본 연구의 목적은 영어 사교육 경험에 따른 고등학교 학생들의 영어 학습 성취도 및 영어 학습 동기의 차이를 밝히는 데 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 고등학교 학생들의 영어 사교육 경험 정도는 어떠한 차이가 있으며 이는 학년에 따라 어떻게 다른가? 둘째, 영어 사교육 경험이 학생들의 영어 학습 성취도에는 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 영어 사교육 경험이 학생들의 영어 학습 동기에는 어떠한 영향을 미치는가? 이와 같은 연구문제를 구체적으로 알아보기 위하여 서울시내 남•여 고 등학교 각 1개 교를 선정하여 총 226명에게 설문조사를 실시하였다. 먼저 사교육 실시 형태와 원인, 유형과 효과 등의 정보를 묻는 사교육 경험 검사는 경혜순(2007), 권미나(2007)가 사용한 자료를 바탕으로 하였다. 그리고 영어 학습 성취도에 관한 검사는 피험자들의 2009학년도 1학기 기말고사 영어 성적을 바탕으로 하였으며 영어 학습 동기에 관한 검사는 이효웅(1999)과 조춘미(2000)가 개발한 설문지를 토대로 Dörnyei (1990)를 참고참고하여 본 연구자의 연구 목적에 맞게 수정 및 보완하였다. 자료처리는 SPSS15.0프로그램을 사용하여 ...
본 연구의 목적은 영어 사교육 경험에 따른 고등학교 학생들의 영어 학습 성취도 및 영어 학습 동기의 차이를 밝히는 데 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 고등학교 학생들의 영어 사교육 경험 정도는 어떠한 차이가 있으며 이는 학년에 따라 어떻게 다른가? 둘째, 영어 사교육 경험이 학생들의 영어 학습 성취도에는 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 영어 사교육 경험이 학생들의 영어 학습 동기에는 어떠한 영향을 미치는가? 이와 같은 연구문제를 구체적으로 알아보기 위하여 서울시내 남•여 고 등학교 각 1개 교를 선정하여 총 226명에게 설문조사를 실시하였다. 먼저 사교육 실시 형태와 원인, 유형과 효과 등의 정보를 묻는 사교육 경험 검사는 경혜순(2007), 권미나(2007)가 사용한 자료를 바탕으로 하였다. 그리고 영어 학습 성취도에 관한 검사는 피험자들의 2009학년도 1학기 기말고사 영어 성적을 바탕으로 하였으며 영어 학습 동기에 관한 검사는 이효웅(1999)과 조춘미(2000)가 개발한 설문지를 토대로 Dörnyei (1990)를 참고참고하여 본 연구자의 연구 목적에 맞게 수정 및 보완하였다. 자료처리는 SPSS15.0프로그램을 사용하여 신뢰도 분석, 요인분석, 분산분석, 상관분석, 독립 표본 T-검증, 회귀분석을 차례로 실시하였다. 이상의 연구과정을 통하여 얻은 주된 결과는 다음과 같다. 첫째, 대부분의 학생들이 지금까지 영어 사교육을 받아본 경험이 있으며 현재 영어 사교육을 받고 있는 학생이 그렇지 않은 학생보다 조금 더 많았다. 둘째, 학생들이 영어 사교육을 받은 기간이 길수록, 처음 영어 사교육을 시작한 연령이 어릴수록 영어 학습 성취도가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 현재까지 영어 사교육 경험이 있는 학생들의 경우 영어 사교육 경험이 없는 학생들보다 영어 학습에 있어 필연적 제 2언어 자아가 높은 것으로 나타났다. 또한 현재 영어 사교육을 경험하고 있는 학생들은 그렇지 않은 학생들보다 영어 학습에 있어 이상적 제 2언어 자아가 높게 나타났다. 넷째, 학생들의 영어 학습 동기 중에서 이상적 제 2언어 자아만이 영어 학습 성취도를 설명할 뿐, 나머지 동기의 하위 요인들(자기 효능감, 도구적 동기, 필연적 제 2언어 자아, 통합적 동기)은 통계적 유의미성이 없었다. 이상의 결과로 볼 때, 영어 사교육 경험은 고등학교 학생들의 영어 학습 성취도 및 영어 학습 동기에 별다른 영향을 미치지 못한다는 것을 알 수 있다. 따라서 학생들의 영어 학습 성취도를 높이고 적절한 학습 동기를 부여하기 위해서 많은 학생들이 선택하는 여타 사교육이 아닌 학교 교육에서도 보다 효율적인 수업을 계획하고 진행할 필요가 있다.
