도심형 소규모 초등학교 외부공간의 계획방향에 관한 연구 : 옥상, 필로티, 중정 공간을 중심으로 A Study on the Outdoor Space Design for Urban Mini Schools [Focused on Roof Space, Piloti, and Courtyard Space]원문보기
현재 시행되고 있는 고등학교이하 각급학교설립·운영규정에서는 지역 여건상 운동장 면적 확보가 곤란한 도심지의 경우 시·도 교육감이 기준 면적을 완화하여 학교 설립을 인가할 수 있도록 하고 있다. 이에 따라 운동장의 면적 확보 문제로 인해 학교 설립이 어려웠던 대도시 지역에서 체육장 면적이 작은 소규모 초등학교와 빌딩형 학교 등 다양한 유형의 학교가 도심지 곳곳에 설립될 수 있게 되었다.
아동기는 에너지가 왕성하고 운동기능이 활발한 시기이므로 정규학습활동 이외의 여가활동으로 운동과 놀이를 하며 에너지를 분출할 수 있는 장소가 필요하다. 도심지에 위치한 초등학교의 외부공간은 이런 에너지를 분출할 수 있는 적절한 장소인 것이다. 하지만, 현재 여러 가지 사회적 경향 등으로 초등학교에서 외부공간이 차지하는 비율은 차즘 줄어들고 있으며, 그나마 존재하는 외부공간마저 내부공간으로 대체되고 있다. 또한, 줄어든 외부공간에 대한 질적인 개선은 전혀 이루어지지 않고 있다. 현재 초등학교의 외부공간은 단순하게 건물이 들어서고 남는 공간으로 인식되어지거나, 버려진 공간으로 남겨지고 있다.
본 논문은 도심지에 나타나고 있는 체육장 면적이 작은 도심형 소규모 초등학교에서 운동장을 대체하고 있는 외부공간의 시설과 이용현황을 분석하여 그 실태와 문제점을 파악하고, 추후 계속적으로 늘어갈 것으로 예상되는 도심형 소규모 초등학교의 외부공간에 대한 적절한 계획방향을 제시하는데 목적이 있다.
학교시설 변화에 따라 현재 도심지에 나타나고 있는 체육장 면적이 작은 도심형 소규모 초등학교에서 공통적으로 나타나는 외부공간(옥상공간, 필로티공간, 중정공간)을 중심으로 도면분석과 인터뷰, 설문조사, 이용행태 관찰을 기초로 분석이 이루어졌으며, 각 공간별로 나타난 문제점은 아래와 같다.
대부분의 옥상공간은 안전과 소음, 설비장치 등의 제한으로 공간 활용이 다소 소극적으로 나타났다. 그리고 1층 필로티공간은 다양한 행위를 하기 위한 배려가 부족하여 단순하게 통과동선으로만 활용되고 있는 것이 대부분이었다. 또한, 중정공간은 소음 확산 문제로 인해 단일 용도로의 사용만을 강요하고 있어 규모에 비해 활용적인 측면에서는 비효율적으로 나타났다. 그리고 학교별 입지적인 특성으로 인해 형성되는 기타 외부공간의 규모와 환경적인 문제, 인접시설과의 관계, 접근상의 측면 등에 의해 아예 무시되거나 너무 작고 연계성이 없이 계획되고 있다.
각 외부공간별 나타난 문제점을 기초로 하여 본 연구에서 제시하고자 하는 도심형 소규모 초등학교의 외부공간에 대한 계획방향은 아래와 같다.
첫째, 도심형 소규모 초등학교는 고층화로 인해 고학년들이 그라운드 층에 있는 외부공간에 대한 접근이 불리하게 나타나고 있으며, 이는 고학년들에게 외부활동의 기회를 박탈시키는 요인으로 작용하고 있다. 이를 해결하기 위해서는 고학년 교실과 인접한 옥상공간의 계획이 필요한 것이다. 그리고 이는 교과과정과 연계하여 활용할 수 있도록 체육수업 공간과 야외학습장으로의 계획이 요구되어지며, 이는ㄷ, ㅁ형의 건물형태를 이용하여 동적공간과 정적공간으로 분리시켜 계획할 필요가 있다.
