다중지능이론을 적용한 진로교육프로그램이 초등학생의 진로인식 및 자존감에 미치는 효과 (The) effects of a career education program based on multiple intelligence theory on improving elementary school children's career awareness and self-esteem원문보기
이 연구는 다중지능이론을 적용한 진로교육프로그램이 초등학교 학생들의 진로인식 및 자존감에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 다중지능이론을 적용한 진로교육프로그램은 초등학교 학생의 진로인식에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 다중지능이론을 적용한 진로교육프로그램은 초등학교 학생의 자존감에 어떠한 영향을 미치는가? 이러한 연구문제를 검증하기 위하여 서울특별시 노원구 중계동 소재 1개 초등학교 4학년 2개 학급을 선정하여 한 학급은 다중지능이론을 적용한 진로교육프로그램에 참여하는 실험집단으로, 다른 한 학급은 통제집단으로 선정하였다. 실험집단은 3월 24일~4월30일까지 총 12회기(1회기 40분 기준)에 걸쳐 진로교육프로그램에 참여하였다. 각 회기는 자기이해, 일과 직업이해, 진로의사 결정, 진로계획의 4가지 진로영역으로 진행되었으며, 본 연구자가 각 회기의 활동을 지도하였다. 진로교육프로그램에 앞서 통제집단과 실험집단을 대상으로 진로인식검사(진혜영, 2006), 자존감검사(최보가, 전귀연, 1993)를 실시하였고, 6주간의 진로교육프로그램을 마친 뒤 실험집단과 통제집단에 대하여 진로인식검사, 자존감검사를 재실시하였다. 자료처리는 이 연구의 가설 검증을 위해 실험․통제 집단의 기술통계치인 평균과 ...
이 연구는 다중지능이론을 적용한 진로교육프로그램이 초등학교 학생들의 진로인식 및 자존감에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 다중지능이론을 적용한 진로교육프로그램은 초등학교 학생의 진로인식에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 다중지능이론을 적용한 진로교육프로그램은 초등학교 학생의 자존감에 어떠한 영향을 미치는가? 이러한 연구문제를 검증하기 위하여 서울특별시 노원구 중계동 소재 1개 초등학교 4학년 2개 학급을 선정하여 한 학급은 다중지능이론을 적용한 진로교육프로그램에 참여하는 실험집단으로, 다른 한 학급은 통제집단으로 선정하였다. 실험집단은 3월 24일~4월30일까지 총 12회기(1회기 40분 기준)에 걸쳐 진로교육프로그램에 참여하였다. 각 회기는 자기이해, 일과 직업이해, 진로의사 결정, 진로계획의 4가지 진로영역으로 진행되었으며, 본 연구자가 각 회기의 활동을 지도하였다. 진로교육프로그램에 앞서 통제집단과 실험집단을 대상으로 진로인식검사(진혜영, 2006), 자존감검사(최보가, 전귀연, 1993)를 실시하였고, 6주간의 진로교육프로그램을 마친 뒤 실험집단과 통제집단에 대하여 진로인식검사, 자존감검사를 재실시하였다. 자료처리는 이 연구의 가설 검증을 위해 실험․통제 집단의 기술통계치인 평균과 표준편차를 산출하고, 두 집단의 사전검사결과를 통제한 상태에서 두 집단의 사후검사결과를 가지고 공분산분석(ANCOVA)을 실시하였다. 사전 진로인식과 자존감검사 결과의 매개변인 영향을 제거하여 독립변인에 의한 순수한 효과를 알아보기 위하여 공분산분석(ANCOVA)을 사용하였다. 또한 통계적 검증에 따른 양적 분석의 제한점을 보완하기 위해 경험 보고서, 상담자의 관찰 내용, 프로그램 만족도와 관련된 설문을 분석하여 함께 제시하였다. 본 연구를 통해 얻어진 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 다중지능이론을 적용한 진로교육프로그램을 실시한 실험집단의 진로인식은 사후검사결과에서 실험집단과 통제집단 간에 통계적으로 유의한 차이는 없었다. 그러나 진로인식 하위영역 중 ‘자기이해’에서는 유의가 차이가 있었다(F=10.191, p<.01). 즉 다중지능이론 적용 진로교육 프로그램이 진로인식 하위영역인 ‘자기이해’ 부분에서는 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있었다. 둘째, 다중지능이론을 적용한 진로교육프로그램을 실시한 실험집단은 아동의 자존감에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다(자존감 전체 F=10.673, p<.01, 사회적 자존감 F =7.687, p<.01, 가정에서의 자존감 F=13.121, p<.01). 그러나 자존감의 하위영역 중 총체적 자존감과 학교에서의 자존감은 통계적으로 유의한 차이는 없었다. 이것으로 다중지능이론을 적용한 진로교육프로그램은 자존감 향상에 긍정적인 효과가 있으며 특히 사회적 자존감과 가정에서의 자존감에 긍정적인 영향을 미침을 알 수 있었다. 셋째, 프로그램 효과 검증을 위한 질적 분석 결과, 다중지능이론을 적용한 진로교육프로그램 참여 후 대다수의 아동들은 자신의 다중지능 및 일과 직업에 대한 높은 관심과 흥미를 보였고 자신을 더욱 긍정적으로 정의하거나 긍정적인 가치를 지닌 존재로 인식하게 되었음을 소감문과 설문지를 통해 보고하였다. 그러나 ‘일에 대한 긍정적인 태도 및 가치관’, ‘진로의사 결정’ 부분에서는 막연히 열심히 노력하겠다는 소감은 많았지만 구체적인 직업가치관을 가지고 진로목표 및 진로계획을 세우는 것에는 인식이 부족했다. 이상의 양적․질적인 결과를 바탕으로, 다중지능이론을 적용한 진로교육프로그램은 초등학교 학생의 자존감을 향상시키는데 효과가 있으며 진로인식의 변화에는 하위영역 중 ‘자기이해’ 부분에 유의한 효과가 있음을 알 수 있었다.
