기능적 이야기책 읽기 중재가 지적장애아동의 의미관계 확장에 미치는 효과 The Effects of Functional Storybook Reading Intervention for Mental Retarded Children on Expansion of Semantic Relations원문보기
이 연구의 목적은 지적 장애 아동의 의미관계를 확장시키기 위하여 기능적 이야기책 읽기 중재를 적용하여 그에 따른 효과를 알아보고자 하는데 있다. 대상자는 지적 장애 아동 3명으로 모두 경도의 지적 장애를 판정 받은 상태이며, 중재는 주 3회, 회기 당 40분으로 총 24회기를 실시하였으며, 사전 평가, 중재, 사후 평가, 유지 평가를 실시하였다. 기능적 이야기책 읽기 중재에서는 반응유도하기, 문장완성하기, 확장, 완전한 모델링을 순차적으로 실시하였으며, 결과에서 의미관계 유형수를 측정하여 아동의 의미관계 확장을 비교 분석하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 기능적 이야기책 읽기 중재가 지적 장애 아동의 의미관계 유형수를 증가시켜 대상아동 3명 모두 사전 평가보다는 사후 평가에서 의미관계가 확장되었다. 둘째, 중재 종료된 2주 후에 실시한 유지 평가에서 기능적 이야기책 읽기 중재를 통하여 증가된 대상아동의 의미관계 유형수가 유지되었다. 따라서, 짧은 중재 기간, 3명의 국한된 대상자로 이뤄진 실험 설계로 인하여 의미관계 확장의 ...
이 연구의 목적은 지적 장애 아동의 의미관계를 확장시키기 위하여 기능적 이야기책 읽기 중재를 적용하여 그에 따른 효과를 알아보고자 하는데 있다. 대상자는 지적 장애 아동 3명으로 모두 경도의 지적 장애를 판정 받은 상태이며, 중재는 주 3회, 회기 당 40분으로 총 24회기를 실시하였으며, 사전 평가, 중재, 사후 평가, 유지 평가를 실시하였다. 기능적 이야기책 읽기 중재에서는 반응유도하기, 문장완성하기, 확장, 완전한 모델링을 순차적으로 실시하였으며, 결과에서 의미관계 유형수를 측정하여 아동의 의미관계 확장을 비교 분석하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 기능적 이야기책 읽기 중재가 지적 장애 아동의 의미관계 유형수를 증가시켜 대상아동 3명 모두 사전 평가보다는 사후 평가에서 의미관계가 확장되었다. 둘째, 중재 종료된 2주 후에 실시한 유지 평가에서 기능적 이야기책 읽기 중재를 통하여 증가된 대상아동의 의미관계 유형수가 유지되었다. 따라서, 짧은 중재 기간, 3명의 국한된 대상자로 이뤄진 실험 설계로 인하여 의미관계 확장의 유의미성이 부족하므로 이를 고려한 후속 연구가 요구된다.
이 연구의 목적은 지적 장애 아동의 의미관계를 확장시키기 위하여 기능적 이야기책 읽기 중재를 적용하여 그에 따른 효과를 알아보고자 하는데 있다. 대상자는 지적 장애 아동 3명으로 모두 경도의 지적 장애를 판정 받은 상태이며, 중재는 주 3회, 회기 당 40분으로 총 24회기를 실시하였으며, 사전 평가, 중재, 사후 평가, 유지 평가를 실시하였다. 기능적 이야기책 읽기 중재에서는 반응유도하기, 문장완성하기, 확장, 완전한 모델링을 순차적으로 실시하였으며, 결과에서 의미관계 유형수를 측정하여 아동의 의미관계 확장을 비교 분석하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 기능적 이야기책 읽기 중재가 지적 장애 아동의 의미관계 유형수를 증가시켜 대상아동 3명 모두 사전 평가보다는 사후 평가에서 의미관계가 확장되었다. 둘째, 중재 종료된 2주 후에 실시한 유지 평가에서 기능적 이야기책 읽기 중재를 통하여 증가된 대상아동의 의미관계 유형수가 유지되었다. 따라서, 짧은 중재 기간, 3명의 국한된 대상자로 이뤄진 실험 설계로 인하여 의미관계 확장의 유의미성이 부족하므로 이를 고려한 후속 연구가 요구된다.
The purpose of this study is to investigate the effects of the functional storybook reading intervention on mental retarded children in expansion of semantic relations. The subject were 3 mental retarded childrens. To test the effect of this experiment, pre and post assessment phase, intervention ph...
The purpose of this study is to investigate the effects of the functional storybook reading intervention on mental retarded children in expansion of semantic relations. The subject were 3 mental retarded childrens. To test the effect of this experiment, pre and post assessment phase, intervention phase, maintenance phase were used. To examine the maintenance effect, 3 follow-up sessions were conducted two weeks after the intervention completion. This study was done a total of 24 sessions, three times a week, from January to May, 2009. The results obtained in this study were as follows: First, the functional storybook reading intervention increased the type of semantic relations of all three mental retarded childrens. All subjects improved the reading better after than before the intervention. Second, increased level of the types of semantic relations through the functional storybook reading intervention was maintained even two weeks after the treatment. All subjects improved the reading better after than before the intervention. These results support that the functional storybook reading intervention is an effective method for semantic relations expansion of mental retarded childrens.
The purpose of this study is to investigate the effects of the functional storybook reading intervention on mental retarded children in expansion of semantic relations. The subject were 3 mental retarded childrens. To test the effect of this experiment, pre and post assessment phase, intervention phase, maintenance phase were used. To examine the maintenance effect, 3 follow-up sessions were conducted two weeks after the intervention completion. This study was done a total of 24 sessions, three times a week, from January to May, 2009. The results obtained in this study were as follows: First, the functional storybook reading intervention increased the type of semantic relations of all three mental retarded childrens. All subjects improved the reading better after than before the intervention. Second, increased level of the types of semantic relations through the functional storybook reading intervention was maintained even two weeks after the treatment. All subjects improved the reading better after than before the intervention. These results support that the functional storybook reading intervention is an effective method for semantic relations expansion of mental retarded childrens.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.