뉴미디어란 각 시대에서 상대적으로 새롭게 등장하는 모든 미디어를 총칭하는 것으로, 현대사회에서 많은 사람들에 의해 사용되고 있는 인터넷, 라디오, TV 등과 같은 매체들을 의미한다.
이러한 뉴미디어는 오늘날 사회의 일반 사기업을 비롯한 정부기관, 교육기관 등 여러 기관에서 보다 효과적인 홍보활동을 위하여 홍보매체로 선택되어 적극적은 홍보활동을 펼치는 것에 사용되고 있으며, 뉴미디어를 활용한 홍보활동은 경찰조직의 홍보활동의 많은 부분을 차지하고 있다.
그러나 종전의 경찰조직은 뉴미디어를 통한 홍보활동을 실시하고 있음에도 불구하고, 뉴미디어라는 홍보매체가 갖고 있는 독특한 특성을 고려하지 않고, 일반화된 홍보활동 방안을 통한 홍보활동을 실시함으로 인해 뉴미디어 매체의 가장 큰 장점이라 할 수 있는 시민과의 쌍방향 커뮤니케이션, 신속한 정보의 확산, 무의식적 정보수용 등의 효과를 극대화하지 못하였다.
이에 본 연구에서는 경찰조직이 현재 실시하고 있는 뉴미디어 홍보활동의 전반적인 상황을 살펴보고, 가장 대표적인 뉴미디어 홍보활동인 ‘폴인러브 블로그’와 ‘영화․드라마 등 영상물 제작지원을 통한 홍보활동’에 대한 사례 분석을 실시함으로써 경찰조직의 뉴미디어 활용 홍보활동의 문제점을 제시하고 그에 대한 개선방안들을 검토하였다.
사례분석 결과 경찰조직의 뉴미디어를 통한 홍보활동은 시민들에게 경찰에 대해 이해하고, 경찰활동에 대해 인식할 수 있는 새로운 기회를 제공하는 반면, 몇 가지 문제점을 갖고 있음을 알 수 있었다.
경찰의 뉴미디어 홍보활동이 갖고 있는 문제점은 크게 조직적 측면, 프로그램 측면, 시민참여 측면 등 3가지 측면으로 구분할 수 있다.
먼저 조직적 측면에서는 홍보담당 전문인력의 부족과 홍보관련 교육의 부재, 홍보효과에 대한 조사 미실시를 문제점으로 생각해 볼 수 있으며, 프로그램 측면에서는 일시적·단기적인 경찰홍보활동, 한정된 경찰홍보활동을 문제점으로 생각해 볼 수 있다. 마지막으로 시민참여 측면에서는 경찰홍보활동에 대한 시민의 관심부족과 시민참여 시스템 부족을 문제점으로 들 수 있다.
이러한 문제점의 해결을 위하여 본 연구에서는 다음과 같은 개선방안을 모색해 보았다.
첫째, 조직적 측면에서 홍보담당 분야 경찰관의 전문성을 함양하기 위한 방안으로 경찰공무원 채용시 가산점 부여 방안을 모색하여 홍보활동에 적절한 지식을 함양하고 있는 홍보 전문가가 경찰공무원으로 채용되어 홍보분야를 전담하여 업무수행을 하는 방안을 검토해 보았다. 또한 전문화 교육 프로그램 실시 방안으로 수용자 중심형의 교육시스템을 개발하고, ...
뉴미디어란 각 시대에서 상대적으로 새롭게 등장하는 모든 미디어를 총칭하는 것으로, 현대사회에서 많은 사람들에 의해 사용되고 있는 인터넷, 라디오, TV 등과 같은 매체들을 의미한다.
이러한 뉴미디어는 오늘날 사회의 일반 사기업을 비롯한 정부기관, 교육기관 등 여러 기관에서 보다 효과적인 홍보활동을 위하여 홍보매체로 선택되어 적극적은 홍보활동을 펼치는 것에 사용되고 있으며, 뉴미디어를 활용한 홍보활동은 경찰조직의 홍보활동의 많은 부분을 차지하고 있다.
그러나 종전의 경찰조직은 뉴미디어를 통한 홍보활동을 실시하고 있음에도 불구하고, 뉴미디어라는 홍보매체가 갖고 있는 독특한 특성을 고려하지 않고, 일반화된 홍보활동 방안을 통한 홍보활동을 실시함으로 인해 뉴미디어 매체의 가장 큰 장점이라 할 수 있는 시민과의 쌍방향 커뮤니케이션, 신속한 정보의 확산, 무의식적 정보수용 등의 효과를 극대화하지 못하였다.
