한국영화에 대한 대중적 관심과 사회문화적 위상이 높아지면서 한국영화의 가치도 향상되어 왔다.1996년부터 시행된 영화필름 의무제출제도는 한국영화의 가치를 보존 해야 한다는 필요성에 대한 사회적 합의의 결과라고 할 수 있다.그리고 안정적으로 수집되어 보존된 영화필름들은 한국영화에 대한 지속적인 재발견을 가능하게 함으로 써 그 가치를 더욱 높여나가는 선순환 구조의 중요한 요소가 되었다.그러나 영화필름 중심의 수집과 보존은 그 영화를 둘러싼 여러 가지 맥락들을 이해하는 데에는 부족한 아카이빙 방식일 수밖에 없다.
이를 보완하기 위해서 한국영상자료원은 영화필름을 납본받는 것뿐만이 아니라 관련 비영화필름 자료들을 함께 수집하고 있지만 수집된 비영화필름 자료들을 이어주는 논리적 연관성은 느슨한 편이다.이는 수집 단계에서 한국영화와 관련된 중요한 정보 들이 누락될 수 있다는 것을 의미하는데,한국영화 공식사이트가 그러한 사례이다.영화제작 과정에서 생산된 한국영화 공식사이트는 그 영화와 함께 관리되어야 한다.즉, 한국영화를 총체적으로 이해하기 위해서는 해당 영화가 지닌 다양한 맥락에 따라 형성된 기록과 자료들이 집합적으로 관리될 수 있어야 한다.
본 논문에서는 이러한 인식을 바탕으로,‘영화제작’이라는 맥락에서 형성된 영화 관련 기록 중 한국영화 공식사이트에 대한 아카이빙 전략과 방안을 제시했다.
현재 한국영화 공식사이트는 별다른 관리를 받지 못한 채 사라지고 있는데,한국영화 공식사이트와 같은 웹 자원은 쉽게 소멸되거나 변경되기 때문에 보존을 위한 빠른대응이 요구된다.또한 공공기관의 기록과 달리 이관(수집)을 위한 법적 근거가 없고 관리주체도 명확하지 않으며,공식사이트의 특징을 훼손하지 않고 수집하기 위해서는 많은 기술적 어려움을 극복해야 한다.이에 기존 웹 아카이빙의 수집 방법이 지닌 단점을 보완하거나 근본적인 차원에서 제거할 수 있는,한국영화 공식사이트에 적합한 제도적,정책적 방안이 마련되어야 한다.
이 문제를 본 논문에서는 다음과 같은 세 가지 관점에서 다뤘다.첫째,한국영화 공식사이트와 관련된 이해관계자들의 성격과 입장을 살펴봄으로써 그들의 협업 관계 구축을 위한 관계를 파악했다.둘째,기존 웹 아카이빙 방법론을 토대로 한국영화 공식사이트를 아카이빙할 때 고려되어야 할 요소들을 수집,관리,활용이라는 단계로 점검하고 적용했다.
셋째,원활한 수집과 활용을 위해 법·제도적인 장치가 마련되어야 하며 이때 아카이빙 주체와 직접적으로 연관된 법률에 적용되어야 할 필요성을 주장했다.
웹 자원을 잘 보존해서 활용하기 위해서는 관련 조직들 간의 협력이 중요하다.특히 민간 영역의 특정 부분의 웹 자원을 아카이빙하기 위해서는 그 고유성에 대한 평가가 선행되어야 하고,이는 전문화된 ...
한국영화에 대한 대중적 관심과 사회문화적 위상이 높아지면서 한국영화의 가치도 향상되어 왔다.1996년부터 시행된 영화필름 의무제출제도는 한국영화의 가치를 보존 해야 한다는 필요성에 대한 사회적 합의의 결과라고 할 수 있다.그리고 안정적으로 수집되어 보존된 영화필름들은 한국영화에 대한 지속적인 재발견을 가능하게 함으로 써 그 가치를 더욱 높여나가는 선순환 구조의 중요한 요소가 되었다.그러나 영화필름 중심의 수집과 보존은 그 영화를 둘러싼 여러 가지 맥락들을 이해하는 데에는 부족한 아카이빙 방식일 수밖에 없다.
