본 연구의 목적은 초등학교 6학년 한 부모 가정 아동을 대상으로 미술치료프로그램을 적용하여 스트레스감소와 자아존중감 향상에 미치는 효과를 알아보는데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 이론적 배경과 선행 연구를 근거로 다음의 가설을 설정하였다. 가설Ⅰ : 미술치료 프로그램을 경험한 아동들의 스트레스는 감소될 것이다. Ⅰ-1 : 미술치료 프로그램을 경험한 아동들의 대인관계 스트레스는 감소될 것이다. Ⅰ-2 : 미술치료 프로그램을 경험한 아동들의 학교생활 스트레스는 감소될 것이다. Ⅰ-3 : 미술치료 프로그램을 경험한 아동들의 자신의 문제 스트레스는 감소될 것이다. Ⅰ-4 : 미술치료 프로그램을 경험한 아동들의 가정생활 스트레스는 감소될 것이다. 가설Ⅱ : 미술치료를 경험한 아동들의 자아존중감은 향상될 것이다 Ⅱ-1 : 미술치료를 경험한 아동들의 총체적 자아존중감은 향상될 것이다 Ⅱ-2 : 미술치료를 경험한 아동들의 사회적 자아중감은 향상될 것이다 Ⅱ-3 : 미술치료를 경험한 아동들의 가정적 자아존중감은 향상될 것이다 Ⅱ-1 : 미술치료를 경험한 아동들의 학업적 자아존중감은 향상될 것이다 위의 가설을 검증하기 위하여 부산광역시 소재 Y초등학교 6학년 한부모 가정 아동 10명을 대상으로 실험집단5명과 통제집단 5명을 배치하였다. 실험집단에는 미술치료 프로그램을 6주간 동안 총 12회기(주당 2회 1회기 90~120분)의 미술활동과 상담자에 의해 토론을 실시하였다. 프로그램의 효과를 알아보기 위해 아동의 각 회기별 미술활동과정을 분석하였다. 그리고 K-HTP검사와 자아 존중감검사, 스트레스 지각검사를 통해 사전 사후 변화된 결과를 비교하였다. 본 연구에 사용된 스트레스 지각검사는 주은숙(2005)이 사용한 것을 본연구의 목적에 맞게 내용을 재구성하고, 최보가와 전귀연(1993)이 연구 개발한 자아 존중감검사를 연구의 측정도구로 사용하였다. 아동의 심리상태 변화를 알아보기 위해서는 Burns(1989)의 K-HTP검사를 사용하였다. 자료처리는 ANCOVA에 의한 통계(...
본 연구의 목적은 초등학교 6학년 한 부모 가정 아동을 대상으로 미술치료프로그램을 적용하여 스트레스감소와 자아존중감 향상에 미치는 효과를 알아보는데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 이론적 배경과 선행 연구를 근거로 다음의 가설을 설정하였다. 가설Ⅰ : 미술치료 프로그램을 경험한 아동들의 스트레스는 감소될 것이다. Ⅰ-1 : 미술치료 프로그램을 경험한 아동들의 대인관계 스트레스는 감소될 것이다. Ⅰ-2 : 미술치료 프로그램을 경험한 아동들의 학교생활 스트레스는 감소될 것이다. Ⅰ-3 : 미술치료 프로그램을 경험한 아동들의 자신의 문제 스트레스는 감소될 것이다. Ⅰ-4 : 미술치료 프로그램을 경험한 아동들의 가정생활 스트레스는 감소될 것이다. 가설Ⅱ : 미술치료를 경험한 아동들의 자아존중감은 향상될 것이다 Ⅱ-1 : 미술치료를 경험한 아동들의 총체적 자아존중감은 향상될 것이다 Ⅱ-2 : 미술치료를 경험한 아동들의 사회적 자아중감은 향상될 것이다 Ⅱ-3 : 미술치료를 경험한 아동들의 가정적 자아존중감은 향상될 것이다 Ⅱ-1 : 미술치료를 경험한 아동들의 학업적 자아존중감은 향상될 것이다 위의 가설을 검증하기 위하여 부산광역시 소재 Y초등학교 6학년 한부모 가정 아동 10명을 대상으로 실험집단5명과 통제집단 5명을 배치하였다. 실험집단에는 미술치료 프로그램을 6주간 동안 총 12회기(주당 2회 1회기 90~120분)의 미술활동과 상담자에 의해 토론을 실시하였다. 프로그램의 효과를 알아보기 위해 아동의 각 회기별 미술활동과정을 분석하였다. 그리고 K-HTP검사와 자아 존중감검사, 스트레스 지각검사를 통해 사전 사후 변화된 결과를 비교하였다. 본 연구에 사용된 스트레스 지각검사는 주은숙(2005)이 사용한 것을 본연구의 목적에 맞게 내용을 재구성하고, 최보가와 전귀연(1993)이 연구 개발한 자아 존중감검사를 연구의 측정도구로 사용하였다. 아동의 심리상태 변화를 알아보기 위해서는 Burns(1989)의 K-HTP검사를 사용하였다. 자료처리는 ANCOVA에 의한 통계(평균, 표준편차, t검증)와 프로그램 적용과정중에 나타난 아동의 정서, 행동변화를 관찰하여 질적 분석을 하였다. 이와 같은 연구결과를 토대로 결론을 내리면 다음과 같다. 첫째, 미술치료프로그램은 스트레스 감소와 자아존중감 향상에 유의미한 차이(P< .01)를 보여주었다. 둘째, 스트레스와 자아존중감의 하위요인에서도 유의미한 수준으로 변화하였으나 통제집단의 아동은 유의미한 변화가 없었다. 셋째, 미술치료를 통해 다양한 미술재료와 창작의 과정에서 자신감과 성취감, 불괘한 감정의 해소를 경험할 수 있었으며 그 결과로 자아에 대한 이해와 긍정적인 자기 개념을 가질 수 있었다. . 넷째, 한부모가정 아동에게 집단미술치료는 감정의 이완과 안정감의 기회를 제공한다다양한 방법을 통한 미술치료는 아동의 정서문제를 해결하는 방안이 될 수 있었다. 본 연구의 결과 한부모가정 아동에게 미술치료가 스트레스 대처와 자아존중감 향상에 유의미한 효과가 있었다. 아울러 한부모가정 아동의 다양한 환경적 요인과 개별적 특성에 따른 프로그램의 개발과 부모 상담이 연계되어야 할 것이다.
