김일엽은 1920년대 여류문단을 이끌었던 한국 최초의 여류시인이자 소설가로서, 여러 방면에 걸친 문학 활동을 통해 가부장제 하에서 사회와 남성들에게 억압받고 있는 여성들의 해방을 부르짖은 당대 신여성의 대표이다. 그러나 김일엽에 대한 현재까지의 연구는 선구적인 그의 의지보다는 여류로서의 사생활 중심의 비화된 이야기가 집중되었으며, 한 장르에 대한 집중적인 연구가 이루어지기보다는 대부분 그의 문학 활동 전반에 걸친 총괄적인 검토가 대부분인 것이 실정이다. 이에 본 연구에서는 김일엽의 작품 활동 중 소설 작품 활동을 중심으로 그 속에 드러난 선구적인 그의 여성성을 살펴보는 것을 주 목적으로 삼았다. 우선 Ⅱ장에서는 김일엽의 생애와 그와 관련한 여성성을 고찰해봄으로써 형성된 그의 주체적이고 선구적인 여성성의 형성과 그 변화과정을 살펴보았다. 김일엽은 목사 출신의 선비형 아버지와 개방적인 어머니의 사이에서 자라나 차별 없는 가정 속에서 주체적인 여성성을 가지게 되지만, 여러 남성들과의 만남과 그에 관련한 세상의 편견 등에 부딪혀 불교에 귀의하여 여성인 자신을 무화(無化)함으로써 자신의 주체성을 지키고자 하였음을 밝혔다. Ⅲ장에서는 김일엽이 소설의 주제를 통하여 자신의 선구적 여성성을 어떻게 구현하고 있는지에 대하여 알아보기 위해 그의 평론을 토대로 하여 소설에서 나타나는 주제를 크게 세 가지로 분류하여 살펴보았다. 그것은 바로 가부장제 속에서의 종속적 여성성 거부와 억압된 성(性)으로부터의 해방, 그리고 여성 교육의 필요성 강조로 나누어 볼 수 있다. Ⅳ장에서는 김일엽의 문학 활동 중에서도 주체적인 여성성을 가장 잘 피력하고 있는 소설 작품에서 그의 여성성을 명확하게 드러내게 하는 반복적 특징을 세 가지로 분류하여 그것을 구체적인 소설 개별론을 통하여 살펴보았다. 그 특징은 소설의 여주인공과 작가와의 ...
김일엽은 1920년대 여류문단을 이끌었던 한국 최초의 여류시인이자 소설가로서, 여러 방면에 걸친 문학 활동을 통해 가부장제 하에서 사회와 남성들에게 억압받고 있는 여성들의 해방을 부르짖은 당대 신여성의 대표이다. 그러나 김일엽에 대한 현재까지의 연구는 선구적인 그의 의지보다는 여류로서의 사생활 중심의 비화된 이야기가 집중되었으며, 한 장르에 대한 집중적인 연구가 이루어지기보다는 대부분 그의 문학 활동 전반에 걸친 총괄적인 검토가 대부분인 것이 실정이다. 이에 본 연구에서는 김일엽의 작품 활동 중 소설 작품 활동을 중심으로 그 속에 드러난 선구적인 그의 여성성을 살펴보는 것을 주 목적으로 삼았다. 우선 Ⅱ장에서는 김일엽의 생애와 그와 관련한 여성성을 고찰해봄으로써 형성된 그의 주체적이고 선구적인 여성성의 형성과 그 변화과정을 살펴보았다. 