어린이 연극은 아이들이 연극 만들기를 통하여 문제 해결 능력을 키우고 예술 창조 과정을 체험함으로써 협력 작업을 통한 자기개발과 바람직한 사회인으로의 성장, 다양한 역할 경험을 통한 인간 이해, 연극적 요소 활용을 통한 연극 예술의 이해와 같은 교육적 효과를 가진다. 김형칠(1999)은 아이들이 어린이 연극 활동에 열중함으로써 집중력을 기를 수 있고 적극적 성격의 배양에도 도움을 주며 준비와 연습의 과정에서 집단 구성원으로서의 자율적이고 협력적인 능력과 습관을 기를 수 있다고 말하며 어린이 연극의 교육적 효용성에 대해 이야기 한다. 이러한 연극 활동의 효용성에 대해 신헌재(1994)는 신체적 표현력의 신장, 사회성 발달, 말하기· 쓰기 능력의 신장, 이해력과 사고력의 신장 등 매우 구체적으로 연극 활동의 가치에 대해 논했다. 그러나 이러한 교육적 효용성에도 불구하고 어린이 연극을 제작함에 있어 공연발표라는 결과 중심적인 연습 방식은 어린이들의 전인(全人)적인 성장에 방해요소가 된다. 물론 공연 그 자체도 중요하지만 어린이 연극은 완성된 예술로서의 무대 공연에 최종 목표를 두기보다 연극을 만들어 나가는 과정을 통해서 얻게 되는 개인의 성장, 지식, 습득 등의 교육적 효과에 더 중점을 두어야 하고 그러한 연습과정 속에서 아이들은 사회적 존재로서의 성장 기회를 가지게 될 것이다. 이에 본 연구자는 공연의 결과물이 아닌 아이들의 전인적인 성장을 목적으로 교육을 위한 연극, 연극을 통한 교육이라 할 수 있는 교육 연극(Educational Theatre)의 접근이 필요함을 인지하고 그 유형 중 D.I.E(Drama-In-Education)의 학습방식을 활용하여 어린이 연극에 적용될 수 있는 ...
어린이 연극은 아이들이 연극 만들기를 통하여 문제 해결 능력을 키우고 예술 창조 과정을 체험함으로써 협력 작업을 통한 자기개발과 바람직한 사회인으로의 성장, 다양한 역할 경험을 통한 인간 이해, 연극적 요소 활용을 통한 연극 예술의 이해와 같은 교육적 효과를 가진다. 김형칠(1999)은 아이들이 어린이 연극 활동에 열중함으로써 집중력을 기를 수 있고 적극적 성격의 배양에도 도움을 주며 준비와 연습의 과정에서 집단 구성원으로서의 자율적이고 협력적인 능력과 습관을 기를 수 있다고 말하며 어린이 연극의 교육적 효용성에 대해 이야기 한다. 이러한 연극 활동의 효용성에 대해 신헌재(1994)는 신체적 표현력의 신장, 사회성 발달, 말하기· 쓰기 능력의 신장, 이해력과 사고력의 신장 등 매우 구체적으로 연극 활동의 가치에 대해 논했다. 그러나 이러한 교육적 효용성에도 불구하고 어린이 연극을 제작함에 있어 공연발표라는 결과 중심적인 연습 방식은 어린이들의 전인(全人)적인 성장에 방해요소가 된다. 물론 공연 그 자체도 중요하지만 어린이 연극은 완성된 예술로서의 무대 공연에 최종 목표를 두기보다 연극을 만들어 나가는 과정을 통해서 얻게 되는 개인의 성장, 지식, 습득 등의 교육적 효과에 더 중점을 두어야 하고 그러한 연습과정 속에서 아이들은 사회적 존재로서의 성장 기회를 가지게 될 것이다. 이에 본 연구자는 공연의 결과물이 아닌 아이들의 전인적인 성장을 목적으로 교육을 위한 연극, 연극을 통한 교육이라 할 수 있는 교육 연극(Educational Theatre)의 접근이 필요함을 인지하고 그 유형 중 D.I.E(Drama-In-Education)의 학습방식을 활용하여 어린이 연극에 적용될 수 있는 동기유발 프로그램을 연구하였다. 이러한 연구를 바탕으로 ‘2021년 초록마을 이야기’ 공연을 제작하고 그 과정에서의 효과를 검증하여 어린이 연극을 접하는 지도자들에게 실질적인 기초자료를 제시하려한다. 아이들의 자연스러운 동기유발을 위해 D.I.E의 학습방식인 마임(Mime), 정지동작(Tableau, Still Picture), 오브제(Object), 역할극(Role Play), 즉흥극(Improvisation), 인터뷰(Interview)등을 활용하여 아이들 스스로 자신들의 생각을 표현하고 몸으로 체험할 수 있는 프로그램을 연구, 실제 현장에서의 적용을 체계화하여 각 과정별 연출 방법을 모색하고 그 사례를 통해 과정 중심의 어린이 연극의 효용성을 살펴본다. D.I.E를 활용한 동기유발프로그램은 아이들에게 어린이 연극의 경험뿐만 아니라 보다 능동적이고 창의적인 사고를 길러주며 신체와 정서를 이용한 적극적인 표현 활동으로 아이들을 창조적 예술 활동을 통한 교육적 효과를 기대할 수 있다. 또한 연습과정을 통해 자신을 새롭게 발견하고 자신의 가치를 깨닫도록 함과 동시에 아이들에게 보다 깊은 예술적 창조과정을 경험하게 하여 문제에 대한 창의적 접근 및 통합된 사고의 확장을 가능하게 한다. 그리고 공동의 창조물인 공연은 아이들에게 성취감과 일체감을 경험하게 도와준다. 연구자의 실천적 경험을 바탕으로 이루진 본 연구는 어린이 연극을 접하는 교사와 연극인들에게 도움을 주고 어린이 연극의 기초자료로 활용되길 기대해본다.
