본 연구의 목적은 2015 개정 음악과 교육과정에 제시된 6가지 역량 중 문화적 공동체 역량의 3가지 하위 요소를 바탕으로 다문화 음악교육이 문화적 공동체 역량의 각 요소를 얼마나 발달시킬 수 있는지를 밝히는 것에 있다. 이를 통해 현재 다문화 음악교육의 문제점과 한계를 밝히고, 다문화 음악교육이 문화적 공동체 역량 신장을 위하여 나아가야 할 방향을 제시하고자 하였다. 본 연구는 서울특별시 용산구에 위치한 공립 C 초등학교 3~6학년 학생 200명(n=200)을 대상으로 하는 양적 연구이다. 설문 도구의 문항 내용은 다문화 음악교육을 통한 문화적 공동체 역량의 인지적 요소 향상 정도, 정의적 요소 향상 정도, 행동적 요소 향상 정도를 기본으로 하고, 추가로 연구 변수 생성을 위한 음악적 ...
본 연구의 목적은 2015 개정 음악과 교육과정에 제시된 6가지 역량 중 문화적 공동체 역량의 3가지 하위 요소를 바탕으로 다문화 음악교육이 문화적 공동체 역량의 각 요소를 얼마나 발달시킬 수 있는지를 밝히는 것에 있다. 이를 통해 현재 다문화 음악교육의 문제점과 한계를 밝히고, 다문화 음악교육이 문화적 공동체 역량 신장을 위하여 나아가야 할 방향을 제시하고자 하였다. 본 연구는 서울특별시 용산구에 위치한 공립 C 초등학교 3~6학년 학생 200명(n=200)을 대상으로 하는 양적 연구이다. 설문 도구의 문항 내용은 다문화 음악교육을 통한 문화적 공동체 역량의 인지적 요소 향상 정도, 정의적 요소 향상 정도, 행동적 요소 향상 정도를 기본으로 하고, 추가로 연구 변수 생성을 위한 음악적 효능감과 공동체 의식 내면화 정도 역시 설문 문항에 반영하였다. 총 5개 영역 27문항으로 구성된 설문은 조사하기 전, 음악교육 전공 교수 1명과 초등학교장 1명, 교육 전문직 1명, 초등학교 수석 교사 1명, 초등학교 부장 교사 2명 등 음악교육과 다문화 교육 전문가들의 컨설팅 과정을 통하여 내용 타당성 검증을 하였다. 조사는 2019년 10월 1일에 실시하였고 같은 날 자료를 회수하여 통계 처리하였다. 수집한 연구 자료는 통계 프로그램 패키지인 SPSS(Statistical Package for the Social Sciences) Ver. 20.0을 사용하여 요인 분석, 신뢰도 분석, 빈도 분석, 기술통계 분석, Pearson 상관분석, t-test(독립표본 t 검증) 및 선형 회귀 분석(Linear Regression Analysis)을 하였다. 위 과정을 통해 얻은 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 다문화 음악교육을 통한 문화적 공동체 역량의 전반적인 향상 효과를 확인할 수 있었다. 그러나 빈도 분석 및 기술통계 분석 결과 인지적ㆍ정의적 요소 대비 행동적 요소의 향상 효과에 대한 부정 응답 비율은 상대적으로 높은 것으로 확인되었다. 둘째, 다문화 학생 여부, 성별, 학년군의 차이에 따른 향상 효과 역시 통계적으로 유의미한 결과가 확인되었다. 각 집단의 평균을 독립표본 t 검증을 한 결과 대체로 다문화 학생, 여학생, 3ㆍ4학년군 학생들이 비교 집단인 비다문화 학생, 남학생, 5ㆍ6학년군 학생들보다 다문화 음악교육을 통한 문화적 공동체 역량 향상 효과가 높았다. 셋째, 음악적 효능감 및 공동체 의식의 내면화 정도와 향상 효과와의 관계 분석을 위하여 선형 회귀 분석을 하였다. 그 결과 음악적 효능감 및 공동체 의식의 내면화 정도와 다문화 음악교육을 통한 문화적 공동체 역량의 향상 효과는 정(正)의 상관관계에 있음을 확인할 수 있었다. 그러나 하위 요소별 분석 결과 유일하게 음악적 효능감과 행동적 요소 향상 효과와의 관계는 설명력이 통계적으로 유의하지 않았다. 이와 같은 결과를 통하여 현재 체험 중심의 다문화 음악교육이 문화적 공동체 역량의 일부 요소(인지적ㆍ정의적)를 발달시키는 것에 도움이 되지만, 문제 해결과 관련한 행동적 요소 발달까지 추구하기에는 어려움이 있음을 밝혀냈다. 그러므로 공동체 안에서 실천적 경험까지 아우르는 다문화 음악교육으로의 발전이 필요함을 확인할 수 있었다.
