IT 아웃소싱 서비스 대가산정 모델의 적용 방안에 관한 연구 - 국내 SI기업 사례를 중심으로 A Study on Application of IT Outsourcing Service Cost Estimation Models - Centered on the Cases of the Domestic SI Enterprises원문보기
과거 ITO 서비스의 시작은 기업의 핵심역량 집중과 비용 절감만을 위한 목적으로 부수적인 기능을 아웃소싱 해오고 있었다. 많은 기업들은 아웃소싱을 통해 비용절감을 통한 수익성을 확보하고 또한 경쟁력 향상의 일환으로 아웃소싱을 추진하고 있는 것이다. 그러나 최근 들어 기업의 급변하는 경쟁적 환경과 ...
과거 ITO 서비스의 시작은 기업의 핵심역량 집중과 비용 절감만을 위한 목적으로 부수적인 기능을 아웃소싱 해오고 있었다. 많은 기업들은 아웃소싱을 통해 비용절감을 통한 수익성을 확보하고 또한 경쟁력 향상의 일환으로 아웃소싱을 추진하고 있는 것이다. 그러나 최근 들어 기업의 급변하는 경쟁적 환경과 정보시스템을 통해 지원할 수 있는 업무 영역의 확대 및 시스템 운영 환경의 복잡성으로 인해 자원의 효율적인 활용을 통한 기업의 경쟁력을 제고 시키기 위한 전략적 수단으로 정보시스템 아웃소싱의 개념은 변화되고 있다. 이렇듯 IT 업무의 변화를 통해 진화 되어가고 있는 ITO 서비스는 단순 비용 절감 차원에서의 서비스가 아닌 변화되는 IT 환경에서의 질적 향상과 각 기업의 경쟁적 우위를 확보하기 위한 선택적 수단이 아닌 필수 불가결한 요소로 변화 되었다. 이러한 진화 속에 기업들의 관심은 단순 아웃소싱에 대한 행위 자체에 집중 되는 것이 아닌 아웃소싱 서비스를 통한 질적 향상, 이에 대응하는 비용에 집중되고 있으며, 서비스의 정량적 질 측정 또한 제공 받고 있는 서비스에 대응 하는 대가에 대한 정확한 정량적 수치에 관심이 모아지고 있다. 이렇듯 비용에 대한 신뢰할 만한 객관적인 기준이나 체계, 이를 통한 수혜(고객사) 기업과 공급(벤더사) 기업간에 체계적인 비용산정이 제대로 이뤄지는지에 대한 문제는 ITO 서비스에서 중요한 요소로 부각되고 있다. 본 연구 목적은 향후 아웃소싱 서비스 유지를 위해 주요 기준안을 도출하며, 해당 기준안을 적용 각 서비스별 적정한 대가 모델을 제시하고자 함에 있다. 또한 지금까지 개념적인 연구에 치우쳐 있었던 아웃소싱 비용산정 부문에 대한 내용을 기존 문헌 연구의 고찰과 현 기업 사례를 통해 실무적용에 있어서의 문제점 및 개선방안을 도출하고, 각 서비스에 대한 적정한 대가 산정 모델 도출에 있다. 그렇기에 본 연구에서는 상기와 같은 목적을 위해 다음과 같은 주요 연구를 수행하였다. 우선 기존 문헌의 비용 산정 방식과 기업 사례 분석의 모델별 비교 분석을 통해 각 적용 모델별 문제점을 도출하고, 이를 통해 각 서비스별 운영 산정 모델 도출에 있어 주요 기준안을 정의 하였다. 이렇게 정의된 기준안을 토데로 각 서비스별 특성에 맞게 대가 산정 모델의 실무 적용에 있어 보다 현실 가능한 적용 모델을 제시 하였다. 금번 연구에서 지적된 문제점과 이를 통해 도출된 주요 기준안을 통해 향후 아웃소싱 대가 산정 모델 도출에 있어 많은 개선사항이 도출되었으면 하는 바람이다. 또한 향후 ITO 서비스 대가 산정 부분에 있어 새로운 대가 산정 모델 도출함에 금번 연구가 발판이 될 수 있는 초기 틀로 사용 되길 바라며, 미래에 보다더 효율적인 아웃소싱 운영에 대한 대가 산정의 기반이 마련되길 바란다.
