본 연구의 목적은 만 1세 영아들의 실외놀이를 통한 다양한 경험을 심층적으로 들여다보고, 그 의미를 살펴봄으로써 영아의 사회, 정서, 인지적 경험에 대해 이해하며, 나아가 그동안 실외놀이에 대해 소극적이었던 교사, 학부모들에게 만 1세 영아기 실외놀이의 중요성에 대해 재인식할 수 있도록 하고 영아의 실외놀이 프로그램 개발에 필요한 기초 자료를 제공하는데 있다. 이러한 목적을 위하여 연구자는 충남 천안시 N어린이집의 만 1세 영아 10명과 교사 2명을 연구대상으로 선정하고, 2009년 5월부터 12월까지 영아들을 대상으로 한 참여관...
본 연구의 목적은 만 1세 영아들의 실외놀이를 통한 다양한 경험을 심층적으로 들여다보고, 그 의미를 살펴봄으로써 영아의 사회, 정서, 인지적 경험에 대해 이해하며, 나아가 그동안 실외놀이에 대해 소극적이었던 교사, 학부모들에게 만 1세 영아기 실외놀이의 중요성에 대해 재인식할 수 있도록 하고 영아의 실외놀이 프로그램 개발에 필요한 기초 자료를 제공하는데 있다. 이러한 목적을 위하여 연구자는 충남 천안시 N어린이집의 만 1세 영아 10명과 교사 2명을 연구대상으로 선정하고, 2009년 5월부터 12월까지 영아들을 대상으로 한 참여관찰과 기타 문서 수집의 방법을 사용하여 자료를 수집하였다.
본 연구의 구체적인 연구문제와 연구를 통하여 얻어진 결과를 정리하면 다음과 같다.
연구문제. 만 1세 영아의 실외놀이를 통한 사회적 경험은 어떠한가?
첫째, 만 1세 영아의 실외놀이는 또래, 교사, 다양한 사람, 지역사회와의 만남을 통하여 사회적으로 성장할 수 있는 경험을 제공하였다. 또래들과의 함께 실외놀이를 통해 나눠쓰기, 양보하기, 공유하기 등을 경험하며 여러 또래 친구들과 긍정적인 상호작용이 증가하였다. 그리고 자기중심적인 사고, 놀이기구의 다양한 사용방법 등으로 인해 또래간의 갈등을 경험하였고 교사와의 상호작용을 통해 갈등을 해결하는 방법을 습득할 수 있었다. 실외놀이에서 교사들은 교실에서 와는 달리 영아들에게 자율성을 허용하고 수평적인 관계에서 적극적으로 상호 작용을 하고 함께 놀이를 하였다. 이러한 과정 속에서 영아들은 교사에게 자신의 생각을 자유롭게 표현할 수 있는 기회가 되었고 새로운 활동이나 자신의 능력에 대해 자신감을 얻을 수 있었다. 그리고 많은 신체 접촉과 칭찬, 격려를 통해 정서적 안정감을 경험할 수 있었다.
마지막으로 영아들은 넓은 세상과의 만남을 통해 그동안 또래, 교사와의 제한된 사회적 관계에서 벗어나 지역 사회와의 다양한 사회적 관계를 경험할 수 있었다. 영아들은 넓은 세상과의 긍정적인 관계 형성을 통해 사회적 존재로서의 자신을 발전시켜나갔다.
연구문제. 만 1세 영아의 실외놀이를 통한 정서적 경험은 어떠한가?
둘째, 만 1세 영아들은 실외놀이에서 자유롭게 자신의 감정을 표현하며 자유로움, 즐거움, 편안함, 친숙함의 감정을 경험할 수 있었다. 작고 좁은 교실에서 느꼈던 답답함을 넓고 개방된 실외공간에서 마음껏 움직이고 크게 소리치며 자유로움, 즐거움, 해방감을 느낄 수 있었다. 실외놀이 동안 영아들의 얼굴에서는 기쁨이 가득했으며“하하하, 호호호”등 다양한 웃음소리가 넘치는 즐거운 시간이었다.
