이 연구의 목적은 유아들의 미술활동에 함의된 탐구적 성격을 듀이의 미적경험론에 비추어 밝히려는 것이다. 미술교육은 오랫동안 표현기능의 향상을 목표로 하거나 학습자들의 자유표현에 의한 창의성 계발을 목표로 하는 활동이 중심이었다. 미술활동이 표현 기능의 향상이나 창의성계발을 위한 수단 혹은 도구화 되어왔던 것이다. 이러한 현상은 미술활동을 효율성 차원에서만 진행함으로써 학습자와는 무관하게 반복 훈련에 의한 표현기능의 계발이나 개인의 지나친 정서표현에 집중하게 만들었다. 이러한 결과는 근본적으로 미술활동에 내재된 탐구적 성격을 소홀히 함으로써 미술활동은 사고하지 않는다거나 탐구와는 거리가 먼 활동으로 여기게 되었다. 듀이에 의하면 탐구는 지식이나 가치 또는 구체적인 삶의 현실에서 좀 더 나은 상태를 추구하려는 노력이다. 이러한 노력은 질성적 사고를 통해서 가능하다. 질성적 사고는 이성적 사고를 규제하고 통제하는 원리로 세계를 이해하는 방식 혹은 지식을 얻는 방식이다. 질성의 존재는 기호나 상징에 의해 이루어지는 이성적 사고로는 파악할 수 없고, 사물과 사태를 아무런 매체에 의존하지 않고 직접적으로 파악하는 질성적 사고에 의해서만 파악될 수 있다. 따라서 질성적 사고는 이성적 사고보다 더 넓고 근본적인 것이다. 듀이에 의하면 예술은 이러한 질성을 가장 분명하게 드러내는 활동이다. 따라서 전통적으로 미술활동을 사고하지 않는다거나 탐구와는 거리가 먼 활동으로 간주하는 것은 질성에 내재된 이성을 인정하지 않은 결과이다. 질성에 내재된 이성을 인정한다는 것은 미술활동 자체가 탐구적 성격을 내포하고 있음을 의미한다. 탐구활동으로서 미술 혹은 질적 사고의 관점에서 본 유아미술활동은 미적 경험 속에서 구현되는 예술적 구성논리 즉 질적 사고에 의한 예술적 사고에 주목하는 활동이다. 이것은 유아들의 미술활동이 단지 표현기능의 향상이나 정서함양과 같은 교육의 효율성에 그치지 않고 질적 사고에 의한 ‘질적 탐구로서의 미술활동’에 중점을 둠으로서 예술적 구성논리에 의한 교육의 미학화를 추구하는 활동이다. 탐구 활동으로서 유아미술활동은 다음과 같은 교육적 시사를 준다. 첫째, 미술활동은 질성적 사고에 의한 탐구의 시작임과 동시에 앎의 한 방식이다. 둘째, 직접적 경험으로서 지각에 의한 의미의 발견이며, 질적인 앎을 추구한다. 셋째, 미술활동은 경험의 완결로서 하나의 경험이게 하는 활동이며 또한 이것은 성장을 촉진하는 활동이다. 넷째, 미술활동은 감성과 이성, 사고와 행동, 나아가 표현영역과 탐구영역을 통합하는 학습활동 통합의 매개이다. 다섯째, 미술활동은 ...
이 연구의 목적은 유아들의 미술활동에 함의된 탐구적 성격을 듀이의 미적경험론에 비추어 밝히려는 것이다. 미술교육은 오랫동안 표현기능의 향상을 목표로 하거나 학습자들의 자유표현에 의한 창의성 계발을 목표로 하는 활동이 중심이었다. 미술활동이 표현 기능의 향상이나 창의성계발을 위한 수단 혹은 도구화 되어왔던 것이다. 이러한 현상은 미술활동을 효율성 차원에서만 진행함으로써 학습자와는 무관하게 반복 훈련에 의한 표현기능의 계발이나 개인의 지나친 정서표현에 집중하게 만들었다. 이러한 결과는 근본적으로 미술활동에 내재된 탐구적 성격을 소홀히 함으로써 미술활동은 사고하지 않는다거나 탐구와는 거리가 먼 활동으로 여기게 되었다. 듀이에 의하면 탐구는 지식이나 가치 또는 구체적인 삶의 현실에서 좀 더 나은 상태를 추구하려는 노력이다. 이러한 노력은 질성적 사고를 통해서 가능하다. 질성적 사고는 이성적 사고를 규제하고 통제하는 원리로 세계를 이해하는 방식 혹은 지식을 얻는 방식이다. 질성의 존재는 기호나 상징에 의해 이루어지는 이성적 사고로는 파악할 수 없고, 사물과 사태를 아무런 매체에 의존하지 않고 직접적으로 파악하는 질성적 사고에 의해서만 파악될 수 있다. 따라서 질성적 사고는 이성적 사고보다 더 넓고 근본적인 것이다. 듀이에 의하면 예술은 이러한 질성을 가장 분명하게 드러내는 활동이다. 