21세기에는 정보의 유통속도가 빨라지고 정보량이 증가됨에 따라 개인의 외모와 개성 있는 이미지형성과 관련된 사회 심리적 요소에 대한 중요성이 더욱 강조되고 있다. 이 중 외모는 비언어적인 형태의 자아로, 이미지 정보화시대에 있어 사회생활에서 중요한 경쟁력으로 자리매김하였다. 외모중시의 사회적 분위기는 사회화 과정에 있는 청소년에게도 많은 영향을 미치고 있으며 청소년들에게 메이크업이나 헤어관리행동 등 외형적인 뷰티행동이 나타나고 있다. 그리고 청소년기는 자기의 신체나 용모에 많은 관심을 갖는 시기이므로 청소년의 뷰티행동은 더욱 빠르고 즉흥적이다. 청소년기는 자아가 불안정하고 사고가 미숙하여 타인의 눈에 비추어지는 자아상을 더 신뢰하는 경향이 있으며 성인에 비해 외모에 더 민감하고 그들이 소통하는 인터넷이나 미디어의 영향을 받아 아름다움에 대한 기준을 세우고 있다. 따라서 대부분의 청소년들은 이상적 신체이미지와의 차이에서 오는 심리적 불안감과 신체적 불균형을 채울 수 있는 방법을 찾게 되며, 그 중 한 가지 방법으로 뷰티행동을 택하고 있다. 이러한 청소년의 뷰티행동은 그들이 신뢰하고 동경하는 대상을 모방하는 경향이 있으며 또한 여러 사회문화적인 요인에도 영향을 받고 있다. 본 연구는 뷰티디자인산업이 급성장하고 있는 현 시점에서 청소년의 외모만족도와 뷰티관심도 및 뷰티행동에 영향을 미치는 요인에 대해 연구하고 성인에 비해 제한적인 뷰티행동범주 안에서 어떠한 방식으로 아름다움을 추구하는지 연구하였다. 또한 뷰티행동의 세부항목으로 헤어와 메이크업, 네일로 구분하여 청소년의 뷰티행동을 조사 분석하였다. 본 연구는 설문조사방법을 사용하였다. 설문조사에 있어 인구통계학적 특성은 선다형으로 측정하였고 외모만족도, 외모에 대한 사회문화적요인, 뷰티관심도, 뷰티행동은 5단계 Likert법으로 측정하였다. 그리고 외모관리의 일반적인 사항과 뷰티제품의 사용실태 등은 선다형 및 기술형으로 측정하였다. 조사대상자는 13세에서 18세의 청소년여학생을 대상으로 편의추출법을 이용하여 표집하였고 총 903부를 통계분석에 이용하였다. ...
21세기에는 정보의 유통속도가 빨라지고 정보량이 증가됨에 따라 개인의 외모와 개성 있는 이미지형성과 관련된 사회 심리적 요소에 대한 중요성이 더욱 강조되고 있다. 이 중 외모는 비언어적인 형태의 자아로, 이미지 정보화시대에 있어 사회생활에서 중요한 경쟁력으로 자리매김하였다. 외모중시의 사회적 분위기는 사회화 과정에 있는 청소년에게도 많은 영향을 미치고 있으며 청소년들에게 메이크업이나 헤어관리행동 등 외형적인 뷰티행동이 나타나고 있다. 그리고 청소년기는 자기의 신체나 용모에 많은 관심을 갖는 시기이므로 청소년의 뷰티행동은 더욱 빠르고 즉흥적이다. 청소년기는 자아가 불안정하고 사고가 미숙하여 타인의 눈에 비추어지는 자아상을 더 신뢰하는 경향이 있으며 성인에 비해 외모에 더 민감하고 그들이 소통하는 인터넷이나 미디어의 영향을 받아 아름다움에 대한 기준을 세우고 있다. 따라서 대부분의 청소년들은 이상적 신체이미지와의 차이에서 오는 심리적 불안감과 신체적 불균형을 채울 수 있는 방법을 찾게 되며, 그 중 한 가지 방법으로 뷰티행동을 택하고 있다. 이러한 청소년의 뷰티행동은 그들이 신뢰하고 동경하는 대상을 모방하는 경향이 있으며 또한 여러 사회문화적인 요인에도 영향을 받고 있다. 본 연구는 뷰티디자인산업이 급성장하고 있는 현 시점에서 청소년의 외모만족도와 뷰티관심도 및 뷰티행동에 영향을 미치는 요인에 대해 연구하고 성인에 비해 제한적인 뷰티행동범주 안에서 어떠한 방식으로 아름다움을 추구하는지 연구하였다. 또한 뷰티행동의 세부항목으로 헤어와 메이크업, 네일로 구분하여 청소년의 뷰티행동을 조사 분석하였다. 본 연구는 설문조사방법을 사용하였다. 설문조사에 있어 인구통계학적 특성은 선다형으로 측정하였고 외모만족도, 외모에 대한 사회문화적요인, 뷰티관심도, 뷰티행동은 5단계 Likert법으로 측정하였다. 그리고 외모관리의 일반적인 사항과 뷰티제품의 사용실태 등은 선다형 및 기술형으로 측정하였다. 조사대상자는 13세에서 18세의 청소년여학생을 대상으로 편의추출법을 이용하여 표집하였고 총 903부를 통계분석에 이용하였다. 자료분석 방법으로는 SPSS/PC 12.0 통계프로그램을 이용하였으며 요인분석, 신뢰도분석, 빈도분석, 기술통계분석, 독립표본t검정, 일원배치분산분석, 다중회귀분석 등을 이용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 인구통계학적 특성에 따른 외모만족도의 차이에 있어서는 연령이 낮을수록, 용돈이 적을수록, 성적이 높을수록 외모만족도가 높게 나타났다. 이성친구가 있는 경우가 외모자신감은 높으나 외모만족도는 낮은 것으로 나타났다. 둘째, 인구통계학적 특성에 따른 뷰티관심도의 차이에 있어서는 연령이 높을수록, 부모의 교육정도가 낮을수록, 용돈이 많을수록, 이성친구가 있는 경우에 뷰티관심도가 높게 나타났다. 반면에 성적수준에 있어서는 차이 없이 균일한 관심도를 보였다. 셋째, 인구통계학적 특성에 따른 뷰티행동의 차이에 있어서는 연령이 높을수록, 부의 교육정도가 낮을수록, 용돈이 많을수록, 이성친구가 있는 경우에 적극적인 뷰티행동이 나타났다. 그리고 성적수준에 있어서는 중하위권 청소년이 얼굴뷰티행동과 헤어뷰티행동에 있어서는 적극적인 뷰티행동을 보였으나 네일뷰티행동에 있어서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 넷째, 외모에 대한 사회문화적요인과 외모만족도와의 인과관계 분석에서는 친구뷰티성향요인이 외모만족도의 전 부분에서 가장 큰 정의 영향을 보였고 미디어외모관심도와 문화생활수준, 외모타인의존도요인은 부의 영향을 주는 요인으로 분석되었다. 다섯째, 외모에 대한 사회문화적요인과 뷰티관심도와의 인과관계 분석에서는 미디어외모관심도, 뷰티의식, 외모타인의존도, 친구뷰티성향, 문화생활수준요인의 순서대로 정의 영향을 주는 요인으로 분석되었다. 여섯째, 외모에 대한 사회문화적요인과 뷰티행동과의 인과관계 분석에서는 뷰티의식, 미디어외모관심도, 부모뷰티의식 요인이 뷰티행동 전 분야에 정의 영향을 주는 요인으로 분석되었으며 문화생활수준요인과 친구뷰티성향 요인은 일부분의 뷰티행동에 정의 영향을 주는 것으로 분석되었다. 일곱째, 외모만족도와 뷰티관심도와의 인과관계분석에서는 외모만족도와 헤어뷰티관심도, 네일뷰티관심도와는 인과관계가 없는 것으로 분석되었고 얼굴뷰티관심도에 있어서는 외모자신감, 얼굴만족도, 손·손톱만족도가 정의 영향을 주는 요인으로 분석되었다. 