본 연구는 태권도 교육을 통한 아동인성교육프로그램을 개발하고 적용해 봄으로써 태권도 교육을 통한 교육의 효과와 앞으로 변화해야 할 교육의 방향에 시사점을 제공하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 태권도 교육을 통한 아동인성교육프로그램을 개발한다. 둘째, 태권도 교육을 통한 아동인성교육프로그램을 태권도장 아동 수련생에게 적용하여 인성 증진 효과를 검증한다. 위의 연구문제에 따라 다음과 같은 절차로 연구가 진행되었다. 태권도 교육을 통한 아동인성교육프로그램 개발을 위해 241명의 현장 태권도 지도자들의 인성교육 실태 및 요구도 조사를 실시하였고, 문헌 고찰을 통해 태권도 교육을 통한 아동인성교육프로그램을 목적 및 목표를 설정하고, 한국교육개발원(KEDI)의 10가지 아동인성영역에 기초한 교육내용, 교수-학습방법과 프로그램 및 효과에 대한 평가방법을 선정하여 20차시의 태권도 교육을 통한 아동인성교육프로그램 교육시안을 구성하였다. 현장 적용을 위해서 태권도학과 교수 1인, 스포츠교육학 박사 1인, 태권도지도자 5인, 태권도 행정가 1인으로 구성된 전문가 협의회의 검증을 거친 후 최종 프로그램을 개발하였다. 태권도 교육을 통한 아동인성교육프로그램의 효과 검증을 위해 태권도 교육을 통한 아동인성프로그램이 아동의 10가지 인성영역인 ...
본 연구는 태권도 교육을 통한 아동인성교육프로그램을 개발하고 적용해 봄으로써 태권도 교육을 통한 교육의 효과와 앞으로 변화해야 할 교육의 방향에 시사점을 제공하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 태권도 교육을 통한 아동인성교육프로그램을 개발한다. 둘째, 태권도 교육을 통한 아동인성교육프로그램을 태권도장 아동 수련생에게 적용하여 인성 증진 효과를 검증한다. 위의 연구문제에 따라 다음과 같은 절차로 연구가 진행되었다. 태권도 교육을 통한 아동인성교육프로그램 개발을 위해 241명의 현장 태권도 지도자들의 인성교육 실태 및 요구도 조사를 실시하였고, 문헌 고찰을 통해 태권도 교육을 통한 아동인성교육프로그램을 목적 및 목표를 설정하고, 한국교육개발원(KEDI)의 10가지 아동인성영역에 기초한 교육내용, 교수-학습방법과 프로그램 및 효과에 대한 평가방법을 선정하여 20차시의 태권도 교육을 통한 아동인성교육프로그램 교육시안을 구성하였다. 현장 적용을 위해서 태권도학과 교수 1인, 스포츠교육학 박사 1인, 태권도지도자 5인, 태권도 행정가 1인으로 구성된 전문가 협의회의 검증을 거친 후 최종 프로그램을 개발하였다. 태권도 교육을 통한 아동인성교육프로그램의 효과 검증을 위해 태권도 교육을 통한 아동인성프로그램이 아동의 10가지 인성영역인 자기존중, 성실, 배려・소통, (사회적)책임, 예의, 자기조절, 정직・용기, 지혜, 정의, 시민성에 미치는 효과를 검증하였다. 연구 대상은 S지역과 K지역에 위치한 태권도장 수련생 중 실험집단 226명과 비교집단 226명 총 552명(남자 351명, 여자 201명, 9세 90명, 10세 106명, 11세 152명, 12세 87명, 13세 117명)이다. 본 연구에서 사용된 도구는 한국교육개발원(KEDI)에서 개발한 인성 검사 도구를 사용하였다. 본 연구는 예비사전검사, 지도자교육, 예비 사후검사, 사전검사, 프로그램 적용, 사후검사 순으로 진행되었다. 프로그램 적용은 2020년 6월 8일부터 7월 24일까지 총 7주간 20회 차의 실험 처치를 실시하였다. 실험집단은 연구자가 개발한 태권도 교육을 통한 아동인성교육프로그램을 적용하였고, 비교집단은 각 태권도장에서 실시하고 있는 일반적인 인성교육활동을 실시하였다. 프로그램 적용 후 사후검사를 실시하였고, 자료 분석은 SPSS 25.0 통계프로그램을 사용하여 분석하였으며, 응답자의 일반적인 사항에 대해 살펴보기 위해 빈도분석을 실시하였으며, KEDI 아동인성 검사의 신뢰도 분석을 위해 각 요인들 간의 내적타당성을 측정하였다. KEDI 아동인성 검사의 하위요인별 평균 및 표준편차를 살펴보기 위해 기술통계량을 산출하였으며, 아동인성의 영역별 사전·사후 차이 및 비교·실험 집단에 따른 아동인성의 사전·사후 차이를 살펴보기 위해 대응표본 t-테스트 검정을 실시하였으며, 아동 인성에 미치는 효과를 알아보기 위해 프로그램의 효과에 영향을 줄 수 있는 잡음인자를 통계적인 방법으로 통제한 분산분석(ANCOVA)을 통해 프로그램에 대한 순수한 영향을 측정하였다. 본 연구에서 나타난 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 태권도 교육을 통한 아동인성 교육프로그램을 구성한 결과, 프로그램의 목적과 목표는 태권도 교육을 통한 아동인성의 10가지 영역인 자기존중, 성실, 배려・소통, (사회적)책임, 예의, 자기조절, 정직・용기, 지혜, 정의, 시민성을 증진 시킨다. 둘째, 태권도 교육을 통한 아동인성교육프로그램이 아동의 전반적인 인성 발달에 긍정적인 효과를 가지고 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 태권도 교육을 통한 아동인성교육프로그램이 아동의 인성 발달에 긍정적인 영향을 미침으로 인해 태권도 교육의 가치와 중요성을 새롭게 인식할 수 있는 기반을 마련했다는데 의의가 있다. 태권도 교육을 통한 아동인성교육프로그램 개발을 통해 아동인성교육의 목적 및 목표, 교육내용, 교수-학습방법, 평가에 대하여 정립하고, 태권도 현장에서 직접적으로 지도할 수 있는 교육내용과 교수-학습방법을 포함하여 더욱 효과적인 새로운 교육과정에 대한 연구와 구체적인 교육방안 수립의 필요성을 시사해준다.
본 연구는 태권도 교육을 통한 아동인성교육프로그램을 개발하고 적용해 봄으로써 태권도 교육을 통한 교육의 효과와 앞으로 변화해야 할 교육의 방향에 시사점을 제공하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 태권도 교육을 통한 아동인성교육프로그램을 개발한다. 둘째, 태권도 교육을 통한 아동인성교육프로그램을 태권도장 아동 수련생에게 적용하여 인성 증진 효과를 검증한다. 위의 연구문제에 따라 다음과 같은 절차로 연구가 진행되었다. 태권도 교육을 통한 아동인성교육프로그램 개발을 위해 241명의 현장 태권도 지도자들의 인성교육 실태 및 요구도 조사를 실시하였고, 문헌 고찰을 통해 태권도 교육을 통한 아동인성교육프로그램을 목적 및 목표를 설정하고, 한국교육개발원(KEDI)의 10가지 아동인성영역에 기초한 교육내용, 교수-학습방법과 프로그램 및 효과에 대한 평가방법을 선정하여 20차시의 태권도 교육을 통한 아동인성교육프로그램 교육시안을 구성하였다. 현장 적용을 위해서 태권도학과 교수 1인, 스포츠교육학 박사 1인, 태권도지도자 5인, 태권도 행정가 1인으로 구성된 전문가 협의회의 검증을 거친 후 최종 프로그램을 개발하였다. 태권도 교육을 통한 아동인성교육프로그램의 효과 검증을 위해 태권도 교육을 통한 아동인성프로그램이 아동의 10가지 인성영역인 자기존중, 성실, 배려・소통, (사회적)책임, 예의, 자기조절, 정직・용기, 지혜, 정의, 시민성에 미치는 효과를 검증하였다. 