둘째, 도심형 소규모 초등학교의 필로티공간은 교실동과 외부공간을 연결시켜주는 통과동선의 역할보다는 독립적인 공간으로 계획하는 것이 필요하다. 위치는 고학년에 비해 활동성이 적은 저학년 교실에 인접하게 배치시켜야 하며, 교사실과 관리실에서 바라볼 수 있도록 시야를 확보해야 한다. 그리고 저학년의 요구에 맞춰 체육수업과 놀이, 휴게공간을 통합적으로 계획할 필요가 있다.
셋째, 도심형 소규모 초등학교에서는 집약적인 건물 형태로 인해ㄷ, ㅁ형의 중정공간이 필연적으로 형성되어지고 있다. 이를 야외학습장이나 휴게공간으로 계획하여 내부공간으로 소음이 확산되는 것을 방지해야 하며, D/H비와 D/W비를 고려하여 소음 확산을 감소시키는 것 뿐만 아니라 일사의 유입이 가능하도록 계획할 필요가 있다.
도심형 소규모 초등학교는 다른 유형의 초등학교와는 다르게 좀 더 구체적으로 외부공간을 계획할 필요가 있다. 그리고 학년별 교과과정의 내용과 놀이의 종류, 생활시설의 치수 차이를 고려하여 저학년과 고학년의 공간을 분리시켜 배치하는 것도 필요하다. 저학년의 경우에는 교사가 학생들과 함께 지내는 시간이 많으므로 학생들을 상시 관찰할 수 있도록 시야를 확보해야 한다. 그리고 학급 교실에서도 수시로 이용할 수 있도록 인접한 위치에 외부공간을 계획해야 한다. 하지만, 고학년의 경우에는 자발적인 움직임에 의해 공간을 사용하므로 기능적인 충족을 우선적으로 고려하여 외부공간을 계획할 필요가 있다. 그리고 옥상공간과 필로티공간의 계획은 교실과 복도의 폭에 의해 규모가 제한되므로 내부공간의 계획과 함께 검토되어야 한다.
본 연구의 범위는 체육장 면적이 작은 도심형 소규모 초등학교에서 나타나는 외부공간의 물리적 특성을 분석하여 문제점을 파악하고 그 원인을 찾아, 외부공간이 활용 가능하도록 계획방향을 제시하는 부분까지이다. 이러한 결과는 추후에 설계될 도심형 소규모 초등학교 외부공간의 계획에 기초자료로 의미가 있다.Current Korean regulation regarding elementary schools permits school establishment even when the ...
현재 시행되고 있는 고등학교이하 각급학교설립·운영규정에서는 지역 여건상 운동장 면적 확보가 곤란한 도심지의 경우 시·도 교육감이 기준 면적을 완화하여 학교 설립을 인가할 수 있도록 하고 있다. 이에 따라 운동장의 면적 확보 문제로 인해 학교 설립이 어려웠던 대도시 지역에서 체육장 면적이 작은 소규모 초등학교와 빌딩형 학교 등 다양한 유형의 학교가 도심지 곳곳에 설립될 수 있게 되었다.
아동기는 에너지가 왕성하고 운동기능이 활발한 시기이므로 정규학습활동 이외의 여가활동으로 운동과 놀이를 하며 에너지를 분출할 수 있는 장소가 필요하다. 도심지에 위치한 초등학교의 외부공간은 이런 에너지를 분출할 수 있는 적절한 장소인 것이다. 하지만, 현재 여러 가지 사회적 경향 등으로 초등학교에서 외부공간이 차지하는 비율은 차즘 줄어들고 있으며, 그나마 존재하는 외부공간마저 내부공간으로 대체되고 있다. 또한, 줄어든 외부공간에 대한 질적인 개선은 전혀 이루어지지 않고 있다. 현재 초등학교의 외부공간은 단순하게 건물이 들어서고 남는 공간으로 인식되어지거나, 버려진 공간으로 남겨지고 있다.
본 논문은 도심지에 나타나고 있는 체육장 면적이 작은 도심형 소규모 초등학교에서 운동장을 대체하고 있는 외부공간의 시설과 이용현황을 분석하여 그 실태와 문제점을 파악하고, 추후 계속적으로 늘어갈 것으로 예상되는 도심형 소규모 초등학교의 외부공간에 대한 적절한 계획방향을 제시하는데 목적이 있다.
학교시설 변화에 따라 현재 도심지에 나타나고 있는 체육장 면적이 작은 도심형 소규모 초등학교에서 공통적으로 나타나는 외부공간(옥상공간, 필로티공간, 중정공간)을 중심으로 도면분석과 인터뷰, 설문조사, 이용행태 관찰을 기초로 분석이 이루어졌으며, 각 공간별로 나타난 문제점은 아래와 같다.
