[학위논문]병원자원봉사자의 직무특성 및 인정·보상이 활동유효성에 미치는 영향연구 A Study on the impact of job characteristic factors, recognition and reward on hospital volunteer's activity effectiveness원문보기
본 연구는 성과지향적인 병원자원봉사관리 및 직무설계의 함의를 도출하고자 조직 특성요인인 직무특성 및 인정․보상이 자원봉사활동의 몰입, 지속의지, 만족도 등의 활동유효성에 어떠한 영향을 미치고 있는가에 대한 연구이다.
연구문제를 검증하기 위해 서울특별시의 공공병원에서 6개월 이상 되는 20세 이상의 성인 자원봉사자 총 230명에게 자기기입식 설문지를 이용한 서베이를 실시하였다. 직무특성에 관한 설문은 JDS 척도(Job Diagnostic Survey; Hackman & Oldham, 1975, 1980)와 JCI(Job Characteristics Inverntory: Sims, Szilagyi & Keller, 1976) 척도로 류기형(2008)이 사용한 조사문항을 그대로 사용하였고, 인정․보상은 구혜영(2005)의 설문문항을, 활동몰입은 Mowday등(1979)의 활동몰입측정도구를 구혜영(2005)이 사용한 도구로, 지속의지는 류기형(2008)이 사용한 설문문항을 사용하였다. 설문지는 총 230부 중 228부를 회수하여 유효한 설문지 228부를 모두 최종분석에 사용하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 성과지향적인 병원자원봉사관리 및 직무설계의 함의를 도출하고자 조직 특성요인인 직무특성 및 인정․보상이 자원봉사활동의 몰입, 지속의지, 만족도 등의 활동유효성에 어떠한 영향을 미치고 있는가에 대한 연구이다.
연구문제를 검증하기 위해 서울특별시의 공공병원에서 6개월 이상 되는 20세 이상의 성인 자원봉사자 총 230명에게 자기기입식 설문지를 이용한 서베이를 실시하였다. 직무특성에 관한 설문은 JDS 척도(Job Diagnostic Survey; Hackman & Oldham, 1975, 1980)와 JCI(Job Characteristics Inverntory: Sims, Szilagyi & Keller, 1976) 척도로 류기형(2008)이 사용한 조사문항을 그대로 사용하였고, 인정․보상은 구혜영(2005)의 설문문항을, 활동몰입은 Mowday등(1979)의 활동몰입측정도구를 구혜영(2005)이 사용한 도구로, 지속의지는 류기형(2008)이 사용한 설문문항을 사용하였다. 설문지는 총 230부 중 228부를 회수하여 유효한 설문지 228부를 모두 최종분석에 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS Window 15.0을 이용하여 빈도분석, 기술통계, t검정과 ANOVA, Pearson's Correlation Coefficient, 중다회기분석(Multiple- Regression)을 실시하였다.
본 연구의 조사결과를 요약하면 다음과 같다.
1. 병원자원봉사 업무는 ‘호스피스’가 가장 많았고, 다음으로 ‘식사보조’, ‘간병’ ‘처방전 발급안내’ ‘도서대출’과 ‘외국인 통역’ 순으로 총 12개 영역에서 활동하고 있었다.
2. 자원봉사자가 인식하는 직무특성은 자율성, 유의미성, 피드백, 기술다양성 순이었고, 봉사활동 특성에 따른 직무특성 및 인정․보상의 차이는 기술다양성과 자율성, 인정․보상은 외국인 통역봉사와 같은 ‘전문서비스’ 봉사자들이, 과업유의미성과 피드백은 ‘호스피스’ 봉사자들이 통계적으로 유의하게 높았다.
3. 자원봉사자의 활동유효성에 대한 인식도는 지속의지(4.17±0.59), 활동몰입(4.04±0.60), 업무만족(4.04±0.63)순이었다.