연구 대상은 S지역과 K지역에 위치한 태권도장 수련생 중 실험집단 226명과 비교집단 226명 총 552명(남자 351명, 여자 201명, 9세 90명, 10세 106명, 11세 152명, 12세 87명, 13세 117명)이다. 본 연구에서 사용된 도구는 한국교육개발원(KEDI)에서 개발한 인성 검사 도구를 사용하였다. 본 연구는 예비사전검사, 지도자교육, 예비 사후검사, 사전검사, 프로그램 적용, 사후검사 순으로 진행되었다. 프로그램 적용은 2020년 6월 8일부터 7월 24일까지 총 7주간 20회 차의 실험 처치를 실시하였다. 실험집단은 연구자가 개발한 태권도 교육을 통한 아동인성교육프로그램을 적용하였고, 비교집단은 각 태권도장에서 실시하고 있는 일반적인 인성교육활동을 실시하였다. 프로그램 적용 후 사후검사를 실시하였고, 자료 분석은 SPSS 25.0 통계프로그램을 사용하여 분석하였으며, 응답자의 일반적인 사항에 대해 살펴보기 위해 빈도분석을 실시하였으며, KEDI 아동인성 검사의 신뢰도 분석을 위해 각 요인들 간의 내적타당성을 측정하였다. KEDI 아동인성 검사의 하위요인별 평균 및 표준편차를 살펴보기 위해 기술통계량을 산출하였으며, 아동인성의 영역별 사전·사후 차이 및 비교·실험 집단에 따른 아동인성의 사전·사후 차이를 살펴보기 위해 대응표본 t-테스트 검정을 실시하였으며, 아동 인성에 미치는 효과를 알아보기 위해 프로그램의 효과에 영향을 줄 수 있는 잡음인자를 통계적인 방법으로 통제한 분산분석(ANCOVA)을 통해 프로그램에 대한 순수한 영향을 측정하였다. 본 연구에서 나타난 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 태권도 교육을 통한 아동인성 교육프로그램을 구성한 결과, 프로그램의 목적과 목표는 태권도 교육을 통한 아동인성의 10가지 영역인 자기존중, 성실, 배려・소통, (사회적)책임, 예의, 자기조절, 정직・용기, 지혜, 정의, 시민성을 증진 시킨다. 둘째, 태권도 교육을 통한 아동인성교육프로그램이 아동의 전반적인 인성 발달에 긍정적인 효과를 가지고 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 태권도 교육을 통한 아동인성교육프로그램이 아동의 인성 발달에 긍정적인 영향을 미침으로 인해 태권도 교육의 가치와 중요성을 새롭게 인식할 수 있는 기반을 마련했다는데 의의가 있다. 태권도 교육을 통한 아동인성교육프로그램 개발을 통해 아동인성교육의 목적 및 목표, 교육내용, 교수-학습방법, 평가에 대하여 정립하고, 태권도 현장에서 직접적으로 지도할 수 있는 교육내용과 교수-학습방법을 포함하여 더욱 효과적인 새로운 교육과정에 대한 연구와 구체적인 교육방안 수립의 필요성을 시사해준다.
The purpose of this research was to provide implications for the educational effects on Education of Taekwondo and the direction of which should be changed, by developing and applying a character education program for children with Taekwondo. To achieve the purpose of this research, the following re...
The purpose of this research was to provide implications for the educational effects on Education of Taekwondo and the direction of which should be changed, by developing and applying a character education program for children with Taekwondo. To achieve the purpose of this research, the following research criteria were set: Case 1: Development of a character education program for children via Taekwondo Case 2: Verification of the effect of enhancing characteristics by applying the child character education program via Taekwondo to the young Taekwondo trainees According to the above research problem, the research was conducted in the following manner: In order to develop a child character education program via Taekwondo, we: - conducted a survey on 241 Taekwondo trainers on the grounds for the actual condition and the needs for character education. - set the purpose and goal of the child character education program via Taekwondo through literature reviews. - formed a teaching plan for child character education program via 20 different Taekwondo core principles, after selecting educational contents, ‘teaching-learning’ methods and methods of educational effect evaluation, based on 10 different characteristic domains developed from Korea Educational Development Institute (KEDI). This program was finally evolved to be applied in action after having been verified by a conference of experts consisted of a professor of Taekwondo, 1 Doctor of Sports Education, 5 Taekwondo instructors and a Taekwondo administrator. The research was able to verify that the children's 10 characteristic areas defined by KEDI, which were self-esteem, integrity, caring, communication, (social) responsibility, courtesy, self-regulation, honesty