[학위논문]트레드밀 훈련이 경직성 양지마비아동의 대동작 운동과 ADL에 미치는 영향 The Effects of Treadmill Training on Spastic Cerebral Palsy Children's Gross Motor Functions, Activity of Daily Living원문보기
본 연구의 목적은 운동학습을 통한 보행훈련을 뇌성마비 아동에게 실시하여 운동기능 중 신체 이동 능력과 일상생활동작 및 균형에 미치는 영향을 알아보는 데 있다. 연구대상은 GMFCS level Ⅲ~Ⅳ 13명의 경직성 양지마비 아동이다. 체중지지 원리를 이용한 트레드밀 보행훈련은 신경발달 물리치료 전후에 아동들의 보행 특성에 적합하게 주4회 10분씩 7주 동안 시행하였다. 체중지지 ...
본 연구의 목적은 운동학습을 통한 보행훈련을 뇌성마비 아동에게 실시하여 운동기능 중 신체 이동 능력과 일상생활동작 및 균형에 미치는 영향을 알아보는 데 있다. 연구대상은 GMFCS level Ⅲ~Ⅳ 13명의 경직성 양지마비 아동이다. 체중지지 원리를 이용한 트레드밀 보행훈련은 신경발달 물리치료 전후에 아동들의 보행 특성에 적합하게 주4회 10분씩 7주 동안 시행하였다. 체중지지 트레드밀 훈련이 경직성 양지마비아동의 대동작운동과 일상생활의 수행 및 균형에 미치는 영향을 알아보기 위해서 신체이동능력은 대동작 기능평가( GMFM)를 시행하였고, 일상생활의 기능적 독립수준은 소아용 기능적 독립성 측정(Wee-FIM)을 시행하였으며, 균형 측정은 PBS(Pediatric balance system)와 정적인 기립자세에서의 동요속도를 측정하고자 Good Balance system을 사용하였고 실험 전과 실험 후에 걸쳐서 평가하였다. 본 연구에 참여한 경직성 양지마비아동 13명의 결과는 다음과 같다. 첫째, 대동작 기능에서 네발기기·무릎서기, 서기, 걷기·달리기·도약하기에서의 대동작 운동기능의 평가는 실험 전·후에 유의한 변화가 있었다(p<0.05). 둘째, 일상생활 기능적 독립수준에서 자조활동, 움직임, 이동능력과 사회적 인지에서 실험 전·후에 유의한 변화가 있었다(p<0.05). 셋째, 기립균형척도인 PBS의 변화에서는 GMFCS level Ⅲ에서 실험 전·후에 유의한 변화가 있었다(p<0.05). 넷째, 정적 기립 균형의 변화에서는 좌우의 흔들림을 측정하는 X축 동요속도와 Y축 동요속도는 GMFCS level Ⅲ에서 감소하였고, 속도 모멘트는 GMFCS level Ⅳ에서 감소하여 실험 전·후에 유의한 변화가 있었다(p<0.05). 이상의 결과로 볼 때 운동학습을 통한 보행훈련을 경직성 양지마비 아동에게 실시하여 신체이동능력과 일상생활동작 및 균형에서 유의한 변화를 볼 수 있었다. 따라서 뇌성마비 아동에게 효과적으로 적용하기 위해서는 아동의 특성에 적합하게 다양한 방법으로 접근할 수 있는 속도의 변화, 하지 근육의 근 활성도의 변화, 보행의 특성에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 다양한 각도의 연구가 필요할 것으로 생각된다.
본 연구의 목적은 운동학습을 통한 보행훈련을 뇌성마비 아동에게 실시하여 운동기능 중 신체 이동 능력과 일상생활동작 및 균형에 미치는 영향을 알아보는 데 있다. 연구대상은 GMFCS level Ⅲ~Ⅳ 13명의 경직성 양지마비 아동이다. 체중지지 원리를 이용한 트레드밀 보행훈련은 신경발달 물리치료 전후에 아동들의 보행 특성에 적합하게 주4회 10분씩 7주 동안 시행하였다. 체중지지 트레드밀 훈련이 경직성 양지마비아동의 대동작운동과 일상생활의 수행 및 균형에 미치는 영향을 알아보기 위해서 신체이동능력은 대동작 기능평가( GMFM)를 시행하였고, 일상생활의 기능적 독립수준은 소아용 기능적 독립성 측정(Wee-FIM)을 시행하였으며, 균형 측정은 PBS(Pediatric balance system)와 정적인 기립자세에서의 동요속도를 측정하고자 Good Balance system을 사용하였고 실험 전과 실험 후에 걸쳐서 평가하였다. 본 연구에 참여한 경직성 양지마비아동 13명의 결과는 다음과 같다. 첫째, 대동작 기능에서 네발기기·무릎서기, 서기, 걷기·달리기·도약하기에서의 대동작 운동기능의 평가는 실험 전·후에 유의한 변화가 있었다(p<0.05). 둘째, 일상생활 기능적 독립수준에서 자조활동, 움직임, 이동능력과 사회적 인지에서 실험 전·후에 유의한 변화가 있었다(p<0.05). 셋째, 기립균형척도인 PBS의 변화에서는 GMFCS level Ⅲ에서 실험 전·후에 유의한 변화가 있었다(p<0.05). 넷째, 정적 기립 균형의 변화에서는 좌우의 흔들림을 측정하는 X축 동요속도와 Y축 동요속도는 GMFCS level Ⅲ에서 감소하였고, 속도 모멘트는 GMFCS level Ⅳ에서 감소하여 실험 전·후에 유의한 변화가 있었다(p<0.05). 이상의 결과로 볼 때 운동학습을 통한 보행훈련을 경직성 양지마비 아동에게 실시하여 신체이동능력과 일상생활동작 및 균형에서 유의한 변화를 볼 수 있었다. 따라서 뇌성마비 아동에게 효과적으로 적용하기 위해서는 아동의 특성에 적합하게 다양한 방법으로 접근할 수 있는 속도의 변화, 하지 근육의 근 활성도의 변화, 보행의 특성에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 다양한 각도의 연구가 필요할 것으로 생각된다.