어린이 연극은 아이들이 연극 만들기를 통하여 문제 해결 능력을 키우고 예술 창조 과정을 체험함으로써 협력 작업을 통한 자기개발과 바람직한 사회인으로의 성장, 다양한 역할 경험을 통한 인간 이해, 연극적 요소 활용을 통한 연극 예술의 이해와 같은 교육적 효과를 가진다. 김형칠(1999)은 아이들이 어린이 연극 활동에 열중함으로써 집중력을 기를 수 있고 적극적 성격의 배양에도 도움을 주며 준비와 연습의 과정에서 집단 구성원으로서의 자율적이고 협력적인 능력과 습관을 기를 수 있다고 말하며 어린이 연극의 교육적 효용성에 대해 이야기 한다. 이러한 연극 활동의 효용성에 대해 신헌재(1994)는 신체적 표현력의 신장, 사회성 발달, 말하기· 쓰기 능력의 신장, 이해력과 사고력의 신장 등 매우 구체적으로 연극 활동의 가치에 대해 논했다. 그러나 이러한 교육적 효용성에도 불구하고 어린이 연극을 제작함에 있어 공연발표라는 결과 중심적인 연습 방식은 어린이들의 전인(全人)적인 성장에 방해요소가 된다. 물론 공연 그 자체도 중요하지만 어린이 연극은 완성된 예술로서의 무대 공연에 최종 목표를 두기보다 연극을 만들어 나가는 과정을 통해서 얻게 되는 개인의 성장, 지식, 습득 등의 교육적 효과에 더 중점을 두어야 하고 그러한 연습과정 속에서 아이들은 사회적 존재로서의 성장 기회를 가지게 될 것이다. 이에 본 연구자는 공연의 결과물이 아닌 아이들의 전인적인 성장을 목적으로 교육을 위한 연극, 연극을 통한 교육이라 할 수 있는 교육 연극(Educational Theatre)의 접근이 필요함을 인지하고 그 유형 중 D.I.E(Drama-In-Education)의 학습방식을 활용하여 어린이 연극에 적용될 수 있는 동기유발 프로그램을 연구하였다. 이러한 연구를 바탕으로 ‘2021년 초록마을 이야기’ 공연을 제작하고 그 과정에서의 효과를 검증하여 어린이 연극을 접하는 지도자들에게 실질적인 기초자료를 제시하려한다. 아이들의 자연스러운 동기유발을 위해 D.I.E의 학습방식인 마임(Mime), 정지동작(Tableau, Still Picture), 오브제(Object), 역할극(Role Play), 즉흥극(Improvisation), 인터뷰(Interview)등을 활용하여 아이들 스스로 자신들의 생각을 표현하고 몸으로 체험할 수 있는 프로그램을 연구, 실제 현장에서의 적용을 체계화하여 각 과정별 연출 방법을 모색하고 그 사례를 통해 과정 중심의 어린이 연극의 효용성을 살펴본다. D.I.E를 활용한 동기유발프로그램은 아이들에게 어린이 연극의 경험뿐만 아니라 보다 능동적이고 창의적인 사고를 길러주며 신체와 정서를 이용한 적극적인 표현 활동으로 아이들을 창조적 예술 활동을 통한 교육적 효과를 기대할 수 있다. 또한 연습과정을 통해 자신을 새롭게 발견하고 자신의 가치를 깨닫도록 함과 동시에 아이들에게 보다 깊은 예술적 창조과정을 경험하게 하여 문제에 대한 창의적 접근 및 통합된 사고의 확장을 가능하게 한다. 그리고 공동의 창조물인 공연은 아이들에게 성취감과 일체감을 경험하게 도와준다. 연구자의 실천적 경험을 바탕으로 이루진 본 연구는 어린이 연극을 접하는 교사와 연극인들에게 도움을 주고 어린이 연극의 기초자료로 활용되길 기대해본다.