and courage, wisdom, justice, and citizenship, were heavily affected by educating children with Taekwondo. A total of 552 people (351 men, 201 women, 90 of 9 years old, 106 of 10 years old, 152 of 11 years old, 87 of 12 years old, 117 of 13 years old) were sampled for this research, which formed clusters of 226 people in the experimental group and 226 people in the comparative group among Taekwondo trainees located in S and K areas. There were few tools used for this research, which were Characteristic Test Tools developed by KEDI. This research was conducted in the order of preliminary pre-test, instructor education, preliminary post-test, pre-test, program application, and post-test. The experimental treatment of program application was carried out 20 times for a total of 7 weeks from 8th of June to 24th of July in 2020. The experimental group mentioned above has taken up the child characteristic education program via Taekwondo(designed and developed by the author), while the comparative group carried out just ordinary character education activities of Taekwondo that is currently practiced in general. Then a post-test was conducted, followed by data analysis which was performed using the SPSS 25.0 statistical program, frequency analysis which was conducted to examine the general issues of respondents, the inner validity of each factor that was measured to analyse the reliability of the KEDI’s child characteristic test. A matched-pair T-test was performed to compare the difference between pre-test and post-test results of each sub-factor of child characteristics and the difference between pre-test and post-test results by comparison group and experimental group. The pure effect of the program was measured via analysis of covariance (ANCOVA) which controlled noise factors that might affect the effectiveness of the program with statistical approach. The out of the research are as follows: Looking at the results of constructing the character education program for children via Taekwondo, Firstly, it was found that the purpose and objectives of this program were to improve 10 virtues of children's characteristics which are self-esteem, integrity, caring・communication, (social) responsibility, courtesy, self-regulation, honesty・courage, wisdom, justice and citizenship. In accordance with the purpose for these objectives is to improve the areas in characters related to. Secondly, the research shows that the level of children's character had an increasing trend by receiving Taekwondo education and the character education program for children via Taekwondo education is most likely to have positive effects on general character development of children. This research showed meaningful results to confirm the child character education program via Taekwondo has a positive effect on the development of children's fundamental characters, thus laying the foundation for a new recognition of the value and importance of Taekwondo. This research has established the purpose and objectives, educational contents, teaching-learning method and evaluation of children's character education by developing the character education program for children via Taekwondo education. Also, this paper suggests the needs for research and establishment of specific plans regarding more efficient new educational processes, including educational contents and teaching-learning methods which will be able to apply to Taekwondo studios.