또한 영아들은 실외놀이를 통해 적응기간의 불안한 감정, 부정적인 감정을 전환하여 안정감과 편안함을 경험할 수 있었다. 실외공간이나 자연물에 대해 두려움을 가지고 있던 영아들도 반복적인 자연물과의 경험을 통해 두려움을 극복하고 친숙함을 느끼며 자연물을 활용하여 즐겁게 놀이를 하면서 그동안 쌓였던 긴장감과 불안한 정서를 해소하였다.
연구문제. 만 1세 영아의 실외놀이를 통한 인지적 경험은 어떠한가?
셋째, 만 1세 영아들은 실외놀이를 통해 다양한 날씨, 계절의 변화를 직접 경험하고 자연물을 탐색하고 다양한 방법으로 놀이에 활용하면서 인지적 능력을 향상시켜 나갔다. 영아들은 비, 천둥, 번개, 눈, 바람을 실외놀이를 통해 느끼고 경험할 수 있었으며 나무, 꽃등의 식물들의 변화과정을 관찰하며 계절의 변화를 인식하고 이전의 경험과 비교하면서 자신의 지식을 재구성해 나갔다. 또한 자연에서 만난 다양한 곤충과 벌레들의 발견에 기쁨을 느끼고 또래, 교사와 함께 공유하고 이야기를 나누며 자연물에 대한 개념과 특징의 지식을 습득하고 호기심과 탐구심을 기를 수 있었으며 그런 과정에서 생명의 소중함도 알게 되었다.
호기심이 많고 도전적인 만 1세의 영아들에게 실외놀이는 자신의 능력을 발휘하고 시도해 볼 수 있는 기회를 제공하였다. 영아들은 자신이 관심 있는 대상을 감각기관을 활용하여 보고, 듣고, 만지고, 맛보면서 탐색을 시도하고 직접적인 조작을 통해 문제를 해결해 보려는 실험활동이 이루어졌다. 영아들은 실외놀이에서 만난 다양한 주변세계와 자연물들을 활용하여 모방과 가작화 놀이를 전개해 나갔다.
본 연구의 목적은 만 1세 영아들의 실외놀이를 통한 다양한 경험을 심층적으로 들여다보고, 그 의미를 살펴봄으로써 영아의 사회, 정서, 인지적 경험에 대해 이해하며, 나아가 그동안 실외놀이에 대해 소극적이었던 교사, 학부모들에게 만 1세 영아기 실외놀이의 중요성에 대해 재인식할 수 있도록 하고 영아의 실외놀이 프로그램 개발에 필요한 기초 자료를 제공하는데 있다. 이러한 목적을 위하여 연구자는 충남 천안시 N어린이집의 만 1세 영아 10명과 교사 2명을 연구대상으로 선정하고, 2009년 5월부터 12월까지 영아들을 대상으로 한 참여관찰과 기타 문서 수집의 방법을 사용하여 자료를 수집하였다.
본 연구의 구체적인 연구문제와 연구를 통하여 얻어진 결과를 정리하면 다음과 같다.
연구문제. 만 1세 영아의 실외놀이를 통한 사회적 경험은 어떠한가?
첫째, 만 1세 영아의 실외놀이는 또래, 교사, 다양한 사람, 지역사회와의 만남을 통하여 사회적으로 성장할 수 있는 경험을 제공하였다. 또래들과의 함께 실외놀이를 통해 나눠쓰기, 양보하기, 공유하기 등을 경험하며 여러 또래 친구들과 긍정적인 상호작용이 증가하였다. 그리고 자기중심적인 사고, 놀이기구의 다양한 사용방법 등으로 인해 또래간의 갈등을 경험하였고 교사와의 상호작용을 통해 갈등을 해결하는 방법을 습득할 수 있었다. 실외놀이에서 교사들은 교실에서 와는 달리 영아들에게 자율성을 허용하고 수평적인 관계에서 적극적으로 상호 작용을 하고 함께 놀이를 하였다. 이러한 과정 속에서 영아들은 교사에게 자신의 생각을 자유롭게 표현할 수 있는 기회가 되었고 새로운 활동이나 자신의 능력에 대해 자신감을 얻을 수 있었다. 그리고 많은 신체 접촉과 칭찬, 격려를 통해 정서적 안정감을 경험할 수 있었다.