여덟째, 외모만족도와 뷰티행동과의 인과관계분석에서는 헤어뷰티행동에 헤어만족도 요인이 부의 영향을 미치는 것으로 분석되었으며 얼굴뷰티행동에서는 얼굴만족도와 헤어만족도는 부의 영향을 외모자신감은 정의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 반면에 외모만족도와 네일뷰티행동과는 인과관계가 없는 것으로 분석되었다. 아홉째, 뷰티관심도와 뷰티행동과의 인과관계 분석에서는 헤어뷰티관심도가 헤어뷰티행동에, 얼굴뷰티관심도가 얼굴뷰티행동에, 네일뷰티관심도가 네일뷰티행동에 정의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 그러나 이와 같은 동일부분간의 인과관계만이 나타나는 것이 아니라 얼굴뷰티관심도는 헤어뷰티행동에, 헤어뷰티관심도는 네일뷰티행동에, 네일뷰티관심도는 다시 얼굴뷰티행동에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 순환 영향관계는 얼굴, 헤어, 네일의 특정 분야에서의 뷰티관심으로 인해 뷰티행동이 나타날 경우 다른 분야의 뷰티행동으로도 파급되어 나타난다는 것을 의미한다. 또한 헤어뷰티관심도가 뷰티행동 전 분야에 정의 영향을 주는 요인으로 분석되었다. 본 연구는 이미지 정보화시대를 살고 있는 청소년의 외모만족도와 뷰티관심도 및 뷰티행동에 영향을 주는 요인들을 파악하고 사회상에 비추어진 자아를 대상으로 하는 청소년 뷰티행동의 구체적인 실태를 분석하려한다. 이로서 이미지와 뷰티정보의 홍수 속에 노출된 청소년이 분별 있는 뷰티의식을 형성하도록 유도하는데 도움이 되고자 한다. 청소년은 당당한 뷰티디자인산업의 고객으로 인식되어야 하고 따라서 청소년에 대한 고객분석과 청소년을 대상으로 하는 뷰티상품 개발 및 교육 프로그램개발 등에 기초자료를 제공하는데 그 의의를 둔다. 더 나아가 미래 성장동력인 뷰티산업이 성장해 나가는데 기여하고자 한다.
21세기에는 정보의 유통속도가 빨라지고 정보량이 증가됨에 따라 개인의 외모와 개성 있는 이미지형성과 관련된 사회 심리적 요소에 대한 중요성이 더욱 강조되고 있다. 이 중 외모는 비언어적인 형태의 자아로, 이미지 정보화시대에 있어 사회생활에서 중요한 경쟁력으로 자리매김하였다. 외모중시의 사회적 분위기는 사회화 과정에 있는 청소년에게도 많은 영향을 미치고 있으며 청소년들에게 메이크업이나 헤어관리행동 등 외형적인 뷰티행동이 나타나고 있다. 그리고 청소년기는 자기의 신체나 용모에 많은 관심을 갖는 시기이므로 청소년의 뷰티행동은 더욱 빠르고 즉흥적이다. 청소년기는 자아가 불안정하고 사고가 미숙하여 타인의 눈에 비추어지는 자아상을 더 신뢰하는 경향이 있으며 성인에 비해 외모에 더 민감하고 그들이 소통하는 인터넷이나 미디어의 영향을 받아 아름다움에 대한 기준을 세우고 있다. 따라서 대부분의 청소년들은 이상적 신체이미지와의 차이에서 오는 심리적 불안감과 신체적 불균형을 채울 수 있는 방법을 찾게 되며, 그 중 한 가지 방법으로 뷰티행동을 택하고 있다. 이러한 청소년의 뷰티행동은 그들이 신뢰하고 동경하는 대상을 모방하는 경향이 있으며 또한 여러 사회문화적인 요인에도 영향을 받고 있다. 본 연구는 뷰티디자인산업이 급성장하고 있는 현 시점에서 청소년의 외모만족도와 뷰티관심도 및 뷰티행동에 영향을 미치는 요인에 대해 연구하고 성인에 비해 제한적인 뷰티행동범주 안에서 어떠한 방식으로 아름다움을 추구하는지 연구하였다. 또한 뷰티행동의 세부항목으로 헤어와 메이크업, 네일로 구분하여 청소년의 뷰티행동을 조사 분석하였다. 본 연구는 설문조사방법을 사용하였다. 설문조사에 있어 인구통계학적 특성은 선다형으로 측정하였고 외모만족도, 외모에 대한 사회문화적요인, 뷰티관심도, 뷰티행동은 5단계 Likert법으로 측정하였다. 그리고 외모관리의 일반적인 사항과 뷰티제품의 사용실태 등은 선다형 및 기술형으로 측정하였다. 조사대상자는 13세에서 18세의 청소년여학생을 대상으로 편의추출법을 이용하여 표집하였고 총 903부를 통계분석에 이용하였다. 자료분석 방법으로는 SPSS/PC 12.0 통계프로그램을 이용하였으며 요인분석, 신뢰도분석, 빈도분석, 기술통계분석, 독립표본t검정, 일원배치분산분석, 다중회귀분석 등을 이용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 인구통계학적 특성에 따른 외모만족도의 차이에 있어서는 연령이 낮을수록, 용돈이 적을수록, 성적이 높을수록 외모만족도가 높게 나타났다. 이성친구가 있는 경우가 외모자신감은 높으나 외모만족도는 낮은 것으로 나타났다. 둘째, 인구통계학적 특성에 따른 뷰티관심도의 차이에 있어서는 연령이 높을수록, 부모의 교육정도가 낮을수록, 용돈이 많을수록, 이성친구가 있는 경우에 뷰티관심도가 높게 나타났다. 반면에 성적수준에 있어서는 차이 없이 균일한 관심도를 보였다. 셋째, 인구통계학적 특성에 따른 뷰티행동의 차이에 있어서는 연령이 높을수록, 부의 교육정도가 낮을수록, 용돈이 많을수록, 이성친구가 있는 경우에 적극적인 뷰티행동이 나타났다. 그리고 성적수준에 있어서는 중하위권 청소년이 얼굴뷰티행동과 헤어뷰티행동에 있어서는 적극적인 뷰티행동을 보였으나 네일뷰티행동에 있어서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 넷째, 외모에 대한 사회문화적요인과 외모만족도와의 인과관계 분석에서는 친구뷰티성향요인이 외모만족도의 전 부분에서 가장 큰 정의 영향을 보였고 미디어외모관심도와 문화생활수준, 외모타인의존도요인은 부의 영향을 주는 요인으로 분석되었다. 다섯째, 외모에 대한 사회문화적요인과 뷰티관심도와의 인과관계 분석에서는 미디어외모관심도, 뷰티의식, 외모타인의존도, 친구뷰티성향, 문화생활수준요인의 순서대로 정의 영향을 주는 요인으로 분석되었다. 여섯째, 외모에 대한 사회문화적요인과 뷰티행동과의 인과관계 분석에서는 뷰티의식, 미디어외모관심도, 부모뷰티의식 요인이 뷰티행동 전 분야에 정의 영향을 주는 요인으로 분석되었으며 문화생활수준요인과 친구뷰티성향 요인은 일부분의 뷰티행동에 정의 영향을 주는 것으로 분석되었다. 일곱째, 외모만족도와 뷰티관심도와의 인과관계분석에서는 외모만족도와 헤어뷰티관심도, 네일뷰티관심도와는 인과관계가 없는 것으로 분석되었고 얼굴뷰티관심도에 있어서는 외모자신감, 얼굴만족도, 손·손톱만족도가 정의 영향을 주는 요인으로 분석되었다. 