현대의 여가는 과거 휴식의 개념을 넘어 자기개발과 자아실현을 목표로 하며 신체적, 심리적 욕구를 충족시켜 일상에서 행복을 제공하는 기능을 하고 있다. 여가활동은 경제적, 시간적 여유를 통하여 형태가 단순히 보는 것을 목적으로 하는 관람형 여가에서 가족과 함께하는 적극적 체험형태로 변화하고 있다. 체험여가의 경우 등산, MTB, 래프팅, 캠핑과 같은 아웃도어 활동이 이루어지고 있다. 특히 캠핑의 경우 자연 친화적이고 Amenity를 중심으로 휴가와 휴양을 극대화 할 수 있다는 것이 장점이다. 다양한 여가활동들이 가치적 성향을 추구하는 욕구가 증가하면서 인터넷이나 정보통신 네트워크를 통하여 정보를 교류하며 동일한 목적과 관심사를 위해 온라인으로 커뮤니티가 만들어지고 성공적인 결과를 위해 다양한 활동들을 하고 있다. 하지만, 우리나라 온라인 캠핑(Camping) 커뮤니티의 경우 회원 수 약19만 명, 동호회 약 475개가 현재 운영되고 있어 대중적인 관심이 있다고 할 수 있지만 적극적으로 운영되는 커뮤니티는 많지 않다. 따라서 본 연구는 여가활동의 개념을 정리하고 여가활동 참가자들의 현황 및 현재 진행 중인 여가활동 참가동기, 온라인 커뮤니티특성, 여가활동 만족도에 대한 설문조사를 실시하고자 한다. 온라인 커뮤니티를 통한 여가활동 참여자의 동기와 만족도를 알아보고 효과적인 온라인 커뮤니티의 운영 개선 방안을 제시하고자 실증분석을 실시하였다. 실증조사는 온라인 커뮤니티를 통해 참가한 대상으로 참여 여부가 확정된 명단을 활용 실증조사를 실시하였다. 조사결과 276부의 유효표본이 1차 데이터 ...
현대의 여가는 과거 휴식의 개념을 넘어 자기개발과 자아실현을 목표로 하며 신체적, 심리적 욕구를 충족시켜 일상에서 행복을 제공하는 기능을 하고 있다. 여가활동은 경제적, 시간적 여유를 통하여 형태가 단순히 보는 것을 목적으로 하는 관람형 여가에서 가족과 함께하는 적극적 체험형태로 변화하고 있다. 체험여가의 경우 등산, MTB, 래프팅, 캠핑과 같은 아웃도어 활동이 이루어지고 있다. 특히 캠핑의 경우 자연 친화적이고 Amenity를 중심으로 휴가와 휴양을 극대화 할 수 있다는 것이 장점이다. 다양한 여가활동들이 가치적 성향을 추구하는 욕구가 증가하면서 인터넷이나 정보통신 네트워크를 통하여 정보를 교류하며 동일한 목적과 관심사를 위해 온라인으로 커뮤니티가 만들어지고 성공적인 결과를 위해 다양한 활동들을 하고 있다. 하지만, 우리나라 온라인 캠핑(Camping) 커뮤니티의 경우 회원 수 약19만 명, 동호회 약 475개가 현재 운영되고 있어 대중적인 관심이 있다고 할 수 있지만 적극적으로 운영되는 커뮤니티는 많지 않다. 따라서 본 연구는 여가활동의 개념을 정리하고 여가활동 참가자들의 현황 및 현재 진행 중인 여가활동 참가동기, 온라인 커뮤니티특성, 여가활동 만족도에 대한 설문조사를 실시하고자 한다. 온라인 커뮤니티를 통한 여가활동 참여자의 동기와 만족도를 알아보고 효과적인 온라인 커뮤니티의 운영 개선 방안을 제시하고자 실증분석을 실시하였다. 실증조사는 온라인 커뮤니티를 통해 참가한 대상으로 참여 여부가 확정된 명단을 활용 실증조사를 실시하였다. 조사결과 276부의 유효표본이 1차 데이터 코딩 후 outlier 제거 과정을 거쳐 최종 248부가 실증분석에 사용되었다. 