본 연구에서는 정보 그림책 읽기에 참여한 만 5세 유아가 어떠한 경험을 하는지 살펴보고 기술하는 데 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 정보 그림책 읽기에 참여한 유아는 어떠한 경험을 하는가?
본 연구의 대상은 경기도 A시에 위치한 I유치원 예쁜반에 재원 중인 만 5세 유아 성하준(가명)이다. 정보 그림책 읽기는 2021년 5월 4일부터 6월 11일까지 10회, 2021년 10월 1일부터 11월 29일까지 21회로 총 31회 시행하였다. 정보 그림책 읽기는 대부분 방과후 수업 시간을 활용하여 13시부터 14시 30분 사이에 이루어졌으나, I유치원에서 실시하는 도서 대여 및 자유롭게 책 읽기를 할 수 있는 매주 금요일에는 10시부터 11시 사이에도 이루어졌다. 방과후 수업 시간을 활용한 이유는 유아의 규칙적인 일과에 지장을 주지 않고, 자유로운 활동 시간이기에 유아의 심리적 부담이 적어 연구에 즐겁게 참여할 수 있으며, 시간 제약 없이 자유로운 그림책 읽기 및 상호작용이 이루어질 수 있을 것으로 여겼기 때문이다. 본 연구에서는 관찰하기, 문서 수집하기, 면담하기 및 대화 나누기, 동영상, 관찰일지, 연구자의 반성적 저널 등을 통해 자료를 수집하였다. 수집된 자료의 분석을 위해 전사된 자료를 반복적으로 읽으며 ...
본 연구에서는 정보 그림책 읽기에 참여한 만 5세 유아가 어떠한 경험을 하는지 살펴보고 기술하는 데 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 정보 그림책 읽기에 참여한 유아는 어떠한 경험을 하는가?
본 연구의 대상은 경기도 A시에 위치한 I유치원 예쁜반에 재원 중인 만 5세 유아 성하준(가명)이다. 정보 그림책 읽기는 2021년 5월 4일부터 6월 11일까지 10회, 2021년 10월 1일부터 11월 29일까지 21회로 총 31회 시행하였다. 정보 그림책 읽기는 대부분 방과후 수업 시간을 활용하여 13시부터 14시 30분 사이에 이루어졌으나, I유치원에서 실시하는 도서 대여 및 자유롭게 책 읽기를 할 수 있는 매주 금요일에는 10시부터 11시 사이에도 이루어졌다. 방과후 수업 시간을 활용한 이유는 유아의 규칙적인 일과에 지장을 주지 않고, 자유로운 활동 시간이기에 유아의 심리적 부담이 적어 연구에 즐겁게 참여할 수 있으며, 시간 제약 없이 자유로운 그림책 읽기 및 상호작용이 이루어질 수 있을 것으로 여겼기 때문이다. 본 연구에서는 관찰하기, 문서 수집하기, 면담하기 및 대화 나누기, 동영상, 관찰일지, 연구자의 반성적 저널 등을 통해 자료를 수집하였다. 수집된 자료의 분석을 위해 전사된 자료를 반복적으로 읽으며 개방 코딩과 선택적 코딩을 통해 맥락과 그 숨은 의미를 찾아 나가고자 하였고, 비슷한 의미를 나타내는 것끼리 분류하여 범주화하여 분석해보았다. 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 정보 그림책 읽기에 참여한 유아는 그림책 읽기를 즐겼다. 유아는 이전 글자를 잘 읽지 못하여 언어활동 및 책 읽기를 거부하는 등 부정적인 태도를 보였다. 그래서인지 초반에는 바르게 앉아 책을 똑바로 응시하거나 적극적인 탐색을 하지 않았지만, 정보 그림책의 다양한 장치들을 직접 조작해보면서 책에 관심을 두기 시작하였고, 정보 그림책 속 정보 탐색을 즐기는 모습을 보였다. 