본 연구의 목적은 2015 개정 음악과 교육과정에 제시된 6가지 역량 중 문화적 공동체 역량의 3가지 하위 요소를 바탕으로 다문화 음악교육이 문화적 공동체 역량의 각 요소를 얼마나 발달시킬 수 있는지를 밝히는 것에 있다. 이를 통해 현재 다문화 음악교육의 문제점과 한계를 밝히고, 다문화 음악교육이 문화적 공동체 역량 신장을 위하여 나아가야 할 방향을 제시하고자 하였다. 본 연구는 서울특별시 용산구에 위치한 공립 C 초등학교 3~6학년 학생 200명(n=200)을 대상으로 하는 양적 연구이다. 설문 도구의 문항 내용은 다문화 음악교육을 통한 문화적 공동체 역량의 인지적 요소 향상 정도, 정의적 요소 향상 정도, 행동적 요소 향상 정도를 기본으로 하고, 추가로 연구 변수 생성을 위한 음악적 효능감과 공동체 의식 내면화 정도 역시 설문 문항에 반영하였다. 총 5개 영역 27문항으로 구성된 설문은 조사하기 전, 음악교육 전공 교수 1명과 초등학교장 1명, 교육 전문직 1명, 초등학교 수석 교사 1명, 초등학교 부장 교사 2명 등 음악교육과 다문화 교육 전문가들의 컨설팅 과정을 통하여 내용 타당성 검증을 하였다. 조사는 2019년 10월 1일에 실시하였고 같은 날 자료를 회수하여 통계 처리하였다. 수집한 연구 자료는 통계 프로그램 패키지인 SPSS(Statistical Package for the Social Sciences) Ver. 20.0을 사용하여 요인 분석, 신뢰도 분석, 빈도 분석, 기술통계 분석, Pearson 상관분석, t-test(독립표본 t 검증) 및 선형 회귀 분석(Linear Regression Analysis)을 하였다. 위 과정을 통해 얻은 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 다문화 음악교육을 통한 문화적 공동체 역량의 전반적인 향상 효과를 확인할 수 있었다. 그러나 빈도 분석 및 기술통계 분석 결과 인지적ㆍ정의적 요소 대비 행동적 요소의 향상 효과에 대한 부정 응답 비율은 상대적으로 높은 것으로 확인되었다. 둘째, 다문화 학생 여부, 성별, 학년군의 차이에 따른 향상 효과 역시 통계적으로 유의미한 결과가 확인되었다. 각 집단의 평균을 독립표본 t 검증을 한 결과 대체로 다문화 학생, 여학생, 3ㆍ4학년군 학생들이 비교 집단인 비다문화 학생, 남학생, 5ㆍ6학년군 학생들보다 다문화 음악교육을 통한 문화적 공동체 역량 향상 효과가 높았다. 셋째, 음악적 효능감 및 공동체 의식의 내면화 정도와 향상 효과와의 관계 분석을 위하여 선형 회귀 분석을 하였다. 그 결과 음악적 효능감 및 공동체 의식의 내면화 정도와 다문화 음악교육을 통한 문화적 공동체 역량의 향상 효과는 정(正)의 상관관계에 있음을 확인할 수 있었다. 그러나 하위 요소별 분석 결과 유일하게 음악적 효능감과 행동적 요소 향상 효과와의 관계는 설명력이 통계적으로 유의하지 않았다. 이와 같은 결과를 통하여 현재 체험 중심의 다문화 음악교육이 문화적 공동체 역량의 일부 요소(인지적ㆍ정의적)를 발달시키는 것에 도움이 되지만, 문제 해결과 관련한 행동적 요소 발달까지 추구하기에는 어려움이 있음을 밝혀냈다. 그러므로 공동체 안에서 실천적 경험까지 아우르는 다문화 음악교육으로의 발전이 필요함을 확인할 수 있었다.
The aim of this study is to discern how multicultural music education can enhance each element of cultural community competence, based on three existing sub elements of cultural community competence. Owing to that the issues and limitations inherent to current multicultural music educati...
