본 연구는 패션 브랜드가 소비자와 만나는 매장에서 중요한 역할을 하고 있는 Visual Merchandiser 업무를 분석하여 VMD의 향후 발전 방향을 제시하고자 한다. 연구 방법은 질적 연구로서 전문 Visual Merchandiser 11인을 대상으로 VMD 유형과 개념, 업무의 변천 과정, 조직과 업무, VMD의 개선점과 향후 발전 방향에 대해 심층 면접을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, VMD 업무에 따라 국내에서 런칭하여 국내에 유통을 전개하고 있는 브랜드를 내셔널 브랜드 VMD로 국내와 해외에 동일한 컨셉의 브랜드를 전개하고 있는 브랜드를 글로벌 브랜드 VMD로 구분하였다. VMD 개념은 상품 기획의 단계에서부터 참여하여 매장에서 보여줄 수 있는 모든 것을 총괄하는 통합적 비주얼 마케팅의 개념으로 내셔널 브랜드에서는 비주얼과 판매 효율을, 글로벌 브랜드에서는 브랜드와 고객의 커뮤니케이션을 강조하였다. 둘째, VMD 업무의 변천 과정은 윈도와 마네킨, 디스플레이 소품 연출, 매장 내부 구성 등이 주 업무인 코디네이션·디스플레이, 상품 기획의 단계에서부터 VMD를 계획하여 Visual과 Merchandising을 컨트롤하며 브랜드 이미지와 매출에 기여하는 VMD, 그리고 상품, 광고, ...
본 연구는 패션 브랜드가 소비자와 만나는 매장에서 중요한 역할을 하고 있는 Visual Merchandiser 업무를 분석하여 VMD의 향후 발전 방향을 제시하고자 한다. 연구 방법은 질적 연구로서 전문 Visual Merchandiser 11인을 대상으로 VMD 유형과 개념, 업무의 변천 과정, 조직과 업무, VMD의 개선점과 향후 발전 방향에 대해 심층 면접을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, VMD 업무에 따라 국내에서 런칭하여 국내에 유통을 전개하고 있는 브랜드를 내셔널 브랜드 VMD로 국내와 해외에 동일한 컨셉의 브랜드를 전개하고 있는 브랜드를 글로벌 브랜드 VMD로 구분하였다. VMD 개념은 상품 기획의 단계에서부터 참여하여 매장에서 보여줄 수 있는 모든 것을 총괄하는 통합적 비주얼 마케팅의 개념으로 내셔널 브랜드에서는 비주얼과 판매 효율을, 글로벌 브랜드에서는 브랜드와 고객의 커뮤니케이션을 강조하였다. 둘째, VMD 업무의 변천 과정은 윈도와 마네킨, 디스플레이 소품 연출, 매장 내부 구성 등이 주 업무인 코디네이션·디스플레이, 상품 기획의 단계에서부터 VMD를 계획하여 Visual과 Merchandising을 컨트롤하며 브랜드 이미지와 매출에 기여하는 VMD, 그리고 상품, 광고, 브랜드 아이덴티티, 스토어 아이덴티티, VMD 등을 총체적으로 관리하는 통합적 비주얼 마케팅의 순서로 나타났다. VMD 업무의 변천을 통해 패션 산업의 성장과 함께 VMD 업무도 보다 전문화되고 확대되었음을 알 수 있다. 셋째, VMD 조직은 VMD 단독 부서와, 영업부, 마케팅 소속으로 분류되었다. VMD 단독 부서의 경우 수준 높은 디자인 업무와 Visual Merchandiser간의 정보 공유, 영업부 소속의 경우 매장과의 커뮤니케이션이 빠르다는 것, 마케팅 소속의 경우 총체적 비주얼 마케팅 업무가 가능한 것이 장점으로 나타났다. 영업부 소속은 내셔널 브랜드에서만 나타났으며 매출 위주의 VMD 운영으로 장기적인 브랜드 이미지 관리가 힘들고, 영업부에 비해 상대적으로 낮은 VMD의 직급으로 업무에 애로가 있는 것으로 나타났다. 글로벌 브랜드의 경우 본사 VMD 담당자와의 커뮤니케이션과 매뉴얼 관리가 중요하므로 타부서와의 협의는 거의 없는 것으로 나타났다. 넷째, VMD 업무는 VMD 내부 조직(인력) 구성과 커뮤니케이션에 관한 업무, 스토어 아이덴티티 운용(인테리어, 집기, 소품, 소도구)에 관련된 업무, 매뉴얼 관리에 관련된 업무, 매장 관리 업무, VMD 교육 관련 업무, 홍보 업무 등 6가지로 구분하였다. 마지막으로 VMD의 향후 발전을 위한 Visual Merchandiser가 본 개선점은 내셔널 브랜드의 경우 회사와 각 부서의 VMD의 중요성과 전문성 인식, VMD의 직급 향상, 복리후생, Visual Merchandiser의 능력 향상으로, 글로벌 브랜드의 경우 Visual Merchandiser의 글로벌 마인드 향상, 글로벌 브랜드의 한국 현지화에 적극적 노력, 글로벌 브랜드 국내 직원의 브랜드에 대한 이해로 요약할 수 있다. VMD의 향후 발전 방향은 업무 영역의 확대, 글로벌 VMD의 역할 증가, Visual Merchandiser의 전문성에 대한 기대로 제시할 수 있다.