이에 본 연구에서는 경찰조직이 현재 실시하고 있는 뉴미디어 홍보활동의 전반적인 상황을 살펴보고, 가장 대표적인 뉴미디어 홍보활동인 ‘폴인러브 블로그’와 ‘영화․드라마 등 영상물 제작지원을 통한 홍보활동’에 대한 사례 분석을 실시함으로써 경찰조직의 뉴미디어 활용 홍보활동의 문제점을 제시하고 그에 대한 개선방안들을 검토하였다.
사례분석 결과 경찰조직의 뉴미디어를 통한 홍보활동은 시민들에게 경찰에 대해 이해하고, 경찰활동에 대해 인식할 수 있는 새로운 기회를 제공하는 반면, 몇 가지 문제점을 갖고 있음을 알 수 있었다.
경찰의 뉴미디어 홍보활동이 갖고 있는 문제점은 크게 조직적 측면, 프로그램 측면, 시민참여 측면 등 3가지 측면으로 구분할 수 있다.
먼저 조직적 측면에서는 홍보담당 전문인력의 부족과 홍보관련 교육의 부재, 홍보효과에 대한 조사 미실시를 문제점으로 생각해 볼 수 있으며, 프로그램 측면에서는 일시적·단기적인 경찰홍보활동, 한정된 경찰홍보활동을 문제점으로 생각해 볼 수 있다. 마지막으로 시민참여 측면에서는 경찰홍보활동에 대한 시민의 관심부족과 시민참여 시스템 부족을 문제점으로 들 수 있다.
이러한 문제점의 해결을 위하여 본 연구에서는 다음과 같은 개선방안을 모색해 보았다.
첫째, 조직적 측면에서 홍보담당 분야 경찰관의 전문성을 함양하기 위한 방안으로 경찰공무원 채용시 가산점 부여 방안을 모색하여 홍보활동에 적절한 지식을 함양하고 있는 홍보 전문가가 경찰공무원으로 채용되어 홍보분야를 전담하여 업무수행을 하는 방안을 검토해 보았다. 또한 전문화 교육 프로그램 실시 방안으로 수용자 중심형의 교육시스템을 개발하고, e-Learning 학습 시스템을 활용한 학습활동이 가능하도록 하여 홍보 담당자가 끊임없이 자기 개발을 실시하여 진정한 홍보전문가로 홍보활동을 수행할 수 있도록 하는 방안을 생각해 보았다.
뿐만 아니라 경찰홍보담당 부서인 홍보기획계의 업무에 홍보효과의 주기적 측정을 명문화하여 뉴미디어를 통한 경찰홍보효과를 측정함과 동시에 조사 결과를 토대로 경찰홍보방안을 모색하도록 하는 방안을 제시하였다.
둘째, 프로그램 측면에서는 종래의 한정된 홍보프로그램 실시에 따른 문제점 해결을 위한 방안으로 홍보수용자의 특성을 고려한 프로그램을 개발하기 위하여 시민의 성별, 연령, 직업 등에 대한 조사를 바탕으로 한 홍보 프로그램을 개발, 뉴미디어 매체별 특화 프로그램의 개발을 제안하였으며, 지속적이고 장기적인 경찰홍보활동을 실시를 위한 방안으로 경찰통합정보망 설치를 제시하였다.
셋째, 시민참여측면에서는 시민들과 경찰사이의 직접적인 의사소통이 가능하도록 함과 동시에 시민과 경찰간의 관계가 친근하고 친밀한 관계로 변화하는 것에 초점을 맞춰 시민-경찰간 피드백의 활성화와 뉴미디어를 통한 경찰 홍보 프로그램 개발 콘테스트의 실시를 개선방안으로 제시하여 하였다.
물론 이러한 개선방안은 경찰조직의 뉴미디어 홍보활동에서 나타나고 있는 문제점을 단번에 해결하기에는 한계를 갖는다. 하지만 이와 같은 방안을 토대로 하여 경찰홍보활동에 대한 꾸준한 관심과 지속적인 노력을 기울인다면 현재의 뉴미디어를 통한 경찰홍보활동은 시민과 경찰사이의 관계 개선에 높은 효과성·효율성을 보이는 홍보방안으로 발전할 것임은 분명하다고 생각된다.
