본 연구는 만 1, 2세 영아의 어린이집 전이에서의 초기적응에 있어, 어머니의 자기분화 및 양육태도와의 관계를 알아보기 위하여 양육태도의 매개효과를 중심으로 검토해 보고자 하였다. 연구의 내용은 어머니의 자기분화에 따른 양육태도와 어머니의 자기분화에 따른 영아의 어린이집 전이과정에서의 초기적응의 차이, 어머니의 양육태도가 영아의 어린이집 전이과정에서의 초기적응에 미치는 영향을 분석하였다. 그리고 마지막으로 자기분화와 초기적응간의 관계에서 양육태도를 ...
본 연구는 만 1, 2세 영아의 어린이집 전이에서의 초기적응에 있어, 어머니의 자기분화 및 양육태도와의 관계를 알아보기 위하여 양육태도의 매개효과를 중심으로 검토해 보고자 하였다. 연구의 내용은 어머니의 자기분화에 따른 양육태도와 어머니의 자기분화에 따른 영아의 어린이집 전이과정에서의 초기적응의 차이, 어머니의 양육태도가 영아의 어린이집 전이과정에서의 초기적응에 미치는 영향을 분석하였다. 그리고 마지막으로 자기분화와 초기적응간의 관계에서 양육태도를 매개변인으로 상정하여 효과를 검증해 봄으로써 변인들 간의 관계를 탐색함은 물론 영아의 어린이집 전이과정에서의 초기적응을 돕기 위한 다각적인 방법 모색의 기초자료로 제공한다는 데 의의를 두고 검토하였다. 분석대상은 서울시, 인천시, 경기도의 보육시설에 처음 입소한 만 1, 2세 영아 229명과 어머니, 그리고 영아의 담임교사가 연구에 참여하였다. 측정도구는 어머니용과 교사용이 한 쌍으로 구성되어 있으며, 어머니용으로 한국형 자기분화 척도, 양육태도 척도를 사용하였고, 교사용으로 영아의 초기적응 척도를 사용하였다. 자료처리 및 분석은 통계프로그램인 SPSS 13.0을 사용하였다. 척도의 신뢰도 및 타당도를 측정하기 위하여 신뢰도분석과 요인분석을 실시하였고, 자기분화, 양육태도, 초기적응의 수준을 알아보기 위하여 기술통계량을 산출하였다. 모집단의 일반적 사항을 알아보기 위하여 빈도분석을 사용하였고, 배경변인에 따른 차이를 알아보기 위하여 t-검증, 일원배치분산분석을 실시하였다. 또한 연구문제분석을 위하여 다중회귀분석, 위계적회귀분석을 실시하였다. 본 연구에서 분석된 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 어머니의 자기분화수준에 따른 양육태도의 차이를 살펴본 결과, 총자기분화수준의 상위 집단에서 애정적-자율적 태도가 많이 나타났다. 자기분화 하위요소별로는 자기입장, 정서적 반응, 타인과 융합, 정서적 융합에서 상위집단이 애정적-자율적 태도가 많이 나타났다. 그러나 정서적 단절은 상하집단 간에는 유의한 차이가 없었다. 즉, 자기입장이 높을수록 그리고 정서적 반응, 타인과 융합, 정서적 융합이 낮을수록 영아에게 애정적-자율적 양육태도를 많이 보이는 것으로 나타났다. 그러므로 자기분화수준에 따라 양육태도에 차이가 있으며, 자기분화수준이 높을수록 자율적-애정적 양육태도를 많이 보이는 것으로 나타났다. 둘째, 어머니의 자기분화수준에 따른 영아의 전이과정에서의 초기적응 분석결과 전체 초기적응에서는 정서적 융합을 제외한 모든 하위요소와 유의한 차이가 나타났다. 하위요소별로는 자기입장이 높을수록(상위집단) 긍정적 감정과 또래관계가 높게, 정서적 반응이 낮을수록(상위집단) 친사회적 행동, 또래관계, 자아강도가 높게, 정서적 단절이 낮을수록(상위집단) 친사회적 행동, 또래관계, 일과에 대한 적응이 높게, 타인과의 융합이 낮을수록(상위집단)친사회적 행동, 자아강도가 높게, 정서적 융합이 낮을수록(상위집단) 자아강도, 일과에 대한 적응이 높게 나타났다. 