여덟째, 외모만족도와 뷰티행동과의 인과관계분석에서는 헤어뷰티행동에 헤어만족도 요인이 부의 영향을 미치는 것으로 분석되었으며 얼굴뷰티행동에서는 얼굴만족도와 헤어만족도는 부의 영향을 외모자신감은 정의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 반면에 외모만족도와 네일뷰티행동과는 인과관계가 없는 것으로 분석되었다. 아홉째, 뷰티관심도와 뷰티행동과의 인과관계 분석에서는 헤어뷰티관심도가 헤어뷰티행동에, 얼굴뷰티관심도가 얼굴뷰티행동에, 네일뷰티관심도가 네일뷰티행동에 정의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 그러나 이와 같은 동일부분간의 인과관계만이 나타나는 것이 아니라 얼굴뷰티관심도는 헤어뷰티행동에, 헤어뷰티관심도는 네일뷰티행동에, 네일뷰티관심도는 다시 얼굴뷰티행동에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 순환 영향관계는 얼굴, 헤어, 네일의 특정 분야에서의 뷰티관심으로 인해 뷰티행동이 나타날 경우 다른 분야의 뷰티행동으로도 파급되어 나타난다는 것을 의미한다. 또한 헤어뷰티관심도가 뷰티행동 전 분야에 정의 영향을 주는 요인으로 분석되었다. 본 연구는 이미지 정보화시대를 살고 있는 청소년의 외모만족도와 뷰티관심도 및 뷰티행동에 영향을 주는 요인들을 파악하고 사회상에 비추어진 자아를 대상으로 하는 청소년 뷰티행동의 구체적인 실태를 분석하려한다. 이로서 이미지와 뷰티정보의 홍수 속에 노출된 청소년이 분별 있는 뷰티의식을 형성하도록 유도하는데 도움이 되고자 한다. 청소년은 당당한 뷰티디자인산업의 고객으로 인식되어야 하고 따라서 청소년에 대한 고객분석과 청소년을 대상으로 하는 뷰티상품 개발 및 교육 프로그램개발 등에 기초자료를 제공하는데 그 의의를 둔다. 더 나아가 미래 성장동력인 뷰티산업이 성장해 나가는데 기여하고자 한다.
In the rapidly changed 21st century when the flow speed of information is so fast and the quantity of information is too much increasing, personal appearance and characteristic image-formation is highly evaluated. Furthermore the outward appearance is playing an important role in the social life and...
In the rapidly changed 21st century when the flow speed of information is so fast and the quantity of information is too much increasing, personal appearance and characteristic image-formation is highly evaluated. Furthermore the outward appearance is playing an important role in the social life and the emotion-centered information age. Nowadays personal appearance is very essential to competition and may be considered the non-linguistic expression of self-image. Thus in this social atmosphere, Appearance has a critical effect on the growing generation who learn society and it is revealed to them as the outward beauty-seeking behavior. The growing generation have a tendency to search for not only the physical and but also the psychological development and have a much interest in the physical appearance. It is shown too fast and off-hand. Youth age is characteristic of the unnatural behavior, uneasy emotion and immature abstract-idea. And so the growing generation show a tendency to rely more on the self-image evaluated by others than on the self-constituted image revealed naturally to others. In a sense beauty behavior such as beauty cathexis and appearance interest is appeared as a means to fill the psychological uneasiness and physical unbalance. The beauty behavior of the youth is shown to follow the object which youth want to rely on or long for and it is affected by the influence of the sociocultural elements. Juveniles are more sensitive to the looks than the adult age and are more interested in what way they seem to be reflected to others. They prepared a beauty criterium to their looks with reference to the internet or media. The purpose of this study is to identify the corelation between Appearance and Beauty Behavior according to the sociocultural elements of the juveniles concerning appearance and to make an inquiry into how they pursue beauty in the