본 연구의 목적은 초등학교 6학년 한 부모 가정 아동을 대상으로 미술치료프로그램을 적용하여 스트레스감소와 자아존중감 향상에 미치는 효과를 알아보는데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 이론적 배경과 선행 연구를 근거로 다음의 가설을 설정하였다. 가설Ⅰ : 미술치료 프로그램을 경험한 아동들의 스트레스는 감소될 것이다. Ⅰ-1 : 미술치료 프로그램을 경험한 아동들의 대인관계 스트레스는 감소될 것이다. Ⅰ-2 : 미술치료 프로그램을 경험한 아동들의 학교생활 스트레스는 감소될 것이다. Ⅰ-3 : 미술치료 프로그램을 경험한 아동들의 자신의 문제 스트레스는 감소될 것이다. Ⅰ-4 : 미술치료 프로그램을 경험한 아동들의 가정생활 스트레스는 감소될 것이다. 가설Ⅱ : 미술치료를 경험한 아동들의 자아존중감은 향상될 것이다 Ⅱ-1 : 미술치료를 경험한 아동들의 총체적 자아존중감은 향상될 것이다 Ⅱ-2 : 미술치료를 경험한 아동들의 사회적 자아중감은 향상될 것이다 Ⅱ-3 : 미술치료를 경험한 아동들의 가정적 자아존중감은 향상될 것이다 Ⅱ-1 : 미술치료를 경험한 아동들의 학업적 자아존중감은 향상될 것이다 위의 가설을 검증하기 위하여 부산광역시 소재 Y초등학교 6학년 한부모 가정 아동 10명을 대상으로 실험집단5명과 통제집단 5명을 배치하였다. 실험집단에는 미술치료 프로그램을 6주간 동안 총 12회기(주당 2회 1회기 90~120분)의 미술활동과 상담자에 의해 토론을 실시하였다. 프로그램의 효과를 알아보기 위해 아동의 각 회기별 미술활동과정을 분석하였다. 그리고 K-HTP검사와 자아 존중감검사, 스트레스 지각검사를 통해 사전 사후 변화된 결과를 비교하였다. 본 연구에 사용된 스트레스 지각검사는 주은숙(2005)이 사용한 것을 본연구의 목적에 맞게 내용을 재구성하고, 최보가와 전귀연(1993)이 연구 개발한 자아 존중감검사를 연구의 측정도구로 사용하였다. 아동의 심리상태 변화를 알아보기 위해서는 Burns(1989)의 K-HTP검사를 사용하였다. 자료처리는 ANCOVA에 의한 통계(평균, 표준편차, t검증)와 프로그램 적용과정중에 나타난 아동의 정서, 행동변화를 관찰하여 질적 분석을 하였다. 이와 같은 연구결과를 토대로 결론을 내리면 다음과 같다. 첫째, 미술치료프로그램은 스트레스 감소와 자아존중감 향상에 유의미한 차이(P< .01)를 보여주었다. 둘째, 스트레스와 자아존중감의 하위요인에서도 유의미한 수준으로 변화하였으나 통제집단의 아동은 유의미한 변화가 없었다. 셋째, 미술치료를 통해 다양한 미술재료와 창작의 과정에서 자신감과 성취감, 불괘한 감정의 해소를 경험할 수 있었으며 그 결과로 자아에 대한 이해와 긍정적인 자기 개념을 가질 수 있었다. . 넷째, 한부모가정 아동에게 집단미술치료는 감정의 이완과 안정감의 기회를 제공한다다양한 방법을 통한 미술치료는 아동의 정서문제를 해결하는 방안이 될 수 있었다. 본 연구의 결과 한부모가정 아동에게 미술치료가 스트레스 대처와 자아존중감 향상에 유의미한 효과가 있었다. 아울러 한부모가정 아동의 다양한 환경적 요인과 개별적 특성에 따른 프로그램의 개발과 부모 상담이 연계되어야 할 것이다.
The purpose of this study is to find out the effect of the group art therapy program on the elementary school children from the broken family for the enhancement of self-esteem and reduced stress. To achieve the aim of this study, the following hypotheses were set: Hypotheses I: children who experie...
The purpose of this study is to find out the effect of the group art therapy program on the elementary school children from the broken family for the enhancement of self-esteem and reduced stress. To achieve the aim of this study, the following hypotheses were set: Hypotheses I: children who experienced Art Therapy Counseling Program will reduce stress. Ⅰ- I: children who experienced Art Therapy Counseling Program will reduce interpersonal stress. Ⅰ- II: children who experienced Art Therapy Counseling Program will reduce school life stress. Ⅰ- III: children who experience Art Therapy Counseling Program will reduce self problem stress. Ⅰ-IV: children who experience Art Therapy Counseling Program will reduce family life stress. Hypotheses II: children who experienced Art Therapy Counseling Program will enhance self-esteem. Ⅰ- I: children who experienced Art Therapy Counseling Program will enhance overall self-esteem. Ⅰ- II: children who experienced Art Therapy Counseling Program will enhance social self-esteem. Ⅰ- III: children who experienced Art Therapy Counseling Program will enhance family related self-esteem. Ⅰ- IV: children who