김일엽은 목사 출신의 선비형 아버지와 개방적인 어머니의 사이에서 자라나 차별 없는 가정 속에서 주체적인 여성성을 가지게 되지만, 여러 남성들과의 만남과 그에 관련한 세상의 편견 등에 부딪혀 불교에 귀의하여 여성인 자신을 무화(無化)함으로써 자신의 주체성을 지키고자 하였음을 밝혔다. Ⅲ장에서는 김일엽이 소설의 주제를 통하여 자신의 선구적 여성성을 어떻게 구현하고 있는지에 대하여 알아보기 위해 그의 평론을 토대로 하여 소설에서 나타나는 주제를 크게 세 가지로 분류하여 살펴보았다. 그것은 바로 가부장제 속에서의 종속적 여성성 거부와 억압된 성(性)으로부터의 해방, 그리고 여성 교육의 필요성 강조로 나누어 볼 수 있다. Ⅳ장에서는 김일엽의 문학 활동 중에서도 주체적인 여성성을 가장 잘 피력하고 있는 소설 작품에서 그의 여성성을 명확하게 드러내게 하는 반복적 특징을 세 가지로 분류하여 그것을 구체적인 소설 개별론을 통하여 살펴보았다. 그 특징은 소설의 여주인공과 작가와의 상동성(相同性)을 띤다는 점과 소설 속 심약한 남주인공의 설정, 그리고 서간체(書簡體) 형식을 통한 말하기로 크게 나누어진다. 그의 소설은 직접 경험한 사건을 토대로 한 작품이 많은데 이와 같은 작가 자신과 닮아있는 주인공 설정으로 자유분방했던 자신의 여성성을 소설 작품 속에 자연스럽게 투영하였다. 또한 자신을 포함한 여성들을 제약하고 괴롭혔던 가부장제 하의 남성들의 횡포를 심약한 남성상의 설정을 통하여 그 문제점을 소설 속에서 고발하고, 서간체 형식을 통해 여성의 섬세한 심리와 여성이 나아가야 할 바를 드러냄으로써 여성의 현실을 보다 직접적이고도 생동감 있게 나타내었다. Ⅴ장에서는 1920년대의 당시 사회적 현상과 연관하여 당시로는 드물게 여성의 해방과 주체적 삶을 지향하였던 김일엽 소설의 의의에 대하여 정리하였다. 김일엽의 소설은 여전히 구시대의 관습 속에서 당연시 여겨지던 종속적 여성성을 문제화하고 수면 위로 끌어 올리는 동시에, 그 문제를 작품 속에서 간접적으로 알림으로써 당시 여성들이 겪었던 구체적인 피해 현실과 남성들의 전횡(專橫), 그리고 그 대처 방안에 대해 보다 사실적으로 보여주고 있음을 밝혔다. 더불어 미개지(未開地)와도 같았던 여류 문학계에서 이와 같은 김일엽의 소설 활동은 1930년대 이후 활성화된 여성적 글쓰기를 향한 첫걸음을 마련해 주는 것이었음을 함께 밝혔다. 본 연구는 그 동안 당시 편견에 의해 온당한 평가를 받지 못하였던 김일엽의 여성으로서의 선구자적 글쓰기와 그 속에 담겨 있는 주체적 여성 의식을 밝혔다는 데 그 의미가 있다. 본 연구를 통해 여타의 여성 작가에 비해 연구가 덜 된 김일엽에 대한 연구의 장이 넓혀지기를 기대해 본다.
