본 연구는 동화 구연 활동이 유아의 말하기. 듣기능력을 향상시키는지 알아보고자 하였으며 연구문제는 다음과 같다.
구연동화 및 사후활동을 통해 유아의 말하기, 듣기 능력이 향상되는가?
본 연구의 대상은 실험집단으로 사립유치원 S유치원 만4세 남아 12명, 여아 11명으로 총 23명이며, 통제집단은 환경과 교육과정이 유사한 사립 A유치원 남아13명, 여아10명으로 총 23명이다.
동화구연은 총 13주 동안 이루어졌으며 6주부터는 사후활동으로 극 놀이가 추가되었다. 동화구연활동의 효과를 알아보기 위하여 ...
본 연구는 동화 구연 활동이 유아의 말하기. 듣기능력을 향상시키는지 알아보고자 하였으며 연구문제는 다음과 같다.
구연동화 및 사후활동을 통해 유아의 말하기, 듣기 능력이 향상되는가?
본 연구의 대상은 실험집단으로 사립유치원 S유치원 만4세 남아 12명, 여아 11명으로 총 23명이며, 통제집단은 환경과 교육과정이 유사한 사립 A유치원 남아13명, 여아10명으로 총 23명이다.
동화구연은 총 13주 동안 이루어졌으며 6주부터는 사후활동으로 극 놀이가 추가되었다. 동화구연활동의 효과를 알아보기 위하여 말하기검사와 듣기검사를 실시하였고, 말하기 사전, 사후검사에서 유아들이 조성한 이야기를 비교하였다.
본 연구의 결과에 의하면, 동화구연활동은 유아의 말하기와 듣기를 향상시키지는 않았으며 동화 만들기 내용을 비교해본 결과 실험집단 유아의 이야기 구성력이 더 좋아진 것으로 나타났다.
본 연구는 동화 구연 활동이 유아의 말하기. 듣기능력을 향상시키는지 알아보고자 하였으며 연구문제는 다음과 같다.
구연동화 및 사후활동을 통해 유아의 말하기, 듣기 능력이 향상되는가?
본 연구의 대상은 실험집단으로 사립유치원 S유치원 만4세 남아 12명, 여아 11명으로 총 23명이며, 통제집단은 환경과 교육과정이 유사한 사립 A유치원 남아13명, 여아10명으로 총 23명이다.
동화구연은 총 13주 동안 이루어졌으며 6주부터는 사후활동으로 극 놀이가 추가되었다. 동화구연활동의 효과를 알아보기 위하여 말하기검사와 듣기검사를 실시하였고, 말하기 사전, 사후검사에서 유아들이 조성한 이야기를 비교하였다.
본 연구의 결과에 의하면, 동화구연활동은 유아의 말하기와 듣기를 향상시키지는 않았으며 동화 만들기 내용을 비교해본 결과 실험집단 유아의 이야기 구성력이 더 좋아진 것으로 나타났다.
This study analyzes whether storytelling activity improved preschool children's speaking and listening skills. To this end, the following research question was established.
Did preschool children's speaking and listening skills improve as a result of storytelling and related follow-up activiti...
This study analyzes whether storytelling activity improved preschool children's speaking and listening skills. To this end, the following research question was established.
Did preschool children's speaking and listening skills improve as a result of storytelling and related follow-up activities?
The experimental group consisted of 23 four year-old children (12 boys and 11 girls) from private S Preschool. Meanwhile, the control group consisted of 23 four year-old children (13 boys and 10 girls) from private A Preschool, which featured an educational environment and curriculum similar to that of S Preschool.
The storytelling activities were carried out over a 13-week period. Dramatic play was added from the 6th week onwards as part of the follow-up activities. Speaking and listening tests were implemented in order to analyze the effects of storytelling activities. The children from the experimental and control groups were compared through preliminary and follow-up speaking tests.
This study revealed that storytelling activities did not have a significant influence on children's speaking and listening skills. Meanwhile, the comparative study on dramatic play showed that the experimental group's ability to construct stories improved more significantly than did that of the control group.
This study analyzes whether storytelling activity improved preschool children's speaking and listening skills. To this end, the following research question was established.
Did preschool children's speaking and listening skills improve as a result of storytelling and related follow-up activities?
The experimental group consisted of 23 four year-old children (12 boys and 11 girls) from private S Preschool. Meanwhile, the control group consisted of 23 four year-old children (13 boys and 10 girls) from private A Preschool, which featured an educational environment and curriculum similar to that of S Preschool.
The storytelling activities were carried out over a 13-week period. Dramatic play was added from the 6th week onwards as part of the follow-up activities. Speaking and listening tests were implemented in order to analyze the effects of storytelling activities. The children from the experimental and control groups were compared through preliminary and follow-up speaking tests.
This study revealed that storytelling activities did not have a significant influence on children's speaking and listening skills. Meanwhile, the comparative study on dramatic play showed that the experimental group's ability to construct stories improved more significantly than did that of the control group.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.