본 연구는 패션 브랜드가 소비자와 만나는 매장에서 중요한 역할을 하고 있는 Visual Merchandiser 업무를 분석하여 VMD의 향후 발전 방향을 제시하고자 한다. 연구 방법은 질적 연구로서 전문 Visual Merchandiser 11인을 대상으로 VMD 유형과 개념, 업무의 변천 과정, 조직과 업무, VMD의 개선점과 향후 발전 방향에 대해 심층 면접을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, VMD 업무에 따라 국내에서 런칭하여 국내에 유통을 전개하고 있는 브랜드를 내셔널 브랜드 VMD로 국내와 해외에 동일한 컨셉의 브랜드를 전개하고 있는 브랜드를 글로벌 브랜드 VMD로 구분하였다. VMD 개념은 상품 기획의 단계에서부터 참여하여 매장에서 보여줄 수 있는 모든 것을 총괄하는 통합적 비주얼 마케팅의 개념으로 내셔널 브랜드에서는 비주얼과 판매 효율을, 글로벌 브랜드에서는 브랜드와 고객의 커뮤니케이션을 강조하였다. 둘째, VMD 업무의 변천 과정은 윈도와 마네킨, 디스플레이 소품 연출, 매장 내부 구성 등이 주 업무인 코디네이션·디스플레이, 상품 기획의 단계에서부터 VMD를 계획하여 Visual과 Merchandising을 컨트롤하며 브랜드 이미지와 매출에 기여하는 VMD, 그리고 상품, 광고, 브랜드 아이덴티티, 스토어 아이덴티티, VMD 등을 총체적으로 관리하는 통합적 비주얼 마케팅의 순서로 나타났다. VMD 업무의 변천을 통해 패션 산업의 성장과 함께 VMD 업무도 보다 전문화되고 확대되었음을 알 수 있다. 셋째, VMD 조직은 VMD 단독 부서와, 영업부, 마케팅 소속으로 분류되었다. VMD 단독 부서의 경우 수준 높은 디자인 업무와 Visual Merchandiser간의 정보 공유, 영업부 소속의 경우 매장과의 커뮤니케이션이 빠르다는 것, 마케팅 소속의 경우 총체적 비주얼 마케팅 업무가 가능한 것이 장점으로 나타났다. 영업부 소속은 내셔널 브랜드에서만 나타났으며 매출 위주의 VMD 운영으로 장기적인 브랜드 이미지 관리가 힘들고, 영업부에 비해 상대적으로 낮은 VMD의 직급으로 업무에 애로가 있는 것으로 나타났다. 글로벌 브랜드의 경우 본사 VMD 담당자와의 커뮤니케이션과 매뉴얼 관리가 중요하므로 타부서와의 협의는 거의 없는 것으로 나타났다. 넷째, VMD 업무는 VMD 내부 조직(인력) 구성과 커뮤니케이션에 관한 업무, 스토어 아이덴티티 운용(인테리어, 집기, 소품, 소도구)에 관련된 업무, 매뉴얼 관리에 관련된 업무, 매장 관리 업무, VMD 교육 관련 업무, 홍보 업무 등 6가지로 구분하였다. 마지막으로 VMD의 향후 발전을 위한 Visual Merchandiser가 본 개선점은 내셔널 브랜드의 경우 회사와 각 부서의 VMD의 중요성과 전문성 인식, VMD의 직급 향상, 복리후생, Visual Merchandiser의 능력 향상으로, 글로벌 브랜드의 경우 Visual Merchandiser의 글로벌 마인드 향상, 글로벌 브랜드의 한국 현지화에 적극적 노력, 글로벌 브랜드 국내 직원의 브랜드에 대한 이해로 요약할 수 있다. VMD의 향후 발전 방향은 업무 영역의 확대, 글로벌 VMD의 역할 증가, Visual Merchandiser의 전문성에 대한 기대로 제시할 수 있다.
The study aims at analyzing the duties of Visual Merchandisers who play a critical role in relations to customers in fashion brand stores and thus offering the future direction of Visual Merchandising(VMD) fields. The author conducted a qualitative survey of 11 Visual Merchandisers, and the inquirie...