본 연구의 목적은 영어 사교육 경험에 따른 고등학교 학생들의 영어 학습 성취도 및 영어 학습 동기의 차이를 밝히는 데 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 고등학교 학생들의 영어 사교육 경험 정도는 어떠한 차이가 있으며 이는 학년에 따라 어떻게 다른가? 둘째, 영어 사교육 경험이 학생들의 영어 학습 성취도에는 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 영어 사교육 경험이 학생들의 영어 학습 동기에는 어떠한 영향을 미치는가? 이와 같은 연구문제를 구체적으로 알아보기 위하여 서울시내 남•여 고 등학교 각 1개 교를 선정하여 총 226명에게 설문조사를 실시하였다. 먼저 사교육 실시 형태와 원인, 유형과 효과 등의 정보를 묻는 사교육 경험 검사는 경혜순(2007), 권미나(2007)가 사용한 자료를 바탕으로 하였다. 그리고 영어 학습 성취도에 관한 검사는 피험자들의 2009학년도 1학기 기말고사 영어 성적을 바탕으로 하였으며 영어 학습 동기에 관한 검사는 이효웅(1999)과 조춘미(2000)가 개발한 설문지를 토대로 Dörnyei (1990)를 참고참고하여 본 연구자의 연구 목적에 맞게 수정 및 보완하였다. 자료처리는 SPSS15.0프로그램을 사용하여 신뢰도 분석, 요인분석, 분산분석, 상관분석, 독립 표본 T-검증, 회귀분석을 차례로 실시하였다. 이상의 연구과정을 통하여 얻은 주된 결과는 다음과 같다. 첫째, 대부분의 학생들이 지금까지 영어 사교육을 받아본 경험이 있으며 현재 영어 사교육을 받고 있는 학생이 그렇지 않은 학생보다 조금 더 많았다. 둘째, 학생들이 영어 사교육을 받은 기간이 길수록, 처음 영어 사교육을 시작한 연령이 어릴수록 영어 학습 성취도가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 현재까지 영어 사교육 경험이 있는 학생들의 경우 영어 사교육 경험이 없는 학생들보다 영어 학습에 있어 필연적 제 2언어 자아가 높은 것으로 나타났다. 또한 현재 영어 사교육을 경험하고 있는 학생들은 그렇지 않은 학생들보다 영어 학습에 있어 이상적 제 2언어 자아가 높게 나타났다. 넷째, 학생들의 영어 학습 동기 중에서 이상적 제 2언어 자아만이 영어 학습 성취도를 설명할 뿐, 나머지 동기의 하위 요인들(자기 효능감, 도구적 동기, 필연적 제 2언어 자아, 통합적 동기)은 통계적 유의미성이 없었다. 이상의 결과로 볼 때, 영어 사교육 경험은 고등학교 학생들의 영어 학습 성취도 및 영어 학습 동기에 별다른 영향을 미치지 못한다는 것을 알 수 있다. 따라서 학생들의 영어 학습 성취도를 높이고 적절한 학습 동기를 부여하기 위해서 많은 학생들이 선택하는 여타 사교육이 아닌 학교 교육에서도 보다 효율적인 수업을 계획하고 진행할 필요가 있다.
This study is set out to investigate the differences of high school students’academic achievement and learning motivation according to their private English education experience. For these purposes, the three hypothetical questions were made as follows: 1. How much variations lie among high scho...
