본 연구는 초등학교 5학년 대상의 여가교육 프로그램이 여가태도와 여가만족에 미치는 영향을 규명하고자 하는 것으로, 대상 초등학생에게 적절한 여가교육 프로그램을 구성·기획하고 실시하여 초등학생의 여가태도와 여가만족에 미치는 효과성을 검증하였다. 연구의 대상은 B광역시 소재의 B초등학교 5학년 남녀 학생 32명을 임의적 선발로 선정한 후 실험군과 통제군에 각각 16명씩 배정하여 여가교육 프로그램을 적용하고 결과를 처리하였으며, 여가태도와 여가만족에 있어 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 첫째, 여가태도에 관하여 여가교육 프로그램을 실시한 실험군의 사전·사후의 paired t-test결과 인지적, 정의적 영역의 여가태도에서 유의한 차이가 나타났다. ...
본 연구는 초등학교 5학년 대상의 여가교육 프로그램이 여가태도와 여가만족에 미치는 영향을 규명하고자 하는 것으로, 대상 초등학생에게 적절한 여가교육 프로그램을 구성·기획하고 실시하여 초등학생의 여가태도와 여가만족에 미치는 효과성을 검증하였다. 연구의 대상은 B광역시 소재의 B초등학교 5학년 남녀 학생 32명을 임의적 선발로 선정한 후 실험군과 통제군에 각각 16명씩 배정하여 여가교육 프로그램을 적용하고 결과를 처리하였으며, 여가태도와 여가만족에 있어 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 첫째, 여가태도에 관하여 여가교육 프로그램을 실시한 실험군의 사전·사후의 paired t-test결과 인지적, 정의적 영역의 여가태도에서 유의한 차이가 나타났다. 행동적 영역은 사후에 높은 평균점수가 나타났지만, 통계적으로는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 초등학생 여가교육 프로그램을 실시하지 않은 통제군의 사전·사후의 여가태도에 대한 paired t-test결과 인지적, 정의적, 행동적 영역의 여가태도가 모두 통계적 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 이는 여가활동과 여가경험을 중심으로 한 프로그램의 실행이 태도 변화에 영향을 미쳤다고 사료된다. 또한 여가 활동지를 통한 여가각성과 대화와 토론을 통한 상호작용이 대상자들의 여가태도를 향상시킬 수 있었음을 알 수 있다. 둘째, 여가만족도에 관하여 여가교육 프로그램을 실시한 실험군의 사전·사후의 paired t-test결과 심리적, 교육적, 사회적, 이완적, 신체적, 심미적 여가만족도에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 여가교육 프로그램을 실시하지 않은 통제군의 사전·사후의 여가만족에 대한 paired t-test결과 6개의 영역 모두에서 통계적 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 이는 초등학생들이 여가교육 프로그램에 참여함으로써 자유롭고 즐거운 형태의 수업을 한다고 느낌으로써 만족도를 높이게 되었을 것으로 생각된다. 또한 모든 학생들이 다 참여하는 일상적 프로그램이 아니라 방과 후, 토요 휴업일 등의 특별 프로그램으로 참여하지 않는 학생들과 다르다는 만족스러운 인식도 함께 작용했을 것으로 사료된다. 이로써 본 연구는 향후 보다 적극적이고 실험적인 여가교육의 방향성을 찾는데 도움이 될 수 있을 것이다. 본 연구의 결과를 바탕으로 한 제언은 다음과 같다. 첫째, 사회전반적인 여가인식의 증진에 따라 초등학생에게 적합한 여가 태도 형성을 위한 환경조성이 필요하다. 학교와 가정생활이라는 제한된 범위에서의 활동으로 인한 스트레스와 한계를 벗어나는 데 있어서 여가의 역할에 대한 인식이 높아지고 있기 때문에 여가교육 필요성의 강조와 지속적인 연구가 더 필요하다. 둘째, 여가만족도 향상을 위해 다양한 여가교육 프로그램을 개발하여, 방과 후 프로그램과 토요휴업일의 유익한 프로그램으로 활성화해야 한다. 또한 지역사회의 여가 서비스 제공자들과의 긴밀한 관계 형성과 공동적인 연구와 개발을 통한 적절한 여가 서비스 제공을 형식교육 내에서 실행하는 것이 필요할 것이다. 앞으로 본 연구에서보다 다각적 측면에서 초등학생 여가교육에 대한 심층적인 연구가 필요할 것이며, 실증적인 프로그램 개발을 위한 후속 연구들이 이루어져야 할 것이다.