The play of Children helps children make self-improvement, grow as a desirable social being, understand of people through the experience of various roles, and understand of the play arts through the applying of theatrical factor by developing the ability to solve the problem and experiencing the pro...
The play of Children helps children make self-improvement, grow as a desirable social being, understand of people through the experience of various roles, and understand of the play arts through the applying of theatrical factor by developing the ability to solve the problem and experiencing the process of creation through the making the play. Kim Hyung-chil(1999) who referred to educational efficiency of children play said that children can develop concentration, positive personality, and autonomous and cooperative ability and tendency as a group member in the process of preparation and practice of a play by concentrating on the children play. Shin Hun-jae(1994) who advert to the value of play activity practically said that increase of physical expression, develop the sociality, increase of talking and writing skills and increase of understanding and thinking about these efficiency of play activity. Despite these educational efficiencies, the way of practice which is output-centered disturbs growing children wholly. The performance itself is important but it must be placed an emphasis on the educational effects like individual growth, knowledge, and acquisition through the process of the play rather than placed an ultimate purpose on the performance in the children play. And in the process, children can have opportunities to grow as a social existence. Therefore, I realized the needs of approach of Educational Theatre which is not a output of the performance but is a play for education and education through a play for the purpose of the whole growth of children and studied of motivation program which can be applied to children play using the way of learning of D.I.E. On the basis of these studies, I made the performance of ‘the story of chorok village in 2021’, verified the effect of it, and suggested the basic reference practically to instructors who deal on the children play. To motivate children naturally, I applied the mime, Tableau, still picture, object, role play, improvisation, interview and so on, studied the program which can express the their thinking on their own and experience physically, systematize the application on the spot, grope for the way of production in each process and watch for the efficiency of the process-centered children play through the case. The motivation program which applied the D.I.E not make an experience of children play but can develop the active and creative thinking, active expression using the body and emotion so it can get the educational effect through the creative artistic activity. Also, it makes children to find out themselves newly and sself-esteemwithexperiencingthedeepartisticcreativeprocesstochildrensoitenablestoapproachcreativelyandexpandthethinking through the process of practice. In addition, the performance which is a joint creature helps children to experience the accomplishment and the sense of unity. Through this study on the basis of my practical experience, I expect it to help teachers who handle the children play and actors and to is used as a basic reference in the children play.
The play of Children helps children make self-improvement, grow as a desirable social being, understand of people through the experience of various roles, and understand of the play arts through the applying of theatrical factor by developing the ability to solve the problem and experiencing the process of creation through the making the play. Kim Hyung-chil(1999) who referred to educational efficiency of children play said that children can develop concentration, positive personality, and autonomous and cooperative ability and tendency as a group member in the process of preparation and practice of a play by concentrating on the children play. Shin Hun-jae(1994) who advert to the value of play activity practically said that increase of physical expression, develop the sociality, increase of talking and writing skills and increase of understanding and thinking about these efficiency of play activity. Despite these educational efficiencies, the way of practice which is output-centered disturbs growing children wholly. The performance itself is important but it must be placed an emphasis on the educational effects like individual growth, knowledge, and acquisition through the process of the play rather than placed an ultimate purpose on the performance in the children play. And in the process, children can have opportunities to grow as a social existence. Therefore, I realized the needs of approach of Educational Theatre which is not a output of the performance but is a play for education and education through a play for the purpose of the whole growth of children and studied of motivation program which can be applied to children play using the way of learning of D.I.E. On the basis of these studies, I made the performance of ‘the story of chorok village in 2021’, verified the effect of it, and suggested the basic reference practically to instructors who deal on the children play. To motivate children naturally, I applied the mime, Tableau, still picture, object, role play, improvisation, interview and so on, studied the program which can express the their thinking on their own and experience physically, systematize the application on the spot, grope for the way of production in each process and watch for the efficiency of the process-centered children play through the case. The motivation program which applied the D.I.E not make an experience of children play but can develop the active and creative thinking, active expression using the body and emotion so it can get the educational effect through the creative artistic activity. Also, it makes children to find out themselves newly and sself-esteemwithexperiencingthedeepartisticcreativeprocesstochildrensoitenablestoapproachcreativelyandexpandthethinking through the process of practice. In addition, the performance which is a joint creature helps children to experience the accomplishment and the sense of unity. Through this study on the basis of my practical experience, I expect it to help teachers who handle the children play and actors and to is used as a basic reference in the children play.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.