restrictive bound compared with the adults. As their restrictive beauty behavior, the practical reflection percentage of hair-style, management of face, hand and nail control will be investigated and analyzed. Through the questionnaire the researcher is going to grasp the appearance satisfaction and concern for beauty of the contemporary younger generation and the way to prevent the indiscreet beauty information by way of the practical approach to beauty behavior and also to prevent the self-contempt for the sensibility of beauty through the social influence on them. Furthermore This basic material of this survey was used for the development of beauty article, cosmetics and education program. With the findings of the beauty articles in which the growing generation have a deep interest, this study provided the basic materials to the customer analysis and also the reference materials to the beauty marketing. And the first investigation was the preliminary one to know whether the questionnaires were valid or not. The second investigation was the questionary one for this study. The subjects used for this questionary investigation was the girl students between 13 year old and 18 year old ones who were born in between 1991 and 1996. The selection of the subjects was conducted by the random sampling. The first materials for the questionnaires were collected from May, 15, in 2009 through May, 19. This was done by making use of the comparatively low-levelled 20 junior students in terms of understanding capacity. The validity of the language and the contents used for the questionnaires was examined and then the items of the questionnaires was reformed. Total 903 data were analyzed by using the statistical research. The analysis of the collected data was conducted by using SPSS 12.0 and so the statistical data on frequency, percentage, arithmetical mean, and standard deviation were acquired. Moreover the factor analysis by Varimax Rotation, reliability, corelation analysis, One-way ANOVA and t-test were conducted. The result of this study was as follows. First, In the difference of the appearance satisfaction according to the demographic characteristics, appearance satisfaction was shown very high, in case the subjects were less old and had less pocket money and got good grade in their study. In case they had the opposite-sex friend, ironically the confidence in appearance was appeared high, but the degree of the appearance satisfaction was low. Second, In the difference of the beauty concern according to the demographic characteristics, in case of the older, the poorly educated parents, the much available pocket money, and having the wide circle of the opposite sex friends, beauty concern was shown very high. On the other hand the scholastic record was meaningless in this research. Third, in the difference of beauty behavior according to the demographic characteristics, positive beauty behavior was appeared in case of the high age-group, the poorly educated parents, the much available pocket money, the acquaintance of the opposite sex friends. And the middle and lower group juveniles in the school record showed the