본 연구는 발달장애를 가지고 있는 형제자매로 인하여 느낄 수 있는 심리적 정서적 문제를 집단 미술치료를 통하여 아동의 심리와 정서에 긍정적 영향을 미치는지 알아보고자 하였으며, 발달장애아동의 형제자매의 자아존중감 향상 및 스트레스 해소, 사회성 증진에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 그 목적이 있다.
본 연구의 대상은 발달장애아동의 형제자매로 집단미술치료에 참여의사를 밝힌 청소년기 아동을 대상으로 하였다. 경기도 소재한 ○○○ 장애인 주간보호센터 내의 교실에서 2010년 7월 ~ 2010년 10월까지 주 1회 총 14회기로 한 회기 당 60분씩 집단 미술치료 프로그램을 진행하였으며, 연구의 결과를 평가하기 위해 자아존중 감척도, 스트레스 척도, 사회성 척도, ...
본 연구는 발달장애를 가지고 있는 형제자매로 인하여 느낄 수 있는 심리적 정서적 문제를 집단 미술치료를 통하여 아동의 심리와 정서에 긍정적 영향을 미치는지 알아보고자 하였으며, 발달장애아동의 형제자매의 자아존중감 향상 및 스트레스 해소, 사회성 증진에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 그 목적이 있다.
본 연구의 대상은 발달장애아동의 형제자매로 집단미술치료에 참여의사를 밝힌 청소년기 아동을 대상으로 하였다. 경기도 소재한 ○○○ 장애인 주간보호센터 내의 교실에서 2010년 7월 ~ 2010년 10월까지 주 1회 총 14회기로 한 회기 당 60분씩 집단 미술치료 프로그램을 진행하였으며, 연구의 결과를 평가하기 위해 자아존중 감척도, 스트레스 척도, 사회성 척도, DAS 그림검사를 사전-사후에 나누어 실시하였고, 그 결과를 측정하여 비교 평가하였다.
연구의 과정으로 얄 롬 (Yalom)의 집단치료의 치료적 요인을 적용하여 초기단계에는 ‘보편성’을 통한 친밀감 형성과 심리적 이완을 목표로 하고, 중기 단계에는 가족에 대한 부정적 감정을 표출하고 집 단원 들 과 의 상호작용과 지지를 통하여 긍정적인 감정으로의 승화과정을 경험함으로써 ‘초기 가족의 교정 적 재현’을 이룰 수 있도록 하였으며, 후기 단계에서는 ‘사회화 기술의 발달’능력이 향상되고 긍정적 자아감 향상과 지지 적 관계 경험을 통해 지지체계를 확인하고 긍정적인 미래 계획을 세워 안전하게 마무리할 수 있도록 하였다. 본 연구는 집단 미술치료 프로그램이 발달장애아동의 형제자매의 자아존중 감 향상과 스트레스 해소, 사회성 적응능력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자하였으며, 그 결과, 집단 미술치료는 발달장애아동 형제자매의 자아존중 감 을 향상시키고, 가족에 대한 부정적 감정을 해소함으로써 스트레스가 감소하였다. 또한 집단 과정을 통하여 사회성 적응 능력을 향상시키는데 효과가 있음을 입증하였으므로, 집단미술치료 프로그램이 자아존중 감 향상, 스트레스 감소, 사회성 적응 능력 향상에 효과적이라는 결론을 내릴 수 있다.
본 연구는 발달장애를 가지고 있는 형제자매로 인하여 느낄 수 있는 심리적 정서적 문제를 집단 미술치료를 통하여 아동의 심리와 정서에 긍정적 영향을 미치는지 알아보고자 하였으며, 발달장애아동의 형제자매의 자아존중감 향상 및 스트레스 해소, 사회성 증진에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 그 목적이 있다.
본 연구의 대상은 발달장애아동의 형제자매로 집단미술치료에 참여의사를 밝힌 청소년기 아동을 대상으로 하였다. 경기도 소재한 ○○○ 장애인 주간보호센터 내의 교실에서 2010년 7월 ~ 2010년 10월까지 주 1회 총 14회기로 한 회기 당 60분씩 집단 미술치료 프로그램을 진행하였으며, 연구의 결과를 평가하기 위해 자아존중 감척도, 스트레스 척도, 사회성 척도, DAS 그림검사를 사전-사후에 나누어 실시하였고, 그 결과를 측정하여 비교 평가하였다.
