이 연구는 문학 텍스트에 대한 독자의 반응을 활성화하기 위한 방법으로 상호적 질문 학습 전략을 제시하고, 초등학생을 대상으로 하는 문학 텍스트의 지도 방안을 모색하는 데 목적이 있다. 문학교육의 흐름은 텍스트 중심의 신비평 관점에서 독자의 역할을 강조하는 반응중심 관점으로 변화하고 있다. 텍스트 중심의 문학교육이 문학 텍스트에 대한 학습자의 흥미를 떨어뜨려 학습자의 문학적 경험과 반응을 존중하는 반응중심 문학교육이 대두하게 된 것이다. 반응중심 문학교육은 독자와 텍스트 요인을 모두 고려하고 독자와 텍스트의 상호교통, 독자와 독자의...
이 연구는 문학 텍스트에 대한 독자의 반응을 활성화하기 위한 방법으로 상호적 질문 학습 전략을 제시하고, 초등학생을 대상으로 하는 문학 텍스트의 지도 방안을 모색하는 데 목적이 있다. 문학교육의 흐름은 텍스트 중심의 신비평 관점에서 독자의 역할을 강조하는 반응중심 관점으로 변화하고 있다. 텍스트 중심의 문학교육이 문학 텍스트에 대한 학습자의 흥미를 떨어뜨려 학습자의 문학적 경험과 반응을 존중하는 반응중심 문학교육이 대두하게 된 것이다. 반응중심 문학교육은 독자와 텍스트 요인을 모두 고려하고 독자와 텍스트의 상호교통, 독자와 독자의 상호교통 과정을 중시한다. 이를 토대로 이 연구에서는 독자와 독자의 상호교통을 촉진하는 상호적 질문 학습 전략을 설계하고 적용하였다. 이 연구에서의 논의의 초점은 다음과 같다. 첫째, 이 연구의 이론적 배경으로서 Rosenblatt의 반응중심 문학교육과 상호적 질문 학습 전략 및 이들의 관계에 대하여 살펴본다. 둘째, 문학 텍스트의 반응 활성화를 위한 지도 방안을 모색하기 위해 상호적 질문 학습 전략을 설계하고 실제 문학 수업에 적용한다. 이를 위하여 Ⅱ장에서는 문학 텍스트의 반응 활성화를 위한 상호적 질문 학습 전략의 의의를 살펴보았다. 먼저 그 이론적 근거인 Rosenblatt의 반응중심 문학교육의 등장배경과 특징을 논의하고, 반응중심 문학교육을 위한 상호적 질문의 성격과 유형, 의의를 확립하였다. 상호적 질문의 유형으로 심미적 질문을 제시하고 세부 내용과 구체적인 예를 설명하였다. Ⅲ장에서는 Ⅱ장에서 논의한 이론적 배경을 토대로 상호적 질문 학습 전략을 설계하고 구체적인 적용 방안을 모색하였다. 상호적 질문 학습 전략의 세부 내용을 설계하기 위해 주체, 대상, 상황 요인을 고려하였다. 주체는 교사와 학습자, 학습자와 학습자 층위로 나누어 살펴보았고, 상호적 질문 학습 전략이 적용되는 구체적인 과정을 읽기 전·중·후 단계로 나누어 살펴보았다. 설계한 내용은 초등학교 5학년 어린이에게 실제 적용하였다. 이상의 논의를 통해 필자는 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 상호적 질문 학습 전략은 독자와 텍스트, 독자와 독자의 상호교통을 촉진하여 학습자의 문학 반응을 활성화하였다. 시적 언어 음미하기, 경험과 관련짓기, 감정 이입하기, 추론 및 상상하기, 평가하기의 심미적 질문은 구체적이고 다양한 학습자의 문학 반응을 이끌어냈다. 학습자는 먼저 자신의 생각을 떠올리고, 다른 학습자와 생각을 주고받고, 마지막으로 자신의 생각을 정리하여 자발적이고 타당한 반응을 도출했다. 둘째, 상호적 질문 학습 전략은 학습자가 문학의 즐거움을 깨달을 수 있도록 도와주고, 스스로 문학 텍스트를 찾아 읽는 적극적인 독자로서의 발판을 마련해 주었다. 학습자는 문학 텍스트를 매개로 자기 자신과 교사, 동료 학습자와 대화를 주고받으며 문학의 즐거움이 대화의 즐거움이라는 것을 깨달았고, 문학 텍스트를 자발적으로 읽게 되었다. 이 연구는 학습자의 문학 텍스트에 대한 반응을 활성화하고 학습자가 문학의 즐거움을 깨닫고 스스로 문학 텍스트를 읽도록 돕는 학습 전략을 개발하였다는 점에서 의의가 있다. 상호적 질문 학습 전략이 반응중심 문학교육을 실천하기 위한 하나의 학습 전략으로 충분한 가치가 있다고 판단된다.