따라서 전통적으로 미술활동을 사고하지 않는다거나 탐구와는 거리가 먼 활동으로 간주하는 것은 질성에 내재된 이성을 인정하지 않은 결과이다. 질성에 내재된 이성을 인정한다는 것은 미술활동 자체가 탐구적 성격을 내포하고 있음을 의미한다. 탐구활동으로서 미술 혹은 질적 사고의 관점에서 본 유아미술활동은 미적 경험 속에서 구현되는 예술적 구성논리 즉 질적 사고에 의한 예술적 사고에 주목하는 활동이다. 이것은 유아들의 미술활동이 단지 표현기능의 향상이나 정서함양과 같은 교육의 효율성에 그치지 않고 질적 사고에 의한 ‘질적 탐구로서의 미술활동’에 중점을 둠으로서 예술적 구성논리에 의한 교육의 미학화를 추구하는 활동이다. 탐구 활동으로서 유아미술활동은 다음과 같은 교육적 시사를 준다. 첫째, 미술활동은 질성적 사고에 의한 탐구의 시작임과 동시에 앎의 한 방식이다. 둘째, 직접적 경험으로서 지각에 의한 의미의 발견이며, 질적인 앎을 추구한다. 셋째, 미술활동은 경험의 완결로서 하나의 경험이게 하는 활동이며 또한 이것은 성장을 촉진하는 활동이다. 넷째, 미술활동은 감성과 이성, 사고와 행동, 나아가 표현영역과 탐구영역을 통합하는 학습활동 통합의 매개이다. 다섯째, 미술활동은 지력의 산물로서 유아들의 탐구적 지평을 확장하는 활동이다.
이 연구의 목적은 유아들의 미술활동에 함의된 탐구적 성격을 듀이의 미적경험론에 비추어 밝히려는 것이다. 미술교육은 오랫동안 표현기능의 향상을 목표로 하거나 학습자들의 자유표현에 의한 창의성 계발을 목표로 하는 활동이 중심이었다. 미술활동이 표현 기능의 향상이나 창의성계발을 위한 수단 혹은 도구화 되어왔던 것이다. 이러한 현상은 미술활동을 효율성 차원에서만 진행함으로써 학습자와는 무관하게 반복 훈련에 의한 표현기능의 계발이나 개인의 지나친 정서표현에 집중하게 만들었다. 이러한 결과는 근본적으로 미술활동에 내재된 탐구적 성격을 소홀히 함으로써 미술활동은 사고하지 않는다거나 탐구와는 거리가 먼 활동으로 여기게 되었다. 듀이에 의하면 탐구는 지식이나 가치 또는 구체적인 삶의 현실에서 좀 더 나은 상태를 추구하려는 노력이다. 이러한 노력은 질성적 사고를 통해서 가능하다. 질성적 사고는 이성적 사고를 규제하고 통제하는 원리로 세계를 이해하는 방식 혹은 지식을 얻는 방식이다. 질성의 존재는 기호나 상징에 의해 이루어지는 이성적 사고로는 파악할 수 없고, 사물과 사태를 아무런 매체에 의존하지 않고 직접적으로 파악하는 질성적 사고에 의해서만 파악될 수 있다. 따라서 질성적 사고는 이성적 사고보다 더 넓고 근본적인 것이다. 듀이에 의하면 예술은 이러한 질성을 가장 분명하게 드러내는 활동이다. 따라서 전통적으로 미술활동을 사고하지 않는다거나 탐구와는 거리가 먼 활동으로 간주하는 것은 질성에 내재된 이성을 인정하지 않은 결과이다. 질성에 내재된 이성을 인정한다는 것은 미술활동 자체가 탐구적 성격을 내포하고 있음을 의미한다. 탐구활동으로서 미술 혹은 질적 사고의 관점에서 본 유아미술활동은 미적 경험 속에서 구현되는 예술적 구성논리 즉 질적 사고에 의한 예술적 사고에 주목하는 활동이다. 이것은 유아들의 미술활동이 단지 표현기능의 향상이나 정서함양과 같은 교육의 효율성에 그치지 않고 질적 사고에 의한 ‘질적 탐구로서의 미술활동’에 중점을 둠으로서 예술적 구성논리에 의한 교육의 미학화를 추구하는 활동이다. 탐구 활동으로서 유아미술활동은 다음과 같은 교육적 시사를 준다. 첫째, 미술활동은 질성적 사고에 의한 탐구의 시작임과 동시에 앎의 한 방식이다. 둘째, 직접적 경험으로서 지각에 의한 의미의 발견이며, 질적인 앎을 추구한다. 셋째, 미술활동은 경험의 완결로서 하나의 경험이게 하는 활동이며 또한 이것은 성장을 촉진하는 활동이다. 넷째, 미술활동은 감성과 이성, 사고와 행동, 나아가 표현영역과 탐구영역을 통합하는 학습활동 통합의 매개이다. 다섯째, 미술활동은 지력의 산물로서 유아들의 탐구적 지평을 확장하는 활동이다.