결과적으로, 어머니의 자기분화수준이 높을수록 초기적응이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 어머니의 양육태도가 영아의 어린이집 전이과정에서의 초기적응에 미치는 영향은 애정적-자율적, 애정적-통제적 양육태도가 전체 초기적응에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하위요소별로는 친사회적 행동과 긍정적 감정에서는 애정적-자율적 양육태도가 긍정적 영향을, 거부적-통제적 양육태도는 부정적 영향을 미치고, 또래관계와 자아강도에서는 애정적-자율적 양육태도가 긍정적 영향을 미치고, 일과에 대한 적응에서는 애정적-자율적, 애정적-통제적 양육태도가 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 어머니의 양육태도가 자기분화와 영아의 전이과정에서의 어린이집 초기적응간의 관계를 매개하는지를 살펴본 결과 양육태도의 매개효과가 나타났다. 양육태도의 유형별 매개효과를 보면, 애정적-자율적, 애정적-통제적 양육태도에서 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구에서는, 어머니의 자기분화, 양육태도가 영아의 어린이집 전이과정에서의 초기적응과 관련된 변인이라고 할 수 있고, 어머니의 자기분화와 양육태도는 각각 초기적응에 영향을 주며, 자기분화와 초기적응 관계에서 양육태도의 매개효과가 있음을 규명하였다. 영아기는 발달 과정에 있어 매우 중요한 시기이기 때문에 영아가 가정의 울타리를 벗어나 어린이집이라는 낯선 환경에서 잘 적응할 수 있도록 하기 위해서는 영아의 어린이집 초기적응의 긍정적 영향을 높이는 것이 중요하다. 때문에 선행 연구들이 초기적응에 영향을 미치는 많은 변인들을 연구하여 왔고, 앞으로도 전이과정에서의 초기적응에 도움을 주는 많은 접근이 필요할 것이다. 더불어 이러한 연구들이 실제 어린이집 현장에서 영아의 어린이집 초기적응에 적용될 수 있도록, 이론적 연구를 바탕으로 실질적인 방법도 모색해보아야 할 것이다.
본 연구는 만 1, 2세 영아의 어린이집 전이에서의 초기적응에 있어, 어머니의 자기분화 및 양육태도와의 관계를 알아보기 위하여 양육태도의 매개효과를 중심으로 검토해 보고자 하였다. 연구의 내용은 어머니의 자기분화에 따른 양육태도와 어머니의 자기분화에 따른 영아의 어린이집 전이과정에서의 초기적응의 차이, 어머니의 양육태도가 영아의 어린이집 전이과정에서의 초기적응에 미치는 영향을 분석하였다. 그리고 마지막으로 자기분화와 초기적응간의 관계에서 양육태도를 매개변인으로 상정하여 효과를 검증해 봄으로써 변인들 간의 관계를 탐색함은 물론 영아의 어린이집 전이과정에서의 초기적응을 돕기 위한 다각적인 방법 모색의 기초자료로 제공한다는 데 의의를 두고 검토하였다. 분석대상은 서울시, 인천시, 경기도의 보육시설에 처음 입소한 만 1, 2세 영아 229명과 어머니, 그리고 영아의 담임교사가 연구에 참여하였다. 측정도구는 어머니용과 교사용이 한 쌍으로 구성되어 있으며, 어머니용으로 한국형 자기분화 척도, 양육태도 척도를 사용하였고, 교사용으로 영아의 초기적응 척도를 사용하였다. 자료처리 및 분석은 통계프로그램인 SPSS 13.0을 사용하였다. 척도의 신뢰도 및 타당도를 측정하기 위하여 신뢰도분석과 요인분석을 실시하였고, 자기분화, 양육태도, 초기적응의 수준을 알아보기 위하여 기술통계량을 산출하였다. 모집단의 일반적 사항을 알아보기 위하여 빈도분석을 사용하였고, 배경변인에 따른 차이를 알아보기 위하여 t-검증, 일원배치분산분석을 실시하였다. 또한 연구문제분석을 위하여 다중회귀분석, 위계적회귀분석을 실시하였다. 본 연구에서 분석된 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 어머니의 자기분화수준에 따른 양육태도의 차이를 살펴본 결과, 총자기분화수준의 상위 집단에서 애정적-자율적 태도가 많이 나타났다. 