The study aims at analyzing the duties of Visual Merchandisers who play a critical role in relations to customers in fashion brand stores and thus offering the future direction of Visual Merchandising(VMD) fields. The author conducted a qualitative survey of 11 Visual Merchandisers, and the inquiries during the in-depth interviews were related to the types and the concept of VMD, historical changes of the duties, features of the organization and the duties, suggestions for improvement and future directions. The results of the study are summarized as below: First, the duties of VMD are classified, in this study, into two categories. One is the National Brands VMD which launches and distributes fashion items at domestic level, while the other is Global VMD which does equivalent brands worldwide as well as nationwide. VMD is, in general, an integrated visual marketing concept which embraces such processes as planning of items and exhibition in stores. Especially in case of National Brands, visual features and sales efficiency are focused upon, while in case of Global Brands, communication with the customers and brand identity are emphasized. Second, the historical changes of duties were shown to have taken place as follows. Its major duties at first were the coordination and the display for show windows, mannequin and props, and store interior designs, and later on, planning items in VMD, communicating brand images, and consequently contributing to sales. And eventually in these days, the duties are the integrated visual marketing which manages products, advertisements, the brand identity, the store identity, and VMD in overall. The historical changes of VMD duties are considered to have contributed to the growth of fashion industries, and at the same time, the specialization and the expansion of VMD duties. Third, the author attempts the classification of VMD-related organizations into an independent department, sales-department-affiliated, and marketing-department-affiliated. In case of the independent department, high level of design work and information sharing among Visual Merchandisers are effectively undertaken, which in case of the sales-department-affiliated, communications with store fields are enhanced, and the marketing-department-affiliated enables overall visual marketing activities. Sales-department-affiliated VMD organizations were only observed in the National Brands, and long-run brand management seemed difficult due to its focus upon sales performance. And also the position of VMD was so lower than sales staffs that the conduct of duties was not easy. In addition, in case of the Global Brands, coordination with other departments was not much observed since the communication with VMD staffs and management of work manual are emphasized. Fourth, the duties of VMD have six details of work. That is, the works include ⑴ organizing in-house VMD staffs and coordinating communications, ⑵ operating store identity related items such as interior, furniture, props and equipments, ⑶ managing work manuals, ⑷ managing stores, ⑸ job training VMD, and ⑹ undertaking public relations. Lastly, the author seeks to suggest future directions for the development of VMD fields. In case of National Brands, the recognition of importance for VMD among firms and departments, the improvement of working position for VMD, employee benefits and capacity building of VMD are in demand. And in case of Global Brands, the enhancement of global mind-sets, the localization of global brands in Korean market and the understanding of relevant brands by local employees appear to be critical. In conclusion, VMD is expected to experience continued development so far as the expansion of task scopes, the growth of roles for Global VMD, and the improvement of expertise and capability for Visual Merchandisers.
The study aims at analyzing the duties of Visual Merchandisers who play a critical role in relations to customers in fashion brand stores and thus offering the future direction of Visual Merchandising(VMD) fields. The author conducted a qualitative survey of 11 Visual Merchandisers, and the inquiries during the in-depth interviews were related to the types and the concept of VMD, historical changes of the duties, features of the organization and the duties, suggestions for improvement and future directions. The results of the study are summarized as below: First, the duties of VMD are classified, in this study, into two categories. One is the National Brands VMD which launches and distributes fashion items at domestic level, while the other is Global VMD which does equivalent brands worldwide as well as nationwide. VMD is, in general, an integrated visual marketing concept which embraces such processes as planning of items and exhibition in stores. Especially in case of National Brands, visual features and sales efficiency are focused upon, while in case of Global Brands, communication with the customers and brand identity are emphasized. Second, the historical changes of duties were shown to have taken place as follows. Its major duties at first were the coordination and the display for show windows, mannequin and props, and store interior designs, and later on, planning items in VMD, communicating brand images, and consequently contributing to sales. And eventually in these days, the duties are the integrated visual marketing which manages products, advertisements, the brand identity, the store identity, and VMD in overall. The historical changes of VMD duties are considered to have contributed to the growth of fashion industries, and at the same time, the specialization and the expansion of VMD duties. Third, the author attempts the classification of VMD-related organizations into an independent department, sales-department-affiliated, and marketing-department-affiliated. In case of the independent department, high level of design work and information sharing among Visual Merchandisers are effectively undertaken, which in case of the sales-department-affiliated, communications with store fields are enhanced, and the marketing-department-affiliated enables overall visual marketing activities. Sales-department-affiliated VMD organizations were only observed in the National Brands, and long-run brand management seemed difficult due to its focus upon sales performance. And also the position of VMD was so lower than sales staffs that the conduct of duties was not easy. In addition, in case of the Global Brands, coordination with other departments was not much observed since the communication with VMD staffs and management of work manual are emphasized. Fourth, the duties of VMD have six details of work. That is, the works include ⑴ organizing in-house VMD staffs and coordinating communications, ⑵ operating store identity related items such as interior, furniture, props and equipments, ⑶ managing work manuals, ⑷ managing stores, ⑸ job training VMD, and ⑹ undertaking public relations. Lastly, the author seeks to suggest future directions for the development of VMD fields. In case of National Brands, the recognition of importance for VMD among firms and departments, the improvement of working position for VMD, employee benefits and capacity building of VMD are in demand. And in case of Global Brands, the enhancement of global mind-sets, the localization of global brands in Korean market and the understanding of relevant brands by local employees appear to be critical. In conclusion, VMD is expected to experience continued development so far as the expansion of task scopes, the growth of roles for Global VMD, and the improvement of expertise and capability for Visual Merchandisers.
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