이 연구의 목적은 허스트 자유교육론의 의미와 주요 내용을 분석함으로써 허스트 자유교육론에 대한 올바른 이해와 대학교육과의 관계, 그리고 대학교육에 주는 시사점을 찾으려는 것이다. 이를 위하여 허스트의 전기 교육관인 지식의 형식 이론과 후기 교육관인 사회적 실제 이론의 주요 개념과 의미를 탐구하고, 허스트 자유교육론의 의의와 대학교육의 관계 및 시사점을 논의하였다.
허스트의 자유교육론은 지식의 형식에 대한 입문과 사회적 실제에 대한 입문으로 구분된다. 지식의 형식에 기반을 둔 자유교육론은 허스트의 전기 교육이론으로 고대 그리스의 자유교육의 정신을 계승하지만 형이상학적 실재론에는 근거하지 않고, 지식의 ...
이 연구의 목적은 허스트 자유교육론의 의미와 주요 내용을 분석함으로써 허스트 자유교육론에 대한 올바른 이해와 대학교육과의 관계, 그리고 대학교육에 주는 시사점을 찾으려는 것이다. 이를 위하여 허스트의 전기 교육관인 지식의 형식 이론과 후기 교육관인 사회적 실제 이론의 주요 개념과 의미를 탐구하고, 허스트 자유교육론의 의의와 대학교육의 관계 및 시사점을 논의하였다.
허스트의 자유교육론은 지식의 형식에 대한 입문과 사회적 실제에 대한 입문으로 구분된다. 지식의 형식에 기반을 둔 자유교육론은 허스트의 전기 교육이론으로 고대 그리스의 자유교육의 정신을 계승하지만 형이상학적 실재론에는 근거하지 않고, 지식의 내재적 가치를 기반으로 하는 선험적 정당화 방법으로 정당화하고 있다. 여기에서 중요한 지식의 형식이란 인간이 역사적으로 성취해 온 것으로서 공공적으로 명시될 수 있고 학습을 통하여 획득될 수 있는 경험이 구조화되는 독특한 방식을 의미한다. 이러한 지식의 형식은 중심개념, 논리적 구조, 진리검증체계 세 가지 준거에 의해 수학, 자연과학, 인문과학, 역사, 종교, 문학과 예술, 철학, 도덕적 지식 등 8가지로 분류된다.
허스트는 후기에 와서 그의 전기 이론을 수정하여 새로운 사회적 실제 이론을 주장한다. 전기에 강조한 지식의 형식에 기반을 둔 교육이 인간의 총체적 삶을 포함하지 못하고, 사회의 실제적 요구를 반영할 수 없다는 한계 때문이다. 사회적 실제는 인간의 필요와 흥미를 만족시키기 위하여 의도적으로 만들어진 제도 및 전통적으로 수립된 활동의 유형이다. 이러한 사회적 실제는 크게 세 가지 실제로 구분된다. 첫째는 기본적 실제로서, 누구나 합리적으로 살아가기 위해 필요한 실제이다. 둘째는 훨씬 광범위한 영역의 선택적 실제로서, 각 개인이 합리적 삶을 구성하는 데 필요한 실제이다. 셋째는 두 가지 실제에 대한 비판적 반성을 하며 삶이 합리적으로 지속적으로 발전하기 위해 필요한 이차적 실제이다.
사회적 실제에서 중요한 것은 실천적 이성이다. 실천적 이성은 개인의 욕구나 풍성한 삶을 영위하는 데 가장 적합한 사회적 실제를 선택하거나 다양한 사회적 실제를 비판적으로 반성하는 데 실행된다. 또한, 실천적 이성은 잘 사는 삶의 목적과 수단의 결정에 적절한 역할을 한다.
허스트는 사회적 실제 이론을 통해 이전에 자신이 주장하였던 지식의 형식 이론이 지니고 있는 한계를 극복함으로써 자유교육을 보다 온전한 모습으로 발전시켰다. 허스트의 전 ‧ 후기 교육이론에서는 교육목표, 교육내용, 사용되는 이성 등에서 차이가 있다. 그러나 허스트가 지향하고 있는 교육의 궁극적인 목적은 인간이 좋은 삶을 영위하는 것이라는 측면에서 전기와 후기 교육이론에서 동일하다. 또한, 허스트는 이 목적을 달성하기 위해 지식의 형식 이론에서 핵심 개념인 합리성을 사회적 실제 이론에서 완전히 배제하지 않고 여전히 중요하며 필요한 요소로 인식하고 있다. 그리고 전기 이론이 지니고 있는 인간의 실질적인 삶의 문제를 해결하지 못한다는 한계를 후기 이론에서는 사회적 실제 개념을 도입함으로써 극복하였다. 이러한 측면에서 허스트의 자유교육론은 전기와 후기 이론이 단절된 것이 아니라 오히려 후기 이론을 통해 자유교육을 더욱 발전시켰다고 볼 수 있다.