정보 그림책에 관한 관심과 흥미는 유아가 정보와 지식을 얻는 것뿐 아니라 책을 즐기는 것을 통해 다양한 장르의 그림책 읽기에도 흥미를 느껴 긍정적인 책 읽기 태도를 형성하였다. 정보 그림책의 정보는 대부분 우리가 살아가고 있는 주변 환경에 대한 것들로 구성되어 있다. ‘동물’을 주제로 한 정보 그림책에서 동물은 인간과 환경과도 밀접한 관계를 맺기 때문에 유아는 동물이 처한 여러 가지 상황에서 등장인물을 동일시하여 다양한 감정을 표현하기도 하였다. 둘째, 연구참여자는 정보 그림책을 매개로 하여 교사 및 또래와의 긍정적인 관계를 형성하였다. 정보 그림책의 텍스트를 활용하거나 정보 그림책 속 정보를 통해 자신의 경험담을 이야기하며 자기 생각과 느낌을 적극적으로 표현하였다. 유아는 그 과정에서 소통하는 즐거움을 느끼고 의사 표현이 증가하는 모습을 보였다. 유아는 정보 그림책 속 정보를 활용하여 또래와의 이야기 나누기, 퀴즈 내기, 함께 책 읽기 등의 상호작용을 통해 의사소통의 발달뿐 아니라 또래에게 놀이를 제안하고 이끌어가며 관계 맺기를 시도하면서 사회성 발달에도 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 또한, 텍스트를 통해 사전 지식이나 경험을 바탕으로 지식을 드러내며 연구자(성인)와의 소통을 주도해나가기도 하였다. 셋째, 연구참여자 유아는 정보 그림책의 정보를 자유 놀이로 확장해나갔다. 정보 그림책 속 정보를 통해 지식이 확장될 뿐 아니라, 그 정보를 예술적으로 표현함에 따라 상상하는 즐거움과 창의적인 생각을 할 수 있도록 도왔다. 유아는 정보 그림책 속 정보를 그림으로 그리기, 만들기, 신체를 활용하여 몸으로 표현해보기 등의 예술적인 표현을 하면서 창의성과 상상력을 발휘하였고, 예술작품을 교사나 또래에게 소개하면서 의사 표현의 증가도 이루어졌다. 예술적 표현을 하기 위해 미술 영역에서의 놀이를 즐기고, 책 읽기를 즐김에 따라 자발적으로 도서 영역에서 스스로 책을 선정하여 읽기도 하고, 또래와 함께 읽기 등 다양한 영역에서 놀이를 즐겼다. 본 연구 결과를 종합해보자면, 정보 그림책 읽기에 참여한 유아는 정보 그림책의 다양한 장치들을 조작하며 책에 관심을 보이고, 스스로 그림책을 탐색하면서 책 읽기의 즐거움을 느꼈으며, 책 읽기 과정에서 다양한 감정을 표현하기도 하였다. 또한, 정보 그림책 속 정보를 활용하여 또래 및 교사와 소통을 하면서 소통하는 즐거움, 놀이를 이끌어 나가는 주도성, 소통을 시도하고 즐기는 것에 대해 자발적으로 참여함으로써 긍정적인 관계 맺기를 형성해 나갔다. 유아는 습득한 정보를 자신만의 방식으로 표현하기 위해 예술적 표현을 즐겼으며, 그 과정에서는 창의적인 생각을 표현하고 상상하는 즐거움을 나타냈다. 2019 개정 누리과정에서 추구하는 인간상은 건강한 사람, 자주적인 사람, 창의적인 사람, 감성이 풍부한 사람, 더불어 사는 사람으로 키워내기 위해 다양한 목표를 가지고 있는데, 정보 그림책 읽기에 참여한 유아는 즐거움, 주도성, 창의성 및 상상력, 감정 표현, 긍정적인 관계 형성하기 등을 경험하였다. 그러므로 유아교육 현장에서 정보 그림책 읽기를 경험할 수 있도록 적극적인 지원이 필요하다고 판단된다.
본 연구에서는 정보 그림책 읽기에 참여한 만 5세 유아가 어떠한 경험을 하는지 살펴보고 기술하는 데 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 정보 그림책 읽기에 참여한 유아는 어떠한 경험을 하는가?