This study is set out to investigate the differences of high school students’academic achievement and learning motivation according to their private English education experience. For these purposes, the three hypothetical questions were made as follows: 1. How much variations lie among high school students’ private English education experiences, along with any discrepancies in each grade? 2. To what extent does private English education experience affect English academic achievement of high school students? 3. To what extent does private English education experience influence English learning motivation of high school students? A total number of 226 high school students were selected as subjects for this study one from each boy’s and girl’s high school in Seoul. The measurement for private English education experience about the type of private English education, reason for them and effect of them was based on Kyeong Hye-soon(2007) and Kwon Mi-na(2007). The questionnaire for English achievement also utilized final-term exam scores taken from the first semester in 2009. Besides, the questionnaire developed by Lee Hyo-woong(1999) and Cho Chun-mi(2000) was revised for the purpose of this study referring to Dörnyei (1990). Reliability analysis, factor analysis, frequency, simple correlation analysis, T-test and regression analysis in SPSS 15.0 have been used to analyze the data. Conclusions from results and discussion are as follows: First, the majority of the high school students have been received the private English education so far. And the numbers of students who are recently enrolled in private English institutes are slightly more than those who are not. Second, there is only a little difference in high school students’ English achievement in light of their private English education experience, though the extent to which the longer the periods of their private English education experience tends to contribute to the higher academic achievement, and the earlier commencement of private English education is likely to bring the higher scores to some extent. Third, although there was a little difference in English learning motivation according to their private English education experience, the result in this study shows the students who have been receiving the private English education appear to have higher ought-to L2 self than those who have never had the private English education so far. Also, the students who are currently having private English education relatively have higher ideal L2 self than those who are not. Forth, only the ideal L2 self among other motivational factors could explain high school students’ English achievement. Judging from the above result, we can find that the students’ private English education experience seems to influence little on high school students’ English academic achievement and English learning motivation. Therefore, it is necessary to plan more effective, efficient class and its management, in order to help students to achieve high, desirable academic outcomes as well as appropriate motivation in learning, by focusing more on the public school education system not on the private English institutes.
This study is set out to investigate the differences of high school students’academic achievement and learning motivation according to their private English education experience. For these purposes, the three hypothetical questions were made as follows: 1. How much variations lie among high school students’ private English education experiences, along with any discrepancies in each grade? 2. To what extent does private English education experience affect English academic achievement of high school students? 3. To what extent does private English education experience influence English learning motivation of high school students? A total number of 226 high school students were selected as subjects for this study one from each boy’s and girl’s high school in Seoul. The measurement for private English education experience about the type of private English education, reason for them and effect of them was based on Kyeong Hye-soon(2007) and Kwon Mi-na(2007). The questionnaire for English achievement also utilized final-term exam scores taken from the first semester in 2009. Besides, the questionnaire developed by Lee Hyo-woong(1999) and Cho Chun-mi(2000) was revised for the purpose of this study referring to Dörnyei (1990). Reliability analysis, factor analysis, frequency, simple correlation analysis, T-test and regression analysis in SPSS 15.0 have been used to analyze the data. Conclusions from results and discussion are as follows: First, the majority of the high school students have been received the private English education so far. And the numbers of students who are recently enrolled in private English institutes are slightly more than those who are not. Second, there is only a little difference in high school students’ English achievement in light of their private English education experience, though the extent to which the longer the periods of their private English education experience tends to contribute to the higher academic achievement, and the earlier commencement of private English education is likely to bring the higher scores to some extent. Third, although there was a little difference in English learning motivation according to their private English education experience, the result in this study shows the students who have been receiving the private English education appear to have higher ought-to L2 self than those who have never had the private English education so far. Also, the students who are currently having private English education relatively have higher ideal L2 self than those who are not. Forth, only the ideal L2 self among other motivational factors could explain high school students’ English achievement. Judging from the above result, we can find that the students’ private English education experience seems to influence little on high school students’ English academic achievement and English learning motivation. Therefore, it is necessary to plan more effective, efficient class and its management, in order to help students to achieve high, desirable academic outcomes as well as appropriate motivation in learning, by focusing more on the public school education system not on the private English institutes.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.