자원봉사활동 특성에 따른 활동유효성의 차이에서 활동몰입은 배우자가 없는 경우에서, 업무만족과 활동몰입, 지속의지는 봉사기간과 주당 봉사시간이 길수록 모두 통계적으로 유의미하게 높았다. 봉사업무 내용에 따라서도 업무만족, 활동몰입, 지속의지에서 호스피스 봉사자들의 평균값이 통계적으로 모두 유의하게 높았다.
4. 인정․보상과 직무특성의 상호관계는 직무특성 중 과업유의미성(r=.525, ), 피드백(r=.478) 기술다양성(r=.474), 자율성(r=.424)순으로 인정․보상과 정(+)의 상관관계가 있었다.
5. 직무특성 및 인정․보상이 활동유효성에 미치는 영향에서 직무특성 중 기술다양성은 활동유효성에 통계적으로 유의미한 영향을 미치지 못하였으나, 과업유의미성은 업무만족과 활동몰입, 지속의지에 모두 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 자율성은 활동몰입에, 피드백은 지속의지에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났고. 인정‧보상은 업무만족(β=0.421), 활동몰입(β=0.352), 지속의지에(β=0.351) 모두 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
이같은 연구결과를 바탕으로 직무특성 중 과업유의미성과, 자율성, 피드백 등의 세 변수 및 인정․보상이 병원자원봉사 활동유효성을 예측하는 요인으로 밝혀졌고 가장 영향력이 높은 변수는 인정․보상, 다음으로는 직무특성변수 중 과업유의미성이었다.
위의 연구결과는 다음과 같은 사회복지적 함의를 갖는다.
첫째, 과업유의미성, 인정․보상과 자원봉사활동유효성 간의 긍정적 관계를 고려하여, 의료사회복지조직은 자원봉사자의 성과증진을 위해 과업유의미성 및 인정․보상과 관련한 직무설계를 강화할 필요가 있다.
둘째, 개인의 참여동기나 적성에 부합하는 업무를 배정하기 위해 자원봉사자들이 갖고 있는 능력과 경험, 희망활동 등에 대한 사정(assesment)을 정확히 할 필요가 있다. 이를 바탕으로 자원봉사자 본인의 동기나 여건에 부합한 업무에 봉사할 수 있도록 프로그램을 개발해야 하며. 환자들과 접촉할 수 있는 기회가 많은 분야로 자원봉사 활동영역을 확대해 나가는 것이 필요하다.
셋째, 자율성이 활동몰입에 영향을 미친다는 것을 고려하여 자원봉사자의 활용가능한 시간대를 최대한 반영해 주고, 전문성을 발휘하는 자원봉사자에게 의사결정 과정에 참여하게 함으로써 스스로 만들어가는 조직이라는 책임감을 갖게 한다.
넷째, 피드백은 자원봉사활동의 지속의지에 영향력을 미치므로 자원봉사자 상호간의 교류를 통해 피드백을 주고 받을 수 있는 환경을 조성하고 의료사회복지조직은 전문가로서의 자원봉사자에 대한 피드백의 질 향상을 위해 노력해야 한다.
본 연구는 성과지향적인 병원자원봉사관리 및 직무설계의 함의를 도출하고자 조직 특성요인인 직무특성 및 인정․보상이 자원봉사활동의 몰입, 지속의지, 만족도 등의 활동유효성에 어떠한 영향을 미치고 있는가에 대한 연구이다.
연구문제를 검증하기 위해 서울특별시의 공공병원에서 6개월 이상 되는 20세 이상의 성인 자원봉사자 총 230명에게 자기기입식 설문지를 이용한 서베이를 실시하였다. 직무특성에 관한 설문은 JDS 척도(Job Diagnostic Survey; Hackman & Oldham, 1975, 1980)와 JCI(Job Characteristics Inverntory: Sims, Szilagyi & Keller, 1976) 척도로 류기형(2008)이 사용한 조사문항을 그대로 사용하였고, 인정․보상은 구혜영(2005)의 설문문항을, 활동몰입은 Mowday등(1979)의 활동몰입측정도구를 구혜영(2005)이 사용한 도구로, 지속의지는 류기형(2008)이 사용한 설문문항을 사용하였다. 설문지는 총 230부 중 228부를 회수하여 유효한 설문지 228부를 모두 최종분석에 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS Window 15.0을 이용하여 빈도분석, 기술통계, t검정과 ANOVA, Pearson's Correlation Coefficient, 중다회기분석(Multiple- Regression)을 실시하였다.