본 연구의 대상은 경기도 A시에 위치한 I유치원 예쁜반에 재원 중인 만 5세 유아 성하준(가명)이다. 정보 그림책 읽기는 2021년 5월 4일부터 6월 11일까지 10회, 2021년 10월 1일부터 11월 29일까지 21회로 총 31회 시행하였다. 정보 그림책 읽기는 대부분 방과후 수업 시간을 활용하여 13시부터 14시 30분 사이에 이루어졌으나, I유치원에서 실시하는 도서 대여 및 자유롭게 책 읽기를 할 수 있는 매주 금요일에는 10시부터 11시 사이에도 이루어졌다. 방과후 수업 시간을 활용한 이유는 유아의 규칙적인 일과에 지장을 주지 않고, 자유로운 활동 시간이기에 유아의 심리적 부담이 적어 연구에 즐겁게 참여할 수 있으며, 시간 제약 없이 자유로운 그림책 읽기 및 상호작용이 이루어질 수 있을 것으로 여겼기 때문이다. 본 연구에서는 관찰하기, 문서 수집하기, 면담하기 및 대화 나누기, 동영상, 관찰일지, 연구자의 반성적 저널 등을 통해 자료를 수집하였다. 수집된 자료의 분석을 위해 전사된 자료를 반복적으로 읽으며 개방 코딩과 선택적 코딩을 통해 맥락과 그 숨은 의미를 찾아 나가고자 하였고, 비슷한 의미를 나타내는 것끼리 분류하여 범주화하여 분석해보았다. 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 정보 그림책 읽기에 참여한 유아는 그림책 읽기를 즐겼다. 유아는 이전 글자를 잘 읽지 못하여 언어활동 및 책 읽기를 거부하는 등 부정적인 태도를 보였다. 그래서인지 초반에는 바르게 앉아 책을 똑바로 응시하거나 적극적인 탐색을 하지 않았지만, 정보 그림책의 다양한 장치들을 직접 조작해보면서 책에 관심을 두기 시작하였고, 정보 그림책 속 정보 탐색을 즐기는 모습을 보였다. 정보 그림책에 관한 관심과 흥미는 유아가 정보와 지식을 얻는 것뿐 아니라 책을 즐기는 것을 통해 다양한 장르의 그림책 읽기에도 흥미를 느껴 긍정적인 책 읽기 태도를 형성하였다. 정보 그림책의 정보는 대부분 우리가 살아가고 있는 주변 환경에 대한 것들로 구성되어 있다. ‘동물’을 주제로 한 정보 그림책에서 동물은 인간과 환경과도 밀접한 관계를 맺기 때문에 유아는 동물이 처한 여러 가지 상황에서 등장인물을 동일시하여 다양한 감정을 표현하기도 하였다. 둘째, 연구참여자는 정보 그림책을 매개로 하여 교사 및 또래와의 긍정적인 관계를 형성하였다. 정보 그림책의 텍스트를 활용하거나 정보 그림책 속 정보를 통해 자신의 경험담을 이야기하며 자기 생각과 느낌을 적극적으로 표현하였다. 유아는 그 과정에서 소통하는 즐거움을 느끼고 의사 표현이 증가하는 모습을 보였다. 유아는 정보 그림책 속 정보를 활용하여 또래와의 이야기 나누기, 퀴즈 내기, 함께 책 읽기 등의 상호작용을 통해 의사소통의 발달뿐 아니라 또래에게 놀이를 제안하고 이끌어가며 관계 맺기를 시도하면서 사회성 발달에도 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 또한, 텍스트를 통해 사전 지식이나 경험을 바탕으로 지식을 드러내며 연구자(성인)와의 소통을 주도해나가기도 하였다. 셋째, 연구참여자 유아는 정보 그림책의 정보를 자유 놀이로 확장해나갔다. 정보 그림책 속 정보를 통해 지식이 확장될 뿐 아니라, 그 정보를 예술적으로 표현함에 따라 상상하는 즐거움과 창의적인 생각을 할 수 있도록 도왔다. 유아는 정보 그림책 속 정보를 그림으로 그리기, 만들기, 신체를 활용하여 몸으로 표현해보기 등의 예술적인 표현을 하면서 창의성과 상상력을 발휘하였고, 예술작품을 교사나 또래에게 소개하면서 의사 표현의 증가도 이루어졌다. 예술적 표현을 하기 위해 미술 영역에서의 놀이를 즐기고, 책 읽기를 즐김에 따라 자발적으로 도서 영역에서 스스로 책을 선정하여 읽기도 하고, 또래와 함께 읽기 등 다양한 영역에서 놀이를 즐겼다. 본 연구 결과를 종합해보자면, 정보 그림책 읽기에 참여한 유아는 정보 그림책의 다양한 장치들을 조작하며 책에 관심을 보이고, 스스로 그림책을 탐색하면서 책 읽기의 즐거움을 느꼈으며, 책 읽기 과정에서 다양한 감정을 표현하기도 하였다. 또한, 정보 그림책 속 정보를 활용하여 또래 및 교사와 소통을 하면서 소통하는 즐거움, 놀이를 이끌어 나가는 주도성, 소통을 시도하고 즐기는 것에 대해 자발적으로 참여함으로써 긍정적인 관계 맺기를 형성해 나갔다. 유아는 습득한 정보를 자신만의 방식으로 표현하기 위해 예술적 표현을 즐겼으며, 그 과정에서는 창의적인 생각을 표현하고 상상하는 즐거움을 나타냈다. 2019 개정 누리과정에서 추구하는 인간상은 건강한 사람, 자주적인 사람, 창의적인 사람, 감성이 풍부한 사람, 더불어 사는 사람으로 키워내기 위해 다양한 목표를 가지고 있는데, 정보 그림책 읽기에 참여한 유아는 즐거움, 주도성, 창의성 및 상상력, 감정 표현, 긍정적인 관계 형성하기 등을 경험하였다. 그러므로 유아교육 현장에서 정보 그림책 읽기를 경험할 수 있도록 적극적인 지원이 필요하다고 판단된다.