This study aims is to disclose and make out the nature of thinking and inquiry involved in infants' activity of art with respect to Dewey's aesthetic experience. The practice of art education is influenced by and take on different shapes according to the thoughts of out. as for art education, tradit...
This study aims is to disclose and make out the nature of thinking and inquiry involved in infants' activity of art with respect to Dewey's aesthetic experience. The practice of art education is influenced by and take on different shapes according to the thoughts of out. as for art education, traditional thoughts put emphasis upon the improvement of expressional skills and functions; however, contemporary thoughts including expressionism upon the development of the learners creativity through free emotional expression. This phenomenon resulted in the artistic activity only on the level of efficiency and led to the development of expressional skills and functions through repetitive training regardless of learners or the concentration on excessive individual expression of emotion. Consequently, people came to neglect the nature of inquiry immanent in artistic activity considering that artistic activity has nothing to do with or is far from inquiry. According to Dewey, inquiry is the effort to seek a better state concerning knowledge or values in reality of life. This effort is possible through qualitative thinking. The qualitative thinking is the principle that regulates and controls the rational thinking and the way of understanding the world or acquiring knowledge. The existence of quality can be grasped not by rational thinking that consists of sign or symbol, but by qualitative thinking that grasps directly things and situations without depending on any media. Therefore qualitative thinking is wider and more fundamental than rational thinking. According to Dewey, art is an activity that clearly reveals such quality. Therefore the traditional attitude regarding artistic activity as having nothing to do with or being far from inquiry is the result of disregarding the reason immanent in the quality. Recognition of the reason immanent in quality means that artistic activity itself contains the nature of inquiry. Art as a inquiry activity or infants' artistic activity with respect to qualitative thinking is an activity that pays attention to the artistic thinking by qualitative thinking, that is, the artistic logics of composition realized in aesthetic experience. It means that infants' artistic activity is not limited to the educational efficiency like improvement of expressional skills and functions or cultivation of emotion, but is an activity seeking aesthetics of education by artistic principle of composition, puting emphasis on 'artistic activity as qualitative inquiry' by qualitative thinking. The infants' artistic activity as an inquiry activity gives following educational suggestions. First, artistic activity is the beginning of inquiry by qualitative thinking as well as a way of knowledge. Second, it is a direct experience, the discovery of meaning by perception, and it seeks qualitative knowledge. Third, artistic activity is the completion of experience, and the activity that allows an experience and promotes growth. Fourth, artistic activity is a medium of integrating learning activity including emotion, reason, thought, behavior, category of expression and category of inquiry. Lastly, artistic activity is a product of mental capacity and an activity that expands infants' inquiring horizon.
This study aims is to disclose and make out the nature of thinking and inquiry involved in infants' activity of art with respect to Dewey's aesthetic experience. The practice of art education is influenced by and take on different shapes according to the thoughts of out. as for art education, traditional thoughts put emphasis upon the improvement of expressional skills and functions; however, contemporary thoughts including expressionism upon the development of the learners creativity through free emotional expression. This phenomenon resulted in the artistic activity only on the level of efficiency and led to the development of expressional skills and functions through repetitive training regardless of learners or the concentration on excessive individual expression of emotion. Consequently, people came to neglect the nature of inquiry immanent in artistic activity considering that artistic activity has nothing to do with or is far from inquiry. According to Dewey, inquiry is the effort to seek a better state concerning knowledge or values in reality of life. This effort is possible through qualitative thinking. The qualitative thinking is the principle that regulates and controls the rational thinking and the way of understanding the world or acquiring knowledge. The existence of quality can be grasped not by rational thinking that consists of sign or symbol, but by qualitative thinking that grasps directly things and situations without depending on any media. Therefore qualitative thinking is wider and more fundamental than rational thinking. According to Dewey, art is an activity that clearly reveals such quality. Therefore the traditional attitude regarding artistic activity as having nothing to do with or being far from inquiry is the result of disregarding the reason immanent in the quality. Recognition of the reason immanent in quality means that artistic activity itself contains the nature of inquiry. Art as a inquiry activity or infants' artistic activity with respect to qualitative thinking is an activity that pays attention to the artistic thinking by qualitative thinking, that is, the artistic logics of composition realized in aesthetic experience. It means that infants' artistic activity is not limited to the educational efficiency like improvement of expressional skills and functions or cultivation of emotion, but is an activity seeking aesthetics of education by artistic principle of composition, puting emphasis on 'artistic activity as qualitative inquiry' by qualitative thinking. The infants' artistic activity as an inquiry activity gives following educational suggestions. First, artistic activity is the beginning of inquiry by qualitative thinking as well as a way of knowledge. Second, it is a direct experience, the discovery of meaning by perception, and it seeks qualitative knowledge. Third, artistic activity is the completion of experience, and the activity that allows an experience and promotes growth. Fourth, artistic activity is a medium of integrating learning activity including emotion, reason, thought, behavior, category of expression and category of inquiry. Lastly, artistic activity is a product of mental capacity and an activity that expands infants' inquiring horizon.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.