대부분의 옥상공간은 안전과 소음, 설비장치 등의 제한으로 공간 활용이 다소 소극적으로 나타났다. 그리고 1층 필로티공간은 다양한 행위를 하기 위한 배려가 부족하여 단순하게 통과동선으로만 활용되고 있는 것이 대부분이었다. 또한, 중정공간은 소음 확산 문제로 인해 단일 용도로의 사용만을 강요하고 있어 규모에 비해 활용적인 측면에서는 비효율적으로 나타났다. 그리고 학교별 입지적인 특성으로 인해 형성되는 기타 외부공간의 규모와 환경적인 문제, 인접시설과의 관계, 접근상의 측면 등에 의해 아예 무시되거나 너무 작고 연계성이 없이 계획되고 있다.
각 외부공간별 나타난 문제점을 기초로 하여 본 연구에서 제시하고자 하는 도심형 소규모 초등학교의 외부공간에 대한 계획방향은 아래와 같다.
첫째, 도심형 소규모 초등학교는 고층화로 인해 고학년들이 그라운드 층에 있는 외부공간에 대한 접근이 불리하게 나타나고 있으며, 이는 고학년들에게 외부활동의 기회를 박탈시키는 요인으로 작용하고 있다. 이를 해결하기 위해서는 고학년 교실과 인접한 옥상공간의 계획이 필요한 것이다. 그리고 이는 교과과정과 연계하여 활용할 수 있도록 체육수업 공간과 야외학습장으로의 계획이 요구되어지며, 이는ㄷ, ㅁ형의 건물형태를 이용하여 동적공간과 정적공간으로 분리시켜 계획할 필요가 있다.
둘째, 도심형 소규모 초등학교의 필로티공간은 교실동과 외부공간을 연결시켜주는 통과동선의 역할보다는 독립적인 공간으로 계획하는 것이 필요하다. 위치는 고학년에 비해 활동성이 적은 저학년 교실에 인접하게 배치시켜야 하며, 교사실과 관리실에서 바라볼 수 있도록 시야를 확보해야 한다. 그리고 저학년의 요구에 맞춰 체육수업과 놀이, 휴게공간을 통합적으로 계획할 필요가 있다.
셋째, 도심형 소규모 초등학교에서는 집약적인 건물 형태로 인해ㄷ, ㅁ형의 중정공간이 필연적으로 형성되어지고 있다. 이를 야외학습장이나 휴게공간으로 계획하여 내부공간으로 소음이 확산되는 것을 방지해야 하며, D/H비와 D/W비를 고려하여 소음 확산을 감소시키는 것 뿐만 아니라 일사의 유입이 가능하도록 계획할 필요가 있다.
도심형 소규모 초등학교는 다른 유형의 초등학교와는 다르게 좀 더 구체적으로 외부공간을 계획할 필요가 있다. 그리고 학년별 교과과정의 내용과 놀이의 종류, 생활시설의 치수 차이를 고려하여 저학년과 고학년의 공간을 분리시켜 배치하는 것도 필요하다. 저학년의 경우에는 교사가 학생들과 함께 지내는 시간이 많으므로 학생들을 상시 관찰할 수 있도록 시야를 확보해야 한다. 그리고 학급 교실에서도 수시로 이용할 수 있도록 인접한 위치에 외부공간을 계획해야 한다. 하지만, 고학년의 경우에는 자발적인 움직임에 의해 공간을 사용하므로 기능적인 충족을 우선적으로 고려하여 외부공간을 계획할 필요가 있다. 그리고 옥상공간과 필로티공간의 계획은 교실과 복도의 폭에 의해 규모가 제한되므로 내부공간의 계획과 함께 검토되어야 한다.
본 연구의 범위는 체육장 면적이 작은 도심형 소규모 초등학교에서 나타나는 외부공간의 물리적 특성을 분석하여 문제점을 파악하고 그 원인을 찾아, 외부공간이 활용 가능하도록 계획방향을 제시하는 부분까지이다. 이러한 결과는 추후에 설계될 도심형 소규모 초등학교 외부공간의 계획에 기초자료로 의미가 있다.Current Korean regulation regarding elementary schools permits school establishment even when the playgroundarea is not enough under the condition of city/provincial superintendent’s consent. As a result, various types of schools -multiple story building type schools and urban mini schools with small playground area- become possible especially in high density metropolitan area where it is difficult to secure enough playground area.