experienced Art Therapy Counseling Program will enhance study related self-esteem. In an attempt to testify above hypotheses, ten (10) children of sixth grade from “Y” elementary school in Busan Metropolitan city were selected as samples. The selected samples are all from broken family. Half of the samples (five children) were assigned to the experimental group. And the other half of the samples were assigned to the control group. The experimental group received the group art therapy program which is composed of 12 sessions (two sessions a week, 90-120 minutes per each session) To see the effect of group art therapy program, the activity of children under the therapy was observed, recorded and analyzed. The effect of group art therapy was also estimated by using three (3) different kinds of test; K-HTP, The measurement of self-esteem and the stress perception test. To see the effect of group art therapy, the tests were performed before and after the group art therapy program. And the test results were compared each other. The stress perception test method used for this study was originally from Joo Eun Sook (2005)', but it was reorganized to be fitted for the purpose of this study. K-HTP (Burn, 1987) was used to observe the psychological state of the samples. The study of Choi &Chun'(1993) was used for self-esteem measurement. The test data were processed through the ANCOVA program for statistical analysis. Also the qualitative analysis was performed by observing the emotional and behavioral changes of children. The results of this study reached to the following conclusions: 1st, group art therapy program had a meaningful effect on reduced stress and Self- Esteem enhancement. (p<.01) 2nd, four (4) fields of stress and Self- Esteem in the above hypotheses had also been verified with the meaningful level of p<.01. But the control group children made no significant difference. 3rd, experimental group children were able to experience the self-confidence, feeling of accomplishment, and the relaxation of unpleasant feeling through creative art activities using various art work material. 4th, the diverse method of group art therapy program can be a possible solution to cure the emotional problem of the children from broken family. The therapy provided the children with opportunity to get rid of their stress and to feel relaxed. The results of this study showed that group art therapy had a great effect on the improvement of self-respect and stress reduction of children from broken family. On the other hand, additional study is required in the future to develop the therapy program which makes allowance for all of diverse environments and personal characteristics into account. And it would be most desirable if that therapy program be performed with family counseling simultaneously.
