초기의 어린이연극은 어린이관객을 대상으로 한 전문극단에 의한 공연이 아닌 어린이들이 만든 연극이었다. 어린이연극은 20세기 들어 본격적으로 발달하기 시작하였는데 어린이를 관중으로 인식하고 전문극단에 의한 어린이연극이 활성화된 것은 1980년대에 이르러 이다. 어린이연극의 활성화는 다양한 분야의 어린이공연예술을 촉진하는 계기가 되었다. 우리나라 어린이공연장의 증가추이를 살펴보면 1990년대까지 대여섯 개에 불과하던 공연장수가 2000년 들어 크게 증가한다. 현재 우리나라의 어린이공연장은 약 57개로 파악된다. 80년대에서 90년대까...
초기의 어린이연극은 어린이관객을 대상으로 한 전문극단에 의한 공연이 아닌 어린이들이 만든 연극이었다. 어린이연극은 20세기 들어 본격적으로 발달하기 시작하였는데 어린이를 관중으로 인식하고 전문극단에 의한 어린이연극이 활성화된 것은 1980년대에 이르러 이다. 어린이연극의 활성화는 다양한 분야의 어린이공연예술을 촉진하는 계기가 되었다. 우리나라 어린이공연장의 증가추이를 살펴보면 1990년대까지 대여섯 개에 불과하던 공연장수가 2000년 들어 크게 증가한다. 현재 우리나라의 어린이공연장은 약 57개로 파악된다. 80년대에서 90년대까지는 어린이공연예술단체수가 증가하였고, 2000년대에는 공연장 등 하드웨어가 발달한 시기이다. 공연장의 증가는 단체수가 늘어남에 따라 유통의 필요성과 안정적인 공급의 지향을 뜻한다. 그런데 어린이공연장은 일반적인 소극장과 조금 다른 형태를 보인다. 국내 대부분의 어린이공연장은 상업 및 유통시설에 입지한 것이 특징이다. 수요자의 욕구에 발빠르게 대처하는 백화점과 대형마트가 소비자들에게 보다 다양한 서비스를 제공하기 위해 어린이공연장 설립이 붐을 이루었다. 이러한 어린이공연장은 유아들의 공연예술관람 기회를 확대하는데 적잖이 기여하였다고 볼 수 있다. 하지만, 대상층이 유아로 한정되므로써 공연예술의 질적 발전을 도모하는데 한계로 지적된다. 예술환경의 변화에 따라 공연예술시장도 변화를 거듭하고 있다. 조사결과에 따르면 제작비율에서는 예술단체의 제작이 기획사보다 앞서지만, 유통단계에서는 기획사 참여 비율이 높게 나타난다. 따라서 어린이공연예술시장의 제작과 유통의 구조가 전문화되어가고 있음을 알 수 있다. 지역별 예술단체 분포에서는 어린이연극단체와 어린이인형극단체의 수도권 집중 현상이 두드러진다. 이를 통해 어린이공연예술의 창작 및 제작은 대부분 수도권에서 이루어진다고 볼 수 있다. 이러한 집중현상으로 수도권 수요자에 비해 지방의 수요자는 상대적으로 다양한 어린이공연예술을 접할 기회가 적은 편이다. 어린이공연예술의 성장과 발전을 위해서는 건강한 제작 및 유통체계의 확립이 중요하다. 어린이공연예술이 민간위주로 발전되어오다보니 부족한 재원과 불안한 유통으로 어린이공연예술시장이 확립되지 못했다. 어린이는 미래 관객으로서 유의미한 관객이다. 상업적인 시장으로써 뿐만 아니라 미래의 관객 기반을 형성하는 관점으로의 접근이 필요하다. 앞으로 보다 체계적인 연구를 바탕으로 어린이공연예술시장과 환경을 올바르게 인식하고 공공지원과 상업시장이 조화를 이루어 어린이공연예술시장의 발전을 도모해 나가야할 것이다.