이 연구는 문학 텍스트에 대한 독자의 반응을 활성화하기 위한 방법으로 상호적 질문 학습 전략을 제시하고, 초등학생을 대상으로 하는 문학 텍스트의 지도 방안을 모색하는 데 목적이 있다. 문학교육의 흐름은 텍스트 중심의 신비평 관점에서 독자의 역할을 강조하는 반응중심 관점으로 변화하고 있다. 텍스트 중심의 문학교육이 문학 텍스트에 대한 학습자의 흥미를 떨어뜨려 학습자의 문학적 경험과 반응을 존중하는 반응중심 문학교육이 대두하게 된 것이다. 반응중심 문학교육은 독자와 텍스트 요인을 모두 고려하고 독자와 텍스트의 상호교통, 독자와 독자의 상호교통 과정을 중시한다. 이를 토대로 이 연구에서는 독자와 독자의 상호교통을 촉진하는 상호적 질문 학습 전략을 설계하고 적용하였다. 이 연구에서의 논의의 초점은 다음과 같다. 첫째, 이 연구의 이론적 배경으로서 Rosenblatt의 반응중심 문학교육과 상호적 질문 학습 전략 및 이들의 관계에 대하여 살펴본다. 둘째, 문학 텍스트의 반응 활성화를 위한 지도 방안을 모색하기 위해 상호적 질문 학습 전략을 설계하고 실제 문학 수업에 적용한다. 이를 위하여 Ⅱ장에서는 문학 텍스트의 반응 활성화를 위한 상호적 질문 학습 전략의 의의를 살펴보았다. 먼저 그 이론적 근거인 Rosenblatt의 반응중심 문학교육의 등장배경과 특징을 논의하고, 반응중심 문학교육을 위한 상호적 질문의 성격과 유형, 의의를 확립하였다. 상호적 질문의 유형으로 심미적 질문을 제시하고 세부 내용과 구체적인 예를 설명하였다. Ⅲ장에서는 Ⅱ장에서 논의한 이론적 배경을 토대로 상호적 질문 학습 전략을 설계하고 구체적인 적용 방안을 모색하였다. 상호적 질문 학습 전략의 세부 내용을 설계하기 위해 주체, 대상, 상황 요인을 고려하였다. 주체는 교사와 학습자, 학습자와 학습자 층위로 나누어 살펴보았고, 상호적 질문 학습 전략이 적용되는 구체적인 과정을 읽기 전·중·후 단계로 나누어 살펴보았다. 설계한 내용은 초등학교 5학년 어린이에게 실제 적용하였다. 이상의 논의를 통해 필자는 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 상호적 질문 학습 전략은 독자와 텍스트, 독자와 독자의 상호교통을 촉진하여 학습자의 문학 반응을 활성화하였다. 시적 언어 음미하기, 경험과 관련짓기, 감정 이입하기, 추론 및 상상하기, 평가하기의 심미적 질문은 구체적이고 다양한 학습자의 문학 반응을 이끌어냈다. 학습자는 먼저 자신의 생각을 떠올리고, 다른 학습자와 생각을 주고받고, 마지막으로 자신의 생각을 정리하여 자발적이고 타당한 반응을 도출했다. 둘째, 상호적 질문 학습 전략은 학습자가 문학의 즐거움을 깨달을 수 있도록 도와주고, 스스로 문학 텍스트를 찾아 읽는 적극적인 독자로서의 발판을 마련해 주었다. 학습자는 문학 텍스트를 매개로 자기 자신과 교사, 동료 학습자와 대화를 주고받으며 문학의 즐거움이 대화의 즐거움이라는 것을 깨달았고, 문학 텍스트를 자발적으로 읽게 되었다. 이 연구는 학습자의 문학 텍스트에 대한 반응을 활성화하고 학습자가 문학의 즐거움을 깨닫고 스스로 문학 텍스트를 읽도록 돕는 학습 전략을 개발하였다는 점에서 의의가 있다. 상호적 질문 학습 전략이 반응중심 문학교육을 실천하기 위한 하나의 학습 전략으로 충분한 가치가 있다고 판단된다.
The current study aims to propose Reciprocal Question Strategy of learning as a way to activate readers' response to the literature text, and seek how to teach it to elementary school students. The flow of literary education has been changing from the perspective of New Criticism focused on the text...
