expression, and sociality targeting adolescent with high anger-in. The research subjects are 10 students(6 boys, 4 girls) in the 5th grade of elementary school in K city of Chungcheongbuk-do Province. As to programs for experiment in this study, it referred to Paeng Eun-gyeong(2005)'s group art-therapy program, Lee Mi-gyeong(2007)'s cognitive-behavioral anger-control program, Goh Seon-ja(2008)'s anger-control group program, and Lee Cheol-ho(2005)'s mental-health and anger-control program. Also, this researcher re-constructed by referring to the anger-control program in the Youth Commission(2005) and the Square of Youth Conversation(Park Yong-tae, Park Han-saem, Gang Shin-deok1995). This program was progressed over totally 9 sessions with 3 times every week and by 90 minutes. The whole process in the anger-control program is composed of 4 stages. The initial stage of program was composed of contents in order to be helpful for understanding the relational formation and the angry emotion with the focus on the cognitive aspect. The exploratory stage was composed of contents, which explore and experience angry emotion and promote insight in positive function of anger with the focus on the emotional aspect. The executional stage was composed of contents available for re-learning the angry-expression method at ordinary times with the focus on the behavioral aspect. The concluding and finishing stage was composed of contents for re-decision. A tool, which was used in order to verify effect of a program, was used what Jeon Gyeom-gu, Han Deok-eung, and Lee Jang-ho(1997) developed in Korean version the State-Trait Anger Expression Inventory(STAXI) in Spielberger, Krasner and Solomon(1988), which is the anger-expression scale. Self-expression scale in Rokos and Schroeder(1979) was used. It modified, supplemented, and used the sociality scale, which Gwon Yeong-se(1999) modified and supplemented the sociality-test contents out of Jeong Beom-mo(1971)'s human-nature test, in line with a level of high grade(5th grade) of elementary school. To supplement the quantitative result, K-HTP(Kinetic-House-Tree-Person-Flower) which are projective tests, were used. The analysis of effects in a program of this study was carried out quantitative analysis and qualitative analysis side by side. Pre-post test, which was measured by test tool, was analyzed by the score Spss 10.0. As the qualitative analysis, the pre-post drawing in K-HTP was analyzed. The progression course in a program was observed. Participants' impression and drawing were analyzed by stage. The following are the results of this study. First, the anger-control program with application of art media showed effect on solving anger in adolescents with high anger-in. Even in qualitative analysis, the solution of anger was shown. Second, the anger-control program with application of art media isn't statistically significant in self-expression of adolescents with high anger-in, but is showing a rise according to the average and standard deviation in pre-post test. This can be said to be a result that can predict promotion in self-expression. This result was confirmed even through qualitative analysis. Third, the anger-control program with application of art media isn't statistically significant in sociality of adolescents with high anger-in, but shows difference in pre-post average and standard deviation, thereby being seen to be possibly expected future promotion. Even through qualitative analysis, the result available for predicting promotion in sociality is being indicated. This study has limitation as saying of being a short-term program targeting the 5th grade of elementary school, but has significance in a sense that formed a program targeting anger-in adolescents and verified its result. This research is expected to be likely to become basic data hereafter for counseling intervention aiming at anger-in adolescents.
The purpose of this study was to verify the effects of anger-control program with application of art media on anger solution, self-expression, and sociality targeting adolescent with high anger-in. The research subjects are 10 students(6 boys, 4 girls) in the 5th grade of elementary school in K city of Chungcheongbuk-do Province. As to programs for experiment in this study, it referred to Paeng Eun-gyeong(2005)'s group art-therapy program, Lee Mi-gyeong(2007)'s cognitive-behavioral anger-control program, Goh Seon-ja(2008)'s anger-control group program, and Lee Cheol-ho(2005)'s mental-health and anger-control program. Also, this researcher re-constructed by referring to the anger-control program in the Youth Commission(2005) and the Square of Youth Conversation(Park Yong-tae, Park Han-saem, Gang Shin-deok1995). This program was progressed over totally 9 sessions with 3 times every week and by 90 minutes. The whole process in the anger-control program is composed of 4 stages. The initial stage of program was composed of contents in order to be helpful for understanding the relational formation and the angry emotion with the focus on the cognitive aspect. The exploratory stage was composed of contents, which explore and experience angry emotion and promote insight in positive function of anger with the focus on the emotional aspect. The executional stage was composed of contents available for re-learning the angry-expression method at ordinary times with the focus on the behavioral aspect. The concluding and finishing stage was composed of contents for re-decision. A tool, which was used in order to verify effect of a program, was used what Jeon Gyeom-gu, Han Deok-eung, and Lee Jang-ho(1997) developed in Korean version the State-Trait Anger Expression Inventory(STAXI) in Spielberger, Krasner and Solomon(1988), which is the anger-expression scale. Self-expression scale in Rokos and Schroeder(1979) was used. It modified, supplemented, and used the sociality scale, which Gwon Yeong-se(1999) modified and supplemented the sociality-test contents out of Jeong Beom-mo(1971)'s human-nature test, in line with a level of high grade(5th grade) of elementary school. To supplement the quantitative result, K-HTP(Kinetic-House-Tree-Person-Flower) which are projective tests, were used. The analysis of effects in a program of this study was carried out quantitative analysis and qualitative analysis side by side. Pre-post test, which was measured by test tool, was analyzed by the score Spss 10.0. As the qualitative analysis, the pre-post drawing in K-HTP was analyzed. The progression course in a program was observed. Participants' impression and drawing were analyzed by stage. The following are the results of this study. First, the anger-control program with application of art media showed effect on solving anger in adolescents with high anger-in. Even in qualitative analysis, the solution of anger was shown. Second, the anger-control program with application of art media isn't statistically significant in self-expression of adolescents with high anger-in, but is showing a rise according to the average and standard deviation in pre-post test. This can be said to be a result that can predict promotion in self-expression. This result was confirmed even through qualitative analysis. Third, the anger-control program with application of art media isn't statistically significant in sociality of adolescents with high anger-in, but shows difference in pre-post average and standard deviation, thereby being seen to be possibly expected future promotion. Even through qualitative analysis, the result available for predicting promotion in sociality is being indicated. This study has limitation as saying of being a short-term program targeting the 5th grade of elementary school, but has significance in a sense that formed a program targeting anger-in adolescents and verified its result. This research is expected to be likely to become basic data hereafter for counseling intervention aiming at anger-in adolescents.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.