마지막으로 영아들은 넓은 세상과의 만남을 통해 그동안 또래, 교사와의 제한된 사회적 관계에서 벗어나 지역 사회와의 다양한 사회적 관계를 경험할 수 있었다. 영아들은 넓은 세상과의 긍정적인 관계 형성을 통해 사회적 존재로서의 자신을 발전시켜나갔다.
연구문제. 만 1세 영아의 실외놀이를 통한 정서적 경험은 어떠한가?
둘째, 만 1세 영아들은 실외놀이에서 자유롭게 자신의 감정을 표현하며 자유로움, 즐거움, 편안함, 친숙함의 감정을 경험할 수 있었다. 작고 좁은 교실에서 느꼈던 답답함을 넓고 개방된 실외공간에서 마음껏 움직이고 크게 소리치며 자유로움, 즐거움, 해방감을 느낄 수 있었다. 실외놀이 동안 영아들의 얼굴에서는 기쁨이 가득했으며“하하하, 호호호”등 다양한 웃음소리가 넘치는 즐거운 시간이었다.
또한 영아들은 실외놀이를 통해 적응기간의 불안한 감정, 부정적인 감정을 전환하여 안정감과 편안함을 경험할 수 있었다. 실외공간이나 자연물에 대해 두려움을 가지고 있던 영아들도 반복적인 자연물과의 경험을 통해 두려움을 극복하고 친숙함을 느끼며 자연물을 활용하여 즐겁게 놀이를 하면서 그동안 쌓였던 긴장감과 불안한 정서를 해소하였다.
연구문제. 만 1세 영아의 실외놀이를 통한 인지적 경험은 어떠한가?
셋째, 만 1세 영아들은 실외놀이를 통해 다양한 날씨, 계절의 변화를 직접 경험하고 자연물을 탐색하고 다양한 방법으로 놀이에 활용하면서 인지적 능력을 향상시켜 나갔다. 영아들은 비, 천둥, 번개, 눈, 바람을 실외놀이를 통해 느끼고 경험할 수 있었으며 나무, 꽃등의 식물들의 변화과정을 관찰하며 계절의 변화를 인식하고 이전의 경험과 비교하면서 자신의 지식을 재구성해 나갔다. 또한 자연에서 만난 다양한 곤충과 벌레들의 발견에 기쁨을 느끼고 또래, 교사와 함께 공유하고 이야기를 나누며 자연물에 대한 개념과 특징의 지식을 습득하고 호기심과 탐구심을 기를 수 있었으며 그런 과정에서 생명의 소중함도 알게 되었다.
호기심이 많고 도전적인 만 1세의 영아들에게 실외놀이는 자신의 능력을 발휘하고 시도해 볼 수 있는 기회를 제공하였다. 영아들은 자신이 관심 있는 대상을 감각기관을 활용하여 보고, 듣고, 만지고, 맛보면서 탐색을 시도하고 직접적인 조작을 통해 문제를 해결해 보려는 실험활동이 이루어졌다. 영아들은 실외놀이에서 만난 다양한 주변세계와 자연물들을 활용하여 모방과 가작화 놀이를 전개해 나갔다.
The purpose of this study was to deeply explore one-year-old children's various experiences through outdoor play and to understand the meanings of the experiences in terms of children's social, emotional, and cognitive developmental areas. The results of the study can be utilized to help early child...
The purpose of this study was to deeply explore one-year-old children's various experiences through outdoor play and to understand the meanings of the experiences in terms of children's social, emotional, and cognitive developmental areas. The results of the study can be utilized to help early childhood teachers and parents to re-think the importance of outdoor play and to provide an useful information to develop outdoor play for infants and toddlers.
To conduct this research, 10 one-year-old children and 2 classroom teachers at N child-care center which was located in Cheonan city of Chungnam participated in the research. The researcher had collected qualitative data through interviews and participant observations, and archival data collection from May, 2009 to December, 2009.
Research questions:
1. What social experiences do one-year-old children have through outdoor play?
2. What emotional experiences do one-year-old children have through outdoor play?
3. What cognitive experiences do one-year-old children have through outdoor play?
The results of the present study were as follows.