과거 ITO 서비스의 시작은 기업의 핵심역량 집중과 비용 절감만을 위한 목적으로 부수적인 기능을 아웃소싱 해오고 있었다. 많은 기업들은 아웃소싱을 통해 비용절감을 통한 수익성을 확보하고 또한 경쟁력 향상의 일환으로 아웃소싱을 추진하고 있는 것이다. 그러나 최근 들어 기업의 급변하는 경쟁적 환경과 정보시스템을 통해 지원할 수 있는 업무 영역의 확대 및 시스템 운영 환경의 복잡성으로 인해 자원의 효율적인 활용을 통한 기업의 경쟁력을 제고 시키기 위한 전략적 수단으로 정보시스템 아웃소싱의 개념은 변화되고 있다. 이렇듯 IT 업무의 변화를 통해 진화 되어가고 있는 ITO 서비스는 단순 비용 절감 차원에서의 서비스가 아닌 변화되는 IT 환경에서의 질적 향상과 각 기업의 경쟁적 우위를 확보하기 위한 선택적 수단이 아닌 필수 불가결한 요소로 변화 되었다. 이러한 진화 속에 기업들의 관심은 단순 아웃소싱에 대한 행위 자체에 집중 되는 것이 아닌 아웃소싱 서비스를 통한 질적 향상, 이에 대응하는 비용에 집중되고 있으며, 서비스의 정량적 질 측정 또한 제공 받고 있는 서비스에 대응 하는 대가에 대한 정확한 정량적 수치에 관심이 모아지고 있다. 이렇듯 비용에 대한 신뢰할 만한 객관적인 기준이나 체계, 이를 통한 수혜(고객사) 기업과 공급(벤더사) 기업간에 체계적인 비용산정이 제대로 이뤄지는지에 대한 문제는 ITO 서비스에서 중요한 요소로 부각되고 있다. 본 연구 목적은 향후 아웃소싱 서비스 유지를 위해 주요 기준안을 도출하며, 해당 기준안을 적용 각 서비스별 적정한 대가 모델을 제시하고자 함에 있다. 또한 지금까지 개념적인 연구에 치우쳐 있었던 아웃소싱 비용산정 부문에 대한 내용을 기존 문헌 연구의 고찰과 현 기업 사례를 통해 실무적용에 있어서의 문제점 및 개선방안을 도출하고, 각 서비스에 대한 적정한 대가 산정 모델 도출에 있다. 그렇기에 본 연구에서는 상기와 같은 목적을 위해 다음과 같은 주요 연구를 수행하였다. 우선 기존 문헌의 비용 산정 방식과 기업 사례 분석의 모델별 비교 분석을 통해 각 적용 모델별 문제점을 도출하고, 이를 통해 각 서비스별 운영 산정 모델 도출에 있어 주요 기준안을 정의 하였다. 이렇게 정의된 기준안을 토데로 각 서비스별 특성에 맞게 대가 산정 모델의 실무 적용에 있어 보다 현실 가능한 적용 모델을 제시 하였다. 금번 연구에서 지적된 문제점과 이를 통해 도출된 주요 기준안을 통해 향후 아웃소싱 대가 산정 모델 도출에 있어 많은 개선사항이 도출되었으면 하는 바람이다. 또한 향후 ITO 서비스 대가 산정 부분에 있어 새로운 대가 산정 모델 도출함에 금번 연구가 발판이 될 수 있는 초기 틀로 사용 되길 바라며, 미래에 보다더 효율적인 아웃소싱 운영에 대한 대가 산정의 기반이 마련되길 바란다.
At the advent of ITO (Information Technology Outsourcing) services in the past, enterprises used to outsource only the auxiliary functions for the purposes of focusing on their core competence and reducing their costs. That is, such many enterprises used to drive oursourcing as a part of the imporve...