허스트의 자유교육론은 학문탐구를 목적으로 하는 전통적인 대학교육의 본질과 깊은 관계를 맺고 있다. 또한 시대적 ‧ 사회적 변화의 요구로 인해 자유교육론의 기능과 역할이 학문교육과 직업교육의 통합을 강조하고 대학에서의 학습내용은 학문적 지식을 넘어 직업기술 분야를 포함하게 된 대학교육과 유사하다. 허스트의 자유교육론이 대학교육의 발전을 위해 지니는 몇 가지 시사점을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 대학교육의 기능과 역할이 무엇인가를 본질적으로 고민하게 만듦으로써 대학교육의 방향 설정에 도움을 줄 수 있다. 둘째, 대학교육에서 교양교육의 무기력함 및 쇠퇴 현상을 해결하고 오히려 교양교육을 강화해야 할 필요성을 제기한다. 셋째, 대학교육의 내용 선정에 대해 아이디어를 제시해 주고 있다. 기본적 지식뿐만 아니라 기본적 실제, 선택적 실제, 이차적 실제를 교육내용에 포함시킴으로써 학생들에게 필요한 교육내용을 제공할 수 있다. 넷째, 대학의 교양 교육과정 개발에 도움을 줄 수 있다. 학년별 수준별로 사회적 실제를 적절하게 교육과정에 포함하여 대학차원 또는 학과차원에서 교육과정을 개발할 수 있다. 다섯째, 대학교육에서 교수방법에 대한 아이디어를 제공할 수 있다.
이 연구의 목적은 허스트 자유교육론의 의미와 주요 내용을 분석함으로써 허스트 자유교육론에 대한 올바른 이해와 대학교육과의 관계, 그리고 대학교육에 주는 시사점을 찾으려는 것이다. 이를 위하여 허스트의 전기 교육관인 지식의 형식 이론과 후기 교육관인 사회적 실제 이론의 주요 개념과 의미를 탐구하고, 허스트 자유교육론의 의의와 대학교육의 관계 및 시사점을 논의하였다.
허스트의 자유교육론은 지식의 형식에 대한 입문과 사회적 실제에 대한 입문으로 구분된다. 지식의 형식에 기반을 둔 자유교육론은 허스트의 전기 교육이론으로 고대 그리스의 자유교육의 정신을 계승하지만 형이상학적 실재론에는 근거하지 않고, 지식의 내재적 가치를 기반으로 하는 선험적 정당화 방법으로 정당화하고 있다. 여기에서 중요한 지식의 형식이란 인간이 역사적으로 성취해 온 것으로서 공공적으로 명시될 수 있고 학습을 통하여 획득될 수 있는 경험이 구조화되는 독특한 방식을 의미한다. 이러한 지식의 형식은 중심개념, 논리적 구조, 진리검증체계 세 가지 준거에 의해 수학, 자연과학, 인문과학, 역사, 종교, 문학과 예술, 철학, 도덕적 지식 등 8가지로 분류된다.
허스트는 후기에 와서 그의 전기 이론을 수정하여 새로운 사회적 실제 이론을 주장한다. 전기에 강조한 지식의 형식에 기반을 둔 교육이 인간의 총체적 삶을 포함하지 못하고, 사회의 실제적 요구를 반영할 수 없다는 한계 때문이다. 사회적 실제는 인간의 필요와 흥미를 만족시키기 위하여 의도적으로 만들어진 제도 및 전통적으로 수립된 활동의 유형이다. 이러한 사회적 실제는 크게 세 가지 실제로 구분된다. 첫째는 기본적 실제로서, 누구나 합리적으로 살아가기 위해 필요한 실제이다. 둘째는 훨씬 광범위한 영역의 선택적 실제로서, 각 개인이 합리적 삶을 구성하는 데 필요한 실제이다. 셋째는 두 가지 실제에 대한 비판적 반성을 하며 삶이 합리적으로 지속적으로 발전하기 위해 필요한 이차적 실제이다.
사회적 실제에서 중요한 것은 실천적 이성이다. 실천적 이성은 개인의 욕구나 풍성한 삶을 영위하는 데 가장 적합한 사회적 실제를 선택하거나 다양한 사회적 실제를 비판적으로 반성하는 데 실행된다. 또한, 실천적 이성은 잘 사는 삶의 목적과 수단의 결정에 적절한 역할을 한다.
