2008년 이후, 금융위기 영향으로 인해 중국의 많은 산업은 충격을 받았다. 하지만 인터넷 소매업을 포함한 전자 비즈니스 산업의 발전은 여전히 번창하였다. 온라인상거래는 21세기의 유망산업이기 때문에 많은 학자들의 관심을 받고 있다. 중국에서도 역시 온라인상거래에 관한 많은 연구가 이루어지고 있지만 아직까지 대부분의 연구는 온라인상거래 도입 초기단계에 이루어지는 주제들에 치중해 있는 실정이다. 따라서 현재 성장단계로 접어든 중국 온라인상거래 시장에서의 물류서비스 품질과 고객만족도, 고객신뢰도 및 고객충성도 간의 관계를 연구함이 시급하다. 따라서, 본 연구의 목적은 중국 인터넷 쇼핑몰 특성과 배송 서비스 품질의 요인이 고객충성도에 어떤 영향을 미치는가를 조사하고 분석하고자 한다. 이를 분석하기 위해서 우선, 중국 인터넷쇼핑 현황과 중국 인터넷 이용자들의 인터넷 쇼핑 활용 상태를 살펴보고자 한다. 다음으로 선행연구를 바탕으로 소비자의 구매요인들(인터넷 쇼핑몰 특성, 배송 서비스 품질)을 살펴보고 소비자의 만족과 신뢰에 어떤 영향을 미치고, 이것이 고객의 충성도에 어떠한 영향을 미치는지를 실증적으로 분석하고자 한다. 설문은 한국 수도권 지역의 대학교에서 교육을 받고 있는 중국유학생들과 중국에 있는 직장인들을 주요 대상으로 조사하였다. 측정항목의 신뢰성과 타당성을 평가하기 위하여 크론바흐 알파값과 ...
2008년 이후, 금융위기 영향으로 인해 중국의 많은 산업은 충격을 받았다. 하지만 인터넷 소매업을 포함한 전자 비즈니스 산업의 발전은 여전히 번창하였다. 온라인상거래는 21세기의 유망산업이기 때문에 많은 학자들의 관심을 받고 있다. 중국에서도 역시 온라인상거래에 관한 많은 연구가 이루어지고 있지만 아직까지 대부분의 연구는 온라인상거래 도입 초기단계에 이루어지는 주제들에 치중해 있는 실정이다. 따라서 현재 성장단계로 접어든 중국 온라인상거래 시장에서의 물류서비스 품질과 고객만족도, 고객신뢰도 및 고객충성도 간의 관계를 연구함이 시급하다. 따라서, 본 연구의 목적은 중국 인터넷 쇼핑몰 특성과 배송 서비스 품질의 요인이 고객충성도에 어떤 영향을 미치는가를 조사하고 분석하고자 한다. 이를 분석하기 위해서 우선, 중국 인터넷쇼핑 현황과 중국 인터넷 이용자들의 인터넷 쇼핑 활용 상태를 살펴보고자 한다. 다음으로 선행연구를 바탕으로 소비자의 구매요인들(인터넷 쇼핑몰 특성, 배송 서비스 품질)을 살펴보고 소비자의 만족과 신뢰에 어떤 영향을 미치고, 이것이 고객의 충성도에 어떠한 영향을 미치는지를 실증적으로 분석하고자 한다. 설문은 한국 수도권 지역의 대학교에서 교육을 받고 있는 중국유학생들과 중국에 있는 직장인들을 주요 대상으로 조사하였다. 측정항목의 신뢰성과 타당성을 평가하기 위하여 크론바흐 알파값과 탐색적 요인분석을 실시하였다. 가설검정결과를 제시하기 위하여 SPSS for window 18.0 통계패키지를 사용하여 회귀분석을 실시하여 제시하였다. 본 연구의 결과에 의하면, 가격적절성을 제외한 인터넷 쇼핑몰의 특성은 모두 고객만족과 신뢰에 유의한 영향을 미친다는 것으로 나타났다. 또한 배송 신속성이 고객만족에 미치는 정의 영향과 배송 정확성이 고객신뢰에 큰 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 따라서 인터넷 쇼핑몰 운영자들은 가격 보다는 제품 품질과 제품에 대한 더 많은 정보를 제공하고 그에 맞는 가격설정으로 소비자의 충성도를 얻는 방법을 인터넷 마케팅에 이용해야 한다. 인터넷 쇼핑 업체들은 기존 고객을 유지하기 위해서는 배송 서비스 품질제고에 힘을 기울여야 하며, 쇼핑몰에 대한 애착 내지 관심을 가질 수 있도록 고객 심리의 변화 과정에 맞추어 고객이 만족할만한 브랜드를 개발하는 등 몰입하도록 관리해야한다.
