본 연구는 명화감상을 통한 언어활동이 유아의 언어능력 및 정서지능에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 한다. 이와 같은 목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 명화감상을 통한 언어활동이 유아의 언어능력에 미치는 영향은 어떠한가? 1-1. 명화감상을 통한 언어활동이 유아의 어휘력에 미치는 영향은 어떠한가? 1-2. 명화감상을 통한 언어활동이 유아의 언어표현력에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 명화감상을 통한 언어활동이 유아의 정서지능에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울특별시 신당동에 위치한 S어린이집 만 5세 두 학급으로, 한 학급은 실험집단(18명), 나머지 학급은 통제집단(18명)으로 총 36명의 유아가 연구에 참여하였다. 명화감상을 통한 언어활동은 2009년 5월 19부터 7월 9일까지 8주간 주 2회씩 총 16회 실시하였다. 실험집단의 유아들은 자유선택활동시간을 이용하여 9명씩 두 그룹으로 나누어 50~55분 동안 명화감상을 통한 언어활동에 참여하였으며, 통제집단의 유아들은 자유선택활동을 하였다. 유아의 언어능력을 측정하기 위하여 김영태, 장혜성, 임선숙, 백현정(1994)이 제작한 어휘력 검사도구와 주영희(1985)가 연구에서 사용한 도구를 이지연(1999)이 수정·보완하여 제작한 Visual Que(VQ) 언어표현력 검사도구를 사용하였다. 유아의 정서지능을 측정하기 위하여 이병래(1997)가 Salovey와 Mayer(1996)의 검사를 수정·보완하여 제작한 만 5세용 정서지능 평정척도를 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료의 통계처리는 ...
본 연구는 명화감상을 통한 언어활동이 유아의 언어능력 및 정서지능에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 한다. 이와 같은 목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 명화감상을 통한 언어활동이 유아의 언어능력에 미치는 영향은 어떠한가? 1-1. 명화감상을 통한 언어활동이 유아의 어휘력에 미치는 영향은 어떠한가? 1-2. 명화감상을 통한 언어활동이 유아의 언어표현력에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 명화감상을 통한 언어활동이 유아의 정서지능에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울특별시 신당동에 위치한 S어린이집 만 5세 두 학급으로, 한 학급은 실험집단(18명), 나머지 학급은 통제집단(18명)으로 총 36명의 유아가 연구에 참여하였다. 명화감상을 통한 언어활동은 2009년 5월 19부터 7월 9일까지 8주간 주 2회씩 총 16회 실시하였다. 실험집단의 유아들은 자유선택활동시간을 이용하여 9명씩 두 그룹으로 나누어 50~55분 동안 명화감상을 통한 언어활동에 참여하였으며, 통제집단의 유아들은 자유선택활동을 하였다. 유아의 언어능력을 측정하기 위하여 김영태, 장혜성, 임선숙, 백현정(1994)이 제작한 어휘력 검사도구와 주영희(1985)가 연구에서 사용한 도구를 이지연(1999)이 수정·보완하여 제작한 Visual Que(VQ) 언어표현력 검사도구를 사용하였다. 유아의 정서지능을 측정하기 위하여 이병래(1997)가 Salovey와 Mayer(1996)의 검사를 수정·보완하여 제작한 만 5세용 정서지능 평정척도를 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료의 통계처리는 SPSS 12.0 프로그램을 이용하여 t 검증하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 명화감상을 통한 언어활동은 유아의 언어능력에 긍정적인 영향을 미쳤다. 명화감상을 통한 언어활동을 실시한 실험집단이 실시하지 않은 통제집단에 비해 어휘력, 언어표현력이 높게 나타났으며, 언어표현력의 하위영역인 표현어휘수, 문장수, 문장길이가 모두 높았다. 이러한 결과는 명화감상을 통한 다양한 언어활동을 통하여 유아들은 자신의 의견을 말하고, 또래의 의견을 들을 수 있는 기회가 많아져 언어능력이 향상된 것으로 보인다. 둘째, 명화감상을 통한 언어활동을 실시한 실험집단은 실시하지 않은 통제집단에 비해 유아의 정서지능이 향상되었다. 이러한 결과는 명화감상을 통한 언어활동을 통해 자신의 의견을 주장하기 보다는 또래의 의견을 들어주며, 서로간의 상호작용이 활발해져 정서지능에 긍정적인 영향을 미친 것으로 보인다. 정서지능의 하위요소를 살펴보면 자기감정조절, 타인조절/대인관계 증진에 효과가 있었으나, 자기인식표현, 타인인식에는 영향을 미치지 않았다.