따라서 경찰홍보활동의 지속적인 발전을 위하여 국민과 경찰 모두 서로를 이해하는 자세로 홍보활동의 발전을 위해 노력한다면 결과적으로 경찰과 국민의 협력과 조화라는 목표를 달성하도록 하여 국민과 경찰 모두가 치안질서 유지의 주체자로 경찰활동에 참여하여 사회 안녕과 질서를 유지할 수 있는 환경이 마련되도록 할 것이다.
뉴미디어란 각 시대에서 상대적으로 새롭게 등장하는 모든 미디어를 총칭하는 것으로, 현대사회에서 많은 사람들에 의해 사용되고 있는 인터넷, 라디오, TV 등과 같은 매체들을 의미한다.
이러한 뉴미디어는 오늘날 사회의 일반 사기업을 비롯한 정부기관, 교육기관 등 여러 기관에서 보다 효과적인 홍보활동을 위하여 홍보매체로 선택되어 적극적은 홍보활동을 펼치는 것에 사용되고 있으며, 뉴미디어를 활용한 홍보활동은 경찰조직의 홍보활동의 많은 부분을 차지하고 있다.
그러나 종전의 경찰조직은 뉴미디어를 통한 홍보활동을 실시하고 있음에도 불구하고, 뉴미디어라는 홍보매체가 갖고 있는 독특한 특성을 고려하지 않고, 일반화된 홍보활동 방안을 통한 홍보활동을 실시함으로 인해 뉴미디어 매체의 가장 큰 장점이라 할 수 있는 시민과의 쌍방향 커뮤니케이션, 신속한 정보의 확산, 무의식적 정보수용 등의 효과를 극대화하지 못하였다.
이에 본 연구에서는 경찰조직이 현재 실시하고 있는 뉴미디어 홍보활동의 전반적인 상황을 살펴보고, 가장 대표적인 뉴미디어 홍보활동인 ‘폴인러브 블로그’와 ‘영화․드라마 등 영상물 제작지원을 통한 홍보활동’에 대한 사례 분석을 실시함으로써 경찰조직의 뉴미디어 활용 홍보활동의 문제점을 제시하고 그에 대한 개선방안들을 검토하였다.
사례분석 결과 경찰조직의 뉴미디어를 통한 홍보활동은 시민들에게 경찰에 대해 이해하고, 경찰활동에 대해 인식할 수 있는 새로운 기회를 제공하는 반면, 몇 가지 문제점을 갖고 있음을 알 수 있었다.
경찰의 뉴미디어 홍보활동이 갖고 있는 문제점은 크게 조직적 측면, 프로그램 측면, 시민참여 측면 등 3가지 측면으로 구분할 수 있다.
먼저 조직적 측면에서는 홍보담당 전문인력의 부족과 홍보관련 교육의 부재, 홍보효과에 대한 조사 미실시를 문제점으로 생각해 볼 수 있으며, 프로그램 측면에서는 일시적·단기적인 경찰홍보활동, 한정된 경찰홍보활동을 문제점으로 생각해 볼 수 있다. 마지막으로 시민참여 측면에서는 경찰홍보활동에 대한 시민의 관심부족과 시민참여 시스템 부족을 문제점으로 들 수 있다.
이러한 문제점의 해결을 위하여 본 연구에서는 다음과 같은 개선방안을 모색해 보았다.
첫째, 조직적 측면에서 홍보담당 분야 경찰관의 전문성을 함양하기 위한 방안으로 경찰공무원 채용시 가산점 부여 방안을 모색하여 홍보활동에 적절한 지식을 함양하고 있는 홍보 전문가가 경찰공무원으로 채용되어 홍보분야를 전담하여 업무수행을 하는 방안을 검토해 보았다. 또한 전문화 교육 프로그램 실시 방안으로 수용자 중심형의 교육시스템을 개발하고, e-Learning 학습 시스템을 활용한 학습활동이 가능하도록 하여 홍보 담당자가 끊임없이 자기 개발을 실시하여 진정한 홍보전문가로 홍보활동을 수행할 수 있도록 하는 방안을 생각해 보았다.
