본 연구의 목적은 문화교육을 통하여 제2의 언어로써 한국어 능력을 향상시키는 데에 있다. 최근 들어 한국어 교육에 있어서 문화교육의 필요성과 중요성은 더욱 더 증가되어 왔다. 언어는 그 언어를 사용하는 사람들의 생각과 감정을 포함하고 있다. 그러므로 언어를 사용한다는 것은 그 나라의 생각과 감정, 문화를 안다는 것을 의미한다. 그 나라의 언어를 배울 때 자연스럽게 의사소통이 이루어지기 위해서는 그 나라의 문화를 이해하는 것이 반드시 필요하다. 만약 어떤 사람이 그 나라 언어의 의미를 이해한다고 하더라도, 그 곳의 문화적 배경을 바...
본 연구의 목적은 문화교육을 통하여 제2의 언어로써 한국어 능력을 향상시키는 데에 있다. 최근 들어 한국어 교육에 있어서 문화교육의 필요성과 중요성은 더욱 더 증가되어 왔다. 언어는 그 언어를 사용하는 사람들의 생각과 감정을 포함하고 있다. 그러므로 언어를 사용한다는 것은 그 나라의 생각과 감정, 문화를 안다는 것을 의미한다. 그 나라의 언어를 배울 때 자연스럽게 의사소통이 이루어지기 위해서는 그 나라의 문화를 이해하는 것이 반드시 필요하다. 만약 어떤 사람이 그 나라 언어의 의미를 이해한다고 하더라도, 그 곳의 문화적 배경을 바탕으로 한 종합적인 의미를 이해하지 못하고서는 사실상 의사소통이 어렵다.
문화교육을 통한 한국어 교육에 대한 본 연구는 언어를 학습하는 것은 문화를 배우는 것이고, 문화를 배우는 것은 언어를 배우는 것과 마찬가지라는 생각이 지속되어야 한다고 본다. 즉, 언어와 문화는 불가분 관계에 있다는 것을 의미한다. 현재 외국어 교수법은 의사소통 중심으로 흘러가는 추세이지만, 실제로 학습자들이 선호하는 교수법은 무엇인지 조사해보았다. 이러한 연구는 다음과 같은 절차로 진행하였다.
1장에서는 연구의 목적과 필요성을 밝히고, 한국어 교육과 문화교육에 대한 선행 연구 검토를 통해서 보다 발전적인 논문이 되도록 하며, 연구의 방법 및 범위를 규정하였다.
2장에서는 문화교육의 이론적인 배경을 총체적으로 파악해 보았다. 그러기 위해서는 문화의 개념에 대한 이해가 선행되어야 한다. 여러 학자들의 의견을 통해 다양하고 광범위한 문화의 의미를 종합하여 보고, 이를 통해 언어와 문화의 관계를 알아보았다. 그리고 문화가 어떤 면에서 의사소통 능력 향상에 기여할 수 있는지 살펴 볼 것이다.
3장에서는 한국어 교육의 현황에 대해서 살펴보았다. 여기서 학습자들이 선호하는 교수법에 대해 조사하였고, 그것이 현재 강조되고 있는 외국어 교수법인 의사소통 중심과 얼마나 일치하고 있는지를 알아보았다.
4장에서는 앞에서 제시한 내용들을 토대로 실제 한국어 능력을 향상시키기 위해 실시하는 문화교육 수업에서 효과적으로 실시할 수 있는 수업 방안을 제시하였다.
마지막 5장에서는 본 연구를 종합적으로 정리하며 마무리를 하였다.
앞으로 한국어 학습자를 위한 문화교육에 있어서 일반적으로 통용될 수 있는 기준과 항목들이 정립되고, 효과적인 교육방법과 다양한 학습 자료들이 더욱 많이 개발되어서 다양한 목적으로 한국어를 학습하는 학습자가 더욱 효과적인 의사소통을 할 수 있기를 기대해 본다.
본 연구의 목적은 문화교육을 통하여 제2의 언어로써 한국어 능력을 향상시키는 데에 있다. 최근 들어 한국어 교육에 있어서 문화교육의 필요성과 중요성은 더욱 더 증가되어 왔다. 언어는 그 언어를 사용하는 사람들의 생각과 감정을 포함하고 있다. 그러므로 언어를 사용한다는 것은 그 나라의 생각과 감정, 문화를 안다는 것을 의미한다. 그 나라의 언어를 배울 때 자연스럽게 의사소통이 이루어지기 위해서는 그 나라의 문화를 이해하는 것이 반드시 필요하다. 만약 어떤 사람이 그 나라 언어의 의미를 이해한다고 하더라도, 그 곳의 문화적 배경을 바탕으로 한 종합적인 의미를 이해하지 못하고서는 사실상 의사소통이 어렵다.
문화교육을 통한 한국어 교육에 대한 본 연구는 언어를 학습하는 것은 문화를 배우는 것이고, 문화를 배우는 것은 언어를 배우는 것과 마찬가지라는 생각이 지속되어야 한다고 본다. 즉, 언어와 문화는 불가분 관계에 있다는 것을 의미한다. 현재 외국어 교수법은 의사소통 중심으로 흘러가는 추세이지만, 실제로 학습자들이 선호하는 교수법은 무엇인지 조사해보았다. 이러한 연구는 다음과 같은 절차로 진행하였다.