본 연구는 명화감상을 통한 언어활동이 유아의 언어능력 및 정서지능에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 한다. 이와 같은 목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 명화감상을 통한 언어활동이 유아의 언어능력에 미치는 영향은 어떠한가? 1-1. 명화감상을 통한 언어활동이 유아의 어휘력에 미치는 영향은 어떠한가? 1-2. 명화감상을 통한 언어활동이 유아의 언어표현력에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 명화감상을 통한 언어활동이 유아의 정서지능에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울특별시 신당동에 위치한 S어린이집 만 5세 두 학급으로, 한 학급은 실험집단(18명), 나머지 학급은 통제집단(18명)으로 총 36명의 유아가 연구에 참여하였다. 명화감상을 통한 언어활동은 2009년 5월 19부터 7월 9일까지 8주간 주 2회씩 총 16회 실시하였다. 실험집단의 유아들은 자유선택활동시간을 이용하여 9명씩 두 그룹으로 나누어 50~55분 동안 명화감상을 통한 언어활동에 참여하였으며, 통제집단의 유아들은 자유선택활동을 하였다. 유아의 언어능력을 측정하기 위하여 김영태, 장혜성, 임선숙, 백현정(1994)이 제작한 어휘력 검사도구와 주영희(1985)가 연구에서 사용한 도구를 이지연(1999)이 수정·보완하여 제작한 Visual Que(VQ) 언어표현력 검사도구를 사용하였다. 유아의 정서지능을 측정하기 위하여 이병래(1997)가 Salovey와 Mayer(1996)의 검사를 수정·보완하여 제작한 만 5세용 정서지능 평정척도를 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료의 통계처리는 SPSS 12.0 프로그램을 이용하여 t 검증하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 명화감상을 통한 언어활동은 유아의 언어능력에 긍정적인 영향을 미쳤다. 명화감상을 통한 언어활동을 실시한 실험집단이 실시하지 않은 통제집단에 비해 어휘력, 언어표현력이 높게 나타났으며, 언어표현력의 하위영역인 표현어휘수, 문장수, 문장길이가 모두 높았다. 이러한 결과는 명화감상을 통한 다양한 언어활동을 통하여 유아들은 자신의 의견을 말하고, 또래의 의견을 들을 수 있는 기회가 많아져 언어능력이 향상된 것으로 보인다. 둘째, 명화감상을 통한 언어활동을 실시한 실험집단은 실시하지 않은 통제집단에 비해 유아의 정서지능이 향상되었다. 이러한 결과는 명화감상을 통한 언어활동을 통해 자신의 의견을 주장하기 보다는 또래의 의견을 들어주며, 서로간의 상호작용이 활발해져 정서지능에 긍정적인 영향을 미친 것으로 보인다. 정서지능의 하위요소를 살펴보면 자기감정조절, 타인조절/대인관계 증진에 효과가 있었으나, 자기인식표현, 타인인식에는 영향을 미치지 않았다.
This study intends to inspect the effects of linguistic activities using famous paintings on young children's linguistic ability and emotional quotient(EQ), and to offer the basic data to be used in the field of early children education. In accordance with the aims of the study, the research questio...