The current study aims to propose Reciprocal Question Strategy of learning as a way to activate readers' response to the literature text, and seek how to teach it to elementary school students. The flow of literary education has been changing from the perspective of New Criticism focused on the text to the viewpoint focused on readers' response to stress their role. As literary education focused of the text made learners lose their interest in the literary text, and literary education focused on response became powerful to respect learners' literary experience and response. The literary education centered on response takes into consideration both reader and text factors and values interactive communication between readers and texts, and a communicative process between readers. Based on this in the current study we designed and applied reciprocal question strategy of learning to promote mutual communication between readers. The focus of discussion in this paper is as follows: First, as the theoretical background of this research we examine Rosenblatt's literary education theory focused on response and reciprocal question strategy of learning and their relations. Second, we design reciprocal question strategy of learning and apply it to the practical literature class in order to find out the methods of teaching for literature response activation of the literary text. For this chapter II examined the meaning of reciprocal question strategy of learning for literature response activation of the literary text. First of all, we discussed the background of the advent and characteristics of Rosenblatt's literary education theory focused on response which is its theoretical basis, and established the nature, types and meanings of reciprocal questions for literary education focused on response. As a type of the reciprocal question we provided aesthetic questions and explained their details and concrete examples. In chapter Ⅲ we designed reciprocal question strategy of learning based on the theoretical background discussed in chapter II and sought the methods of concrete application. In order to design detailed contents of reciprocal question strategy of learning the subject and the object and the situational factors were considered. The subject was examined dividing into the level of teachers, learners, and learners and learners, and the concrete process in which reciprocal question strategy of learning is applied was examined dividing it into steps before, during and after reading. Designed details were applied practically to elementary school 5 graders-children. Through the above discussion the researcher obtained the following conclusions. First, reciprocal question strategy of learning activated learners' literary response by promoting mutual communication between readers and text, and mutual communication between readers and readers. Aesthetic questions of appreciating poetic words, associating with experience, doing empathy, inferring and imagining, and evaluating drew concrete and diverse literary response of learners. They recalled their ideas first, and gave and took them with other learners, and finally, arrived at voluntary and appropriate response organizing their thinking. Second, reciprocal question strategy of learning helped the learners realize the pleasure of literature, and prepared a foothold as active readers to find and read literary texts for themselves. The learners realized that the pleasure of literature is the pleasure of conversation talking to themselves, teachers, and fellow learners by the medium of literary texts, and came to read literary texts voluntarily. The current study has its meanings in that it developed learning strategy to activate leaners' response to literary texts and help them realize the pleasure of literature and read literary texts themselves. It is deemed that reciprocal question strategy of learning has enough values as learning strategy to put into practice literary education focused on response.
The current study aims to propose Reciprocal Question Strategy of learning as a way to activate readers' response to the literature text, and seek how to teach it to elementary school students. The flow of literary education has been changing from the perspective of New Criticism focused on the text to the viewpoint focused on readers' response to stress their role. As literary education focused of the text made learners lose their interest in the literary text, and literary education focused on response became powerful to respect learners' literary experience and response. The literary education centered on response takes into consideration both reader and text factors and values interactive communication between readers and texts, and a communicative process between readers. Based on this in the current study we designed and applied reciprocal question strategy of learning to promote mutual communication between readers. The focus of discussion in this paper is as follows: First, as the theoretical background of this research we examine Rosenblatt's literary education theory focused on response and reciprocal question strategy of learning and their relations. Second, we design reciprocal question strategy of learning and apply it to the practical literature class in order to find out the methods of teaching for literature response activation of the literary text. For this chapter II examined the meaning of reciprocal question strategy of learning for literature response activation of the literary text. First of all, we discussed the background of the advent and characteristics of Rosenblatt's literary education theory focused on response which is its theoretical basis, and established the nature, types and meanings of reciprocal questions for literary education focused on response. As a type of the reciprocal question we provided aesthetic questions and explained their details and concrete examples. In chapter Ⅲ we designed reciprocal question strategy of learning based on the theoretical background discussed in chapter II and sought the methods of concrete application. In order to design detailed contents of reciprocal question strategy of learning the subject and the object and the situational factors were considered. The subject was examined dividing into the level of teachers, learners, and learners and learners, and the concrete process in which reciprocal question strategy of learning is applied was examined dividing it into steps before, during and after reading. Designed details were applied practically to elementary school 5 graders-children. Through the above discussion the researcher obtained the following conclusions. First, reciprocal question strategy of learning activated learners' literary response by promoting mutual communication between readers and text, and mutual communication between readers and readers. Aesthetic questions of appreciating poetic words, associating with experience, doing empathy, inferring and imagining, and evaluating drew concrete and diverse literary response of learners. They recalled their ideas first, and gave and took them with other learners, and finally, arrived at voluntary and appropriate response organizing their thinking. Second, reciprocal question strategy of learning helped the learners realize the pleasure of literature, and prepared a foothold as active readers to find and read literary texts for themselves. The learners realized that the pleasure of literature is the pleasure of conversation talking to themselves, teachers, and fellow learners by the medium of literary texts, and came to read literary texts voluntarily. The current study has its meanings in that it developed learning strategy to activate leaners' response to literary texts and help them realize the pleasure of literature and read literary texts themselves. It is deemed that reciprocal question strategy of learning has enough values as learning strategy to put into practice literary education focused on response.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.