김일엽은 1920년대 여류문단을 이끌었던 한국 최초의 여류시인이자 소설가로서, 여러 방면에 걸친 문학 활동을 통해 가부장제 하에서 사회와 남성들에게 억압받고 있는 여성들의 해방을 부르짖은 당대 신여성의 대표이다. 그러나 김일엽에 대한 현재까지의 연구는 선구적인 그의 의지보다는 여류로서의 사생활 중심의 비화된 이야기가 집중되었으며, 한 장르에 대한 집중적인 연구가 이루어지기보다는 대부분 그의 문학 활동 전반에 걸친 총괄적인 검토가 대부분인 것이 실정이다. 이에 본 연구에서는 김일엽의 작품 활동 중 소설 작품 활동을 중심으로 그 속에 드러난 선구적인 그의 여성성을 살펴보는 것을 주 목적으로 삼았다. 우선 Ⅱ장에서는 김일엽의 생애와 그와 관련한 여성성을 고찰해봄으로써 형성된 그의 주체적이고 선구적인 여성성의 형성과 그 변화과정을 살펴보았다. 김일엽은 목사 출신의 선비형 아버지와 개방적인 어머니의 사이에서 자라나 차별 없는 가정 속에서 주체적인 여성성을 가지게 되지만, 여러 남성들과의 만남과 그에 관련한 세상의 편견 등에 부딪혀 불교에 귀의하여 여성인 자신을 무화(無化)함으로써 자신의 주체성을 지키고자 하였음을 밝혔다. Ⅲ장에서는 김일엽이 소설의 주제를 통하여 자신의 선구적 여성성을 어떻게 구현하고 있는지에 대하여 알아보기 위해 그의 평론을 토대로 하여 소설에서 나타나는 주제를 크게 세 가지로 분류하여 살펴보았다. 그것은 바로 가부장제 속에서의 종속적 여성성 거부와 억압된 성(性)으로부터의 해방, 그리고 여성 교육의 필요성 강조로 나누어 볼 수 있다. Ⅳ장에서는 김일엽의 문학 활동 중에서도 주체적인 여성성을 가장 잘 피력하고 있는 소설 작품에서 그의 여성성을 명확하게 드러내게 하는 반복적 특징을 세 가지로 분류하여 그것을 구체적인 소설 개별론을 통하여 살펴보았다. 그 특징은 소설의 여주인공과 작가와의 상동성(相同性)을 띤다는 점과 소설 속 심약한 남주인공의 설정, 그리고 서간체(書簡體) 형식을 통한 말하기로 크게 나누어진다. 그의 소설은 직접 경험한 사건을 토대로 한 작품이 많은데 이와 같은 작가 자신과 닮아있는 주인공 설정으로 자유분방했던 자신의 여성성을 소설 작품 속에 자연스럽게 투영하였다. 또한 자신을 포함한 여성들을 제약하고 괴롭혔던 가부장제 하의 남성들의 횡포를 심약한 남성상의 설정을 통하여 그 문제점을 소설 속에서 고발하고, 서간체 형식을 통해 여성의 섬세한 심리와 여성이 나아가야 할 바를 드러냄으로써 여성의 현실을 보다 직접적이고도 생동감 있게 나타내었다. Ⅴ장에서는 1920년대의 당시 사회적 현상과 연관하여 당시로는 드물게 여성의 해방과 주체적 삶을 지향하였던 김일엽 소설의 의의에 대하여 정리하였다. 김일엽의 소설은 여전히 구시대의 관습 속에서 당연시 여겨지던 종속적 여성성을 문제화하고 수면 위로 끌어 올리는 동시에, 그 문제를 작품 속에서 간접적으로 알림으로써 당시 여성들이 겪었던 구체적인 피해 현실과 남성들의 전횡(專橫), 그리고 그 대처 방안에 대해 보다 사실적으로 보여주고 있음을 밝혔다. 더불어 미개지(未開地)와도 같았던 여류 문학계에서 이와 같은 김일엽의 소설 활동은 1930년대 이후 활성화된 여성적 글쓰기를 향한 첫걸음을 마련해 주는 것이었음을 함께 밝혔다. 본 연구는 그 동안 당시 편견에 의해 온당한 평가를 받지 못하였던 김일엽의 여성으로서의 선구자적 글쓰기와 그 속에 담겨 있는 주체적 여성 의식을 밝혔다는 데 그 의미가 있다. 본 연구를 통해 여타의 여성 작가에 비해 연구가 덜 된 김일엽에 대한 연구의 장이 넓혀지기를 기대해 본다.
Kim, Il Yeop, as the first Korean female poetess and novelist who led female literary circles in the 1920s, was the representative for clamoring for the freedom of women who are depressed by society and men through various literary work. However, the present study on her is concentrating on secret s...