자기분화 하위요소별로는 자기입장, 정서적 반응, 타인과 융합, 정서적 융합에서 상위집단이 애정적-자율적 태도가 많이 나타났다. 그러나 정서적 단절은 상하집단 간에는 유의한 차이가 없었다. 즉, 자기입장이 높을수록 그리고 정서적 반응, 타인과 융합, 정서적 융합이 낮을수록 영아에게 애정적-자율적 양육태도를 많이 보이는 것으로 나타났다. 그러므로 자기분화수준에 따라 양육태도에 차이가 있으며, 자기분화수준이 높을수록 자율적-애정적 양육태도를 많이 보이는 것으로 나타났다. 둘째, 어머니의 자기분화수준에 따른 영아의 전이과정에서의 초기적응 분석결과 전체 초기적응에서는 정서적 융합을 제외한 모든 하위요소와 유의한 차이가 나타났다. 하위요소별로는 자기입장이 높을수록(상위집단) 긍정적 감정과 또래관계가 높게, 정서적 반응이 낮을수록(상위집단) 친사회적 행동, 또래관계, 자아강도가 높게, 정서적 단절이 낮을수록(상위집단) 친사회적 행동, 또래관계, 일과에 대한 적응이 높게, 타인과의 융합이 낮을수록(상위집단)친사회적 행동, 자아강도가 높게, 정서적 융합이 낮을수록(상위집단) 자아강도, 일과에 대한 적응이 높게 나타났다. 결과적으로, 어머니의 자기분화수준이 높을수록 초기적응이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 어머니의 양육태도가 영아의 어린이집 전이과정에서의 초기적응에 미치는 영향은 애정적-자율적, 애정적-통제적 양육태도가 전체 초기적응에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하위요소별로는 친사회적 행동과 긍정적 감정에서는 애정적-자율적 양육태도가 긍정적 영향을, 거부적-통제적 양육태도는 부정적 영향을 미치고, 또래관계와 자아강도에서는 애정적-자율적 양육태도가 긍정적 영향을 미치고, 일과에 대한 적응에서는 애정적-자율적, 애정적-통제적 양육태도가 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 어머니의 양육태도가 자기분화와 영아의 전이과정에서의 어린이집 초기적응간의 관계를 매개하는지를 살펴본 결과 양육태도의 매개효과가 나타났다. 양육태도의 유형별 매개효과를 보면, 애정적-자율적, 애정적-통제적 양육태도에서 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구에서는, 어머니의 자기분화, 양육태도가 영아의 어린이집 전이과정에서의 초기적응과 관련된 변인이라고 할 수 있고, 어머니의 자기분화와 양육태도는 각각 초기적응에 영향을 주며, 자기분화와 초기적응 관계에서 양육태도의 매개효과가 있음을 규명하였다. 영아기는 발달 과정에 있어 매우 중요한 시기이기 때문에 영아가 가정의 울타리를 벗어나 어린이집이라는 낯선 환경에서 잘 적응할 수 있도록 하기 위해서는 영아의 어린이집 초기적응의 긍정적 영향을 높이는 것이 중요하다. 때문에 선행 연구들이 초기적응에 영향을 미치는 많은 변인들을 연구하여 왔고, 앞으로도 전이과정에서의 초기적응에 도움을 주는 많은 접근이 필요할 것이다. 더불어 이러한 연구들이 실제 어린이집 현장에서 영아의 어린이집 초기적응에 적용될 수 있도록, 이론적 연구를 바탕으로 실질적인 방법도 모색해보아야 할 것이다.
This study is to investigate the relationship between a mother?s self-differentiation and the rearing reviews were focused on the mediating effect of age 1 to 2 years old in the early adjustment of the infant's nursery. The content of the study is about the difference of the child-rearing attitu...
