The purpose of this study was to convey the private Tae Kwon Do (TKD) school promotion strategy based on program operation especially for kindergarteners. To achieve the goal of this research the investigator set following research assignments: the first, analyze the overall information about the private TKD schools in Dae Jun area; the second, based on the information achieved the investigator analyzed the programs for kindergarteners. The results of this investigation were as follows: the first, from the frequency analysis of overall ...
The purpose of this study was to convey the private Tae Kwon Do (TKD) school promotion strategy based on program operation especially for kindergarteners. To achieve the goal of this research the investigator set following research assignments: the first, analyze the overall information about the private TKD schools in Dae Jun area; the second, based on the information achieved the investigator analyzed the programs for kindergarteners. The results of this investigation were as follows: the first, from the frequency analysis of overall information, the biggest group of each category of respondents were found to be the group with obtaining the total numbers of 71-90 students (93 people, 37.1%); obtaining the total numbers of 11-20 enrolled kindergarteners (104, 41.4%), obtaining one assistant instructor (208 , 82.9%), the second floor location (100, 39.8%), the 31-40 Peoyng school size (100, 39.8), charging 90,000 won training fees (194, 77.3%), running one car (212, 84.5%), providing one ride service (pick-up and send out) a day, separating the class by kindergartners, low elementary school graders from the private TKD schools Master Instructors in Dae J대n area. The second, the most frequently responded category of the instructors's ability to teach was found to be the life-education that the instructor with competent attitude (150, 59.8%), the more respondents who have the written education plan than not have the plan, leisure type teaching style (162, 64.5%), classification of class by skill level and grades combined (212, 84.5%), training hours 60 minutes (150, 59.8%), one training session a day (172, 68.5%), compositions of training time were worm-up 9.96 minutes, main training 26.56 minutes, secondary exercise 10.52 minutes, mental training 8.68 minutes, cool-down 9.29 minutes. The most important factor for operating the program was found to be philosophy of instructor (152, 60.6%), the contents of teaching was life-education (103, 41.0%) especially etiquette (103, 41.0%), other than TKD life-education (107, 42.6%), resource of education contents was university (under graduate and graduate: 80, 32.1%), the main issue of using or not using equipment was safety reason, advertising method was by banner and post (118, 47%), the reason to stop the training was losing interest (106, 42.2%). Therefore, the considering factors to promote the TKD school in Dae Jeon area would be having competent attitude, and preparing the written plan for kindergarteners. The more important factors to consider for promoting TKD to kindergarteners were found to be philosophy of instructor, providing life-education especially etiquettes, and continuing efforts of R & D for young children.본 연구의 목적은 대전지역 태권도장의 유아태권도 교육 프로그램 운영 실태를 알아보고 이를 토대로 활성화 방안을 모색하는데 있다. 본 연구의 목적에 따라 연구의 과제는 첫째, 대전지역 태권도장의 일반적 현황 둘째, 실태 분석을 토대로 유아태권도 교육 프로그램 운영현황 및 실태를 알아보았다. 본 연구에서 얻어진 결과는 첫째, 대전지역 태권도장의 일반적 현황에서 태권도장에 총관원수가 71-90명(93명, 37.1%)이 가장 많은 것으로 나타났으며, 유아 관원수는 11-20명(104명, 41.4%), 사범수는 1명(208명, 82.9%), 도장 층수는 2층(100명, 39.8%), 도장의 크기는 31-40평(100명, 39.8%), 교육비는 9만원(194명, 77.3%), 차량수는 1대(212명, 84.5%), 차량운영회수는 1회(171명, 68.1%), 분반은 초등학생 저학년과 유아 합반(187명, 74.5%)이 가장 많은 것으로 나타났다. 둘째, 유아태권도 지도자들이 인식하는 지도자의 기본자질은 인성함양(150명, 59.8%)이 가장 많은 것으로 나타났으며, 유아태권도 교육계획서가 있는 곳이 없는 곳보다 조금 더 많았고, 교육목표는 유희교육(162명, 64.5%), 반 편성기준은 학년과 수준을 혼합하여 혼합반(212명, 84.5%)이 많았으며, 교육시간은 60분(150명, 59.8%)이 많았고, 교육회수는 1회(172명, 68.5%), 교육시간 구성은 준비운동 9.96분, 본 운동 26.56분, 보조운동 10.52분, 정신신교육 8.68분, 정리운동 9.29분 이었으며, 유아태권도 교육프로그램 운영에 가장 중요한 요인은 지도자의 철학(152명, 60.6%), 중요한 교육내용은 인성교육(103명, 41.0%), 교육내용은 예절교육(169명, 67.3%), 지도자가 인식하는 인성교육은 예절교육(190명, 75.7%), 태권도 외 교육내용은 인성교육(107명, 42.6), 교육내용 출처는 학교(대학 및 대학원: 80명, 32.1%), 시설 및 용기구 활용 문제점은 안전성(78명, 31.2%), 홍보는 현수막 및 벽보(118명, 47.0%), 유아들의 퇴관의 이유는 흥미를 잃어서(106명, 42.2%)가 가장 많은 것으로 나타났다. 따라서 대전지역의 유아태권도가 발전하기 위해서는 지도자로서 인성을 갖추어야 하며, 유아에게 맞는 교육계획이 있어야 할 것이다. 또한, 유아들에게 있어서 태권도는 도나 기술의 중요성보다는 태권도와 유아들에 대한 지도자들의 철학이 중요하며, 유아들의 인성 및 인격을 향상할 수 있는 교육 프로그램이 되어야 하고, 유아태권도 교육 프로그램을 위하여 끊임없는 노력이 필요하다.