positive beauty behavior in both face and hair beauty behavior, no noticeable nail beauty behavior was found. Fourth, in the cause and effect relation analysis between the socio-cultural elements and the appearance satisfaction, the beauty trend of their friends play the critical role of the whole parts of the beauty satisfaction. And the beauty concern of the media, the level of the cultural lives and the dependence upon the others in the outward appearance play the second important role of the appearance satisfaction. Fifth, in the cause and effect relation between the socio-cultural elements and the appearance satisfaction, The following is analyzed that the beauty concern of the media, beauty awareness, the dependence upon the others in the appearance, beauty trend of the friends and the level of the cultural lives play the important role in the regular order. Sixth, in the cause and effect relation between the socio-cultural elements and the appearance satisfaction, beauty behavior awareness, the beauty concern of the media, and the parents' beauty awareness were analyzed to be the elements to play the important role in the whole parts of the beauty behavior. The level of the cultural lives and the beauty trend of the friend was appeared to be the elements to play the important role only in parts. Seventh, in the cause and effect relation between appearance satisfaction and beauty concern, no cause and effect relation between appearance and hair and nail beauty concern was found. In the field of face beauty concern, the confidence in appearance, face satisfaction and hand and nail satisfaction were analyzed to have a major effect on them. Eighth, in the cause and effect relation between appearance satisfaction and beauty behavior, the elements of the hair satisfaction in the beauty behavior was analyzed to have the second important influence. And whereas the confidence in face and in hair in case of the face beauty behavior was appeared to be the second important element, the confidence in appearance was the most important one. No close relation was identified between appearance satisfaction and nail beauty behavior in my research. Ninth, In the cause and effect relation between beauty concern and beauty behavior, hair beauty concern had an important influence on hair beauty behavior, and face beauty concern, on face beauty behavior and nail beauty concern, on nail beauty behavior. There were the relation identified not only in the same boundary, but also in the different boundary. In short, face beauty concern was appeared to have an important effect on hair beauty behavior, and hair beauty concern, on nail beauty behavior, and finally nail beauty concern, on face beauty behavior. In this circle relationship where the beauty concern of the specific part such as face, hair and nail was shown in beauty behavior, the concern of the different part of body was also appeared in beauty behavior. Hair beauty concern was analyzed to have an effect on the whole parts of beauty behavior. My study was to aim at the grasp of the elements which had an important effect on appearance satisfaction, beauty concern