The purpose of this study is to find out the effect of the group art therapy program on the elementary school children from the broken family for the enhancement of self-esteem and reduced stress. To achieve the aim of this study, the following hypotheses were set: Hypotheses I: children who experienced Art Therapy Counseling Program will reduce stress. Ⅰ- I: children who experienced Art Therapy Counseling Program will reduce interpersonal stress. Ⅰ- II: children who experienced Art Therapy Counseling Program will reduce school life stress. Ⅰ- III: children who experience Art Therapy Counseling Program will reduce self problem stress. Ⅰ-IV: children who experience Art Therapy Counseling Program will reduce family life stress. Hypotheses II: children who experienced Art Therapy Counseling Program will enhance self-esteem. Ⅰ- I: children who experienced Art Therapy Counseling Program will enhance overall self-esteem. Ⅰ- II: children who experienced Art Therapy Counseling Program will enhance social self-esteem. Ⅰ- III: children who experienced Art Therapy Counseling Program will enhance family related self-esteem. Ⅰ- IV: children who experienced Art Therapy Counseling Program will enhance study related self-esteem. In an attempt to testify above hypotheses, ten (10) children of sixth grade from “Y” elementary school in Busan Metropolitan city were selected as samples. The selected samples are all from broken family. Half of the samples (five children) were assigned to the experimental group. And the other half of the samples were assigned to the control group. The experimental group received the group art therapy program which is composed of 12 sessions (two sessions a week, 90-120 minutes per each session) To see the effect of group art therapy program, the activity of children under the therapy was observed, recorded and analyzed. The effect of group art therapy was also estimated by using three (3) different kinds of test; K-HTP, The measurement of self-esteem and the stress perception test. To see the effect of group art therapy, the tests were performed before and after the group art therapy program. And the test results were compared each other. The stress perception test method used for this study was originally from Joo Eun Sook (2005)', but it was reorganized to be fitted for the purpose of this study. K-HTP (Burn, 1987) was used to observe the psychological state of the samples. The study of Choi &Chun'(1993) was used for self-esteem measurement. The test data were processed through the ANCOVA program for statistical analysis. Also the qualitative analysis was performed by observing the emotional and behavioral changes of children. The results of this study reached to the following conclusions: 1st, group art therapy program had a meaningful effect on reduced stress and Self- Esteem enhancement. (p<.01) 2nd, four (4) fields of stress and Self- Esteem in the above hypotheses had also been verified with the meaningful level of p<.01. But the control group children made no significant difference. 3rd, experimental group children were able to experience the self-confidence, feeling of accomplishment, and the relaxation of unpleasant feeling through creative art activities using various art work material. 4th, the diverse method of group art therapy program can be a possible solution to cure the emotional problem of the children from broken family. The therapy provided the children with opportunity to get rid of their stress and to feel relaxed. The results of this study showed that group art therapy had a great effect on the improvement of self-respect and stress reduction of children from broken family. On the other hand, additional study is required in the future to develop the therapy program which makes allowance for all of diverse environments and personal characteristics into account. And it would be most desirable if that therapy program be performed with family counseling simultaneously.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.