First, the children's outdoor experiences provided opportunities that children could develop their social ability through the relationships with peers, teachers, other people, and community. Through the outdoor play with peers, children experienced social abilities such as sharing and giving and learned how to make positive interactions. Even though children sometimes had some conflicts each other during the outdoor play, they had a chance to learn how to solve the problems. The outdoor play experiences also provided opportunities that children could have a horizontal relationship with their teachers that encouraged the children to actively interact with the teachers. Through those social experiences, children could freely express their thoughts and gain confidence of their new experiences and their own abilities. In addition, the outdoor play experiences gave opportunities that children began to recognize themselves as a social being through the positive relationship with their community.
Second, through the outdoor play experiences, children could freely express their feelings and emotions such as freedom, delight, comfort, and familiarity as they moved and shouted as much as they liked in the open space. The outdoor play experiences also provided opportunities that children could get rid of negative feelings. Through the outdoor play, children who were afraid of outdoor space and natural objects could remove their fear as they repeatedly experienced outdoor space and used natural objects.
Finally, the outdoor play experiences provided opportunities that children could have cognitive development by observing and exploring the changes in weather and season. Through the outdoor play, children could construct and reconstruct their knowledge as they directly experienced rain, thunder, snow, and wind, and closely observed changes in plants such as trees and flowers. Children could also gained knowledge about the concepts and characteristics of natural objects and raised curiosity and inquiring mind by sharing the information about various insects and bugs that they found out in the outdoor space. In addition to those cognitive experiences, the outdoor play gave opportunities for children to experiment and solve problems by utilizing their five senses, and to engage in imitative and pretend play using natural environment and objects.
The purpose of this study was to deeply explore one-year-old children's various experiences through outdoor play and to understand the meanings of the experiences in terms of children's social, emotional, and cognitive developmental areas. The results of the study can be utilized to help early childhood teachers and parents to re-think the importance of outdoor play and to provide an useful information to develop outdoor play for infants and toddlers.
To conduct this research, 10 one-year-old children and 2 classroom teachers at N child-care center which was located in Cheonan city of Chungnam participated in the research. The researcher had collected qualitative data through interviews and participant observations, and archival data collection from May, 2009 to December, 2009.
Research questions:
1. What social experiences do one-year-old children have through outdoor play?
2. What emotional experiences do one-year-old children have through outdoor play?
3. What cognitive experiences do one-year-old children have through outdoor play?
The results of the present study were as follows.
First, the children's outdoor experiences provided opportunities that children could develop their social ability through the relationships with peers, teachers, other people, and community. Through the outdoor play with peers, children experienced social abilities such as sharing and giving and learned how to make positive interactions. Even though children sometimes had some conflicts each other during the outdoor play, they had a chance to learn how to solve the problems. The outdoor play experiences also provided opportunities that children could have a horizontal relationship with their teachers that encouraged the children to actively interact with the teachers. Through those social experiences, children could freely express their thoughts and gain confidence of their new experiences and their own abilities. In addition, the outdoor play experiences gave opportunities that children began to recognize themselves as a social being through the positive relationship with their community.
Second, through the outdoor play experiences, children could freely express their feelings and emotions such as freedom, delight, comfort, and familiarity as they moved and shouted as much as they liked in the open space. The outdoor play experiences also provided opportunities that children could get rid of negative feelings. Through the outdoor play, children who were afraid of outdoor space and natural objects could remove their fear as they repeatedly experienced outdoor space and used natural objects.
Finally, the outdoor play experiences provided opportunities that children could have cognitive development by observing and exploring the changes in weather and season. Through the outdoor play, children could construct and reconstruct their knowledge as they directly experienced rain, thunder, snow, and wind, and closely observed changes in plants such as trees and flowers. Children could also gained knowledge about the concepts and characteristics of natural objects and raised curiosity and inquiring mind by sharing the information about various insects and bugs that they found out in the outdoor space. In addition to those cognitive experiences, the outdoor play gave opportunities for children to experiment and solve problems by utilizing their five senses, and to engage in imitative and pretend play using natural environment and objects.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.