Childhood is a special period that children need a enough outdoor space to vent their energy through exercise and recreation besides regular academic activities. The outdoor spaces of elementary schools in urban areas are the appropriate space for these activities. However, the social trend is that the proportion of outdoor space in elementary schools are getting smaller and the ones that exist are also getting replaced into indoor spaces. The outdoor spaces in elementary schools are dismissed as left-over space of the building area, or derelict spaces.
The purpose of this study is i) to observe and analyze the current condition and usage of the outdoor spaces that substituted playground area in the urban mini-schools, and figure out the issues, ii) to propose a proper planning guidance for better outdoor spaces in the urban mini-schools which expect increasing number.
The urban mini-schools have typical outdoor spaces such as roof space, piloti area and courtyard sapce. The research is based on the analysis of architectural drawing, interviews, surveys, and observation of these spaces.
Most of the roof space is found to be used rarely due to the noise, safety issues, and the building equipments system occupying space. The piloti space was mostly used as a passage due to the lack of facilities for appropriate activities. The courtyard space was used inefficiently regardless of the size and mostly used for a singular activity due to noise problem when various activities are going on simultaneously. The extra outdoor spaces of each school were mostly ignored or planned poorly with no coordination in many aspects-size, environmental issues, relation to the function of the adjacent facilities, and accessability.
Based on the issues found on those outdoor spaces, this research suggests the following direction for the improvement of outdoor-spaces-planning in urban mini-schools.
First, the urban mini-schools provide limited access to the outdoor spaces for the upper grade students. As a result, the upper graders get less opportunities for outdoor activities. A well planned roof space which is closer to the upper grade classrooms is necessary to solve this problems. It means that those spaces need to be coordinated with the physical education and outdoor class curriculum, and should be planned separately for quiet activities using a 'ㄷ, ㅁ' shape.
Secondly, the piloti space should be planned as an independent space rather than a connection between classroom and outdoor space, for the lower grader’s with appropriate surveillance from faculty’s space. An integrated plan of the physical education curriculum, recreation, and resting space coordinated with lower grade is expected.
Thirdly, in urban mini-schools, a 'ㄷ, ㅁ' shaped courtyard space is fuund to be a typical space surrounded by densely arranged buildings. These courtyard spaces should be used for outdoor class or resting space and need appropriate screen from noise that easily spreads into indoor spaces through open windows. It is also recommendable to plan considering D/H ratio to reduce noise and to allow daylight.
As above, outdoor spaces in urban mini-schools should be planned more deliberately and concretely than general elementary schools. The lower and upper grades should be separated considering the curriculum and body size. Teachers tend to spend more time with lower graders these days and the outdoor space should be in open view and close to the classroom for the teacher's easy surveillance. The roof and piloti space are limited in size due to the careless design of the building plan restricting diverse functions available from those space so the size of these space needs to be planned coordinated with interior spatial plan.
This research covers from analyzing the physical characteristics of outdoor spaces in urban mini-schools that have small playground space and finding the problems and cause, and suggesting a guidance for the outdoor spaces. These results can be used as a basic reference for the design of outdoor spaces for the urban mini-schools that will be established further on.
현재 시행되고 있는 고등학교이하 각급학교설립·운영규정에서는 지역 여건상 운동장 면적 확보가 곤란한 도심지의 경우 시·도 교육감이 기준 면적을 완화하여 학교 설립을 인가할 수 있도록 하고 있다. 이에 따라 운동장의 면적 확보 문제로 인해 학교 설립이 어려웠던 대도시 지역에서 체육장 면적이 작은 소규모 초등학교와 빌딩형 학교 등 다양한 유형의 학교가 도심지 곳곳에 설립될 수 있게 되었다.
아동기는 에너지가 왕성하고 운동기능이 활발한 시기이므로 정규학습활동 이외의 여가활동으로 운동과 놀이를 하며 에너지를 분출할 수 있는 장소가 필요하다. 도심지에 위치한 초등학교의 외부공간은 이런 에너지를 분출할 수 있는 적절한 장소인 것이다. 하지만, 현재 여러 가지 사회적 경향 등으로 초등학교에서 외부공간이 차지하는 비율은 차즘 줄어들고 있으며, 그나마 존재하는 외부공간마저 내부공간으로 대체되고 있다. 또한, 줄어든 외부공간에 대한 질적인 개선은 전혀 이루어지지 않고 있다. 현재 초등학교의 외부공간은 단순하게 건물이 들어서고 남는 공간으로 인식되어지거나, 버려진 공간으로 남겨지고 있다.