이를 보완하기 위해서 한국영상자료원은 영화필름을 납본받는 것뿐만이 아니라 관련 비영화필름 자료들을 함께 수집하고 있지만 수집된 비영화필름 자료들을 이어주는 논리적 연관성은 느슨한 편이다.이는 수집 단계에서 한국영화와 관련된 중요한 정보 들이 누락될 수 있다는 것을 의미하는데,한국영화 공식사이트가 그러한 사례이다.영화제작 과정에서 생산된 한국영화 공식사이트는 그 영화와 함께 관리되어야 한다.즉, 한국영화를 총체적으로 이해하기 위해서는 해당 영화가 지닌 다양한 맥락에 따라 형성된 기록과 자료들이 집합적으로 관리될 수 있어야 한다.
본 논문에서는 이러한 인식을 바탕으로,‘영화제작’이라는 맥락에서 형성된 영화 관련 기록 중 한국영화 공식사이트에 대한 아카이빙 전략과 방안을 제시했다.
현재 한국영화 공식사이트는 별다른 관리를 받지 못한 채 사라지고 있는데,한국영화 공식사이트와 같은 웹 자원은 쉽게 소멸되거나 변경되기 때문에 보존을 위한 빠른대응이 요구된다.또한 공공기관의 기록과 달리 이관(수집)을 위한 법적 근거가 없고 관리주체도 명확하지 않으며,공식사이트의 특징을 훼손하지 않고 수집하기 위해서는 많은 기술적 어려움을 극복해야 한다.이에 기존 웹 아카이빙의 수집 방법이 지닌 단점을 보완하거나 근본적인 차원에서 제거할 수 있는,한국영화 공식사이트에 적합한 제도적,정책적 방안이 마련되어야 한다.
이 문제를 본 논문에서는 다음과 같은 세 가지 관점에서 다뤘다.첫째,한국영화 공식사이트와 관련된 이해관계자들의 성격과 입장을 살펴봄으로써 그들의 협업 관계 구축을 위한 관계를 파악했다.둘째,기존 웹 아카이빙 방법론을 토대로 한국영화 공식사이트를 아카이빙할 때 고려되어야 할 요소들을 수집,관리,활용이라는 단계로 점검하고 적용했다.
셋째,원활한 수집과 활용을 위해 법·제도적인 장치가 마련되어야 하며 이때 아카이빙 주체와 직접적으로 연관된 법률에 적용되어야 할 필요성을 주장했다.
웹 자원을 잘 보존해서 활용하기 위해서는 관련 조직들 간의 협력이 중요하다.특히 민간 영역의 특정 부분의 웹 자원을 아카이빙하기 위해서는 그 고유성에 대한 평가가 선행되어야 하고,이는 전문화된 아카이브 존재의 당위성을 인정할 때 가능해진다.국가적 차원의 웹 아카이빙 전략과 방법이 마련되어야 우리 사회의 웹 자원을 거시적으로 통제할 수 있지만,거시적 접근은 개별적인 가치들을 종종 빠뜨리곤 한다.
본 논문은 빠르게 소멸되는 특정 영역의 웹 자원에 대한 아카이빙 방안을 제시했다는의의를 지니며 실무에서 진행했을 때 발생할 수 있는 문제는 차후 검증되어야 할 과제이다.
한국영화에 대한 대중적 관심과 사회문화적 위상이 높아지면서 한국영화의 가치도 향상되어 왔다.1996년부터 시행된 영화필름 의무제출제도는 한국영화의 가치를 보존 해야 한다는 필요성에 대한 사회적 합의의 결과라고 할 수 있다.그리고 안정적으로 수집되어 보존된 영화필름들은 한국영화에 대한 지속적인 재발견을 가능하게 함으로 써 그 가치를 더욱 높여나가는 선순환 구조의 중요한 요소가 되었다.그러나 영화필름 중심의 수집과 보존은 그 영화를 둘러싼 여러 가지 맥락들을 이해하는 데에는 부족한 아카이빙 방식일 수밖에 없다.