The purpose of this study was to convey the private Tae Kwon Do (TKD) school promotion strategy based on program operation especially for kindergarteners. To achieve the goal of this research the investigator set following research assignments: the first, analyze the overall information about the private TKD schools in Dae Jun area; the second, based on the information achieved the investigator analyzed the programs for kindergarteners. The results of this investigation were as follows: the first, from the frequency analysis of overall information, the biggest group of each category of respondents were found to be the group with obtaining the total numbers of 71-90 students (93 people, 37.1%); obtaining the total numbers of 11-20 enrolled kindergarteners (104, 41.4%), obtaining one assistant instructor (208 , 82.9%), the second floor location (100, 39.8%), the 31-40 Peoyng school size (100, 39.8), charging 90,000 won training fees (194, 77.3%), running one car (212, 84.5%), providing one ride service (pick-up and send out) a day, separating the class by kindergartners, low elementary school graders from the private TKD schools Master Instructors in Dae J대n area. The second, the most frequently responded category of the instructors's ability to teach was found to be the life-education that the instructor with competent attitude (150, 59.8%), the more respondents who have the written education plan than not have the plan, leisure type teaching style (162, 64.5%), classification of class by skill level and grades combined (212, 84.5%), training hours 60 minutes (150, 59.8%), one training session a day (172, 68.5%), compositions of training time were worm-up 9.96 minutes, main training 26.56 minutes, secondary exercise 10.52 minutes, mental training 8.68 minutes, cool-down 9.29 minutes. The most important factor for operating the program was found to be philosophy of instructor (152, 60.6%), the contents of teaching was life-education (103, 41.0%) especially etiquette (103, 41.0%), other than TKD life-education (107, 42.6%), resource of education contents was university (under graduate and graduate: 80, 32.1%), the main issue of using or not using equipment was safety reason, advertising method was by banner and post (118, 47%), the reason to stop the training was losing interest (106, 42.2%). Therefore, the considering factors to promote the TKD school in Dae Jeon area would be having competent attitude, and preparing the written plan for kindergarteners. The more important factors to consider for promoting TKD to kindergarteners were found to be philosophy of instructor, providing life-education especially etiquettes, and continuing efforts of R & D for young children.본 연구의 목적은 대전지역 태권도장의 유아태권도 교육 프로그램 운영 실태를 알아보고 이를 토대로 활성화 방안을 모색하는데 있다. 본 연구의 목적에 따라 연구의 과제는 첫째, 대전지역 태권도장의 일반적 현황 둘째, 실태 분석을 토대로 유아태권도 교육 프로그램 운영현황 및 실태를 알아보았다. 본 연구에서 얻어진 결과는 첫째, 대전지역 태권도장의 일반적 현황에서 태권도장에 총관원수가 71-90명(93명, 37.1%)이 가장 많은 것으로 나타났으며, 유아 관원수는 11-20명(104명, 41.4%), 사범수는 1명(208명, 82.9%), 도장 층수는 2층(100명, 39.8%), 도장의 크기는 31-40평(100명, 39.8%), 교육비는 9만원(194명, 77.3%), 차량수는 1대(212명, 84.5%), 차량운영회수는 1회(171명, 68.1%), 분반은 초등학생 저학년과 유아 합반(187명, 74.5%)이 가장 많은 것으로 나타났다. 둘째, 유아태권도 지도자들이 인식하는 지도자의 기본자질은 인성함양(150명, 59.8%)이 가장 많은 것으로 나타났으며, 유아태권도 교육계획서가 있는 곳이 없는 곳보다 조금 더 많았고, 교육목표는 유희교육(162명, 64.5%), 반 편성기준은 학년과 수준을 혼합하여 혼합반(212명, 84.5%)이 많았으며, 교육시간은 60분(150명, 59.8%)이 많았고, 교육회수는 1회(172명, 68.5%), 교육시간 구성은 준비운동 9.96분, 본 운동 26.56분, 보조운동 10.52분, 정신신교육 8.68분, 정리운동 9.29분 이었으며, 유아태권도 교육프로그램 운영에 가장 중요한 요인은 지도자의 철학(152명, 60.6%), 중요한 교육내용은 인성교육(103명, 41.0%), 교육내용은 예절교육(169명, 67.3%), 지도자가 인식하는 인성교육은 예절교육(190명, 75.7%), 태권도 외 교육내용은 인성교육(107명, 42.6), 교육내용 출처는 학교(대학 및 대학원: 80명, 32.1%), 시설 및 용기구 활용 문제점은 안전성(78명, 31.2%), 홍보는 현수막 및 벽보(118명, 47.0%), 유아들의 퇴관의 이유는 흥미를 잃어서(106명, 42.2%)가 가장 많은 것으로 나타났다. 따라서 대전지역의 유아태권도가 발전하기 위해서는 지도자로서 인성을 갖추어야 하며, 유아에게 맞는 교육계획이 있어야 할 것이다. 또한, 유아들에게 있어서 태권도는 도나 기술의 중요성보다는 태권도와 유아들에 대한 지도자들의 철학이 중요하며, 유아들의 인성 및 인격을 향상할 수 있는 교육 프로그램이 되어야 하고, 유아태권도 교육 프로그램을 위하여 끊임없는 노력이 필요하다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.