The purpose of this study is to examine and describe the experiences of 5-year-old children who participated in reading information picture books. The research questions set according to this purpose are as follows.
Research Question 1. What kind of experiences do children who participated ...
The purpose of this study is to examine and describe the experiences of 5-year-old children who participated in reading information picture books. The research questions set according to this purpose are as follows.
Research Question 1. What kind of experiences do children who participated in reading information picture books have?
The subject of this study is Seong Ha-jun (pseudonym), a 5-year-old infant who is enrolled in Pretty Class of Kindergarten I, located in A city, Gyeonggi-do. Reading of information picture books was conducted 10 times from May 4 to June 11, 2021, and 21 times from October 1 to November 29, 2021, a total of 31 times. Most of the information picture book reading was done between 13:00 and 14:30 using after-school class time, but it was also done between 10:00 and 11:00 on every Friday, where you can borrow books and read books freely in I Kindergarten. The reason for using the after-school class time is that it does not interfere with the child's regular routine, and because it is free activity time, the psychological burden on the child is less, so that the child can participate in the study happily. because it was considered In this study, data were collected through observation, document collection, interviewing and conversation, video clips, observation journals, and the researcher's reflective journal. In order to analyze the collected data, we repeatedly read the transcribed data to find the context and its hidden meaning through open coding and selective coding. The results of this study are as follows. First, children who participated in reading information picture books enjoyed reading picture books. Infants showed negative attitudes such as refusing to engage in language activities and reading books because they could not read the previous letters well. Perhaps that is why, in the beginning, he did not sit upright and stare directly at the book or actively search, but he began to pay attention to the book by directly manipulating the various devices of the information picture book, and showed interest in searching for information in the information picture book. Interest and interest in information picture books formed a positive reading attitude as children not only obtained information and knowledge, but also enjoyed reading picture books of various genres. Information Most of the information in picture books consists of things about the environment in which we live. In the information picture book with the theme of 'animal', because animals have a close relationship with humans and the environment, children often express various emotions by identifying the characters in various situations in which animals are placed. Second, the research participants formed positive relationships with teachers and their peers through information picture books. They actively expressed their thoughts and feelings by using the text of the information picture book or talking about their experiences through the information in the information picture book. In the process, the infant felt the joy of communication and showed an increase in expression. Infants not only develop communication through interactions such as sharing stories with their peers, taking quizzes, and reading books together by using the information in the information picture book, but also influence the development of social skills by suggesting and leading play to their peers and attempting to establish a relationship. was found to affect She also led communication with researchers (adults) by revealing her knowledge based on prior knowledge or experience through texts. Third, the research participants' infants expanded the information in the information picture book into free play. Through the information in the information picture book, she not only expands her knowledge, but also helps her to enjoy imagining and creative thinking through artistic expression of that information. Toddlers displayed their creativity and imagination by performing artistic expressions such as drawing, making, and using the body to express the information in the information picture book. lost. She enjoyed playing in the art area for artistic expression, and as she enjoyed reading books, she voluntarily selected and read books in the book area, and enjoyed playing in various areas such as reading with her peers. To summarize the results of this study, children who participated in reading information picture books showed interest in books by operating various devices of information picture books, felt the pleasure of reading books while exploring picture books on their own, and expressed various emotions in the process of reading books. also did She also formed positive relationships by voluntarily participating in the joy of communicating while communicating with peers and teachers by using the information in the information picture book, initiative to lead play, and trying and enjoying communication. As a toddler, she enjoyed artistic expression to express her acquired information in her own way, and in the process, she displayed the pleasure of expressing and imagining her creative thoughts. The human image pursued in the 2019 revised Nuri course has various goals to nurture into healthy, independent, creative, emotional, and co-living people. Imagination, expression of emotions, and forming positive relationships were experienced. Therefore, it is judged that active support is needed so that children can experience reading information picture books in the field of early childhood education.