이를 보완하기 위해서 한국영상자료원은 영화필름을 납본받는 것뿐만이 아니라 관련 비영화필름 자료들을 함께 수집하고 있지만 수집된 비영화필름 자료들을 이어주는 논리적 연관성은 느슨한 편이다.이는 수집 단계에서 한국영화와 관련된 중요한 정보 들이 누락될 수 있다는 것을 의미하는데,한국영화 공식사이트가 그러한 사례이다.영화제작 과정에서 생산된 한국영화 공식사이트는 그 영화와 함께 관리되어야 한다.즉, 한국영화를 총체적으로 이해하기 위해서는 해당 영화가 지닌 다양한 맥락에 따라 형성된 기록과 자료들이 집합적으로 관리될 수 있어야 한다.
본 논문에서는 이러한 인식을 바탕으로,‘영화제작’이라는 맥락에서 형성된 영화 관련 기록 중 한국영화 공식사이트에 대한 아카이빙 전략과 방안을 제시했다.
현재 한국영화 공식사이트는 별다른 관리를 받지 못한 채 사라지고 있는데,한국영화 공식사이트와 같은 웹 자원은 쉽게 소멸되거나 변경되기 때문에 보존을 위한 빠른대응이 요구된다.또한 공공기관의 기록과 달리 이관(수집)을 위한 법적 근거가 없고 관리주체도 명확하지 않으며,공식사이트의 특징을 훼손하지 않고 수집하기 위해서는 많은 기술적 어려움을 극복해야 한다.이에 기존 웹 아카이빙의 수집 방법이 지닌 단점을 보완하거나 근본적인 차원에서 제거할 수 있는,한국영화 공식사이트에 적합한 제도적,정책적 방안이 마련되어야 한다.
이 문제를 본 논문에서는 다음과 같은 세 가지 관점에서 다뤘다.첫째,한국영화 공식사이트와 관련된 이해관계자들의 성격과 입장을 살펴봄으로써 그들의 협업 관계 구축을 위한 관계를 파악했다.둘째,기존 웹 아카이빙 방법론을 토대로 한국영화 공식사이트를 아카이빙할 때 고려되어야 할 요소들을 수집,관리,활용이라는 단계로 점검하고 적용했다.
셋째,원활한 수집과 활용을 위해 법·제도적인 장치가 마련되어야 하며 이때 아카이빙 주체와 직접적으로 연관된 법률에 적용되어야 할 필요성을 주장했다.
웹 자원을 잘 보존해서 활용하기 위해서는 관련 조직들 간의 협력이 중요하다.특히 민간 영역의 특정 부분의 웹 자원을 아카이빙하기 위해서는 그 고유성에 대한 평가가 선행되어야 하고,이는 전문화된 아카이브 존재의 당위성을 인정할 때 가능해진다.국가적 차원의 웹 아카이빙 전략과 방법이 마련되어야 우리 사회의 웹 자원을 거시적으로 통제할 수 있지만,거시적 접근은 개별적인 가치들을 종종 빠뜨리곤 한다.
본 논문은 빠르게 소멸되는 특정 영역의 웹 자원에 대한 아카이빙 방안을 제시했다는의의를 지니며 실무에서 진행했을 때 발생할 수 있는 문제는 차후 검증되어야 할 과제이다.
The value of Korean movie has been increased as popular interest and the social and cultural status of Korean movies becoming higher. The Legal Deposit System, which has been implemented since 1996, is the result of social consensus about the need to preserve the value of Korean movies. Also, the mo...
The value of Korean movie has been increased as popular interest and the social and cultural status of Korean movies becoming higher. The Legal Deposit System, which has been implemented since 1996, is the result of social consensus about the need to preserve the value of Korean movies. Also, the movie films which are stably collected and then preserved became the crucial factors of virtuous circle structure by allowing the continuous rediscovery of Korean movies. However, the collection and preservation focusing on movie films are the insufficient archiving method to understand various contexts about the movie.
