시대가 나날이 발전함에 따라 과학지식의 중요성은 나날이 증가하고 있으며, 따라서 과학지식의 발전을 위해서는 과학교육이 선행되어야 한다. 하지만 OECD국가 간 학업능력을 평가하는 PISA 결과에 따르면 우리나라 학생들의 과학성취도가 점점 줄어들고 있다는 점을 알 수 있다. 이러한 하락에 대한 원인으로 선행연구자들은 우리나라 교육과정에 제세된 내용지식의 수준과 범위가 현재의 학생 발달에 적절하지 못하기 때문에 과학을 어렵게 느껴 학업성취도가 줄어들고 있다고 분석하고 있다. 따라서 본 연구의 목적은 제 7차 교육과정에 사용되고 있는 과학교과서의 생물단원의 영역과 생물Ⅰ과 생물Ⅱ의 학습내용이 Piaget의 인지발달이론에 따른 학생들의 인지발달 단계에 맞게 학습수준이 적절하게 제시하면서 연계되었는지를 분석 및 연구하는데 있다. 우선 인지발달 단계에 맞게 학습내용이 연계되었는지를 판단하기 위하여 과학교과서의 생물단원 학습내용을 <표 12>에서 <표 17>에서 분석하였으며, 이 내용들이 Piaget의 어느 인지발달 단계에 해당하는지 분석하기 위하여 생물교과내용 분석틀인 <표 10>과 <표 11>을 사용하여 분석하였다. 그리고 학습내용의 연계성을 분석하기 위하여 <표 8>과 <표 9>를 사용하여 총 7가지의 주제인 “1.생명의 특성, 2.물질대사, 3.자극과 반응, 4.생식과 발생, 5.유전, 6.생물의 다양성, 7.생물과 환경”을 중심으로 발전, 반복, 격차의 형태로 분석하였으며, 인지발달 단계를 적용한 학습내용을 분석 및 연구한 결과를 <그림 7>에서 <그림 19>까지 나타내었다. 연구 결과 학습내용의 인지발달 단계 수준은 <표 24>에 나타냈듯이, 학년이 올라감에 따라 인지발달 단계의 수준도 증가함을 알 수 있고, 학습내용에 학습수준을 적용하여 분석 및 연구한 결과, 대부분의 영역에서 학습수준의 증가에 따른 학습내용이 적절하게 연계되어 학습의 효율성을 잘 도모하고 있으나, 다음의 경우에는 적절히 연계되어 있지 않게 나타났다. 1) ...
시대가 나날이 발전함에 따라 과학지식의 중요성은 나날이 증가하고 있으며, 따라서 과학지식의 발전을 위해서는 과학교육이 선행되어야 한다. 하지만 OECD국가 간 학업능력을 평가하는 PISA 결과에 따르면 우리나라 학생들의 과학성취도가 점점 줄어들고 있다는 점을 알 수 있다. 이러한 하락에 대한 원인으로 선행연구자들은 우리나라 교육과정에 제세된 내용지식의 수준과 범위가 현재의 학생 발달에 적절하지 못하기 때문에 과학을 어렵게 느껴 학업성취도가 줄어들고 있다고 분석하고 있다. 따라서 본 연구의 목적은 제 7차 교육과정에 사용되고 있는 과학교과서의 생물단원의 영역과 생물Ⅰ과 생물Ⅱ의 학습내용이 Piaget의 인지발달이론에 따른 학생들의 인지발달 단계에 맞게 학습수준이 적절하게 제시하면서 연계되었는지를 분석 및 연구하는데 있다. 우선 인지발달 단계에 맞게 학습내용이 연계되었는지를 판단하기 위하여 과학교과서의 생물단원 학습내용을 <표 12>에서 <표 17>에서 분석하였으며, 이 내용들이 Piaget의 어느 인지발달 단계에 해당하는지 분석하기 위하여 생물교과내용 분석틀인 <표 10>과 <표 11>을 사용하여 분석하였다. 그리고 학습내용의 연계성을 분석하기 위하여 <표 8>과 <표 9>를 사용하여 총 7가지의 주제인 “1.생명의 특성, 2.물질대사, 3.자극과 반응, 4.생식과 발생, 5.유전, 6.생물의 다양성, 7.생물과 환경”을 중심으로 발전, 반복, 격차의 형태로 분석하였으며, 인지발달 단계를 적용한 학습내용을 분석 및 연구한 결과를 <그림 7>에서 <그림 19>까지 나타내었다. 연구 결과 학습내용의 인지발달 단계 수준은 <표 24>에 나타냈듯이, 학년이 올라감에 따라 인지발달 단계의 수준도 증가함을 알 수 있고, 학습내용에 학습수준을 적용하여 분석 및 연구한 결과, 대부분의 영역에서 학습수준의 증가에 따른 학습내용이 적절하게 연계되어 학습의 효율성을 잘 도모하고 있으나, 다음의 경우에는 적절히 연계되어 있지 않게 나타났다. 1) 물질대사의 소화와 순환, 2) 생식과 발생의 사람의 생식과 발생 및 출산 3) 유전의 염색체와 유전자 및 유전자의 형질발현 4) 생물과 환경의 생태계와 생명공학 결론적으로 위 4가지 경우에는 사회적으로 많은 이슈가 되고 있는 부분(성교육)과 생활에 밀접한 관련이 있는 부분, 그리고 최신 연구에 해당하여 아직 체계적인 학문으로 발전하지 못한 부분에 해당하여 적절한 연계가 이루어지지 않다고 볼 수 있다. 따라서 이처럼 연계성이 적절치 못한 학습내용은 차후 교과서 개편시 참고자료로 활용할 수 있으며, 학습 지도에 있어 아이들의 인지발달에 맞는 교수방법을 채택, 체계적이고 이해 쉽게 지도할 수 있는 방향을 제시할 수 있을 것이다.