이 연구는 다중지능이론을 적용한 진로교육프로그램이 초등학교 학생들의 진로인식 및 자존감에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 다중지능이론을 적용한 진로교육프로그램은 초등학교 학생의 진로인식에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 다중지능이론을 적용한 진로교육프로그램은 초등학교 학생의 자존감에 어떠한 영향을 미치는가? 이러한 연구문제를 검증하기 위하여 서울특별시 노원구 중계동 소재 1개 초등학교 4학년 2개 학급을 선정하여 한 학급은 다중지능이론을 적용한 진로교육프로그램에 참여하는 실험집단으로, 다른 한 학급은 통제집단으로 선정하였다. 실험집단은 3월 24일~4월30일까지 총 12회기(1회기 40분 기준)에 걸쳐 진로교육프로그램에 참여하였다. 각 회기는 자기이해, 일과 직업이해, 진로의사 결정, 진로계획의 4가지 진로영역으로 진행되었으며, 본 연구자가 각 회기의 활동을 지도하였다. 진로교육프로그램에 앞서 통제집단과 실험집단을 대상으로 진로인식검사(진혜영, 2006), 자존감검사(최보가, 전귀연, 1993)를 실시하였고, 6주간의 진로교육프로그램을 마친 뒤 실험집단과 통제집단에 대하여 진로인식검사, 자존감검사를 재실시하였다. 자료처리는 이 연구의 가설 검증을 위해 실험․통제 집단의 기술통계치인 평균과 표준편차를 산출하고, 두 집단의 사전검사결과를 통제한 상태에서 두 집단의 사후검사결과를 가지고 공분산분석(ANCOVA)을 실시하였다. 사전 진로인식과 자존감검사 결과의 매개변인 영향을 제거하여 독립변인에 의한 순수한 효과를 알아보기 위하여 공분산분석(ANCOVA)을 사용하였다. 또한 통계적 검증에 따른 양적 분석의 제한점을 보완하기 위해 경험 보고서, 상담자의 관찰 내용, 프로그램 만족도와 관련된 설문을 분석하여 함께 제시하였다. 본 연구를 통해 얻어진 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 다중지능이론을 적용한 진로교육프로그램을 실시한 실험집단의 진로인식은 사후검사결과에서 실험집단과 통제집단 간에 통계적으로 유의한 차이는 없었다. 그러나 진로인식 하위영역 중 ‘자기이해’에서는 유의가 차이가 있었다(F=10.191, p<.01). 즉 다중지능이론 적용 진로교육 프로그램이 진로인식 하위영역인 ‘자기이해’ 부분에서는 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있었다. 둘째, 다중지능이론을 적용한 진로교육프로그램을 실시한 실험집단은 아동의 자존감에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다(자존감 전체 F=10.673, p<.01, 사회적 자존감 F =7.687, p<.01, 가정에서의 자존감 F=13.121, p<.01). 그러나 자존감의 하위영역 중 총체적 자존감과 학교에서의 자존감은 통계적으로 유의한 차이는 없었다. 이것으로 다중지능이론을 적용한 진로교육프로그램은 자존감 향상에 긍정적인 효과가 있으며 특히 사회적 자존감과 가정에서의 자존감에 긍정적인 영향을 미침을 알 수 있었다. 셋째, 프로그램 효과 검증을 위한 질적 분석 결과, 다중지능이론을 적용한 진로교육프로그램 참여 후 대다수의 아동들은 자신의 다중지능 및 일과 직업에 대한 높은 관심과 흥미를 보였고 자신을 더욱 긍정적으로 정의하거나 긍정적인 가치를 지닌 존재로 인식하게 되었음을 소감문과 설문지를 통해 보고하였다. 그러나 ‘일에 대한 긍정적인 태도 및 가치관’, ‘진로의사 결정’ 부분에서는 막연히 열심히 노력하겠다는 소감은 많았지만 구체적인 직업가치관을 가지고 진로목표 및 진로계획을 세우는 것에는 인식이 부족했다. 이상의 양적․질적인 결과를 바탕으로, 다중지능이론을 적용한 진로교육프로그램은 초등학교 학생의 자존감을 향상시키는데 효과가 있으며 진로인식의 변화에는 하위영역 중 ‘자기이해’ 부분에 유의한 효과가 있음을 알 수 있었다.