본 연구의 조사결과를 요약하면 다음과 같다.
1. 병원자원봉사 업무는 ‘호스피스’가 가장 많았고, 다음으로 ‘식사보조’, ‘간병’ ‘처방전 발급안내’ ‘도서대출’과 ‘외국인 통역’ 순으로 총 12개 영역에서 활동하고 있었다.
2. 자원봉사자가 인식하는 직무특성은 자율성, 유의미성, 피드백, 기술다양성 순이었고, 봉사활동 특성에 따른 직무특성 및 인정․보상의 차이는 기술다양성과 자율성, 인정․보상은 외국인 통역봉사와 같은 ‘전문서비스’ 봉사자들이, 과업유의미성과 피드백은 ‘호스피스’ 봉사자들이 통계적으로 유의하게 높았다.
3. 자원봉사자의 활동유효성에 대한 인식도는 지속의지(4.17±0.59), 활동몰입(4.04±0.60), 업무만족(4.04±0.63)순이었다.
자원봉사활동 특성에 따른 활동유효성의 차이에서 활동몰입은 배우자가 없는 경우에서, 업무만족과 활동몰입, 지속의지는 봉사기간과 주당 봉사시간이 길수록 모두 통계적으로 유의미하게 높았다. 봉사업무 내용에 따라서도 업무만족, 활동몰입, 지속의지에서 호스피스 봉사자들의 평균값이 통계적으로 모두 유의하게 높았다.
4. 인정․보상과 직무특성의 상호관계는 직무특성 중 과업유의미성(r=.525, ), 피드백(r=.478) 기술다양성(r=.474), 자율성(r=.424)순으로 인정․보상과 정(+)의 상관관계가 있었다.
5. 직무특성 및 인정․보상이 활동유효성에 미치는 영향에서 직무특성 중 기술다양성은 활동유효성에 통계적으로 유의미한 영향을 미치지 못하였으나, 과업유의미성은 업무만족과 활동몰입, 지속의지에 모두 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 자율성은 활동몰입에, 피드백은 지속의지에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났고. 인정‧보상은 업무만족(β=0.421), 활동몰입(β=0.352), 지속의지에(β=0.351) 모두 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
이같은 연구결과를 바탕으로 직무특성 중 과업유의미성과, 자율성, 피드백 등의 세 변수 및 인정․보상이 병원자원봉사 활동유효성을 예측하는 요인으로 밝혀졌고 가장 영향력이 높은 변수는 인정․보상, 다음으로는 직무특성변수 중 과업유의미성이었다.
위의 연구결과는 다음과 같은 사회복지적 함의를 갖는다.
첫째, 과업유의미성, 인정․보상과 자원봉사활동유효성 간의 긍정적 관계를 고려하여, 의료사회복지조직은 자원봉사자의 성과증진을 위해 과업유의미성 및 인정․보상과 관련한 직무설계를 강화할 필요가 있다.
둘째, 개인의 참여동기나 적성에 부합하는 업무를 배정하기 위해 자원봉사자들이 갖고 있는 능력과 경험, 희망활동 등에 대한 사정(assesment)을 정확히 할 필요가 있다. 이를 바탕으로 자원봉사자 본인의 동기나 여건에 부합한 업무에 봉사할 수 있도록 프로그램을 개발해야 하며. 환자들과 접촉할 수 있는 기회가 많은 분야로 자원봉사 활동영역을 확대해 나가는 것이 필요하다.