This study is to investigate the relationship between a mother?s self-differentiation and the rearing reviews were focused on the mediating effect of age 1 to 2 years old in the early adjustment of the infant's nursery. The content of the study is about the difference of the child-rearing attitude depends on the level of self-differentiation of a mother and the initial adjustment difference during the process of transferring a nursery, the effects on the relationship between early adjustment and the mother?s child-rearing attitude on the process of transferring a nursery were analyzed. Finally, the purpose of this data was to provide the basic data in diverse ways to help the initial adjustment during the process of transferring the nursery as well as to validate the effects on the variable relationship between self-differentiation and the child-rearing attitude in mediating. This analysis was participated by the 229 of infants aged 1 to 2 years old and mothers, and the teachers in Seoul, Incheon and Kyonggido. Measurement tools were divided in to a pair each for the mothers and the teachers, and Korean self-differentiation scale and maternal behavior research instrument were used for mothers and the teachers used the early-adjustment scale of infants. The statistical program SPSS 13.0 was used for the data processing and analysis. To measure the reliability and validity of the scale, the reliability analysis and factor analysis were conducted while the level of descriptive statistics was calculated to investigate the self-differentiation, parenting, and the initial adjustment. To investigate the details of the general population and frequency analysis were used to evaluate differences in the background variables; therefore, t-test and one way ANOVA were conducted. Moreover, multiple regression analysis and hierarchical regression analysis were conducted as well. The results analyzed in this study can be summarized as follows. First, the results of the difference between the child-rearing attitudes based on the level of self-differentiation shown a lot in affectional-autonomic attitude in the top quarter of total level of self-differentiation. In each sub-elements of self-differentiation on I-position, emotional reactivity, fusion with others and emotional fusion showed a lot in affectionate and self-attitudes in the top quarter. But the emotional cut-off between the upper and lower groups were not significantly different. In other words, the higher I-position, and the lower emotional reactivity and fusion with others, were seen a lot of affectional-autonomic attitude to infants. Therefore, there were differences on the level of self-differentiation depends the child-rearing attitude and as higher levels of self-differentiation were seen a lot of affectional-autonomic attitude to infants. Second, the level of the self-differentiation depends of the transition of the early adjustment resulted the significant differences in the sub-elements except for the emotional fusion, In sub-elements the higher in I-position (top quarter) showed higher level in positive emotions and peer relationship, and the lower in the emotional reactivity (top quarter) showed higher level of pro-social behavior, peer relationships and higher ego strength, as low in emotional cut-off (top quarter) showed higher level in pro-social behavior, peer relationships and adaptive work, while the lower infusion with others(top quarter) showed in higher level in pro-social behavior and higher ego strength when the lower in emotional fusion (top quarter) showed the higher level in ego strength and adjustment work. As a result, the higher the level of mother?s self-differentiation was higher early adjustment. Third, the impact of affectional?autonomic and affectional-controlling attitude have reflected the positive influence of the entire early adjustment based on the effect of the a child-rearing attitude in transferring a nursery of mothers. Sub-elements in pro-social behavior and positive emotions effected positive attitude toward affectional-autonomic in child-rearing attitude and rejecting-controlling attitude effected negative impact while the peer relations and ego strength reflects the positive impact in the affectional ? autonomic child-rearing attitude. Finally, the results on whether the mothers' parenting attitudes impact on the self-differentiation and the transition of infant would mediate in early adjustment-relationship showed the mediating effect of parenting attitudes. In each types of mediation effects showed in affectional-autonomic and affectional-controling attitude. In this study, the mother's self-differentiation and the process in the transition of infant's nursery can be said the early adjustment associated with variables, the mother?s level of self-differentiation and parenting attitude give effects the early adjustment which examined the mediation effect in the relations of self-differentiation and the early adjustment of child-rearing attitude. Because of the infancy is the most important time in the development process, it is essential to increase the positive impact for the infants to adjustment in a completely strange environment where the place off the fence of a house called nursery. Therefore, the effects that impact in the early adaptation was researched in the previous studies and many helpful approached of the transition process would in the future. In addition, more theoretical research on the initial adjustment will take the practical ways to apply it to an actual nursery.