설문은 선행연구에서 도출된 여가활동 참가동기 22개 문항, 온라인 커뮤니티 특성 17개 문항, 여가만족도 5개 문항을 선정하여 사용하였다. 수집된 설문지를 통해 얻어진 유효 표본을 대상으로 PASW Statistics Data Editor 18.0 통계 프로그램을 사용 하였으며, 조사대상의 표본의 특징을 위해 빈도 분석(frequency analysis)실시, 여가활동 참가동기, 온라인커뮤니티 특성, 여가활동 만족도 측정항목에 대하여 Cronbach's α 계수를 이용한 신뢰도 검증(reliability analysis)과 측정항목들의 공통속성과 요약하기 위하여 요인분석(factor analysis), 여가활동 참가동기와 만족도사이의 영향관계를 위해 다중회귀분석(Multiple regression analysis), 여가황동 참가동기와 만족도와의 관계에 온라인 커뮤니티 특성이 조절 효과가 있는지를 위해 조절회귀분석(Hierarchical moderated regression analysis)을 실시하였다. 여가활동 참가동기의 요인분석결과 일상탈출성(5개 문항), 여가신기성(5개 문항), 엔터테인먼트(3개 문항), 사교성(3개 문항)으로 도출되었고, 온라인 커뮤니티 특성의 요인분석결과 집중성(5개 문항), 정보제공성(4개 문항), 상호작용성(4개 문항)이로 도출되고, 만족도(5개 문항)는 하나의 요인으로 도출되었다. 본 연구의 가설검증을 위해 여가활동 참가동기가 만족도간에 다중회귀분석을 실시하였고 여가활동 참가동기와 만족도 관계에 있어 온라인 커뮤니티 특성의 조절효과분석을 위하여 조절회귀분석을 실시하였다. 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연구결과에서 알 수 있듯이 여가활동 커뮤니티 회원의 여가활동 참가동기가 여가활동 만족도에 영향을 주는 것으로 나타났다. 여가활동 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것은 일상탈출성, 여가신기성, 엔터테인먼트 순으로 나타났다. 즉 온라인 커뮤니티는 온라인 여가활동(camping) 커뮤니티 회원들을 위하여 일상적이고 반복적인 요소들을 줄이고 Amenity있는 캠핑 환경개발과 만족감을 높일 수 있는 프로그램과 분위기를 조성해야한다. 둘째, 여가활동 참가동기가 여가활동 만족도에 영향을 주는 과정에서 온라인 커뮤니티 특성의 정보제공성 요인이 조절변수로 작용하는 것을 확인 하였듯이 온라인 커뮤니티는 회원들의 여가신기성(모험심, 호기심, 이색적인, 즐거움)이 커뮤니티의 잘못된 정보, 광고성 정보 등으로 커뮤니티 활성화에 저해하는 요소로 온라인 커뮤니티는 전략적인 정보제공에 대한 관리가 필요하다. 또한 제공되는 정보는 보안성, 정확성, 신뢰성이 확보되어야 한다. 셋째, 여가활동 참가동기가 여가활동 만족도에 영향을 주는 과정에서 온라인 커뮤니티 특성의 상호작용성 요인이 조절변수로 작용하는 것을 확인 하였듯이 온라인 커뮤니티는 반복적인 생활, 일상적인 스트레스 해소에 대하여 온라인 커뮤니티는 회원들 간의 인적교류, 정보교류, 회원들의 의견을 제시 할 수 있는 공간을 전략적으로 커뮤니티에서 활성화 시켜야 할 것이다.
