다문화주의 교육은 다양한 문화, 민족, 성, 그리고 사회계층과 학생들이 동등한 교육적 기회를 얻고, 긍정적인 문화교류 태도와 인식 그리고 행동을 발달시키도록 돕는 것을 목표로 하는 교육이다. 오늘날 교통・통신・미디어의 발달은 국제관계의 거리를 좁히며 인종・문화・종교 등의 장벽을 빠르게 무너뜨렸다. 이러한 세계화의 현상은 단일민족을 자랑하던 우리나라에 새로운 패러다임의 전환을 가져오는 계기가 되었다. 국제결혼의 증가, 이주민의 증가로 여러 가지 교육적, 사회적 문제가 생겨나고 있어 다문화 주의 교육의 필요성이 절실히 요구되는 상황이다. 이러한 사회적 상황과 맞물려 음악교과에서도 다문화주의 교육의 필요성이 증대되고 있다. 본 연구에서는 다문화적 ...
다문화주의 교육은 다양한 문화, 민족, 성, 그리고 사회계층과 학생들이 동등한 교육적 기회를 얻고, 긍정적인 문화교류 태도와 인식 그리고 행동을 발달시키도록 돕는 것을 목표로 하는 교육이다. 오늘날 교통・통신・미디어의 발달은 국제관계의 거리를 좁히며 인종・문화・종교 등의 장벽을 빠르게 무너뜨렸다. 이러한 세계화의 현상은 단일민족을 자랑하던 우리나라에 새로운 패러다임의 전환을 가져오는 계기가 되었다. 국제결혼의 증가, 이주민의 증가로 여러 가지 교육적, 사회적 문제가 생겨나고 있어 다문화 주의 교육의 필요성이 절실히 요구되는 상황이다. 이러한 사회적 상황과 맞물려 음악교과에서도 다문화주의 교육의 필요성이 증대되고 있다. 본 연구에서는 다문화적 음악교육을 위해 서로 다른 문화권의 음악을 이해하기 위한 시도로 고등학교 8종교과서에 나타난 아시아민요를 분석하고, 교수-학습방안을 연구하는데 목적이 있다. 아시아민요를 선택한 이유는 지리적, 문화적 근접성을 고려해 우리나라와 역사적 문화적 경제적으로 밀접한 관계에 있고 아시아 민족의 유입이 나날이 증가하고 있기 때문이다. 본 연구의 내용은 다문화주의와 교육, 다문화주의 음악교육의 배경과 역사, 다문화주의 음악교육의 필요성에 대한 연구와 고등학교 8종 교과서에 수록된 아시아민요 분석 그리고 교수-학습계획안으로 구성되어 있다. 다문화주의 음악교육에 대한 관심이 점점 높아지는 만큼 그에 따른 교과서 보완 및 수업지도안 연구가 필요하다. 이에 논자의 교과서 분석과 수업지도안이 다문화주의 음악교육 연구에 보탬이 되고 다문화주의 음악교육 수업을 하고자 하는 교사들에게 참고가 될 수 있기를 바란다.
다문화주의 교육은 다양한 문화, 민족, 성, 그리고 사회계층과 학생들이 동등한 교육적 기회를 얻고, 긍정적인 문화교류 태도와 인식 그리고 행동을 발달시키도록 돕는 것을 목표로 하는 교육이다. 오늘날 교통・통신・미디어의 발달은 국제관계의 거리를 좁히며 인종・문화・종교 등의 장벽을 빠르게 무너뜨렸다. 이러한 세계화의 현상은 단일민족을 자랑하던 우리나라에 새로운 패러다임의 전환을 가져오는 계기가 되었다. 국제결혼의 증가, 이주민의 증가로 여러 가지 교육적, 사회적 문제가 생겨나고 있어 다문화 주의 교육의 필요성이 절실히 요구되는 상황이다. 이러한 사회적 상황과 맞물려 음악교과에서도 다문화주의 교육의 필요성이 증대되고 있다. 본 연구에서는 다문화적 음악교육을 위해 서로 다른 문화권의 음악을 이해하기 위한 시도로 고등학교 8종교과서에 나타난 아시아민요를 분석하고, 교수-학습방안을 연구하는데 목적이 있다. 아시아민요를 선택한 이유는 지리적, 문화적 근접성을 고려해 우리나라와 역사적 문화적 경제적으로 밀접한 관계에 있고 아시아 민족의 유입이 나날이 증가하고 있기 때문이다. 본 연구의 내용은 다문화주의와 교육, 다문화주의 음악교육의 배경과 역사, 다문화주의 음악교육의 필요성에 대한 연구와 고등학교 8종 교과서에 수록된 아시아민요 분석 그리고 교수-학습계획안으로 구성되어 있다. 다문화주의 음악교육에 대한 관심이 점점 높아지는 만큼 그에 따른 교과서 보완 및 수업지도안 연구가 필요하다. 이에 논자의 교과서 분석과 수업지도안이 다문화주의 음악교육 연구에 보탬이 되고 다문화주의 음악교육 수업을 하고자 하는 교사들에게 참고가 될 수 있기를 바란다.
The multi cultual education is that students who have different background such as a diversity of cultures, nations, sex and social stratums were given the equal opportunity for education and that they can learn, share and exchange various cultures. So, it aims to help students develop positive atti...
The multi cultual education is that students who have different background such as a diversity of cultures, nations, sex and social stratums were given the equal opportunity for education and that they can learn, share and exchange various cultures. So, it aims to help students develop positive attitude, behavior and ideas about different cultures. There is the purpose for analysing ASIA traditional music which 8 high school textbook contain and for studying method of teaching it. All this goals is for understanding different cultural musics. The reason why Asian music has been chosen is that it is closely connected with Korea to geographical, historical and cultural factors and moreover, Asian people would continue to come to Korea. But some social problems are getting bigger due to an international marriage and immigrants increase. That is why it is necessary to take an immediate action to overcome multi cultural issue. For example, education must be focused on at once. According to the trend, music subject is also related to multi cultural and it is getting important. This study consists of multi culturalism and education, multi cultural music education with background and history, the necessity of multi cultural music education, Asian traditional music analysis from the 8 textbooks including main contents and teaching plan for students to deeply understand various musics belong to different cultural areas. At last, it is clear that multi cultual music education is getting more popular therefore, we should need to prepare more reliable textbooks and accurate studies which are linked to the education. All textbooks analysis and teaching methods are supposed to be helpful to support people who try to use such education as teaching the education.
The multi cultual education is that students who have different background such as a diversity of cultures, nations, sex and social stratums were given the equal opportunity for education and that they can learn, share and exchange various cultures. So, it aims to help students develop positive attitude, behavior and ideas about different cultures. There is the purpose for analysing ASIA traditional music which 8 high school textbook contain and for studying method of teaching it. All this goals is for understanding different cultural musics. The reason why Asian music has been chosen is that it is closely connected with Korea to geographical, historical and cultural factors and moreover, Asian people would continue to come to Korea. But some social problems are getting bigger due to an international marriage and immigrants increase. That is why it is necessary to take an immediate action to overcome multi cultural issue. For example, education must be focused on at once. According to the trend, music subject is also related to multi cultural and it is getting important. This study consists of multi culturalism and education, multi cultural music education with background and history, the necessity of multi cultural music education, Asian traditional music analysis from the 8 textbooks including main contents and teaching plan for students to deeply understand various musics belong to different cultural areas. At last, it is clear that multi cultual music education is getting more popular therefore, we should need to prepare more reliable textbooks and accurate studies which are linked to the education. All textbooks analysis and teaching methods are supposed to be helpful to support people who try to use such education as teaching the education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.