시대가 나날이 발전함에 따라 과학지식의 중요성은 나날이 증가하고 있으며, 따라서 과학지식의 발전을 위해서는 과학교육이 선행되어야 한다. 하지만 OECD국가 간 학업능력을 평가하는 PISA 결과에 따르면 우리나라 학생들의 과학성취도가 점점 줄어들고 있다는 점을 알 수 있다. 이러한 하락에 대한 원인으로 선행연구자들은 우리나라 교육과정에 제세된 내용지식의 수준과 범위가 현재의 학생 발달에 적절하지 못하기 때문에 과학을 어렵게 느껴 학업성취도가 줄어들고 있다고 분석하고 있다. 따라서 본 연구의 목적은 제 7차 교육과정에 사용되고 있는 과학교과서의 생물단원의 영역과 생물Ⅰ과 생물Ⅱ의 학습내용이 Piaget의 인지발달이론에 따른 학생들의 인지발달 단계에 맞게 학습수준이 적절하게 제시하면서 연계되었는지를 분석 및 연구하는데 있다. 우선 인지발달 단계에 맞게 학습내용이 연계되었는지를 판단하기 위하여 과학교과서의 생물단원 학습내용을 <표 12>에서 <표 17>에서 분석하였으며, 이 내용들이 Piaget의 어느 인지발달 단계에 해당하는지 분석하기 위하여 생물교과내용 분석틀인 <표 10>과 <표 11>을 사용하여 분석하였다. 그리고 학습내용의 연계성을 분석하기 위하여 <표 8>과 <표 9>를 사용하여 총 7가지의 주제인 “1.생명의 특성, 2.물질대사, 3.자극과 반응, 4.생식과 발생, 5.유전, 6.생물의 다양성, 7.생물과 환경”을 중심으로 발전, 반복, 격차의 형태로 분석하였으며, 인지발달 단계를 적용한 학습내용을 분석 및 연구한 결과를 <그림 7>에서 <그림 19>까지 나타내었다. 연구 결과 학습내용의 인지발달 단계 수준은 <표 24>에 나타냈듯이, 학년이 올라감에 따라 인지발달 단계의 수준도 증가함을 알 수 있고, 학습내용에 학습수준을 적용하여 분석 및 연구한 결과, 대부분의 영역에서 학습수준의 증가에 따른 학습내용이 적절하게 연계되어 학습의 효율성을 잘 도모하고 있으나, 다음의 경우에는 적절히 연계되어 있지 않게 나타났다. 1) 물질대사의 소화와 순환, 2) 생식과 발생의 사람의 생식과 발생 및 출산 3) 유전의 염색체와 유전자 및 유전자의 형질발현 4) 생물과 환경의 생태계와 생명공학 결론적으로 위 4가지 경우에는 사회적으로 많은 이슈가 되고 있는 부분(성교육)과 생활에 밀접한 관련이 있는 부분, 그리고 최신 연구에 해당하여 아직 체계적인 학문으로 발전하지 못한 부분에 해당하여 적절한 연계가 이루어지지 않다고 볼 수 있다. 따라서 이처럼 연계성이 적절치 못한 학습내용은 차후 교과서 개편시 참고자료로 활용할 수 있으며, 학습 지도에 있어 아이들의 인지발달에 맞는 교수방법을 채택, 체계적이고 이해 쉽게 지도할 수 있는 방향을 제시할 수 있을 것이다.
