[학위논문]STS적 과학적 소양과 창의력 신장을 위한 생명윤리 논쟁거리를 주제로 하는 PBL 학습모형 PBL Model of Learning on Bioethical Issues for Enhancing Students' Creativity and The Scientific Knowledge of STS원문보기
21세기는 지식기반사회로 급속하게 이행되고 통합의 시대이다. 따라서 다양한 분야를 아우르는 통합적인 사고를 할 수 있는 창의적인 인재가 요구되어진다. 또한, 과학기술의 발달로 인해 과학이 사회ㆍ문화ㆍ윤리적으로 영향을 끼치면서 STS적인 교육의 필요성이 증대되었다. 특히 최근에 생명공학의 빠른 발달로 인해 생명윤리적인 논쟁이 속출되고 있다. 생명공학의 윤리적 특성에는 생명공학의 결과들이 다양한 의미로 해석될 수 있고 가치가 개재되어 있음을 나타내므로, STS적인 교육의 주제로 적절하다.
PBL은 제시된 과제를 협동적으로 해결하기 위하여 소규모 모둠을 편성하여 ...
21세기는 지식기반사회로 급속하게 이행되고 통합의 시대이다. 따라서 다양한 분야를 아우르는 통합적인 사고를 할 수 있는 창의적인 인재가 요구되어진다. 또한, 과학기술의 발달로 인해 과학이 사회ㆍ문화ㆍ윤리적으로 영향을 끼치면서 STS적인 교육의 필요성이 증대되었다. 특히 최근에 생명공학의 빠른 발달로 인해 생명윤리적인 논쟁이 속출되고 있다. 생명공학의 윤리적 특성에는 생명공학의 결과들이 다양한 의미로 해석될 수 있고 가치가 개재되어 있음을 나타내므로, STS적인 교육의 주제로 적절하다.
PBL은 제시된 과제를 협동적으로 해결하기 위하여 소규모 모둠을 편성하여 협동학습을 하는 교수학습의 한 형태이다. PBL은 ‘자기주도적(Self-Directed Learning:SDL)학습’과 '협동학습(Collabratiive learning)‘이라는 두 용어로 정리할 수 있다. 학습과정을 통해 학습자 스스로 지식을 구성하고 협동학습을 통해 지식을 재구성하고 통합함으로써 창의력과 통합적인 사고를 배양할 수 있다.
본 연구는 10학년 과학의 생물 부분 수업에 생명윤리를 주제로 한 PBL 학습모형을 응용 개발하여 활용함으로써, 학습자가 수업과정을 통해 생명윤리의식과 더불어 STS적 소양을 기르고, 한 주제에 대한 다면가치를 이해하고 통합적인 사고를 유도함으로써 창의력을 배양하는 것을 목적으로 한다.
본 연구를 통해서 다음과 같은 것을 기대할 수 있다. 첫째, 수업에 PBL 학습모형을 적용하여 학생들이 시간적 여유를 가지고 직접 참여함으로써, 실생활에 관련한 과학적 소양과 창의력 신장에 기여한다. 둘째, 10학년 과학의 ‘유전과 진화’, ‘생명과학과 인간의 미래’ 단원의 생명공학적 논쟁거리를 활용하여 생명윤리 입장에서 STS적 과학소양을 쌓는다. 셋째, PBL 학습모형을 적용한 10학년 과학 수업의 예시를 제시함으로서 일선 학교에서의 저변확대를 도모하는데 있다.
21세기는 지식기반사회로 급속하게 이행되고 통합의 시대이다. 따라서 다양한 분야를 아우르는 통합적인 사고를 할 수 있는 창의적인 인재가 요구되어진다. 또한, 과학기술의 발달로 인해 과학이 사회ㆍ문화ㆍ윤리적으로 영향을 끼치면서 STS적인 교육의 필요성이 증대되었다. 특히 최근에 생명공학의 빠른 발달로 인해 생명윤리적인 논쟁이 속출되고 있다. 생명공학의 윤리적 특성에는 생명공학의 결과들이 다양한 의미로 해석될 수 있고 가치가 개재되어 있음을 나타내므로, STS적인 교육의 주제로 적절하다.
PBL은 제시된 과제를 협동적으로 해결하기 위하여 소규모 모둠을 편성하여 협동학습을 하는 교수학습의 한 형태이다. PBL은 ‘자기주도적(Self-Directed Learning:SDL)학습’과 '협동학습(Collabratiive learning)‘이라는 두 용어로 정리할 수 있다. 학습과정을 통해 학습자 스스로 지식을 구성하고 협동학습을 통해 지식을 재구성하고 통합함으로써 창의력과 통합적인 사고를 배양할 수 있다.
본 연구는 10학년 과학의 생물 부분 수업에 생명윤리를 주제로 한 PBL 학습모형을 응용 개발하여 활용함으로써, 학습자가 수업과정을 통해 생명윤리의식과 더불어 STS적 소양을 기르고, 한 주제에 대한 다면가치를 이해하고 통합적인 사고를 유도함으로써 창의력을 배양하는 것을 목적으로 한다.
본 연구를 통해서 다음과 같은 것을 기대할 수 있다. 첫째, 수업에 PBL 학습모형을 적용하여 학생들이 시간적 여유를 가지고 직접 참여함으로써, 실생활에 관련한 과학적 소양과 창의력 신장에 기여한다. 둘째, 10학년 과학의 ‘유전과 진화’, ‘생명과학과 인간의 미래’ 단원의 생명공학적 논쟁거리를 활용하여 생명윤리 입장에서 STS적 과학소양을 쌓는다. 셋째, PBL 학습모형을 적용한 10학년 과학 수업의 예시를 제시함으로서 일선 학교에서의 저변확대를 도모하는데 있다.
The 21th century is rapidly changes to knowledge based society and the unification period. So needed the creativity person who could think synthetic of various fields. Besides, the necessity of STS education was increasing for science had an effect on society, culture and ethics by development of sc...
The 21th century is rapidly changes to knowledge based society and the unification period. So needed the creativity person who could think synthetic of various fields. Besides, the necessity of STS education was increasing for science had an effect on society, culture and ethics by development of scientific technology. Especially bioethical issues appear because of the rapidly development of life science. It is a proper subject to STS education for the ethical properties of biotechnology contains various analysis and value as a consequence of biotechnology.
The purpose of this study is increasing of creativity by application of PBL model of learning on life science unit of the 10th grade's science textbook on bioethics.
The result of this study is ; First, contribution of the scientific knowledge is related to reallife and enhancing creativity by take part in an activity take time to application of PBL model of learning. Second, developing of scientific knowledge of STS on bioethics to application of bioethical issues in the 10th grade's science textbook. Last, expanding the base to the school fields to indicate the example lessons of application of PBL model of learning the 10th grade's.
The 21th century is rapidly changes to knowledge based society and the unification period. So needed the creativity person who could think synthetic of various fields. Besides, the necessity of STS education was increasing for science had an effect on society, culture and ethics by development of scientific technology. Especially bioethical issues appear because of the rapidly development of life science. It is a proper subject to STS education for the ethical properties of biotechnology contains various analysis and value as a consequence of biotechnology.
The purpose of this study is increasing of creativity by application of PBL model of learning on life science unit of the 10th grade's science textbook on bioethics.
The result of this study is ; First, contribution of the scientific knowledge is related to reallife and enhancing creativity by take part in an activity take time to application of PBL model of learning. Second, developing of scientific knowledge of STS on bioethics to application of bioethical issues in the 10th grade's science textbook. Last, expanding the base to the school fields to indicate the example lessons of application of PBL model of learning the 10th grade's.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.