and beauty behavior to the growing generation living in this information age and to analyze the concrete reality of their beauty behavior. This will help the younger generation exposed in the bad beauty information to prevent to form the self-indulgent beauty awareness and moreover was used to make a reference to the development of beauty commercial articles and educational programs. Finally this study will offer a good reference to the beauty marketing and to the customer analysis of the younger generation in the field of beauty industry through the analysis of the interesting beauty items to them.
In the rapidly changed 21st century when the flow speed of information is so fast and the quantity of information is too much increasing, personal appearance and characteristic image-formation is highly evaluated. Furthermore the outward appearance is playing an important role in the social life and the emotion-centered information age. Nowadays personal appearance is very essential to competition and may be considered the non-linguistic expression of self-image. Thus in this social atmosphere, Appearance has a critical effect on the growing generation who learn society and it is revealed to them as the outward beauty-seeking behavior. The growing generation have a tendency to search for not only the physical and but also the psychological development and have a much interest in the physical appearance. It is shown too fast and off-hand. Youth age is characteristic of the unnatural behavior, uneasy emotion and immature abstract-idea. And so the growing generation show a tendency to rely more on the self-image evaluated by others than on the self-constituted image revealed naturally to others. In a sense beauty behavior such as beauty cathexis and appearance interest is appeared as a means to fill the psychological uneasiness and physical unbalance. The beauty behavior of the youth is shown to follow the object which youth want to rely on or long for and it is affected by the influence of the sociocultural elements. Juveniles are more sensitive to the looks than the adult age and are more interested in what way they seem to be reflected to others. They prepared a beauty criterium to their looks with reference to the internet or media. The purpose of this study is to identify the corelation between Appearance and Beauty Behavior according to the sociocultural elements of the juveniles concerning appearance and to make an inquiry into how they pursue beauty in the restrictive bound compared with the adults. As their restrictive beauty behavior, the practical reflection percentage of hair-style, management of face, hand and nail control will be investigated and analyzed. Through the questionnaire the researcher is going to grasp the appearance satisfaction and concern for beauty of the contemporary younger generation and the way to prevent the indiscreet beauty information by way of the practical approach to beauty behavior and also to prevent the self-contempt for the sensibility of beauty through the social influence on them. Furthermore This basic material of this survey was used for the development of beauty