직업적응훈련프로그램이 지적장애인 직업준비도에 미치는 효과 A Study on the Effect of a Work Adjustment Training Program for People with Intellectual Impairments on Vocational Readiness원문보기
본 연구의 목적은 직업적응훈련프로그램이 지적 장애인의 직업 준비 도에 미치는 효과를 알아보고자 진주시장애인종합복지관 직업적응훈련생들을 대상으로 직업적응훈련프로그램 실시전과 실시 후 직업준비도의 변화 정도를 파악하였으며, 장애인들의 직업적응훈련 개선을 위한 기초 자료로 활용하고자 하였다. 연구의 대상자는 총 15명으로 직업적응훈련프로그램 실시 전후로 변화된 직업인성, 대인관계 및 사회기술, 자기효능 감 정도를 살펴보기 위해 측정척도로 사용하였다. 자료처리에 있어서는 사후-사전검사 점수의 차를 알아보기 위해 ...
본 연구의 목적은 직업적응훈련프로그램이 지적 장애인의 직업 준비 도에 미치는 효과를 알아보고자 진주시장애인종합복지관 직업적응훈련생들을 대상으로 직업적응훈련프로그램 실시전과 실시 후 직업준비도의 변화 정도를 파악하였으며, 장애인들의 직업적응훈련 개선을 위한 기초 자료로 활용하고자 하였다. 연구의 대상자는 총 15명으로 직업적응훈련프로그램 실시 전후로 변화된 직업인성, 대인관계 및 사회기술, 자기효능 감 정도를 살펴보기 위해 측정척도로 사용하였다. 자료처리에 있어서는 사후-사전검사 점수의 차를 알아보기 위해 t-검정을 채택하였으며, 요인간 상호관계를 파악하기 위해 상관분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다 첫째, 직업준비도 요인 변화에 있어서 직업이 요구하는 일에 적응하는데 중요한 요인이 되는 직업인성은 직업적응훈련프로그램 적용 이후 향상되었으며, 이것은 직업준비를 위한 직업인성 형성에 효과가 있는 것으로 나타났다. 대인관계 및 사회기술은 통계상으로 사회적 기능, 부적절한 행동, 작업 관련 기술에서는 직업적응훈련프로그램 적용 이후 향상되어 직업적응훈련프로그램이 효과가 있는 것으로 나타났다. 또한 자기효능 감은 직업적응훈련프로그램 적용 이후 향상되어 고용에 있어 성공적 수행에 필요한 행동적, 인지적, 정서적 자원을 선택적으로 동원할 수 있는 능력 형성에 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 직업적응훈련프로그램의 적용이 성별에 따른 직업준비 도에 미치는 영향은 직업인성, 대인관계 및 사회기술, 자기효능 감에는 특별한 변화가 없는 것으로 나타났다. 셋째, 직업적응훈련프로그램 적용에 있어서 직업준비도 요인간의 상관관계는 직업인성이 높으면 대인관계 및 사회기술, 자기효능감도 높아지는 것으로 나타났다. 즉, 적절한 작업태도와 가치, 행동에 대한 인식 및 고용 가능성이 높아질수록 어떤 결과를 위해 필요한 행동을 조직하고 수행할 수 있는 개인의 능력이나 신념 및 자신감이 높아지고 직업을 선택하고 결정하는 시점에서 요구되는 직업준비도 또한 높아지는 것으로 나타났다. 넷째, 이상의 연구결과를 종합해 볼 때, 직업생활 유지에 있어서 직업적응을 위한 직업준비 도를 높이기 위해서는 직업인성을 향상시킬 수 있는 직업적응훈련프로그램이 필요하며, 이러한 직업인성을 향상시킬 수 있는 방법으로 대인관계 및 사회기술 영역에 비중을 둘 수 있는 직업적응훈련프로그램이 요구된다.