At the advent of ITO (Information Technology Outsourcing) services in the past, enterprises used to outsource only the auxiliary functions for the purposes of focusing on their core competence and reducing their costs. That is, such many enterprises used to drive oursourcing as a part of the imporvement of their competitive edges as well as securing the profitability through the cost reduction by oursourcing. In these days, however, due to the rapidly changing economic environments surrounding enterprises, the enlargement of each work scope which can be assisted by IT systems and the complexity of the system operation environments, the concept of ITO is ever changing as a strategic mean for enhancing the competitiveness of an enterprise while effectively utilizing resources. As such, the ITO services which evolve along with the changes in IT works are not the services in the aspect of simply reducing the costs, but have become the inevitable elements rather than a mean as an option for enhancing the qualtity of the services under the IT environments and securing the competitive edges of each enterprise. During the process of such evolution of the services, the main concerns of each enterprise are being focused not on the simply outsourcing activity itself, but on the improvement of the quality through the outsourcing services and the redcution of the relevant costs which are generated accordingly. In addition, when the quantitative quality of such services is measured, the main concerns are focused on how to collect the exact quantitative figures related to the cost appropriate (proper) for each kind of service. Like this, the issues regarding to how to establish some reliable objective standards or systems of cost estimation and whether the systematic cost estimation is being done properly between the receiving companies (clients) and the providers(venders) or not are being stood out as the important elements of the ITO services. This study was intended to establish the major standards for oursourcing services in the future and to suggest the proper cost estimation model for each kind of service by the relevant standards. Moreover, instead of focusing on the outsourcing cost estimation which has been biased toward some conceptual studies until now, this study is endeavoured to figure out some problems and some ways to improve in the process of applying the services to the actual work areas by examining the existing literatures and the cases of the current enterprises and is intended to establish a proper cost estimation model for each kind of service. As such, in this study, in order for the purposes above to be accomplished, the following major research activities were conducted. First, the problems of each model to be applied were picked out by doing some comparative analyses of each kind of cost estimation models in the existing literatures and each model from the case study regarding to each company and, after that, the major standards needed for establishing each cost estimation model for each kind of service were defined. Based on the standards defined in such ways, each model which can be applied more in reality when the cost estimation model is applied to the actual work areas in the manner of being specialized for each kind of service is suggested. It is hoped that many proposals to improve could be suggested in the process of establishing the cost estimation models for ITO outsourcing in the future referring to the problems which are picked out from this study and the major standards which are drawn from the study. In addition, it is hoped that the results from this study could be used as an initial framework which can be a stepping stone for establishing some new cost estimation models in the asepct of ITO services in the future and that the groundings for the cost estimation in order for the outsourcing services to be operated more efficiently in the future could be prepared for
At the advent of ITO (Information Technology Outsourcing) services in the past, enterprises used to outsource only the auxiliary functions for the purposes of focusing on their core competence and reducing their costs. That is, such many enterprises used to drive oursourcing as a part of the imporvement of their competitive edges as well as securing the profitability through the cost reduction by oursourcing. In these days, however, due to the rapidly changing economic environments surrounding enterprises, the enlargement of each work scope which can be assisted by IT systems and the complexity of the system operation environments, the concept of ITO is ever changing as a strategic mean for enhancing the competitiveness of an enterprise while effectively utilizing resources. As such, the ITO services which evolve along with the changes in IT works are not the services in the aspect of simply reducing the costs, but have become the inevitable elements rather than a mean as an option for enhancing the qualtity of the services under the IT environments and securing the competitive edges of each enterprise. During the process of such evolution of the services, the main concerns of each enterprise are being focused not on the simply outsourcing activity itself, but on the improvement of the quality through the outsourcing services and the redcution of the relevant costs which are generated accordingly. In addition, when the quantitative quality of such services is measured, the main concerns are focused on how to collect the exact quantitative figures related to the cost appropriate (proper) for each kind of service. Like this, the issues regarding to how to establish some reliable objective standards or systems of cost estimation and whether the systematic cost estimation is being done properly between the receiving companies (clients) and the providers(venders) or not are being stood out as the important elements of the ITO services. This study was intended to establish the major standards for oursourcing services in the future and to suggest the proper cost estimation model for each kind of service by the relevant standards. Moreover, instead of focusing on the outsourcing cost estimation which has been biased toward some conceptual studies until now, this study is endeavoured to figure out some problems and some ways to improve in the process of applying the services to the actual work areas by examining the existing literatures and the cases of the current enterprises and is intended to establish a proper cost estimation model for each kind of service. As such, in this study, in order for the purposes above to be accomplished, the following major research activities were conducted. First, the problems of each model to be applied were picked out by doing some comparative analyses of each kind of cost estimation models in the existing literatures and each model from the case study regarding to each company and, after that, the major standards needed for establishing each cost estimation model for each kind of service were defined. Based on the standards defined in such ways, each model which can be applied more in reality when the cost estimation model is applied to the actual work areas in the manner of being specialized for each kind of service is suggested. It is hoped that many proposals to improve could be suggested in the process of establishing the cost estimation models for ITO outsourcing in the future referring to the problems which are picked out from this study and the major standards which are drawn from the study. In addition, it is hoped that the results from this study could be used as an initial framework which can be a stepping stone for establishing some new cost estimation models in the asepct of ITO services in the future and that the groundings for the cost estimation in order for the outsourcing services to be operated more efficiently in the future could be prepared for
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