The aim of this study is to discern how multicultural music education can enhance each element of cultural community competence, based on three existing sub elements of cultural community competence. Owing to that the issues and limitations inherent to current multicultural music education, this study aims to suggest a proper future direction for multicultural music education in order to enhance cultural community competence. This study was carried out with 200 students enrolled in grades 3 to 6 in ‘C-public elementary school’ in Yongsan-gu, Seoul. The research tool finds its base in the degree of cognitive element improvement, affective element improvement, and behavioral element improvement of cultural community competence as a result of engagement in multicultural music education. In addition, the questionnaire used in the survey also included self-musical efficacy and a sense of community to define the research variables. Before conducting the survey, a validity test was performed by including one professor of music education, one principal, one school inspector, one master teacher, and two senior teachers. The survey was conducted on October 1st, 2019, and data was collected and processed that same day. The collected data was processed by SPSS Ver. 20.0 Factor analysis, reliability analysis, frequency analysis, descriptive statistical analysis, Pearson correlation analysis, t-test (verification t) and a linear regression analysis were all performed on the data. The conclusions drawn through the above process is detailed as follows. First, the overall enhancement of cultural community competence by multicultural music education was substantiated by the results. However, the frequency analysis and descriptive statistical analysis exhibited that the ratio of negative response to the improvement effect of the behavioral element as opposed to the cognitive and affective element was relatively high. Second, the enhancement effect according to the differences between multicultural students, genders, and grade group was also statistically significant. During the t-test, the average of each group displayed a higher enhancement effect than did non-multicultural students, male students, and 5th and 6th grade students. Third, a linear regression analysis was conducted in order to analyze the relationship held by self-musical efficacy, sense of community, and the enhancement effect. As a result, the positive correlation among self-musical efficacy, sense of community, and the enhancement effect was supported. However, resulting from the factor analysis was no statistically significant relationship between self-musical efficacy and behavioral elements of cultural community competence. According to these results, the current implementation of experience-based multicultural music education assists with the development of some elements of cultural community competence (cognitive element and affective element), but it remains difficult to affect behavioral elements pertaining to problem solving. Therefore, we should pursue the development of multicultural music education featuring practical experiences within the community.
The aim of this study is to discern how multicultural music education can enhance each element of cultural community competence, based on three existing sub elements of cultural community competence. Owing to that the issues and limitations inherent to current multicultural music education, this study aims to suggest a proper future direction for multicultural music education in order to enhance cultural community competence. This study was carried out with 200 students enrolled in grades 3 to 6 in ‘C-public elementary school’ in Yongsan-gu, Seoul. The research tool finds its base in the degree of cognitive element improvement, affective element improvement, and behavioral element improvement of cultural community competence as a result of engagement in multicultural music education. In addition, the questionnaire used in the survey also included self-musical efficacy and a sense of community to define the research variables. Before conducting the survey, a validity test was performed by including one professor of music education, one principal, one school inspector, one master teacher, and two senior teachers. The survey was conducted on October 1st, 2019, and data was collected and processed that same day. The collected data was processed by SPSS Ver. 20.0 Factor analysis, reliability analysis, frequency analysis, descriptive statistical analysis, Pearson correlation analysis, t-test (verification t) and a linear regression analysis were all performed on the data. The conclusions drawn through the above process is detailed as follows. First, the overall enhancement of cultural community competence by multicultural music education was substantiated by the results. However, the frequency analysis and descriptive statistical analysis exhibited that the ratio of negative response to the improvement effect of the behavioral element as opposed to the cognitive and affective element was relatively high. Second, the enhancement effect according to the differences between multicultural students, genders, and grade group was also statistically significant. During the t-test, the average of each group displayed a higher enhancement effect than did non-multicultural students, male students, and 5th and 6th grade students. Third, a linear regression analysis was conducted in order to analyze the relationship held by self-musical efficacy, sense of community, and the enhancement effect. As a result, the positive correlation among self-musical efficacy, sense of community, and the enhancement effect was supported. However, resulting from the factor analysis was no statistically significant relationship between self-musical efficacy and behavioral elements of cultural community competence. According to these results, the current implementation of experience-based multicultural music education assists with the development of some elements of cultural community competence (cognitive element and affective element), but it remains difficult to affect behavioral elements pertaining to problem solving. Therefore, we should pursue the development of multicultural music education featuring practical experiences within the community.
주제어
#초등학생 다문화 음악교육 문화적 공동체 역량 Elementary students multicultural music education cultural community competence
학위논문 정보
저자
전승호
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
음악교육전공
지도교수
장지원
발행연도
2020
총페이지
v, 59장
키워드
초등학생 다문화 음악교육 문화적 공동체 역량 Elementary students multicultural music education cultural community competence
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.