This study intends to inspect the effects of linguistic activities using famous paintings on young children's linguistic ability and emotional quotient(EQ), and to offer the basic data to be used in the field of early children education. In accordance with the aims of the study, the research questions are as follows: 1. What are the effects of linguistic activities using famous paintings on young children's linguistic ability? 1-1. What are the effects of linguistic activities using famous paintings on young children's vocabulary? 1-2. What are the effects of linguistic activities using famous paintings on young children's verbal expression? 2. What are the effects of linguistic activities using famous paintings on young children's emotional quotient(EQ)? The subjects of this study were 36 5-year-old children who were attending S Child Care Center in Seoul. One group of children participated in the study as an experimental group(18 children) and the other as a control group(18 children). Linguistic activities using famous paintings were performed 2 times a week for 8 weeks, total of 16 times, from 19th of May to 9th of July, 2009. The experimental group participated in the linguistic activities using famous paintings for 50~55 minutes during free-choice activity time. while the control group participated in free-choice activities. In order to measure the children's linguistic ability, Vocabulary Test produced by Young-Tae Kim, Hae-Seong Jang, Seon-Suk Im and Hyeon-Jeong Baek(1994) and Visual Que(VQ) Inventory to evaluate linguistic verbal expression used by Young-Hi Ju(1985) and produced by Ji-Yeon Lee(1999) were used. To measure EQ, EQ Rating Scale for 5-year-olds, by Salovey and Mayers(1996) and corrected by Byeong-Rae Lee(1997) was used. To analyze the data collected from this study, t-tests were performed using SPSS 12.0 program. The results of this study are the following: First, the linguistic activities using famous paintings had positive effects on young children's linguistic ability. The experimental group who performed the linguistic activities using famous paintings had higher vocabulary and verbal expression compared with the control group. They also had higher scores in expressive vocabulary, number of sentences and length of sentences. Such result shows that young children had many opportunities to tell their own opinions and listened to those of peers through the various linguistic activities using famous paintings and as a result their linguistic abilities had been improved. Second, emotional quotient(EQ) of the experimental group was higher than that of the control group. For sub-elements of EQ, the linguistic activities had significant effects on emotional regulation, others' regulation/ interpersonal relationship but had no effects on self-recognition expression nor others' recognition.
This study intends to inspect the effects of linguistic activities using famous paintings on young children's linguistic ability and emotional quotient(EQ), and to offer the basic data to be used in the field of early children education. In accordance with the aims of the study, the research questions are as follows: 1. What are the effects of linguistic activities using famous paintings on young children's linguistic ability? 1-1. What are the effects of linguistic activities using famous paintings on young children's vocabulary? 1-2. What are the effects of linguistic activities using famous paintings on young children's verbal expression? 2. What are the effects of linguistic activities using famous paintings on young children's emotional quotient(EQ)? The subjects of this study were 36 5-year-old children who were attending S Child Care Center in Seoul. One group of children participated in the study as an experimental group(18 children) and the other as a control group(18 children). Linguistic activities using famous paintings were performed 2 times a week for 8 weeks, total of 16 times, from 19th of May to 9th of July, 2009. The experimental group participated in the linguistic activities using famous paintings for 50~55 minutes during free-choice activity time. while the control group participated in free-choice activities. In order to measure the children's linguistic ability, Vocabulary Test produced by Young-Tae Kim, Hae-Seong Jang, Seon-Suk Im and Hyeon-Jeong Baek(1994) and Visual Que(VQ) Inventory to evaluate linguistic verbal expression used by Young-Hi Ju(1985) and produced by Ji-Yeon Lee(1999) were used. To measure EQ, EQ Rating Scale for 5-year-olds, by Salovey and Mayers(1996) and corrected by Byeong-Rae Lee(1997) was used. To analyze the data collected from this study, t-tests were performed using SPSS 12.0 program. The results of this study are the following: First, the linguistic activities using famous paintings had positive effects on young children's linguistic ability. The experimental group who performed the linguistic activities using famous paintings had higher vocabulary and verbal expression compared with the control group. They also had higher scores in expressive vocabulary, number of sentences and length of sentences. Such result shows that young children had many opportunities to tell their own opinions and listened to those of peers through the various linguistic activities using famous paintings and as a result their linguistic abilities had been improved. Second, emotional quotient(EQ) of the experimental group was higher than that of the control group. For sub-elements of EQ, the linguistic activities had significant effects on emotional regulation, others' regulation/ interpersonal relationship but had no effects on self-recognition expression nor others' recognition.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.