연구의 과정으로 얄 롬 (Yalom)의 집단치료의 치료적 요인을 적용하여 초기단계에는 ‘보편성’을 통한 친밀감 형성과 심리적 이완을 목표로 하고, 중기 단계에는 가족에 대한 부정적 감정을 표출하고 집 단원 들 과 의 상호작용과 지지를 통하여 긍정적인 감정으로의 승화과정을 경험함으로써 ‘초기 가족의 교정 적 재현’을 이룰 수 있도록 하였으며, 후기 단계에서는 ‘사회화 기술의 발달’능력이 향상되고 긍정적 자아감 향상과 지지 적 관계 경험을 통해 지지체계를 확인하고 긍정적인 미래 계획을 세워 안전하게 마무리할 수 있도록 하였다. 본 연구는 집단 미술치료 프로그램이 발달장애아동의 형제자매의 자아존중 감 향상과 스트레스 해소, 사회성 적응능력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자하였으며, 그 결과, 집단 미술치료는 발달장애아동 형제자매의 자아존중 감 을 향상시키고, 가족에 대한 부정적 감정을 해소함으로써 스트레스가 감소하였다. 또한 집단 과정을 통하여 사회성 적응 능력을 향상시키는데 효과가 있음을 입증하였으므로, 집단미술치료 프로그램이 자아존중 감 향상, 스트레스 감소, 사회성 적응 능력 향상에 효과적이라는 결론을 내릴 수 있다.
The purpose of this study is to examine the benefits of group art therapy, to measure its effect on siblings of developmentally disabled children. It looks into its effects on their psychological-emotional states and whether this therapy increases self esteem, social adjustment and relieves stress. ...
The purpose of this study is to examine the benefits of group art therapy, to measure its effect on siblings of developmentally disabled children. It looks into its effects on their psychological-emotional states and whether this therapy increases self esteem, social adjustment and relieves stress. Subject of the study consist of 4 children who voluntarily participated in the art therapy program in disabled person daytime protection center in Geoung Gi Do. A group art therapy programme was carried out once a week from July 2010 to October 2010 for a total of 14 sessions of sixty minutes each. In order to evaluate the research results, SELF-ESTEEM, STRESS, SOCIABILITY MEASURE and DAS drawing tests were executed pre and post sessions.
As a part of a research process, Yalom's therapeutic factors of group therapy were applied to form intimacy and psychological relaxation through 'universality' in its early stage. Also, during its middle stage, it aimed to realize 'corrective recapitulation of the primary family group' by experiencing sublimation process of positive emotions through expressing negative feelings about family, group interactions and support. Lastly, during its latter stage, it aimed to finish safely by confirming support systems and planning positive future through improvement of positive image, supportive experiences and 'development of socialization techniques'.
This research examined the effect of group art therapy on self-esteem, stress, and social adaptive capacity of siblings of developmentally disabled children. The result was that group art therapy was found to improve self-esteem, reduce stress by decreasing negative feelings about family, and increase adaptive capacity through the group process. Therefore, a group art therapy programme can be concluded as being effective in improving self-esteem, reducing stress and improving social adaptive capacity.
The purpose of this study is to examine the benefits of group art therapy, to measure its effect on siblings of developmentally disabled children. It looks into its effects on their psychological-emotional states and whether this therapy increases self esteem, social adjustment and relieves stress. Subject of the study consist of 4 children who voluntarily participated in the art therapy program in disabled person daytime protection center in Geoung Gi Do. A group art therapy programme was carried out once a week from July 2010 to October 2010 for a total of 14 sessions of sixty minutes each. In order to evaluate the research results, SELF-ESTEEM, STRESS, SOCIABILITY MEASURE and DAS drawing tests were executed pre and post sessions.
As a part of a research process, Yalom's therapeutic factors of group therapy were applied to form intimacy and psychological relaxation through 'universality' in its early stage. Also, during its middle stage, it aimed to realize 'corrective recapitulation of the primary family group' by experiencing sublimation process of positive emotions through expressing negative feelings about family, group interactions and support. Lastly, during its latter stage, it aimed to finish safely by confirming support systems and planning positive future through improvement of positive image, supportive experiences and 'development of socialization techniques'.
This research examined the effect of group art therapy on self-esteem, stress, and social adaptive capacity of siblings of developmentally disabled children. The result was that group art therapy was found to improve self-esteem, reduce stress by decreasing negative feelings about family, and increase adaptive capacity through the group process. Therefore, a group art therapy programme can be concluded as being effective in improving self-esteem, reducing stress and improving social adaptive capacity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.