초기의 어린이연극은 어린이관객을 대상으로 한 전문극단에 의한 공연이 아닌 어린이들이 만든 연극이었다. 어린이연극은 20세기 들어 본격적으로 발달하기 시작하였는데 어린이를 관중으로 인식하고 전문극단에 의한 어린이연극이 활성화된 것은 1980년대에 이르러 이다. 어린이연극의 활성화는 다양한 분야의 어린이공연예술을 촉진하는 계기가 되었다. 우리나라 어린이공연장의 증가추이를 살펴보면 1990년대까지 대여섯 개에 불과하던 공연장수가 2000년 들어 크게 증가한다. 현재 우리나라의 어린이공연장은 약 57개로 파악된다. 80년대에서 90년대까지는 어린이공연예술단체수가 증가하였고, 2000년대에는 공연장 등 하드웨어가 발달한 시기이다. 공연장의 증가는 단체수가 늘어남에 따라 유통의 필요성과 안정적인 공급의 지향을 뜻한다. 그런데 어린이공연장은 일반적인 소극장과 조금 다른 형태를 보인다. 국내 대부분의 어린이공연장은 상업 및 유통시설에 입지한 것이 특징이다. 수요자의 욕구에 발빠르게 대처하는 백화점과 대형마트가 소비자들에게 보다 다양한 서비스를 제공하기 위해 어린이공연장 설립이 붐을 이루었다. 이러한 어린이공연장은 유아들의 공연예술관람 기회를 확대하는데 적잖이 기여하였다고 볼 수 있다. 하지만, 대상층이 유아로 한정되므로써 공연예술의 질적 발전을 도모하는데 한계로 지적된다. 예술환경의 변화에 따라 공연예술시장도 변화를 거듭하고 있다. 조사결과에 따르면 제작비율에서는 예술단체의 제작이 기획사보다 앞서지만, 유통단계에서는 기획사 참여 비율이 높게 나타난다. 따라서 어린이공연예술시장의 제작과 유통의 구조가 전문화되어가고 있음을 알 수 있다. 지역별 예술단체 분포에서는 어린이연극단체와 어린이인형극단체의 수도권 집중 현상이 두드러진다. 이를 통해 어린이공연예술의 창작 및 제작은 대부분 수도권에서 이루어진다고 볼 수 있다. 이러한 집중현상으로 수도권 수요자에 비해 지방의 수요자는 상대적으로 다양한 어린이공연예술을 접할 기회가 적은 편이다. 어린이공연예술의 성장과 발전을 위해서는 건강한 제작 및 유통체계의 확립이 중요하다. 어린이공연예술이 민간위주로 발전되어오다보니 부족한 재원과 불안한 유통으로 어린이공연예술시장이 확립되지 못했다. 어린이는 미래 관객으로서 유의미한 관객이다. 상업적인 시장으로써 뿐만 아니라 미래의 관객 기반을 형성하는 관점으로의 접근이 필요하다. 앞으로 보다 체계적인 연구를 바탕으로 어린이공연예술시장과 환경을 올바르게 인식하고 공공지원과 상업시장이 조화를 이루어 어린이공연예술시장의 발전을 도모해 나가야할 것이다.
The early children's plays were not the plays of professional theater groups for younger viewer, but children made the plays. At the turns of 20th century, the plays for children began to develop in earnest. By the 1980, they thought children as spectators and the professional theater groups had exp...
The early children's plays were not the plays of professional theater groups for younger viewer, but children made the plays. At the turns of 20th century, the plays for children began to develop in earnest. By the 1980, they thought children as spectators and the professional theater groups had expanded and activated the plays for children. The development of this type for plays was a starting point of promoting the various fields of performing arts for children. We can confirm that there were only 5 or 6 theaters for children in 1990's and it was a noticeable increase in the number of children's theater in Korea in 2000's. Now, there are 57 children's theaters in Korea. The groups for performing arts had increased from 1980's until 1990's. And it is the period of development of performing arts facilities like theaters, art halls and etc. in 2000's. The growth of the number of arts hall means that the needs of the stable supply and marketing have been made for many groups. Department stores and discount stores which deal with the needs of customers were making the many children's theaters for their customers. They seems to make a positive contribution to more opportunities to provide performances or arts for infants but the restriction of target customers is a breaking point of a quantitative expansion of performing arts. The performing arts markets have continuously changed the arts environment. The previous study shows that the groups of performing arts make more arts and plays than arts agency, but the agencies have concentrated the performance in distribution of arts. The distribution of theater or puppet theater groups for children show the concentration in the capital area. So, most of performing arts for children are created or producted in the capital area. It gives less opportunities of various performing arts for children to local customers than to capital customers. To make a development of children's performing arts, it is very important to establish the marketing channel of it. The development of children's performing arts relies on private enterprises. So the markets of children's performing arts was not established because of lacks of fund and unstable marketing channel of private business. It is important to be audiences as the prospective audience. Therefore, we should inspect the markets of art for children not only as commercial markets but based on the formation of prospective audience. In future, based on systematic research the markets of performing arts for children, we should realize the market and environment of it, and make in the harmony with public infrastructure and commercial market to promote the development of children's performing arts market.
The early children's plays were not the plays of professional theater groups for younger viewer, but children made the plays. At the turns of 20th century, the plays for children began to develop in earnest. By the 1980, they thought children as spectators and the professional theater groups had expanded and activated the plays for children. The development of this type for plays was a starting point of promoting the various fields of performing arts for children. We can confirm that there were only 5 or 6 theaters for children in 1990's and it was a noticeable increase in the number of children's theater in Korea in 2000's. Now, there are 57 children's theaters in Korea. The groups for performing arts had increased from 1980's until 1990's. And it is the period of development of performing arts facilities like theaters, art halls and etc. in 2000's. The growth of the number of arts hall means that the needs of the stable supply and marketing have been made for many groups. Department stores and discount stores which deal with the needs of customers were making the many children's theaters for their customers. They seems to make a positive contribution to more opportunities to provide performances or arts for infants but the restriction of target customers is a breaking point of a quantitative expansion of performing arts. The performing arts markets have continuously changed the arts environment. The previous study shows that the groups of performing arts make more arts and plays than arts agency, but the agencies have concentrated the performance in distribution of arts. The distribution of theater or puppet theater groups for children show the concentration in the capital area. So, most of performing arts for children are created or producted in the capital area. It gives less opportunities of various performing arts for children to local customers than to capital customers. To make a development of children's performing arts, it is very important to establish the marketing channel of it. The development of children's performing arts relies on private enterprises. So the markets of children's performing arts was not established because of lacks of fund and unstable marketing channel of private business. It is important to be audiences as the prospective audience. Therefore, we should inspect the markets of art for children not only as commercial markets but based on the formation of prospective audience. In future, based on systematic research the markets of performing arts for children, we should realize the market and environment of it, and make in the harmony with public infrastructure and commercial market to promote the development of children's performing arts market.
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#어린이 공연어린이 연극
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