셋째, 자율성이 활동몰입에 영향을 미친다는 것을 고려하여 자원봉사자의 활용가능한 시간대를 최대한 반영해 주고, 전문성을 발휘하는 자원봉사자에게 의사결정 과정에 참여하게 함으로써 스스로 만들어가는 조직이라는 책임감을 갖게 한다.
넷째, 피드백은 자원봉사활동의 지속의지에 영향력을 미치므로 자원봉사자 상호간의 교류를 통해 피드백을 주고 받을 수 있는 환경을 조성하고 의료사회복지조직은 전문가로서의 자원봉사자에 대한 피드백의 질 향상을 위해 노력해야 한다.
This research is about looking into how the job characteristics, recognition, and reward affect the immersion of volunteering activity, durability will, and satisfaction in order to draw the volunteer service in hospital management that is the performance directed.
The survey with the self-adminis...
This research is about looking into how the job characteristics, recognition, and reward affect the immersion of volunteering activity, durability will, and satisfaction in order to draw the volunteer service in hospital management that is the performance directed.
The survey with the self-administered questionnaire was carried out either directly or by mailing to 230 adult volunteers more than 20 years old to verify the research problems for more than six months by the public hospital of the Metropolis of Seoul.
Collected 228 parts among 230 parts of survey were used all effective parts for the final analysis. By using SPSS Window 15.0, collected data performed the frequency analysis, the descriptive statistics, a t-test and ANOVA, the Pearson's Correlation Coefficient, and the multiple base analysis (Multiple-Regression).
This research can be summarized as follows
1. 'Hospice' was the most. Next was the volunteer service in hospital task such as 'the meal secondary', and 'nursing' 'prescription information on issuing' 'lending book' and 'the foreigner interpreter' in the total dozen area.
2. The job characteristic that a volunteer recognizes was the automatism (3.66), the task significance (3.36) feedback (3.34), and the technology diversity (3.08) as an order.
3. An intelligibility toward the effectiveness of activity for a volunteer was the durability will (4.17±0.59), the activity immersion (4.04±0.60), and the work satisfaction (4.04±0.63).
4. The difference of the job characteristic according to the population sociology characteristic and recognition and reward was high in the case where there is no spouse in the whole job quality factor and recognition and reward including the technology diversity, the task significance, the task automatism, a feedback, and etc.
5. As to the cross relation of the recognition and reward and office characteristic, there were the correlation of the recognition and reward and feeling among the office characteristics with the task significance(r=.525,), the feedback (r=.478) technology diversity (r=.474), and the automatism (r=.424).
The technology diversity was unable to reach the statistically meaningful effect to the effectiveness of activity that the job characteristic and recognition and reward reach to the activity validity among the job characteristic. However, the task significance was altogether exposed to reach the meaningful effect to the job satisfaction and activity immersion, and the durability will , and a feedback were exposed to reach the effect that the automatism is meaningful to the durability will to the activity immersion. The recognition and reward were altogether exposed to reach the meaningful effect to the job satisfaction (β=0.421), the activity immersion (β=0.352), and the durability will (β=0.351).
Three variables and recognition and reward include the task significant performance, automatism, feedback, and etc. It was clarified that they help predict the volunteer service in the validity of hospital activity based on this kind of the research result among the job characteristics. The second highest variable of fluence was the recognition and reward. Next was the task significance among the job characteristic variables.
The research result of the upper part has the social welfare as follows.
1. The health care social welfare organization needs to intensify the office design in which it relates to the task significance and the recognition and reward for the performance promotion of a volunteer in consideration of the task significance, and the positive relation between the volunteering effectiveness of activity and the recognition and reward.
2. The assessment including the capability in which volunteers experience, the hopeful activity, and etc. needs to be judged accurately in order to assign the business in which it coincides with the participation motive or the acceptable characteristic of an individual. Based on this, the program should be developed as it serves for the task in which it complies with the given condition of the volunteer. It is important to expend the domain of volunteering into the field in which there is a lot of the opportunity when it can contact patients.
