본고는 외국어로서의 한국어교육 연구의 흐름과 동향을 분석한 연구이다. 이를 위해 2000년부터 2011년 9월까지의 석ㆍ박사 학위 논문 2,433편과 5개 학술지의 논문 1,162편, 총 3,595편의 논문을 대상으로 분석하였다. 먼저 1차 분류는 연도별로, 2차 분류는 학습자별(목적 및 수준, 언어권)로 분류하였다. 3차 분류는 6가지 주제 별(한국어 교육 일반, 습득, 내용, 교수/학습, 자료, 참관 및 실습 영역)로 제목을 기준으로 하여 분류하였다. 분석 결과 한국어교육 연구 동향의 몇 가지 문제점을 발견하였다. 첫째, 독창성 부족, 둘째, 이론의 부재, 셋째, 전문성의 부재, 넷째, 구체적 연구의 부족이다. 이러한 문제를 해결하기 위해 연구 영역의 다양화, 연구자 집단의 전문화, 연구방법론의 정립을 제언하고자 한다.
본고는 외국어로서의 한국어교육 연구의 흐름과 동향을 분석한 연구이다. 이를 위해 2000년부터 2011년 9월까지의 석ㆍ박사 학위 논문 2,433편과 5개 학술지의 논문 1,162편, 총 3,595편의 논문을 대상으로 분석하였다. 먼저 1차 분류는 연도별로, 2차 분류는 학습자별(목적 및 수준, 언어권)로 분류하였다. 3차 분류는 6가지 주제 별(한국어 교육 일반, 습득, 내용, 교수/학습, 자료, 참관 및 실습 영역)로 제목을 기준으로 하여 분류하였다. 분석 결과 한국어교육 연구 동향의 몇 가지 문제점을 발견하였다. 첫째, 독창성 부족, 둘째, 이론의 부재, 셋째, 전문성의 부재, 넷째, 구체적 연구의 부족이다. 이러한 문제를 해결하기 위해 연구 영역의 다양화, 연구자 집단의 전문화, 연구방법론의 정립을 제언하고자 한다.
The goal of this paper was to analyse the current trend of the research regarding on Teaching Korean as a Foreign Language. For this purpose, 2,433 dissertations for a Masters and Doctorate published from 2000 to 2011. 9 and 1,162 papers introduced in 5 science academic journals were analysed The ...
The goal of this paper was to analyse the current trend of the research regarding on Teaching Korean as a Foreign Language. For this purpose, 2,433 dissertations for a Masters and Doctorate published from 2000 to 2011. 9 and 1,162 papers introduced in 5 science academic journals were analysed The first classification was done by year. The second classification was done by the purpose, level, and native language of learners. The third classification was carried out by 6 subjects based on the title of dissertations and papers; Teaching Korean as a Foreign Language in general, acquisition, contents, teaching(instruction)/learning, material, the area of observation and practice. As a result, several problems were revealed on trends of the previous research in Teaching Korean as a Foreign Language; 1. Lack of originality. 2. Lack of theory. 3. Lack of speciality. 4. Lack of specified research. To solve these problems, this paper suggested diversification of the research area, specialization of the research group, establishing the research method.
The goal of this paper was to analyse the current trend of the research regarding on Teaching Korean as a Foreign Language. For this purpose, 2,433 dissertations for a Masters and Doctorate published from 2000 to 2011. 9 and 1,162 papers introduced in 5 science academic journals were analysed The first classification was done by year. The second classification was done by the purpose, level, and native language of learners. The third classification was carried out by 6 subjects based on the title of dissertations and papers; Teaching Korean as a Foreign Language in general, acquisition, contents, teaching(instruction)/learning, material, the area of observation and practice. As a result, several problems were revealed on trends of the previous research in Teaching Korean as a Foreign Language; 1. Lack of originality. 2. Lack of theory. 3. Lack of speciality. 4. Lack of specified research. To solve these problems, this paper suggested diversification of the research area, specialization of the research group, establishing the research method.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.