As the time is developing day by day, the importance of science knowledge is increasing every day, thus science education needs to be preceded for the development of science knowledge. However, according to the PISA result that makes an assessment of academic ability between OECD countries, scientif...
As the time is developing day by day, the importance of science knowledge is increasing every day, thus science education needs to be preceded for the development of science knowledge. However, according to the PISA result that makes an assessment of academic ability between OECD countries, scientific achievements of Korean students are gradually decreasing. As the cause for the decrease, precedent researchers have analyzed that the knowledge standards and range of the Korean high school curriculum is not proper for the current student development, so they feel like science is hard and their academic achievements are decreasing. Thus the purpose of this study is to analyze and research whether the domain of biology chapters of the science textbook being used in the 7th curriculum and the academic contents of Biology I and Biology II are properly suggested and connected in accordance with cognitive development levels of students. First of all, in order to judge whether the academic content is connected to the levels of cognitive development, the academic content of the biology chapters of science are analyzed in and , and to analyze where these contents belong to in the Piaget's cognitive development, analysis tools and of biology textbook contents are used. And to analyze the connectivity of academic contents, and are used to analyze the seven subjects "1. The Characteristics of Life, 2. Metabolism, 3.Stimulation and Response, 4. Reproduction and Genesis, 5. Heredity, 6. Diversity of Organism, 7. Organisms and Environment" in forms of development, repetition, and the gap, and the result of analysis and research of the academic contents that applied cognitive development steps are displayed from to . According to the research result, the cognitive development level of the study content, once displayed in , increases as the grade goes up, and as a result analyzing and researching of applying academic standards to the study contents, in most domains, the study content is properly connected following the increase in academic standards and promoting the efficiency of academics, but however, in the following cases, the connect is not proper. 1) Indigestion and circulation of metabolism 2) Human reproduction and genesis and childbirth 3) Genetic chromosomes and character manifestation of genes 4) Ecosystem and biotechnology of organism and environment In conclusion, in above four cases, a section closely related to the section causing many social issues (sex education), and the section categorized as the latest research and has not developed into a systematically study yet and can be seen as not properly connected. Thus, academic contents with improper connectivity can be utilized as reference data for reorganization of text book later, and choose a teaching method corresponding to cognitive development of children in academic instruction and provide a direction to teach both systematically and easily.
As the time is developing day by day, the importance of science knowledge is increasing every day, thus science education needs to be preceded for the development of science knowledge. However, according to the PISA result that makes an assessment of academic ability between OECD countries, scientific achievements of Korean students are gradually decreasing. As the cause for the decrease, precedent researchers have analyzed that the knowledge standards and range of the Korean high school curriculum is not proper for the current student development, so they feel like science is hard and their academic achievements are decreasing. Thus the purpose of this study is to analyze and research whether the domain of biology chapters of the science textbook being used in the 7th curriculum and the academic contents of Biology I and Biology II are properly suggested and connected in accordance with cognitive development levels of students. First of all, in order to judge whether the academic content is connected to the levels of cognitive development, the academic content of the biology chapters of science are analyzed in and , and to analyze where these contents belong to in the Piaget's cognitive development, analysis tools and of biology textbook contents are used. And to analyze the connectivity of academic contents, and are used to analyze the seven subjects "1. The Characteristics of Life, 2. Metabolism, 3.Stimulation and Response, 4. Reproduction and Genesis, 5. Heredity, 6. Diversity of Organism, 7. Organisms and Environment" in forms of development, repetition, and the gap, and the result of analysis and research of the academic contents that applied cognitive development steps are displayed from to . According to the research result, the cognitive development level of the study content, once displayed in , increases as the grade goes up, and as a result analyzing and researching of applying academic standards to the study contents, in most domains, the study content is properly connected following the increase in academic standards and promoting the efficiency of academics, but however, in the following cases, the connect is not proper. 1) Indigestion and circulation of metabolism 2) Human reproduction and genesis and childbirth 3) Genetic chromosomes and character manifestation of genes 4) Ecosystem and biotechnology of organism and environment In conclusion, in above four cases, a section closely related to the section causing many social issues (sex education), and the section categorized as the latest research and has not developed into a systematically study yet and can be seen as not properly connected. Thus, academic contents with improper connectivity can be utilized as reference data for reorganization of text book later, and choose a teaching method corresponding to cognitive development of children in academic instruction and provide a direction to teach both systematically and easily.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.