본 연구는 초등학교 5학년 대상의 여가교육 프로그램이 여가태도와 여가만족에 미치는 영향을 규명하고자 하는 것으로, 대상 초등학생에게 적절한 여가교육 프로그램을 구성·기획하고 실시하여 초등학생의 여가태도와 여가만족에 미치는 효과성을 검증하였다. 연구의 대상은 B광역시 소재의 B초등학교 5학년 남녀 학생 32명을 임의적 선발로 선정한 후 실험군과 통제군에 각각 16명씩 배정하여 여가교육 프로그램을 적용하고 결과를 처리하였으며, 여가태도와 여가만족에 있어 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 첫째, 여가태도에 관하여 여가교육 프로그램을 실시한 실험군의 사전·사후의 paired t-test결과 인지적, 정의적 영역의 여가태도에서 유의한 차이가 나타났다. 행동적 영역은 사후에 높은 평균점수가 나타났지만, 통계적으로는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 초등학생 여가교육 프로그램을 실시하지 않은 통제군의 사전·사후의 여가태도에 대한 paired t-test결과 인지적, 정의적, 행동적 영역의 여가태도가 모두 통계적 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 이는 여가활동과 여가경험을 중심으로 한 프로그램의 실행이 태도 변화에 영향을 미쳤다고 사료된다. 또한 여가 활동지를 통한 여가각성과 대화와 토론을 통한 상호작용이 대상자들의 여가태도를 향상시킬 수 있었음을 알 수 있다. 둘째, 여가만족도에 관하여 여가교육 프로그램을 실시한 실험군의 사전·사후의 paired t-test결과 심리적, 교육적, 사회적, 이완적, 신체적, 심미적 여가만족도에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 여가교육 프로그램을 실시하지 않은 통제군의 사전·사후의 여가만족에 대한 paired t-test결과 6개의 영역 모두에서 통계적 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 이는 초등학생들이 여가교육 프로그램에 참여함으로써 자유롭고 즐거운 형태의 수업을 한다고 느낌으로써 만족도를 높이게 되었을 것으로 생각된다. 또한 모든 학생들이 다 참여하는 일상적 프로그램이 아니라 방과 후, 토요 휴업일 등의 특별 프로그램으로 참여하지 않는 학생들과 다르다는 만족스러운 인식도 함께 작용했을 것으로 사료된다. 이로써 본 연구는 향후 보다 적극적이고 실험적인 여가교육의 방향성을 찾는데 도움이 될 수 있을 것이다. 본 연구의 결과를 바탕으로 한 제언은 다음과 같다. 첫째, 사회전반적인 여가인식의 증진에 따라 초등학생에게 적합한 여가 태도 형성을 위한 환경조성이 필요하다. 학교와 가정생활이라는 제한된 범위에서의 활동으로 인한 스트레스와 한계를 벗어나는 데 있어서 여가의 역할에 대한 인식이 높아지고 있기 때문에 여가교육 필요성의 강조와 지속적인 연구가 더 필요하다. 둘째, 여가만족도 향상을 위해 다양한 여가교육 프로그램을 개발하여, 방과 후 프로그램과 토요휴업일의 유익한 프로그램으로 활성화해야 한다. 또한 지역사회의 여가 서비스 제공자들과의 긴밀한 관계 형성과 공동적인 연구와 개발을 통한 적절한 여가 서비스 제공을 형식교육 내에서 실행하는 것이 필요할 것이다. 앞으로 본 연구에서보다 다각적 측면에서 초등학생 여가교육에 대한 심층적인 연구가 필요할 것이며, 실증적인 프로그램 개발을 위한 후속 연구들이 이루어져야 할 것이다.
The purpose of this study is to examine effects of leisure education programs for fifth graders on their leisure attitudes and leisure satisfaction. Accordingly, this study composed, designed, and implemented a leisure education program proper for the target students. Then, this study verified the e...