현대의 여가는 과거 휴식의 개념을 넘어 자기개발과 자아실현을 목표로 하며 신체적, 심리적 욕구를 충족시켜 일상에서 행복을 제공하는 기능을 하고 있다. 여가활동은 경제적, 시간적 여유를 통하여 형태가 단순히 보는 것을 목적으로 하는 관람형 여가에서 가족과 함께하는 적극적 체험형태로 변화하고 있다. 체험여가의 경우 등산, MTB, 래프팅, 캠핑과 같은 아웃도어 활동이 이루어지고 있다. 특히 캠핑의 경우 자연 친화적이고 Amenity를 중심으로 휴가와 휴양을 극대화 할 수 있다는 것이 장점이다. 다양한 여가활동들이 가치적 성향을 추구하는 욕구가 증가하면서 인터넷이나 정보통신 네트워크를 통하여 정보를 교류하며 동일한 목적과 관심사를 위해 온라인으로 커뮤니티가 만들어지고 성공적인 결과를 위해 다양한 활동들을 하고 있다. 하지만, 우리나라 온라인 캠핑(Camping) 커뮤니티의 경우 회원 수 약19만 명, 동호회 약 475개가 현재 운영되고 있어 대중적인 관심이 있다고 할 수 있지만 적극적으로 운영되는 커뮤니티는 많지 않다. 따라서 본 연구는 여가활동의 개념을 정리하고 여가활동 참가자들의 현황 및 현재 진행 중인 여가활동 참가동기, 온라인 커뮤니티특성, 여가활동 만족도에 대한 설문조사를 실시하고자 한다. 온라인 커뮤니티를 통한 여가활동 참여자의 동기와 만족도를 알아보고 효과적인 온라인 커뮤니티의 운영 개선 방안을 제시하고자 실증분석을 실시하였다. 실증조사는 온라인 커뮤니티를 통해 참가한 대상으로 참여 여부가 확정된 명단을 활용 실증조사를 실시하였다. 조사결과 276부의 유효표본이 1차 데이터 코딩 후 outlier 제거 과정을 거쳐 최종 248부가 실증분석에 사용되었다. 설문은 선행연구에서 도출된 여가활동 참가동기 22개 문항, 온라인 커뮤니티 특성 17개 문항, 여가만족도 5개 문항을 선정하여 사용하였다. 수집된 설문지를 통해 얻어진 유효 표본을 대상으로 PASW Statistics Data Editor 18.0 통계 프로그램을 사용 하였으며, 조사대상의 표본의 특징을 위해 빈도 분석(frequency analysis)실시, 여가활동 참가동기, 온라인커뮤니티 특성, 여가활동 만족도 측정항목에 대하여 Cronbach's α 계수를 이용한 신뢰도 검증(reliability analysis)과 측정항목들의 공통속성과 요약하기 위하여 요인분석(factor analysis), 여가활동 참가동기와 만족도사이의 영향관계를 위해 다중회귀분석(Multiple regression analysis), 여가황동 참가동기와 만족도와의 관계에 온라인 커뮤니티 특성이 조절 효과가 있는지를 위해 조절회귀분석(Hierarchical moderated regression analysis)을 실시하였다. 여가활동 참가동기의 요인분석결과 일상탈출성(5개 문항), 여가신기성(5개 문항), 엔터테인먼트(3개 문항), 사교성(3개 문항)으로 도출되었고, 온라인 커뮤니티 특성의 요인분석결과 집중성(5개 문항), 정보제공성(4개 문항), 상호작용성(4개 문항)이로 도출되고, 만족도(5개 문항)는 하나의 요인으로 도출되었다. 본 연구의 가설검증을 위해 여가활동 참가동기가 만족도간에 다중회귀분석을 실시하였고 여가활동 참가동기와 만족도 관계에 있어 온라인 커뮤니티 특성의 조절효과분석을 위하여 조절회귀분석을 실시하였다. 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연구결과에서 알 수 있듯이 여가활동 커뮤니티 회원의 여가활동 참가동기가 여가활동 만족도에 영향을 주는 것으로 나타났다. 여가활동 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것은 일상탈출성, 여가신기성, 엔터테인먼트 순으로 나타났다. 즉 온라인 커뮤니티는 온라인 여가활동(camping) 커뮤니티 회원들을 위하여 일상적이고 반복적인 요소들을 줄이고 Amenity있는 캠핑 환경개발과 만족감을 높일 수 있는 프로그램과 분위기를 조성해야한다. 둘째, 여가활동 참가동기가 여가활동 만족도에 영향을 주는 과정에서 온라인 커뮤니티 특성의 정보제공성 요인이 조절변수로 작용하는 것을 확인 하였듯이 온라인 커뮤니티는 회원들의 여가신기성(모험심, 호기심, 이색적인, 즐거움)이 커뮤니티의 잘못된 정보, 광고성 정보 등으로 커뮤니티 활성화에 저해하는 요소로 온라인 커뮤니티는 전략적인 정보제공에 대한 관리가 필요하다. 또한 제공되는 정보는 보안성, 정확성, 신뢰성이 확보되어야 한다. 셋째, 여가활동 참가동기가 여가활동 만족도에 영향을 주는 과정에서 온라인 커뮤니티 특성의 상호작용성 요인이 조절변수로 작용하는 것을 확인 하였듯이 온라인 커뮤니티는 반복적인 생활, 일상적인 스트레스 해소에 대하여 온라인 커뮤니티는 회원들 간의 인적교류, 정보교류, 회원들의 의견을 제시 할 수 있는 공간을 전략적으로 커뮤니티에서 활성화 시켜야 할 것이다.