본 연구의 목적은 직업적응훈련프로그램이 지적 장애인의 직업 준비 도에 미치는 효과를 알아보고자 진주시장애인종합복지관 직업적응훈련생들을 대상으로 직업적응훈련프로그램 실시전과 실시 후 직업준비도의 변화 정도를 파악하였으며, 장애인들의 직업적응훈련 개선을 위한 기초 자료로 활용하고자 하였다. 연구의 대상자는 총 15명으로 직업적응훈련프로그램 실시 전후로 변화된 직업인성, 대인관계 및 사회기술, 자기효능 감 정도를 살펴보기 위해 측정척도로 사용하였다. 자료처리에 있어서는 사후-사전검사 점수의 차를 알아보기 위해 t-검정을 채택하였으며, 요인간 상호관계를 파악하기 위해 상관분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다 첫째, 직업준비도 요인 변화에 있어서 직업이 요구하는 일에 적응하는데 중요한 요인이 되는 직업인성은 직업적응훈련프로그램 적용 이후 향상되었으며, 이것은 직업준비를 위한 직업인성 형성에 효과가 있는 것으로 나타났다. 대인관계 및 사회기술은 통계상으로 사회적 기능, 부적절한 행동, 작업 관련 기술에서는 직업적응훈련프로그램 적용 이후 향상되어 직업적응훈련프로그램이 효과가 있는 것으로 나타났다. 또한 자기효능 감은 직업적응훈련프로그램 적용 이후 향상되어 고용에 있어 성공적 수행에 필요한 행동적, 인지적, 정서적 자원을 선택적으로 동원할 수 있는 능력 형성에 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 직업적응훈련프로그램의 적용이 성별에 따른 직업준비 도에 미치는 영향은 직업인성, 대인관계 및 사회기술, 자기효능 감에는 특별한 변화가 없는 것으로 나타났다. 셋째, 직업적응훈련프로그램 적용에 있어서 직업준비도 요인간의 상관관계는 직업인성이 높으면 대인관계 및 사회기술, 자기효능감도 높아지는 것으로 나타났다. 즉, 적절한 작업태도와 가치, 행동에 대한 인식 및 고용 가능성이 높아질수록 어떤 결과를 위해 필요한 행동을 조직하고 수행할 수 있는 개인의 능력이나 신념 및 자신감이 높아지고 직업을 선택하고 결정하는 시점에서 요구되는 직업준비도 또한 높아지는 것으로 나타났다. 넷째, 이상의 연구결과를 종합해 볼 때, 직업생활 유지에 있어서 직업적응을 위한 직업준비 도를 높이기 위해서는 직업인성을 향상시킬 수 있는 직업적응훈련프로그램이 필요하며, 이러한 직업인성을 향상시킬 수 있는 방법으로 대인관계 및 사회기술 영역에 비중을 둘 수 있는 직업적응훈련프로그램이 요구된다.
The purpose of the present study was to investigate effects of a vocational adjustment training program for people with intellectual impairments on vocational readiness. The effects of the work adjustment training program were measured before and after the program was applied to trainees who are in ...
The purpose of the present study was to investigate effects of a vocational adjustment training program for people with intellectual impairments on vocational readiness. The effects of the work adjustment training program were measured before and after the program was applied to trainees who are in the Jinju Community Rehabilitation Center, and it was also attempted to make a good use of basic research for the improvement of vocational adjustment aspects. The study was conducted on fifteen selected trainees, and it measured job personality, interpersonal relations and social skills, and self efficacy. A serle t-tests were used to compare numbers between before and after the training was applied, and a factor analysis was used to analyze relationships among factors. The results of this study are summarized as follows. First, a factor of work personality significant for adjustment to a work was improved after the application of a vocational training, and the training was effective for development of work personality for vocational readiness. Factors related to interpersonal relations and social skills such as social functions, inappropriate behaviors, and skills for operation were enhanced after the application of the program. Moreover, the self-efficacy factor was imploved after developing ability to use behavioral, cognitive, and emotional resources necessary for successive employment. Second, the result did not show meaningful effects of the gender on the work readiness including work personality, interpersonal relations, social skills and self efficacy. Third, when the level of work personality was highly associated with the level of social skills and self efficacies after the application of vocational adjustment training programs. The higher the employ possibility and appropriate recognition of work attitude, value, and behavior, the more confidence in personal ability to achieve the positive results, and also the work readiness required when people get a job was increased. Through this study, the overall vocational adjustment training program was effective to enhance work personality essential for increased vocational readiness to maintain a job. Especially, it is significant for higher work personality that the vocational adjustment training program is focused on factors of personal relations and social skills.
The purpose of the present study was to investigate effects of a vocational adjustment training program for people with intellectual impairments on vocational readiness. The effects of the work adjustment training program were measured before and after the program was applied to trainees who are in the Jinju Community Rehabilitation Center, and it was also attempted to make a good use of basic research for the improvement of vocational adjustment aspects. The study was conducted on fifteen selected trainees, and it measured job personality, interpersonal relations and social skills, and self efficacy. A serle t-tests were used to compare numbers between before and after the training was applied, and a factor analysis was used to analyze relationships among factors. The results of this study are summarized as follows. First, a factor of work personality significant for adjustment to a work was improved after the application of a vocational training, and the training was effective for development of work personality for vocational readiness. Factors related to interpersonal relations and social skills such as social functions, inappropriate behaviors, and skills for operation were enhanced after the application of the program. Moreover, the self-efficacy factor was imploved after developing ability to use behavioral, cognitive, and emotional resources necessary for successive employment. Second, the result did not show meaningful effects of the gender on the work readiness including work personality, interpersonal relations, social skills and self efficacy. Third, when the level of work personality was highly associated with the level of social skills and self efficacies after the application of vocational adjustment training programs. The higher the employ possibility and appropriate recognition of work attitude, value, and behavior, the more confidence in personal ability to achieve the positive results, and also the work readiness required when people get a job was increased. Through this study, the overall vocational adjustment training program was effective to enhance work personality essential for increased vocational readiness to maintain a job. Especially, it is significant for higher work personality that the vocational adjustment training program is focused on factors of personal relations and social skills.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.