The purpose of this study is to examine effects of leisure education programs for fifth graders on their leisure attitudes and leisure satisfaction. Accordingly, this study composed, designed, and implemented a leisure education program proper for the target students. Then, this study verified the effects of the program on elementary school students' leisure attitudes and leisure satisfaction. A total of 32 fifth graders of B Elementary School in B Metropolitan City were randomly sampled as the subject of this study and 16 subjects were assigned to an experimental group and a control group respectively. The leisure education program was applied to the experimental group and the results of the application were treated. The results showed statistically significant differences in leisure attitudes and leisure satisfaction. First, in terms of leisure attitudes, a paired t-test for the experimental groups' leisure attitudes before and after the application of the program showed significant differences in cognitive and affective domains. In a behavioral domain the post-test indicated the high mean, which was not statistically significant. On the other hand, the result of a paired t-test for the control group's leisure attitudes and leisure satisfaction was not statistically significant in cognitive, affective, and behavioral domains. These results suggested that the application of the leisure activities- and experiences-centered program would influence the students' changes in their attitudes. In addition, these results showed that reflection on leisure through reports about leisure activities and interaction through conversation and discussion increased the students' leisure attitudes. Second, in terms of leisure satisfaction, the result of a paired t-test for the experimental group which applied the leisure education program indicated significant differences in psychological, educational, social, recreational, physical, and aesthetic leisure satisfaction. The result of a paired t-test for the control group which did not apply the leisure education program showed no statistically significant difference in all the six domains. These results suggested that the students' satisfaction was increased through their participation in the leisure education program and feelings of free and delightful classes. In addition, since the program was not a usual program all students participated in but a special program implemented after school or on Saturdays when schools were closed, the students who participated in the program might feel satisfaction with distinction from those who did not participate in the program. Thus, this study would contribute to finding a direction of more progressive and experimental leisure education. Based on the results of this study, suggestions were made as the following: First, in accordance with an increases in the general awareness of leisure, it is necessary to make environment proper for elementary students to shape appropriate leisure attitudes. In escaping from stress and limitations caused by activities in restricted areas of schools and homes, there has been a better understanding of roles of leisure. Therefore, it is important to emphasize the necessity of leisure education and conduct studies continually. Second, it is required to develop diverse leisure education programs for the purpose of increasing leisure satisfaction and to invigorate useful programs after school and on Saturdays. Moreover, it is necessary to implement proper leisure services in formal education by establishing close relations with leisure service providers in communities and doing research and development jointly. In the future, it is required to conduct in-depth studies on leisure education for elementary school students from more diverse perspectives than this study did and to study further so as to develop practical programs.
The purpose of this study is to examine effects of leisure education programs for fifth graders on their leisure attitudes and leisure satisfaction. Accordingly, this study composed, designed, and implemented a leisure education program proper for the target students. Then, this study verified the effects of the program on elementary school students' leisure attitudes and leisure satisfaction. A total of 32 fifth graders of B Elementary School in B Metropolitan City were randomly sampled as the subject of this study and 16 subjects were assigned to an experimental group and a control group respectively. The leisure education program was applied to the experimental group and the results of the application were treated. The results showed statistically significant differences in leisure attitudes and leisure satisfaction. First, in terms of leisure attitudes, a paired t-test for the experimental groups' leisure attitudes before and after the application of the program showed significant differences in cognitive and affective domains. In a behavioral domain the post-test indicated the high mean, which was not statistically significant. On the other hand, the result of a paired t-test for the control group's leisure attitudes and leisure satisfaction was not statistically significant in cognitive, affective, and behavioral domains. These results suggested that the application of the leisure activities- and experiences-centered program would influence the students' changes in their attitudes. In addition, these results showed that reflection on leisure through reports about leisure activities and interaction through conversation and discussion increased the students' leisure attitudes. Second, in terms of leisure satisfaction, the result of a paired t-test for the experimental group which applied the leisure education program indicated significant differences in psychological, educational, social, recreational, physical, and aesthetic leisure satisfaction. The result of a paired t-test for the control group which did not apply the leisure education program showed no statistically significant difference in all the six domains. These results suggested that the students' satisfaction was increased through their participation in the leisure education program and feelings of free and delightful classes. In addition, since the program was not a usual program all students participated in but a special program implemented after school or on Saturdays when schools were closed, the students who participated in the program might feel satisfaction with distinction from those who did not participate in the program. Thus, this study would contribute to finding a direction of more progressive and experimental leisure education. Based on the results of this study, suggestions were made as the following: First, in accordance with an increases in the general awareness of leisure, it is necessary to make environment proper for elementary students to shape appropriate leisure attitudes. In escaping from stress and limitations caused by activities in restricted areas of schools and homes, there has been a better understanding of roles of leisure. Therefore, it is important to emphasize the necessity of leisure education and conduct studies continually. Second, it is required to develop diverse leisure education programs for the purpose of increasing leisure satisfaction and to invigorate useful programs after school and on Saturdays. Moreover, it is necessary to implement proper leisure services in formal education by establishing close relations with leisure service providers in communities and doing research and development jointly. In the future, it is required to conduct in-depth studies on leisure education for elementary school students from more diverse perspectives than this study did and to study further so as to develop practical programs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.