Over the old conception of taking a rest, modern leisure is targeting self-development and self-realization, and is providing happiness of daily life by filling mental desires. Leisure activities are changing from leisure of seeing into that of active experience with family members. In case of exper...
Over the old conception of taking a rest, modern leisure is targeting self-development and self-realization, and is providing happiness of daily life by filling mental desires. Leisure activities are changing from leisure of seeing into that of active experience with family members. In case of experience leisure, people are enjoying various outdoor activities such as mountain climbing, MTB, rafting, camping et cetera. Camping, particularly, by being nature-friendly, has a merit of taking the best of vacation and rest with amenities facilities. Various leisure activities are organized through internet or other information communications networks, by members of the society who are seeking the same purpose and interest. However, many Korean on-line camping communities has not been actively operated, despite the number of members estimated at around 190,000 and of communities estimated at 475.
Thus, this study will clarify the concept of leisure activity and include a survey on the current status of the leisure activity participants, their motivation, characteristics of online communities and their satisfaction, and will analyze the data to suggest an effective scheme for improving the on-line community operation.
The positive analyzation was performed by using the actual number of participants which is 248 samples out of 276 after the preliminary data coding and outlier exclusion procedure.
The survey includes 22 questions about the participation motive, 17 about the on-line community characteristics and 5 about the satisfaction.