The objective of this study was to apply treadmill training through motor learning to cerebral palsy children and examine its effects on their motor functions, particularly on body mobility, activity of daily living. The subjects of this study were 13 spastic diplegia children who had difficulty in ...
The objective of this study was to apply treadmill training through motor learning to cerebral palsy children and examine its effects on their motor functions, particularly on body mobility, activity of daily living. The subjects of this study were 13 spastic diplegia children who had difficulty in independent gait, and GMFCS level Ⅲ, Ⅳ. We performed treadmill gait training using the principle of weight bearing, based on 4times a week before and after each session physical therapy we gave weight bearing treadmill training 10 minutes, during 7 weeks fittingly for the children's gait characteristics. In order to test how the weight bearing treadmill training affects spastic diplegia children's gross motor functions, activity of daily living, and balance, we measured body mobility with Gross Motor Function Measure (GMFM), the functional independence of daily living with Functional Independence Measure for children(Wee-FIM), balance with Pediatric Balance System (PBS), and sway velocity at a static standing posture with Good Balance System. These data were collected before and after the experiment and analyzed through comparison. Data collected from the 13 spastic diplegia children the results were as follows. First, with regard to change in body mobility, significant difference was observed between before and after the experiment in measured gross motor functions, which were crawling, kneeling, standing, walking, jumping and running(p<0.05). Second, with regard to the functional independence of daily living, significant difference was observed between before and after the experiment in independent activity, movement, and mobility, social cognition(p<0.05). Third, with regard to change in PBS significantly difference was observed between before and after the experiment in GMFCS level Ⅲ(p<0.05). Forth, with regard to change in static balance, axis-X sway velocity, axis-Y sway velocity which indicates a decreased in GMFCS level Ⅲ and speed moment decreased in GMFCS level Ⅳ significantly after the experiment(p<0.05). According to the results of this study, when gait training through motor learning was applied to spastic cerebral palsy children, it made significant changes in their body mobility, activity of daily living, and balance. Accordingly, for the effective application of gait training through motor learning to cerebral palsy children, it is considered necessary to make research from different angle on how such training affects children's mobility, activity of muscles in the lower limbs, and gait characteristics.
The objective of this study was to apply treadmill training through motor learning to cerebral palsy children and examine its effects on their motor functions, particularly on body mobility, activity of daily living. The subjects of this study were 13 spastic diplegia children who had difficulty in independent gait, and GMFCS level Ⅲ, Ⅳ. We performed treadmill gait training using the principle of weight bearing, based on 4times a week before and after each session physical therapy we gave weight bearing treadmill training 10 minutes, during 7 weeks fittingly for the children's gait characteristics. In order to test how the weight bearing treadmill training affects spastic diplegia children's gross motor functions, activity of daily living, and balance, we measured body mobility with Gross Motor Function Measure (GMFM), the functional independence of daily living with Functional Independence Measure for children(Wee-FIM), balance with Pediatric Balance System (PBS), and sway velocity at a static standing posture with Good Balance System. These data were collected before and after the experiment and analyzed through comparison. Data collected from the 13 spastic diplegia children the results were as follows. First, with regard to change in body mobility, significant difference was observed between before and after the experiment in measured gross motor functions, which were crawling, kneeling, standing, walking, jumping and running(p<0.05). Second, with regard to the functional independence of daily living, significant difference was observed between before and after the experiment in independent activity, movement, and mobility, social cognition(p<0.05). Third, with regard to change in PBS significantly difference was observed between before and after the experiment in GMFCS level Ⅲ(p<0.05). Forth, with regard to change in static balance, axis-X sway velocity, axis-Y sway velocity which indicates a decreased in GMFCS level Ⅲ and speed moment decreased in GMFCS level Ⅳ significantly after the experiment(p<0.05). According to the results of this study, when gait training through motor learning was applied to spastic cerebral palsy children, it made significant changes in their body mobility, activity of daily living, and balance. Accordingly, for the effective application of gait training through motor learning to cerebral palsy children, it is considered necessary to make research from different angle on how such training affects children's mobility, activity of muscles in the lower limbs, and gait characteristics.
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