The purpose of this study is to examine and describe the experiences of 5-year-old children who participated in reading information picture books. The research questions set according to this purpose are as follows.
Research Question 1. What kind of experiences do children who participated in reading information picture books have?
The subject of this study is Seong Ha-jun (pseudonym), a 5-year-old infant who is enrolled in Pretty Class of Kindergarten I, located in A city, Gyeonggi-do. Reading of information picture books was conducted 10 times from May 4 to June 11, 2021, and 21 times from October 1 to November 29, 2021, a total of 31 times. Most of the information picture book reading was done between 13:00 and 14:30 using after-school class time, but it was also done between 10:00 and 11:00 on every Friday, where you can borrow books and read books freely in I Kindergarten. The reason for using the after-school class time is that it does not interfere with the child's regular routine, and because it is free activity time, the psychological burden on the child is less, so that the child can participate in the study happily. because it was considered In this study, data were collected through observation, document collection, interviewing and conversation, video clips, observation journals, and the researcher's reflective journal. In order to analyze the collected data, we repeatedly read the transcribed data to find the context and its hidden meaning through open coding and selective coding. The results of this study are as follows. First, children who participated in reading information picture books enjoyed reading picture books. Infants showed negative attitudes such as refusing to engage in language activities and reading books because they could not read the previous letters well. Perhaps that is why, in the beginning, he did not sit upright and stare directly at the book or actively search, but he began to pay attention to the book by directly manipulating the various devices of the information picture book, and showed interest in searching for information in the information picture book. Interest and interest in information picture books formed a positive reading attitude as children not only obtained information and knowledge, but also enjoyed reading picture books of various genres. Information Most of the information in picture books consists of things about the environment in which we live. In the information picture book with the theme of 'animal', because animals have a close relationship with humans and the environment, children often express various emotions by identifying the characters in various situations in which animals are placed. Second, the research participants formed positive relationships with teachers and their peers through information picture books. They actively expressed their thoughts and feelings by using the text of the information picture book or talking about their experiences through the information in the information picture book. In the process, the infant felt the joy of communication and showed an increase in expression. Infants not only develop communication through interactions such as sharing stories with their peers, taking quizzes, and reading books together by using the information in the information picture book, but also influence the development of social skills by suggesting and leading play to their peers and attempting to establish a relationship. was found to affect She also led communication with researchers (adults) by revealing her knowledge based on prior knowledge or experience through texts. Third, the research participants' infants expanded the information in the information picture book into free play. Through the information in the information picture book, she not only expands her knowledge, but also helps her to enjoy imagining and creative thinking through artistic expression of that information. Toddlers displayed their creativity and imagination by performing artistic expressions such as drawing, making, and using the body to express the information in the information picture book. lost. She enjoyed playing in the art area for artistic expression, and as she enjoyed reading books, she voluntarily selected and read books in the book area, and enjoyed playing in various areas such as reading with her peers. To summarize the results of this study, children who participated in reading information picture books showed interest in books by operating various devices of information picture books, felt the pleasure of reading books while exploring picture books on their own, and expressed various emotions in the process of reading books. also did She also formed positive relationships by voluntarily participating in the joy of communicating while communicating with peers and teachers by using the information in the information picture book, initiative to lead play, and trying and enjoying communication. As a toddler, she enjoyed artistic expression to express her acquired information in her own way, and in the process, she displayed the pleasure of expressing and imagining her creative thoughts. The human image pursued in the 2019 revised Nuri course has various goals to nurture into healthy, independent, creative, emotional, and co-living people. Imagination, expression of emotions, and forming positive relationships were experienced. Therefore, it is judged that active support is needed so that children can experience reading information picture books in the field of early childhood education.
주제어
#정보 그림책 유아경험 그림책 읽기 information picture book early childhood experience picture book reading
학위논문 정보
저자
진윤미
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
유아교육학과 유아교육전공
지도교수
김민진
발행연도
2022
총페이지
v, 121 p.
키워드
정보 그림책 유아경험 그림책 읽기 information picture book early childhood experience picture book reading
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.