허스트는 사회적 실제 이론을 통해 이전에 자신이 주장하였던 지식의 형식 이론이 지니고 있는 한계를 극복함으로써 자유교육을 보다 온전한 모습으로 발전시켰다. 허스트의 전 ‧ 후기 교육이론에서는 교육목표, 교육내용, 사용되는 이성 등에서 차이가 있다. 그러나 허스트가 지향하고 있는 교육의 궁극적인 목적은 인간이 좋은 삶을 영위하는 것이라는 측면에서 전기와 후기 교육이론에서 동일하다. 또한, 허스트는 이 목적을 달성하기 위해 지식의 형식 이론에서 핵심 개념인 합리성을 사회적 실제 이론에서 완전히 배제하지 않고 여전히 중요하며 필요한 요소로 인식하고 있다. 그리고 전기 이론이 지니고 있는 인간의 실질적인 삶의 문제를 해결하지 못한다는 한계를 후기 이론에서는 사회적 실제 개념을 도입함으로써 극복하였다. 이러한 측면에서 허스트의 자유교육론은 전기와 후기 이론이 단절된 것이 아니라 오히려 후기 이론을 통해 자유교육을 더욱 발전시켰다고 볼 수 있다.
허스트의 자유교육론은 학문탐구를 목적으로 하는 전통적인 대학교육의 본질과 깊은 관계를 맺고 있다. 또한 시대적 ‧ 사회적 변화의 요구로 인해 자유교육론의 기능과 역할이 학문교육과 직업교육의 통합을 강조하고 대학에서의 학습내용은 학문적 지식을 넘어 직업기술 분야를 포함하게 된 대학교육과 유사하다. 허스트의 자유교육론이 대학교육의 발전을 위해 지니는 몇 가지 시사점을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 대학교육의 기능과 역할이 무엇인가를 본질적으로 고민하게 만듦으로써 대학교육의 방향 설정에 도움을 줄 수 있다. 둘째, 대학교육에서 교양교육의 무기력함 및 쇠퇴 현상을 해결하고 오히려 교양교육을 강화해야 할 필요성을 제기한다. 셋째, 대학교육의 내용 선정에 대해 아이디어를 제시해 주고 있다. 기본적 지식뿐만 아니라 기본적 실제, 선택적 실제, 이차적 실제를 교육내용에 포함시킴으로써 학생들에게 필요한 교육내용을 제공할 수 있다. 넷째, 대학의 교양 교육과정 개발에 도움을 줄 수 있다. 학년별 수준별로 사회적 실제를 적절하게 교육과정에 포함하여 대학차원 또는 학과차원에서 교육과정을 개발할 수 있다. 다섯째, 대학교육에서 교수방법에 대한 아이디어를 제공할 수 있다.
The purpose of this study was to look into Hirst's theory of liberal education for its clear understanding, its relationship with university education, and its implications for university education by analyzing its meanings and major contents. For that purpose, the theory of forms of knowledge, whic...
The purpose of this study was to look into Hirst's theory of liberal education for its clear understanding, its relationship with university education, and its implications for university education by analyzing its meanings and major contents. For that purpose, the theory of forms of knowledge, which is his early educational view, and that of social practices, which is his later educational view, were examined for major concepts and their meanings. In addition, the meanings of his theory of liberal education were discussed along with its relationship with university education and its implications for it. Hirst's theory of liberal education is divided into liberal education as the introduction to forms of knowledge and liberal education as the introduction to social practices.
Liberal education, which is based on forms of knowledge, inherits the spirit of liberal education from ancient Greece and is justified through transcendental justification, which is not based on metaphysical practices but on the internal values of knowledge.
Forms of knowledge refer to the unique ways in which humans structurize experiences, that they have achieved, that can be stated publicly, and are acquired through learning.
Based on the three criteria of central concept, logical structure, and truth verification system, forms of knowledge can be divided into the following eightcategories mathematics, physical science, human sciences, history, religion, literature and art, philosophy, and moral knowledge.
Hirst argues for a new theory of social practices, because recognizing that education based on forms of knowledge does not include total human life and reflect the needs of social practices. Social practices are a type of activity that follows a system intentionally set up to satisfy human needs and interests or has been traditionally established. They include three main categories. First, basic practices are needed for everyone to live a rational life. Second, optional practices over much wider domains are needed for individuals to construct a rational life. Third, second order practices are needed to reflect upon the two precious kinds of practices and promote the constant development of life in a rational manner.