3. By considering that the automatism has an effect on the effectiveness of activity the usable time slot of a volunteer is to the reflected most. The sense that it is the organization in which it for oneself by participating in the decision making process to the volunteer who it shows the special knowledge.
4. Since having an effect on the durability will of the volunteering activity, and a feedback has to create the environment in which they can give and can take a feedback through the alternating current of the volunteer mutual and the health care social welfare organization has to try for the improvement of quality of the feedback about a volunteer as an expert.
This research is about looking into how the job characteristics, recognition, and reward affect the immersion of volunteering activity, durability will, and satisfaction in order to draw the volunteer service in hospital management that is the performance directed.
The survey with the self-administered questionnaire was carried out either directly or by mailing to 230 adult volunteers more than 20 years old to verify the research problems for more than six months by the public hospital of the Metropolis of Seoul.
Collected 228 parts among 230 parts of survey were used all effective parts for the final analysis. By using SPSS Window 15.0, collected data performed the frequency analysis, the descriptive statistics, a t-test and ANOVA, the Pearson's Correlation Coefficient, and the multiple base analysis (Multiple-Regression).
This research can be summarized as follows
1. 'Hospice' was the most. Next was the volunteer service in hospital task such as 'the meal secondary', and 'nursing' 'prescription information on issuing' 'lending book' and 'the foreigner interpreter' in the total dozen area.
2. The job characteristic that a volunteer recognizes was the automatism (3.66), the task significance (3.36) feedback (3.34), and the technology diversity (3.08) as an order.
3. An intelligibility toward the effectiveness of activity for a volunteer was the durability will (4.17±0.59), the activity immersion (4.04±0.60), and the work satisfaction (4.04±0.63).
4. The difference of the job characteristic according to the population sociology characteristic and recognition and reward was high in the case where there is no spouse in the whole job quality factor and recognition and reward including the technology diversity, the task significance, the task automatism, a feedback, and etc.
5. As to the cross relation of the recognition and reward and office characteristic, there were the correlation of the recognition and reward and feeling among the office characteristics with the task significance(r=.525,), the feedback (r=.478) technology diversity (r=.474), and the automatism (r=.424).
The technology diversity was unable to reach the statistically meaningful effect to the effectiveness of activity that the job characteristic and recognition and reward reach to the activity validity among the job characteristic. However, the task significance was altogether exposed to reach the meaningful effect to the job satisfaction and activity immersion, and the durability will , and a feedback were exposed to reach the effect that the automatism is meaningful to the durability will to the activity immersion. The recognition and reward were altogether exposed to reach the meaningful effect to the job satisfaction (β=0.421), the activity immersion (β=0.352), and the durability will (β=0.351).
Three variables and recognition and reward include the task significant performance, automatism, feedback, and etc. It was clarified that they help predict the volunteer service in the validity of hospital activity based on this kind of the research result among the job characteristics. The second highest variable of fluence was the recognition and reward. Next was the task significance among the job characteristic variables.
The research result of the upper part has the social welfare as follows.
1. The health care social welfare organization needs to intensify the office design in which it relates to the task significance and the recognition and reward for the performance promotion of a volunteer in consideration of the task significance, and the positive relation between the volunteering effectiveness of activity and the recognition and reward.
2. The assessment including the capability in which volunteers experience, the hopeful activity, and etc. needs to be judged accurately in order to assign the business in which it coincides with the participation motive or the acceptable characteristic of an individual. Based on this, the program should be developed as it serves for the task in which it complies with the given condition of the volunteer. It is important to expend the domain of volunteering into the field in which there is a lot of the opportunity when it can contact patients.
3. By considering that the automatism has an effect on the effectiveness of activity the usable time slot of a volunteer is to the reflected most. The sense that it is the organization in which it for oneself by participating in the decision making process to the volunteer who it shows the special knowledge.
4. Since having an effect on the durability will of the volunteering activity, and a feedback has to create the environment in which they can give and can take a feedback through the alternating current of the volunteer mutual and the health care social welfare organization has to try for the improvement of quality of the feedback about a volunteer as an expert.
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