article, cosmetics and education program. With the findings of the beauty articles in which the growing generation have a deep interest, this study provided the basic materials to the customer analysis and also the reference materials to the beauty marketing. And the first investigation was the preliminary one to know whether the questionnaires were valid or not. The second investigation was the questionary one for this study. The subjects used for this questionary investigation was the girl students between 13 year old and 18 year old ones who were born in between 1991 and 1996. The selection of the subjects was conducted by the random sampling. The first materials for the questionnaires were collected from May, 15, in 2009 through May, 19. This was done by making use of the comparatively low-levelled 20 junior students in terms of understanding capacity. The validity of the language and the contents used for the questionnaires was examined and then the items of the questionnaires was reformed. Total 903 data were analyzed by using the statistical research. The analysis of the collected data was conducted by using SPSS 12.0 and so the statistical data on frequency, percentage, arithmetical mean, and standard deviation were acquired. Moreover the factor analysis by Varimax Rotation, reliability, corelation analysis, One-way ANOVA and t-test were conducted. The result of this study was as follows. First, In the difference of the appearance satisfaction according to the demographic characteristics, appearance satisfaction was shown very high, in case the subjects were less old and had less pocket money and got good grade in their study. In case they had the opposite-sex friend, ironically the confidence in appearance was appeared high, but the degree of the appearance satisfaction was low. Second, In the difference of the beauty concern according to the demographic characteristics, in case of the older, the poorly educated parents, the much available pocket money, and having the wide circle of the opposite sex friends, beauty concern was shown very high. On the other hand the scholastic record was meaningless in this research. Third, in the difference of beauty behavior according to the demographic characteristics, positive beauty behavior was appeared in case of the high age-group, the poorly educated parents, the much available pocket money, the acquaintance of the opposite sex friends. And the middle and lower group juveniles in the school record showed the positive beauty behavior in both face and hair beauty behavior, no noticeable nail beauty behavior was found. Fourth, in the cause and effect relation analysis between the socio-cultural elements and the appearance satisfaction, the beauty trend of their friends play the critical role of the whole parts of the beauty satisfaction. And the beauty concern of the media, the level of the cultural lives and the dependence upon the others in the outward appearance play the second important role of the appearance satisfaction. Fifth, in the cause and effect relation between the socio-cultural elements and the appearance satisfaction, The following is analyzed