본 논문은 도심지에 나타나고 있는 체육장 면적이 작은 도심형 소규모 초등학교에서 운동장을 대체하고 있는 외부공간의 시설과 이용현황을 분석하여 그 실태와 문제점을 파악하고, 추후 계속적으로 늘어갈 것으로 예상되는 도심형 소규모 초등학교의 외부공간에 대한 적절한 계획방향을 제시하는데 목적이 있다.
학교시설 변화에 따라 현재 도심지에 나타나고 있는 체육장 면적이 작은 도심형 소규모 초등학교에서 공통적으로 나타나는 외부공간(옥상공간, 필로티공간, 중정공간)을 중심으로 도면분석과 인터뷰, 설문조사, 이용행태 관찰을 기초로 분석이 이루어졌으며, 각 공간별로 나타난 문제점은 아래와 같다.
대부분의 옥상공간은 안전과 소음, 설비장치 등의 제한으로 공간 활용이 다소 소극적으로 나타났다. 그리고 1층 필로티공간은 다양한 행위를 하기 위한 배려가 부족하여 단순하게 통과동선으로만 활용되고 있는 것이 대부분이었다. 또한, 중정공간은 소음 확산 문제로 인해 단일 용도로의 사용만을 강요하고 있어 규모에 비해 활용적인 측면에서는 비효율적으로 나타났다. 그리고 학교별 입지적인 특성으로 인해 형성되는 기타 외부공간의 규모와 환경적인 문제, 인접시설과의 관계, 접근상의 측면 등에 의해 아예 무시되거나 너무 작고 연계성이 없이 계획되고 있다.
각 외부공간별 나타난 문제점을 기초로 하여 본 연구에서 제시하고자 하는 도심형 소규모 초등학교의 외부공간에 대한 계획방향은 아래와 같다.
첫째, 도심형 소규모 초등학교는 고층화로 인해 고학년들이 그라운드 층에 있는 외부공간에 대한 접근이 불리하게 나타나고 있으며, 이는 고학년들에게 외부활동의 기회를 박탈시키는 요인으로 작용하고 있다. 이를 해결하기 위해서는 고학년 교실과 인접한 옥상공간의 계획이 필요한 것이다. 그리고 이는 교과과정과 연계하여 활용할 수 있도록 체육수업 공간과 야외학습장으로의 계획이 요구되어지며, 이는ㄷ, ㅁ형의 건물형태를 이용하여 동적공간과 정적공간으로 분리시켜 계획할 필요가 있다.
둘째, 도심형 소규모 초등학교의 필로티공간은 교실동과 외부공간을 연결시켜주는 통과동선의 역할보다는 독립적인 공간으로 계획하는 것이 필요하다. 위치는 고학년에 비해 활동성이 적은 저학년 교실에 인접하게 배치시켜야 하며, 교사실과 관리실에서 바라볼 수 있도록 시야를 확보해야 한다. 그리고 저학년의 요구에 맞춰 체육수업과 놀이, 휴게공간을 통합적으로 계획할 필요가 있다.
셋째, 도심형 소규모 초등학교에서는 집약적인 건물 형태로 인해ㄷ, ㅁ형의 중정공간이 필연적으로 형성되어지고 있다. 이를 야외학습장이나 휴게공간으로 계획하여 내부공간으로 소음이 확산되는 것을 방지해야 하며, D/H비와 D/W비를 고려하여 소음 확산을 감소시키는 것 뿐만 아니라 일사의 유입이 가능하도록 계획할 필요가 있다.