Kim, Il Yeop, as the first Korean female poetess and novelist who led female literary circles in the 1920s, was the representative for clamoring for the freedom of women who are depressed by society and men through various literary work. However, the present study on her is concentrating on secret stories of her life as a woman rather than on her leading will and this is the actual condition that there is only overall review on her literary work rather than concentrated view on one genre. So this study, focusing on novels of her work, takes aim at looking into her leading femininity that is presented in her work. Above all, there looked into formation of her independent and leading femininity and its changing process through contemplating her life and related femininity in chapter Ⅱ. Kim, Il Yeop could have a leading femininity in a family whose father is a scholar-typed pastor and mother is a frank person, but she tried to establish her subjecthood through turning to Buddhism because she faced meeting with men and its related prejudice of world. In chapter Ⅲ, there looked into 3 subjects in novels on a basis of her critique to contemplate how she realizes her leading feminity through novel themes of her work. That's to say, the 3 subjects are divided into rejection of subordinate femininity, literation from gender, and emphasis on necessity of female education. In chapter Ⅳ, there classified 3 repeated characteristics that obviously presents her femininity in her work and that well expresses leading femininity and there looked into the 3 repeated characteristics through individual theory of her novels. These 3 characteristics are divided into a point that heroine and author presented same characteristic, setting of a feeble hero, and expressing through epistolary lettering. Her has a lot of experience-absorbed work and reflected her femininity through setting of heroine similar to herself in her novel work. In addition, she well presented reality of women more directly and livelily by reporting tyranny of men through setting of feeble male images and by revealing delicate feeling of women through epistolary lettering in her work. In chapter Ⅴ, there summarized meaning of her novels that take aim at liberation and leading life of women in a period when liberation and leading life of women were not normal. Her novels showed reaction and solution for damaged reality of women and ignorance of men through making issue on subordinate femininity that was considered as a customs and presenting the problems in her novels. Moreover, there showed that novel work of Kim, Il Yeop was the first step in female literary circles toward feminine writing that was vitalized in the 1930s. This study takes aim at presenting leading consciousness of women in her leading writing as a woman who was not considered as an appropriate writer. The study on Kim, Il Yeop is expected to become broader.
Kim, Il Yeop, as the first Korean female poetess and novelist who led female literary circles in the 1920s, was the representative for clamoring for the freedom of women who are depressed by society and men through various literary work. However, the present study on her is concentrating on secret stories of her life as a woman rather than on her leading will and this is the actual condition that there is only overall review on her literary work rather than concentrated view on one genre. So this study, focusing on novels of her work, takes aim at looking into her leading femininity that is presented in her work. Above all, there looked into formation of her independent and leading femininity and its changing process through contemplating her life and related femininity in chapter Ⅱ. Kim, Il Yeop could have a leading femininity in a family whose father is a scholar-typed pastor and mother is a frank person, but she tried to establish her subjecthood through turning to Buddhism because she faced meeting with men and its related prejudice of world. In chapter Ⅲ, there looked into 3 subjects in novels on a basis of her critique to contemplate how she realizes her leading feminity through novel themes of her work. That's to say, the 3 subjects are divided into rejection of subordinate femininity, literation from gender, and emphasis on necessity of female education. In chapter Ⅳ, there classified 3 repeated characteristics that obviously presents her femininity in her work and that well expresses leading femininity and there looked into the 3 repeated characteristics through individual theory of her novels. These 3 characteristics are divided into a point that heroine and author presented same characteristic, setting of a feeble hero, and expressing through epistolary lettering. Her has a lot of experience-absorbed work and reflected her femininity through setting of heroine similar to herself in her novel work. In addition, she well presented reality of women more directly and livelily by reporting tyranny of men through setting of feeble male images and by revealing delicate feeling of women through epistolary lettering in her work. In chapter Ⅴ, there summarized meaning of her novels that take aim at liberation and leading life of women in a period when liberation and leading life of women were not normal. Her novels showed reaction and solution for damaged reality of women and ignorance of men through making issue on subordinate femininity that was considered as a customs and presenting the problems in her novels. Moreover, there showed that novel work of Kim, Il Yeop was the first step in female literary circles toward feminine writing that was vitalized in the 1930s. This study takes aim at presenting leading consciousness of women in her leading writing as a woman who was not considered as an appropriate writer. The study on Kim, Il Yeop is expected to become broader.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.