that the beauty concern of the media, beauty awareness, the dependence upon the others in the appearance, beauty trend of the friends and the level of the cultural lives play the important role in the regular order. Sixth, in the cause and effect relation between the socio-cultural elements and the appearance satisfaction, beauty behavior awareness, the beauty concern of the media, and the parents' beauty awareness were analyzed to be the elements to play the important role in the whole parts of the beauty behavior. The level of the cultural lives and the beauty trend of the friend was appeared to be the elements to play the important role only in parts. Seventh, in the cause and effect relation between appearance satisfaction and beauty concern, no cause and effect relation between appearance and hair and nail beauty concern was found. In the field of face beauty concern, the confidence in appearance, face satisfaction and hand and nail satisfaction were analyzed to have a major effect on them. Eighth, in the cause and effect relation between appearance satisfaction and beauty behavior, the elements of the hair satisfaction in the beauty behavior was analyzed to have the second important influence. And whereas the confidence in face and in hair in case of the face beauty behavior was appeared to be the second important element, the confidence in appearance was the most important one. No close relation was identified between appearance satisfaction and nail beauty behavior in my research. Ninth, In the cause and effect relation between beauty concern and beauty behavior, hair beauty concern had an important influence on hair beauty behavior, and face beauty concern, on face beauty behavior and nail beauty concern, on nail beauty behavior. There were the relation identified not only in the same boundary, but also in the different boundary. In short, face beauty concern was appeared to have an important effect on hair beauty behavior, and hair beauty concern, on nail beauty behavior, and finally nail beauty concern, on face beauty behavior. In this circle relationship where the beauty concern of the specific part such as face, hair and nail was shown in beauty behavior, the concern of the different part of body was also appeared in beauty behavior. Hair beauty concern was analyzed to have an effect on the whole parts of beauty behavior. My study was to aim at the grasp of the elements which had an important effect on appearance satisfaction, beauty concern and beauty behavior to the growing generation living in this information age and to analyze the concrete reality of their beauty behavior. This will help the younger generation exposed in the bad beauty information to prevent to form the self-indulgent beauty awareness and moreover was used to make a reference to the development of beauty commercial articles and educational programs. Finally this study will offer a good reference to the beauty marketing and to the customer analysis of the younger generation in the field of beauty industry through the analysis of the interesting beauty items to them.
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