What is important in social practices is practical reason, which is needed to choose the most appropriate social practices for individuals to meet their desires or lead a rich life or to reflect critically upon diverse social practices. It also plays a proper role in deciding the goals and means of a good life. Hirst further developed liberal education through the theory of social practices which overcame the old problem with liberal education. The theory of his liberal education is different the former theory and the later theory in educational goal, educational contents and reason. But the purpose of education is the same in the former theory and the later theory. Also, to attain this purpose, Hirst recognized with important element which is the rationality, which is a core concept from theory of forms of knowledge completely does not exclude from the theory of social practices. And Hirst overcame the old problem with liberal education, which is not being able to address practical issues of human life, through the concept of social practices.
Thus, Hirst's theory of liberal education does not severed both the former theory and the later theory but is further developed liberal education through the theory of social practices.
The research findings confirm that Hirst's theory of liberal education is deeply connected to the nature of traditional university education whose goal is academic exploration. It also increasingly highlights that university education should combine academic and vocational education in its functions and roles according to the needs of periodic and social changes. What is taught at university is similar to university education, which has come to include the domains of vocational skills beyond academic knowledge. Closely related to university education, Hirst's theory of liberal education has several implications for the development of university education. First, it can help university education set newdirections by making it essentially contemplate its functions and roles; second, it raises a need to deal with the helplessness and decline of general education in university education and reinforce general education; third, it offers some ideas about what to pick for the educational contents of university education. University education can provide the students with all the educational contents they need by including not only basic knowledge but also basic, optional, and second order practices in educational contents; fourth, it can provide assistance to the development of university liberal curriculums. University -or department-level curriculums can be developed by including social practices in the curricular plans properly according to the grade and level. Finally, it can offer some ideas about teaching methods in university education.
The purpose of this study was to look into Hirst's theory of liberal education for its clear understanding, its relationship with university education, and its implications for university education by analyzing its meanings and major contents. For that purpose, the theory of forms of knowledge, which is his early educational view, and that of social practices, which is his later educational view, were examined for major concepts and their meanings. In addition, the meanings of his theory of liberal education were discussed along with its relationship with university education and its implications for it. Hirst's theory of liberal education is divided into liberal education as the introduction to forms of knowledge and liberal education as the introduction to social practices.
Liberal education, which is based on forms of knowledge, inherits the spirit of liberal education from ancient Greece and is justified through transcendental justification, which is not based on metaphysical practices but on the internal values of knowledge.
Forms of knowledge refer to the unique ways in which humans structurize experiences, that they have achieved, that can be stated publicly, and are acquired through learning.
Based on the three criteria of central concept, logical structure, and truth verification system, forms of knowledge can be divided into the following eightcategories mathematics, physical science, human sciences, history, religion, literature and art, philosophy, and moral knowledge.
Hirst argues for a new theory of social practices, because recognizing that education based on forms of knowledge does not include total human life and reflect the needs of social practices. Social practices are a type of activity that follows a system intentionally set up to satisfy human needs and interests or has been traditionally established. They include three main categories. First, basic practices are needed for everyone to live a rational life. Second, optional practices over much wider domains are needed for individuals to construct a rational life. Third, second order practices are needed to reflect upon the two precious kinds of practices and promote the constant development of life in a rational manner.
What is important in social practices is practical reason, which is needed to choose the most appropriate social practices for individuals to meet their desires or lead a rich life or to reflect critically upon diverse social practices. It also plays a proper role in deciding the goals and means of a good life. Hirst further developed liberal education through the theory of social practices which overcame the old problem with liberal education. The theory of his liberal education is different the former theory and the later theory in educational goal, educational contents and reason. But the purpose of education is the same in the former theory and the later theory. Also, to attain this purpose, Hirst recognized with important element which is the rationality, which is a core concept from theory of forms of knowledge completely does not exclude from the theory of social practices. And Hirst overcame the old problem with liberal education, which is not being able to address practical issues of human life, through the concept of social practices.
Thus, Hirst's theory of liberal education does not severed both the former theory and the later theory but is further developed liberal education through the theory of social practices.
The research findings confirm that Hirst's theory of liberal education is deeply connected to the nature of traditional university education whose goal is academic exploration. It also increasingly highlights that university education should combine academic and vocational education in its functions and roles according to the needs of periodic and social changes. What is taught at university is similar to university education, which has come to include the domains of vocational skills beyond academic knowledge. Closely related to university education, Hirst's theory of liberal education has several implications for the development of university education. First, it can help university education set newdirections by making it essentially contemplate its functions and roles; second, it raises a need to deal with the helplessness and decline of general education in university education and reinforce general education; third, it offers some ideas about what to pick for the educational contents of university education. University education can provide the students with all the educational contents they need by including not only basic knowledge but also basic, optional, and second order practices in educational contents; fourth, it can provide assistance to the development of university liberal curriculums. University -or department-level curriculums can be developed by including social practices in the curricular plans properly according to the grade and level. Finally, it can offer some ideas about teaching methods in university education.
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