1장에서는 연구의 목적과 필요성을 밝히고, 한국어 교육과 문화교육에 대한 선행 연구 검토를 통해서 보다 발전적인 논문이 되도록 하며, 연구의 방법 및 범위를 규정하였다.
2장에서는 문화교육의 이론적인 배경을 총체적으로 파악해 보았다. 그러기 위해서는 문화의 개념에 대한 이해가 선행되어야 한다. 여러 학자들의 의견을 통해 다양하고 광범위한 문화의 의미를 종합하여 보고, 이를 통해 언어와 문화의 관계를 알아보았다. 그리고 문화가 어떤 면에서 의사소통 능력 향상에 기여할 수 있는지 살펴 볼 것이다.
3장에서는 한국어 교육의 현황에 대해서 살펴보았다. 여기서 학습자들이 선호하는 교수법에 대해 조사하였고, 그것이 현재 강조되고 있는 외국어 교수법인 의사소통 중심과 얼마나 일치하고 있는지를 알아보았다.
4장에서는 앞에서 제시한 내용들을 토대로 실제 한국어 능력을 향상시키기 위해 실시하는 문화교육 수업에서 효과적으로 실시할 수 있는 수업 방안을 제시하였다.
마지막 5장에서는 본 연구를 종합적으로 정리하며 마무리를 하였다.
앞으로 한국어 학습자를 위한 문화교육에 있어서 일반적으로 통용될 수 있는 기준과 항목들이 정립되고, 효과적인 교육방법과 다양한 학습 자료들이 더욱 많이 개발되어서 다양한 목적으로 한국어를 학습하는 학습자가 더욱 효과적인 의사소통을 할 수 있기를 기대해 본다.
The purpose of this study is to develop Korean language ability of foreigners through teaching Koran culture. It has been increasing the needs and the importance of teaching Korean culture in teaching Korean language field more and more in these days. Language has the thoughts and feelings of the pe...
The purpose of this study is to develop Korean language ability of foreigners through teaching Koran culture. It has been increasing the needs and the importance of teaching Korean culture in teaching Korean language field more and more in these days. Language has the thoughts and feelings of the people who are using it. Thus using the language means knowing the country's thoughts, feelings, and culture. It is necessary to understand the culture to communicate naturally, because It would be very hard to communicate if the person doesn't understand the total and overall meaning based on the culture, although he/she understands the meaning of the language itself.
Nowadays, 'Communicative Language Teaching' is taking seriously among language teachers and students. However, I researched what kind of teaching method of Korean Culture is preferred by Korean language learners in this study. The process of research is as follows.
At the first chapter, I showed the purpose and the needs of the study and have researched the previous studies on the teaching of Korean language and culture. Also set the guideline of the study and choose the method of the study.
Secondly, I analyzed the theory of culture education. To do so, I checked the concept of culture and the relationship between culture and language, and moreover looked closely how does the culture effect to commutative skills.
At the third chapter, I researched about the present condition of teaching Korean language field. I also researched what type of teaching methods are preferred by learners and how much does it meet with 'Communicative Language Teaching' which is emphasizing nowadays.
Next, I suggested the effective teaching method of Korean culture in a daily Korean language classrooms by based on the previous researches.
In chapter five, I wrapped up my research as a consequence of the study. I wish there will be more diversity standards and clauses for effective Korean culture teaching for the students who has various purpose of learning Korean language, so that they can communicative more efficiently.
The purpose of this study is to develop Korean language ability of foreigners through teaching Koran culture. It has been increasing the needs and the importance of teaching Korean culture in teaching Korean language field more and more in these days. Language has the thoughts and feelings of the people who are using it. Thus using the language means knowing the country's thoughts, feelings, and culture. It is necessary to understand the culture to communicate naturally, because It would be very hard to communicate if the person doesn't understand the total and overall meaning based on the culture, although he/she understands the meaning of the language itself.
Nowadays, 'Communicative Language Teaching' is taking seriously among language teachers and students. However, I researched what kind of teaching method of Korean Culture is preferred by Korean language learners in this study. The process of research is as follows.
At the first chapter, I showed the purpose and the needs of the study and have researched the previous studies on the teaching of Korean language and culture. Also set the guideline of the study and choose the method of the study.
Secondly, I analyzed the theory of culture education. To do so, I checked the concept of culture and the relationship between culture and language, and moreover looked closely how does the culture effect to commutative skills.
At the third chapter, I researched about the present condition of teaching Korean language field. I also researched what type of teaching methods are preferred by learners and how much does it meet with 'Communicative Language Teaching' which is emphasizing nowadays.
Next, I suggested the effective teaching method of Korean culture in a daily Korean language classrooms by based on the previous researches.
In chapter five, I wrapped up my research as a consequence of the study. I wish there will be more diversity standards and clauses for effective Korean culture teaching for the students who has various purpose of learning Korean language, so that they can communicative more efficiently.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.