도심형 소규모 초등학교는 다른 유형의 초등학교와는 다르게 좀 더 구체적으로 외부공간을 계획할 필요가 있다. 그리고 학년별 교과과정의 내용과 놀이의 종류, 생활시설의 치수 차이를 고려하여 저학년과 고학년의 공간을 분리시켜 배치하는 것도 필요하다. 저학년의 경우에는 교사가 학생들과 함께 지내는 시간이 많으므로 학생들을 상시 관찰할 수 있도록 시야를 확보해야 한다. 그리고 학급 교실에서도 수시로 이용할 수 있도록 인접한 위치에 외부공간을 계획해야 한다. 하지만, 고학년의 경우에는 자발적인 움직임에 의해 공간을 사용하므로 기능적인 충족을 우선적으로 고려하여 외부공간을 계획할 필요가 있다. 그리고 옥상공간과 필로티공간의 계획은 교실과 복도의 폭에 의해 규모가 제한되므로 내부공간의 계획과 함께 검토되어야 한다.
본 연구의 범위는 체육장 면적이 작은 도심형 소규모 초등학교에서 나타나는 외부공간의 물리적 특성을 분석하여 문제점을 파악하고 그 원인을 찾아, 외부공간이 활용 가능하도록 계획방향을 제시하는 부분까지이다. 이러한 결과는 추후에 설계될 도심형 소규모 초등학교 외부공간의 계획에 기초자료로 의미가 있다.Current Korean regulation regarding elementary schools permits school establishment even when the playground area is not enough under the condition of city/provincial superintendent’s consent. As a result, various types of schools -multiple story building type schools and urban mini schools with small playground area- become possible especially in high density metropolitan area where it is difficult to secure enough playground area.
Childhood is a special period that children need a enough outdoor space to vent their energy through exercise and recreation besides regular academic activities. The outdoor spaces of elementary schools in urban areas are the appropriate space for these activities. However, the social trend is that the proportion of outdoor space in elementary schools are getting smaller and the ones that exist are also getting replaced into indoor spaces. The outdoor spaces in elementary schools are dismissed as left-over space of the building area, or derelict spaces.
The purpose of this study is i) to observe and analyze the current condition and usage of the outdoor spaces that substituted playground area in the urban mini-schools, and figure out the issues, ii) to propose a proper planning guidance for better outdoor spaces in the urban mini-schools which expect increasing number.
The urban mini-schools have typical outdoor spaces such as roof space, piloti area and courtyard sapce. The research is based on the analysis of architectural drawing, interviews, surveys, and observation of these spaces.
Most of the roof space is found to be used rarely due to the noise, safety issues, and the building equipments system occupying space. The piloti space was mostly used as a passage due to the lack of facilities for appropriate activities. The courtyard space was used inefficiently regardless of the size and mostly used for a singular activity due to noise problem when various activities are going on simultaneously. The extra outdoor spaces of each school were mostly ignored or planned poorly with no coordination in many aspects-size, environmental issues, relation to the function of the adjacent facilities, and accessability.
Based on the issues found on those outdoor spaces, this research suggests the following direction for the improvement of outdoor-spaces-planning in urban mini-schools.
First, the urban mini-schools provide limited access to the outdoor spaces for the upper grade students. As a result, the upper graders get less opportunities for outdoor activities. A well planned roof space which is closer to the upper grade classrooms is necessary to solve this problems. It means that those spaces need to be coordinated with the physical education and outdoor class curriculum, and should be planned separately for quiet activities using a 'ㄷ, ㅁ' shape.
Secondly, the piloti space should be planned as an independent space rather than a connection between classroom and outdoor space, for the lower grader’s with appropriate surveillance from faculty’s space. An integrated plan of the physical education curriculum, recreation, and resting space coordinated with lower grade is expected.
Thirdly, in urban mini-schools, a 'ㄷ, ㅁ' shaped courtyard space is fuund to be a typical space surrounded by densely arranged buildings. These courtyard spaces should be used for outdoor class or resting space and need appropriate screen from noise that easily spreads into indoor spaces through open windows. It is also recommendable to plan considering D/H ratio to reduce noise and to allow daylight.
As above, outdoor spaces in urban mini-schools should be planned more deliberately and concretely than general elementary schools. The lower and upper grades should be separated considering the curriculum and body size. Teachers tend to spend more time with lower graders these days and the outdoor space should be in open view and close to the classroom for the teacher's easy surveillance. The roof and piloti space are limited in size due to the careless design of the building plan restricting diverse functions available from those space so the size of these space needs to be planned coordinated with interior spatial plan.
This research covers from analyzing the physical characteristics of outdoor spaces in urban mini-schools that have small playground space and finding the problems and cause, and suggesting a guidance for the outdoor spaces. These results can be used as a basic reference for the design of outdoor spaces for the urban mini-schools that will be established further on.
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