The purpose of this study was to investigate the effects of a career education program based on multiple intelligence theory on improving elementary school children's career awareness and self-esteem. The research questions for this study were as follows; First, how would a career education program ...
The purpose of this study was to investigate the effects of a career education program based on multiple intelligence theory on improving elementary school children's career awareness and self-esteem. The research questions for this study were as follows; First, how would a career education program based on multiple intelligence theory increase elementary school children's career awareness? Second, how would a career education program based on multiple intelligence theory increase elementary school children's self-esteem? In order to test these, The researcher selected two 4th grade classes from Junggye-Dong Elementary school, Nowon-Gu, Seoul City. We appointed one class to be the control group, who did not participate in a career education program based on multiple intelligence theory, and the other class to be the experimental group, who participate in a career education program based on multiple intelligence theory. A career education program was performed from the 24th of March to the 30th of April, in total 12 sessions(One session-40 min). Each session consists self-understanding, understanding of a job and the world of work, positive job attitude and self job-value criteria and sensible career decision-making. The progress of this activity was supervised by the researcher. In order to carry out this procedure, The researcher issued a Career Awareness Test and a Self-Esteem Test to both the experimental and control groups. After 6 weeks of the career education program, The researcher once again carried out the tests to both the groups. In order to prove the hypothesis, the researcher controlled both group's pre-test results and operated ANCOVA based on the two groups' post-test results. In addition, after the experiment, a test was administered on the program process in order to complement the limited reliability of the quantitative results. Also, experience reports written by the experimental group participants, and the counselor's observation results of each session, were utilized in the qualitative analysis. The research generated the following results. Firstly, though the experimental group followed the career education program based on multiple intelligence theory, It showed no significant improvement in the career awareness. But in particular, there was a significant difference in self-understanding (F=10.191, p<.01). Secondly, the career education program based on multiple intelligence made significant differences in self-esteem (F=10.673, p<.01). In particular, there were significant differences in social self-esteem (F =7.687, p<.01) and home self-esteem (F=13.121, p<.01). thirdly, the qualitative analysis, testing effectiveness of this program obtained the following results; It was reported through written expressions and questionnaires that the career education program based on multiple intelligence theory helped elementary school children's self-esteem. Furthermore they showed concerns and interest in their future career, through activities of understanding occupations and self-multiple intelligences. That being said, there was no significant difference, statistically, in the their positive job attitude, self job-value criteria and sensible career decision-making. On the ground of these results from the quantitative and qualitative analyses, it can be concluded that the career education program, based on multiple intelligence theory, was effective in improving self-esteem and self-understanding, sub-areas of career awareness.
The purpose of this study was to investigate the effects of a career education program based on multiple intelligence theory on improving elementary school children's career awareness and self-esteem. The research questions for this study were as follows; First, how would a career education program based on multiple intelligence theory increase elementary school children's career awareness? Second, how would a career education program based on multiple intelligence theory increase elementary school children's self-esteem? In order to test these, The researcher selected two 4th grade classes from Junggye-Dong Elementary school, Nowon-Gu, Seoul City. We appointed one class to be the control group, who did not participate in a career education program based on multiple intelligence theory, and the other class to be the experimental group, who participate in a career education program based on multiple intelligence theory. A career education program was performed from the 24th of March to the 30th of April, in total 12 sessions(One session-40 min). Each session consists self-understanding, understanding of a job and the world of work, positive job attitude and self job-value criteria and sensible career decision-making. The progress of this activity was supervised by the researcher. In order to carry out this procedure, The researcher issued a Career Awareness Test and a Self-Esteem Test to both the experimental and control groups. After 6 weeks of the career education program, The researcher once again carried out the tests to both the groups. In order to prove the hypothesis, the researcher controlled both group's pre-test results and operated ANCOVA based on the two groups' post-test results. In addition, after the experiment, a test was administered on the program process in order to complement the limited reliability of the quantitative results. Also, experience reports written by the experimental group participants, and the counselor's observation results of each session, were utilized in the qualitative analysis. The research generated the following results. Firstly, though the experimental group followed the career education program based on multiple intelligence theory, It showed no significant improvement in the career awareness. But in particular, there was a significant difference in self-understanding (F=10.191, p<.01). Secondly, the career education program based on multiple intelligence made significant differences in self-esteem (F=10.673, p<.01). In particular, there were significant differences in social self-esteem (F =7.687, p<.01) and home self-esteem (F=13.121, p<.01). thirdly, the qualitative analysis, testing effectiveness of this program obtained the following results; It was reported through written expressions and questionnaires that the career education program based on multiple intelligence theory helped elementary school children's self-esteem. Furthermore they showed concerns and interest in their future career, through activities of understanding occupations and self-multiple intelligences. That being said, there was no significant difference, statistically, in the their positive job attitude, self job-value criteria and sensible career decision-making. On the ground of these results from the quantitative and qualitative analyses, it can be concluded that the career education program, based on multiple intelligence theory, was effective in improving self-esteem and self-understanding, sub-areas of career awareness.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.