This study is to investigate the relationship between a mother?s self-differentiation and the rearing reviews were focused on the mediating effect of age 1 to 2 years old in the early adjustment of the infant's nursery. The content of the study is about the difference of the child-rearing attitude depends on the level of self-differentiation of a mother and the initial adjustment difference during the process of transferring a nursery, the effects on the relationship between early adjustment and the mother?s child-rearing attitude on the process of transferring a nursery were analyzed. Finally, the purpose of this data was to provide the basic data in diverse ways to help the initial adjustment during the process of transferring the nursery as well as to validate the effects on the variable relationship between self-differentiation and the child-rearing attitude in mediating. This analysis was participated by the 229 of infants aged 1 to 2 years old and mothers, and the teachers in Seoul, Incheon and Kyonggido. Measurement tools were divided in to a pair each for the mothers and the teachers, and Korean self-differentiation scale and maternal behavior research instrument were used for mothers and the teachers used the early-adjustment scale of infants. The statistical program SPSS 13.0 was used for the data processing and analysis. To measure the reliability and validity of the scale, the reliability analysis and factor analysis were conducted while the level of descriptive statistics was calculated to investigate the self-differentiation, parenting, and the initial adjustment. To investigate the details of the general population and frequency analysis were used to evaluate differences in the background variables; therefore, t-test and one way ANOVA were conducted. Moreover, multiple regression analysis and hierarchical regression analysis were conducted as well. The results analyzed in this study can be summarized as follows. First, the results of the difference between the child-rearing attitudes based on the level of self-differentiation shown a lot in affectional-autonomic attitude in the top quarter of total level of self-differentiation. In each sub-elements of self-differentiation on I-position, emotional reactivity, fusion with others and emotional fusion showed a lot in affectionate and self-attitudes in the top quarter. But the emotional cut-off between the upper and lower groups were not significantly different. In other words, the higher I-position, and the lower emotional reactivity and fusion with others, were seen a lot of affectional-autonomic attitude to infants. Therefore, there were differences on the level of self-differentiation depends the child-rearing attitude and as higher levels of self-differentiation were seen a lot of affectional-autonomic attitude to infants. Second, the level of the self-differentiation depends of the transition of the early adjustment resulted the significant differences in the sub-elements except for the emotional fusion, In sub-elements the higher in I-position (top quarter) showed higher level in positive emotions and peer relationship, and the lower in the emotional reactivity (top quarter) showed higher level of pro-social behavior, peer relationships and higher ego strength, as low in emotional cut-off (top quarter) showed higher level in pro-social behavior, peer relationships and adaptive work, while the lower infusion with others(top quarter) showed in higher level in pro-social behavior and higher ego strength when the lower in emotional fusion (top quarter) showed the higher level in ego strength and adjustment work. As a result, the higher the level of mother?s self-differentiation was higher early adjustment. Third, the impact of affectional?autonomic and affectional-controlling attitude have reflected the positive influence of the entire early adjustment based on the effect of the a child-rearing attitude in transferring a nursery of mothers. Sub-elements in pro-social behavior and positive emotions effected positive attitude toward affectional-autonomic in child-rearing attitude and rejecting-controlling attitude effected negative impact while the peer relations and ego strength reflects the positive impact in the affectional ? autonomic child-rearing attitude. Finally, the results on whether the mothers' parenting attitudes impact on the self-differentiation and the transition of infant would mediate in early adjustment-relationship showed the mediating effect of parenting attitudes. In each types of mediation effects showed in affectional-autonomic and affectional-controling attitude. In this study, the mother's self-differentiation and the process in the transition of infant's nursery can be said the early adjustment associated with variables, the mother?s level of self-differentiation and parenting attitude give effects the early adjustment which examined the mediation effect in the relations of self-differentiation and the early adjustment of child-rearing attitude. Because of the infancy is the most important time in the development process, it is essential to increase the positive impact for the infants to adjustment in a completely strange environment where the place off the fence of a house called nursery. Therefore, the effects that impact in the early adaptation was researched in the previous studies and many helpful approached of the transition process would in the future. In addition, more theoretical research on the initial adjustment will take the practical ways to apply it to an actual nursery.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.