With the effective samples were processed by PASW Statistics Data Editor(ver. 18.0). Varisous analysis has been done, such as a frequency analysis for the charateristics of samples, a reliability analysis for the participation motivation, the characteristics of the on-line community and the satisfaction on the leisure activity by using Crombach's ⍺coefficient, a factor analysis to summarize the common factors in those question items, a multiple regression analysis to verify the relationship between the participation motives and the satisfaction. and finally, a hierarchical moderated regression analysis to find out whether there is moderating effect on the relationship above. The factor analysis of the leisure activity participation motivation deduced Escape from Daily life characteristic(5 questions), leisure Novelty(5 questions), entertainment(3 questions) and sociability(3 questions). The factor analysis of the characteristics of the on-line community deduced concentration(5 questions), informativeness(4 questions) and interactiveness(4 questions). The factor analysis of the satisfaction deduced only one factor. To verify the hypothesis, a multiple regression analysis were done for the relationship between the participation motives and the satisfaction, and a hierarchical moderated regression analysis were done for the moderating effect analysis. A summary follows for the result of the analysis. First, we found out that the leisure activity participation motivation exerts influence on the satisfaction of the activity, as the Escape from Daily life characteristic, leisure Novelty and the entertainment exerts positive effects on the satisfaction. Thus the on-line communities must decrease the ordinary, repetitive factors and create an atmosphere to increase the satisfaction and a program to develop camping environment with good amenities for the members of camping communities. Secondly, as we have found the informativeness factor of the on-line communities working as a moderating effect, they must create a strategy to keep the information secure, correct, trust worthy, not to hinder the activations of the communities. Finally, as we have found the interactiveness factor of the characteristics of on-line community working as a moderating effect, the on-line communities must provide a strategy to maintain the community as a space for social intercourse, exchange of information and opinions of members.
Over the old conception of taking a rest, modern leisure is targeting self-development and self-realization, and is providing happiness of daily life by filling mental desires. Leisure activities are changing from leisure of seeing into that of active experience with family members. In case of experience leisure, people are enjoying various outdoor activities such as mountain climbing, MTB, rafting, camping et cetera. Camping, particularly, by being nature-friendly, has a merit of taking the best of vacation and rest with amenities facilities. Various leisure activities are organized through internet or other information communications networks, by members of the society who are seeking the same purpose and interest. However, many Korean on-line camping communities has not been actively operated, despite the number of members estimated at around 190,000 and of communities estimated at 475.
Thus, this study will clarify the concept of leisure activity and include a survey on the current status of the leisure activity participants, their motivation, characteristics of online communities and their satisfaction, and will analyze the data to suggest an effective scheme for improving the on-line community operation.
The positive analyzation was performed by using the actual number of participants which is 248 samples out of 276 after the preliminary data coding and outlier exclusion procedure.
The survey includes 22 questions about the participation motive, 17 about the on-line community characteristics and 5 about the satisfaction.
With the effective samples were processed by PASW Statistics Data Editor(ver. 18.0). Varisous analysis has been done, such as a frequency analysis for the charateristics of samples, a reliability analysis for the participation motivation, the characteristics of the on-line community and the satisfaction on the leisure activity by using Crombach's ⍺coefficient, a factor analysis to summarize the common factors in those question items, a multiple regression analysis to verify the relationship between the participation motives and the satisfaction. and finally, a hierarchical moderated regression analysis to find out whether there is moderating effect on the relationship above. The factor analysis of the leisure activity participation motivation deduced Escape from Daily life characteristic(5 questions), leisure Novelty(5 questions), entertainment(3 questions) and sociability(3 questions). The factor analysis of the characteristics of the on-line community deduced concentration(5 questions), informativeness(4 questions) and interactiveness(4 questions). The factor analysis of the satisfaction deduced only one factor. To verify the hypothesis, a multiple regression analysis were done for the relationship between the participation motives and the satisfaction, and a hierarchical moderated regression analysis were done for the moderating effect analysis. A summary follows for the result of the analysis. First, we found out that the leisure activity participation motivation exerts influence on the satisfaction of the activity, as the Escape from Daily life characteristic, leisure Novelty and the entertainment exerts positive effects on the satisfaction. Thus the on-line communities must decrease the ordinary, repetitive factors and create an atmosphere to increase the satisfaction and a program to develop camping environment with good amenities for the members of camping communities. Secondly, as we have found the informativeness factor of the on-line communities working as a moderating effect, they must create a strategy to keep the information secure, correct, trust worthy, not to hinder the activations of the communities. Finally, as we have found the interactiveness factor of the characteristics of on-line community working as a moderating effect, the on-line communities must provide a strategy to maintain the community as a space for social intercourse, exchange of information and opinions of members.
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