The purpose of this research was to provide implications for the educational effects on Education of Taekwondo and the direction of which should be changed, by developing and applying a character education program for children with Taekwondo. To achieve the purpose of this research, the following research criteria were set: Case 1: Development of a character education program for children via Taekwondo Case 2: Verification of the effect of enhancing characteristics by applying the child character education program via Taekwondo to the young Taekwondo trainees According to the above research problem, the research was conducted in the following manner: In order to develop a child character education program via Taekwondo, we: - conducted a survey on 241 Taekwondo trainers on the grounds for the actual condition and the needs for character education. - set the purpose and goal of the child character education program via Taekwondo through literature reviews. - formed a teaching plan for child character education program via 20 different Taekwondo core principles, after selecting educational contents, ‘teaching-learning’ methods and methods of educational effect evaluation, based on 10 different characteristic domains developed from Korea Educational Development Institute (KEDI). This program was finally evolved to be applied in action after having been verified by a conference of experts consisted of a professor of Taekwondo, 1 Doctor of Sports Education, 5 Taekwondo instructors and a Taekwondo administrator. The research was able to verify that the children's 10 characteristic areas defined by KEDI, which were self-esteem, integrity, caring, communication, (social) responsibility, courtesy, self-regulation, honesty and courage, wisdom, justice, and citizenship, were heavily affected by educating children with Taekwondo. A total of 552 people (351 men, 201 women, 90 of 9 years old, 106 of 10 years old, 152 of 11 years old, 87 of 12 years old, 117 of 13 years old) were sampled for this research, which formed clusters of 226 people in the experimental group and 226 people in the comparative group among Taekwondo trainees located in S and K areas. There were few tools used for this research, which were Characteristic Test Tools developed by KEDI. This research was conducted in the order of preliminary pre-test, instructor education, preliminary post-test, pre-test, program application, and post-test. The experimental treatment of program application was carried out 20 times for a total of 7 weeks from 8th of June to 24th of July in 2020. The experimental group mentioned above has taken up the child characteristic education program via Taekwondo(designed and developed by the author), while the comparative group carried out just ordinary character education activities of Taekwondo that is currently practiced in general. Then a post-test was conducted, followed by data analysis which was performed using the SPSS 25.0 statistical program, frequency analysis which was conducted to examine the general issues of respondents, the inner validity of each factor that was measured to analyse the reliability of the KEDI’s child characteristic test. A matched-pair T-test was performed to compare the difference between pre-test and post-test results of each sub-factor of child characteristics and the difference between pre-test and post-test results by comparison group and experimental group. The pure effect of the program was measured via analysis of covariance (ANCOVA) which controlled noise factors that might affect the effectiveness of the program with statistical approach. The out of the research are as follows: Looking at the results of constructing the character education program for children via Taekwondo, Firstly, it was found that the purpose and objectives of this program were to improve 10 virtues of children's characteristics which are self-esteem, integrity, caring・communication, (social) responsibility, courtesy, self-regulation, honesty・courage, wisdom, justice and citizenship. In accordance with the purpose for these objectives is to improve the areas in characters related to. Secondly, the research shows that the level of children's character had an increasing trend by receiving Taekwondo education and the character education program for children via Taekwondo education is most likely to have positive effects on general character development of children. This research showed meaningful results to confirm the child character education program via Taekwondo has a positive effect on the development of children's fundamental characters, thus laying the foundation for a new recognition of the value and importance of Taekwondo. This research has established the purpose and objectives, educational contents, teaching-learning method and evaluation of children's character education by developing the character education program for children via Taekwondo education. Also, this paper suggests the needs for research and establishment of specific plans regarding more efficient new educational processes, including educational contents and teaching-learning methods which will be able to apply to Taekwondo studios.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.