To overcome this problem, the Korean Film Archive has collected not only movie films but also non movie film materials, but there are low logical reasons to collect non movie film materials. This means that the important information related to Korean movie can be missed and official sites of Korean movies are those kinds of examples. The official sites of Korean movies have to be managed with the movie. That is, to understand Korean movies on the whole, the records and materials need to be managed collectively according to the various contexts that the movie has.
On this basis of awareness, this article suggested the strategies and ways for archiving the official sites of Korean movies among movie records which are formed in the contexts of movie making.
Currently, official sites of Korean movies have been disappearing without any particular care, and these kinds of web resources are easily extinguished or changed. Therefore, the quick actions are required to preserve the web sites. Also, there are many difficulties to collect the official sites with their own characteristics because the official sites have no legal basis for collection and no clear management subject unlikely public records. In addition, institutional and policy plans which are suitable for official Korean movie sites have to be made as overcoming problems of the ways for web archiving collection fundamentally.
This article dealt this problem in three point of views. Firstly, by investigating the character and situation of the interested parties those are related to official Korean movie sites, their relationships for cooperation are identified. Secondly, on the basis of existing web archiving theories, the factors to take into account for archiving the official Korean movie sites are applied by the processes of collection, management and use. Thirdly, policies have to be established for collection and use, as applying to the law which is strongly related to archiving subjects.
To preserve and then use web resources, cooperation among related organizations is essential. Especially, for archiving the web resources in the specific private sector, the appraisal for intrinsic characters of the web resources and justification about the present of professionalized archives are required. This article is significant because it suggested the ways of archiving for the web resource in the specific area, but the possible problems which can be occurred in practice need to be verified with follow up research.
The value of Korean movie has been increased as popular interest and the social and cultural status of Korean movies becoming higher. The Legal Deposit System, which has been implemented since 1996, is the result of social consensus about the need to preserve the value of Korean movies. Also, the movie films which are stably collected and then preserved became the crucial factors of virtuous circle structure by allowing the continuous rediscovery of Korean movies. However, the collection and preservation focusing on movie films are the insufficient archiving method to understand various contexts about the movie.
To overcome this problem, the Korean Film Archive has collected not only movie films but also non movie film materials, but there are low logical reasons to collect non movie film materials. This means that the important information related to Korean movie can be missed and official sites of Korean movies are those kinds of examples. The official sites of Korean movies have to be managed with the movie. That is, to understand Korean movies on the whole, the records and materials need to be managed collectively according to the various contexts that the movie has.
On this basis of awareness, this article suggested the strategies and ways for archiving the official sites of Korean movies among movie records which are formed in the contexts of movie making.
Currently, official sites of Korean movies have been disappearing without any particular care, and these kinds of web resources are easily extinguished or changed. Therefore, the quick actions are required to preserve the web sites. Also, there are many difficulties to collect the official sites with their own characteristics because the official sites have no legal basis for collection and no clear management subject unlikely public records. In addition, institutional and policy plans which are suitable for official Korean movie sites have to be made as overcoming problems of the ways for web archiving collection fundamentally.
This article dealt this problem in three point of views. Firstly, by investigating the character and situation of the interested parties those are related to official Korean movie sites, their relationships for cooperation are identified. Secondly, on the basis of existing web archiving theories, the factors to take into account for archiving the official Korean movie sites are applied by the processes of collection, management and use. Thirdly, policies have to be established for collection and use, as applying to the law which is strongly related to archiving subjects.
To preserve and then use web resources, cooperation among related organizations is essential. Especially, for archiving the web resources in the specific private sector, the appraisal for intrinsic characters of the web resources and justification about the present of professionalized archives are required. This article is significant because it suggested the ways of archiving for the web resource in the specific area, but the possible problems which can be occurred in practice need to be verified with follow up research.
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