2008년 이후, 금융위기 영향으로 인해 중국의 많은 산업은 충격을 받았다. 하지만 인터넷 소매업을 포함한 전자 비즈니스 산업의 발전은 여전히 번창하였다. 온라인상거래는 21세기의 유망산업이기 때문에 많은 학자들의 관심을 받고 있다. 중국에서도 역시 온라인상거래에 관한 많은 연구가 이루어지고 있지만 아직까지 대부분의 연구는 온라인상거래 도입 초기단계에 이루어지는 주제들에 치중해 있는 실정이다. 따라서 현재 성장단계로 접어든 중국 온라인상거래 시장에서의 물류서비스 품질과 고객만족도, 고객신뢰도 및 고객충성도 간의 관계를 연구함이 시급하다. 따라서, 본 연구의 목적은 중국 인터넷 쇼핑몰 특성과 배송 서비스 품질의 요인이 고객충성도에 어떤 영향을 미치는가를 조사하고 분석하고자 한다. 이를 분석하기 위해서 우선, 중국 인터넷쇼핑 현황과 중국 인터넷 이용자들의 인터넷 쇼핑 활용 상태를 살펴보고자 한다. 다음으로 선행연구를 바탕으로 소비자의 구매요인들(인터넷 쇼핑몰 특성, 배송 서비스 품질)을 살펴보고 소비자의 만족과 신뢰에 어떤 영향을 미치고, 이것이 고객의 충성도에 어떠한 영향을 미치는지를 실증적으로 분석하고자 한다. 설문은 한국 수도권 지역의 대학교에서 교육을 받고 있는 중국유학생들과 중국에 있는 직장인들을 주요 대상으로 조사하였다. 측정항목의 신뢰성과 타당성을 평가하기 위하여 크론바흐 알파값과 탐색적 요인분석을 실시하였다. 가설검정결과를 제시하기 위하여 SPSS for window 18.0 통계패키지를 사용하여 회귀분석을 실시하여 제시하였다. 본 연구의 결과에 의하면, 가격적절성을 제외한 인터넷 쇼핑몰의 특성은 모두 고객만족과 신뢰에 유의한 영향을 미친다는 것으로 나타났다. 또한 배송 신속성이 고객만족에 미치는 정의 영향과 배송 정확성이 고객신뢰에 큰 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 따라서 인터넷 쇼핑몰 운영자들은 가격 보다는 제품 품질과 제품에 대한 더 많은 정보를 제공하고 그에 맞는 가격설정으로 소비자의 충성도를 얻는 방법을 인터넷 마케팅에 이용해야 한다. 인터넷 쇼핑 업체들은 기존 고객을 유지하기 위해서는 배송 서비스 품질제고에 힘을 기울여야 하며, 쇼핑몰에 대한 애착 내지 관심을 가질 수 있도록 고객 심리의 변화 과정에 맞추어 고객이 만족할만한 브랜드를 개발하는 등 몰입하도록 관리해야한다.
After 2008, many industries in China were shocked by the effect of financial crisis. However, the electronic business industry which contains the internet retailer was still developing. Many scholars are interested in the online commerce, a promising business. There are many studies of online commer...
After 2008, many industries in China were shocked by the effect of financial crisis. However, the electronic business industry which contains the internet retailer was still developing. Many scholars are interested in the online commerce, a promising business. There are many studies of online commerce but most of that are giving weight to the subject which are in the first stage of introduction the online commerce. Thus it is required that the studies of relations between distribution service quality, customer satisfaction, customer credibility, and customer loyalty in the Chinese online commerce market which is in growing level. The purpose of this study is to investigate and analyze that on what effect the characteristics of Chinese internet shopping mall and the factor of delivery service quality to the customer loyalty. To analyze it, first of all, I intended to look over the current situation of Chinese internet shopping and the condition of the internet shopping of Chinese internet users. And on the basis of the previous studies, I want to analyze that on what effect the factors(the characteristics of internet shopping mall, delivery service quality) of one customer to the satisfaction, credibility and loyalty of the customer. The survey were conducted for the Chinese targets who studied in the university in the metropolitan area in Korea and worked in China. An exploratory factor analysis and Cronbach’s Alpha were employed to secure the credibility and reliability of the survey outcomes. To present the result of the validation on the hypothesis, a recursive analysis was also performed by using SPSS for window 18.0. The result showed that the characteristics of the internet shopping mall except cost propriety significantly affect the satisfaction and credibility of customers. Also, the positive effect which delivery speed affects the customer satisfaction and delivery accuracy does not have an effect on the customer credibility. Therefore, the internet shopping mall managers have to provide the information about the product and quality rather than price and set appropriate price to get customer loyalty on the internet marketing. The internet shopping company must improve the delivery service quality to maintain the existing customers and develop the brand which satisfies customers according to the customer mind.
After 2008, many industries in China were shocked by the effect of financial crisis. However, the electronic business industry which contains the internet retailer was still developing. Many scholars are interested in the online commerce, a promising business. There are many studies of online commerce but most of that are giving weight to the subject which are in the first stage of introduction the online commerce. Thus it is required that the studies of relations between distribution service quality, customer satisfaction, customer credibility, and customer loyalty in the Chinese online commerce market which is in growing level. The purpose of this study is to investigate and analyze that on what effect the characteristics of Chinese internet shopping mall and the factor of delivery service quality to the customer loyalty. To analyze it, first of all, I intended to look over the current situation of Chinese internet shopping and the condition of the internet shopping of Chinese internet users. And on the basis of the previous studies, I want to analyze that on what effect the factors(the characteristics of internet shopping mall, delivery service quality) of one customer to the satisfaction, credibility and loyalty of the customer. The survey were conducted for the Chinese targets who studied in the university in the metropolitan area in Korea and worked in China. An exploratory factor analysis and Cronbach’s Alpha were employed to secure the credibility and reliability of the survey outcomes. To present the result of the validation on the hypothesis, a recursive analysis was also performed by using SPSS for window 18.0. The result showed that the characteristics of the internet shopping mall except cost propriety significantly affect the satisfaction and credibility of customers. Also, the positive effect which delivery speed affects the customer satisfaction and delivery accuracy does not have an effect on the customer credibility. Therefore, the internet shopping mall managers have to provide the information about the product and quality rather than price and set appropriate price to get customer loyalty on the internet marketing. The internet shopping company must improve the delivery service quality to maintain the existing customers and develop the brand which satisfies customers according to the customer mind.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.