뿐만 아니라 경찰홍보담당 부서인 홍보기획계의 업무에 홍보효과의 주기적 측정을 명문화하여 뉴미디어를 통한 경찰홍보효과를 측정함과 동시에 조사 결과를 토대로 경찰홍보방안을 모색하도록 하는 방안을 제시하였다.
둘째, 프로그램 측면에서는 종래의 한정된 홍보프로그램 실시에 따른 문제점 해결을 위한 방안으로 홍보수용자의 특성을 고려한 프로그램을 개발하기 위하여 시민의 성별, 연령, 직업 등에 대한 조사를 바탕으로 한 홍보 프로그램을 개발, 뉴미디어 매체별 특화 프로그램의 개발을 제안하였으며, 지속적이고 장기적인 경찰홍보활동을 실시를 위한 방안으로 경찰통합정보망 설치를 제시하였다.
셋째, 시민참여측면에서는 시민들과 경찰사이의 직접적인 의사소통이 가능하도록 함과 동시에 시민과 경찰간의 관계가 친근하고 친밀한 관계로 변화하는 것에 초점을 맞춰 시민-경찰간 피드백의 활성화와 뉴미디어를 통한 경찰 홍보 프로그램 개발 콘테스트의 실시를 개선방안으로 제시하여 하였다.
물론 이러한 개선방안은 경찰조직의 뉴미디어 홍보활동에서 나타나고 있는 문제점을 단번에 해결하기에는 한계를 갖는다. 하지만 이와 같은 방안을 토대로 하여 경찰홍보활동에 대한 꾸준한 관심과 지속적인 노력을 기울인다면 현재의 뉴미디어를 통한 경찰홍보활동은 시민과 경찰사이의 관계 개선에 높은 효과성·효율성을 보이는 홍보방안으로 발전할 것임은 분명하다고 생각된다.
따라서 경찰홍보활동의 지속적인 발전을 위하여 국민과 경찰 모두 서로를 이해하는 자세로 홍보활동의 발전을 위해 노력한다면 결과적으로 경찰과 국민의 협력과 조화라는 목표를 달성하도록 하여 국민과 경찰 모두가 치안질서 유지의 주체자로 경찰활동에 참여하여 사회 안녕과 질서를 유지할 수 있는 환경이 마련되도록 할 것이다.
New Media refers to relatively new media medium of the era, with internet, radio broadcast, and television being the current version of New Media that the public widely uses.
Private businesses, government agencies, educational institutions and other institutions utilize New Media for active and eff...
New Media refers to relatively new media medium of the era, with internet, radio broadcast, and television being the current version of New Media that the public widely uses.
Private businesses, government agencies, educational institutions and other institutions utilize New Media for active and effective public relations and the public relations using New Media takes up large portion of its allocation for such publicity for the police organization.
Despite the fact that police already utilizes New Media for its publicity, police has failed to acknowledge its unique trait and exercised the generalized public relations that has led to failure to take advantage of New Media such as two-way communication, rapid spread of new information, subconscious uptake of information.
This study is aimed to overview current New Media public relations by police organization and analyze its main New Media public relations project "Fall in love blog" and the support for movies and soap opera shows on TV to point out problems of police organization's utilization of New Media and suggest an improvement.
After retrospective analysis, public relations activity by police organization thru New Media provided new opportunities to recognize and understand the police activities but it had several flaws.
The problems of police organization's New Media public relations can be categorized into systemic, programatic, and civilian participation aspect.
Systemic aspect includes lack of professional staff in publicity, lack of publicity education, and lack of survey of effectiveness of the public relations activities. Programatic aspect include lack of both short-term and long-term publicity program and limited publicity activities of the police organization. Lastly, civilian participation is limited because of lack of interest to police publicity activities and lack of means of participating to police publicity activity.
As for the resolution for these problems, this study suggests following solutions:
First, provide incentive for the applicant to become a police officer with experience or appropriate skills/knowledge in public relations and deploy such person to handle publicity activities. For the lack of education, development of specialization education program and e-learning system to enhance and continue education for the publicity staff so that publicity specialist may have chance to continue self-improvement and become real specialist of public relations.
Also, public relations planning team within police public relations department will measure the effectiveness and develop a plan for publicity activity based on such measurement.
Secondly, new publicity program for problems of program is designed to solve its limitations by developing a specific program for each components of New Media based on demographic data such as sex, age, occupation, etc. that would address to target population. Information network encompassing all police department has been suggested to develop a long-term with sustainable police publicity activity.
Thirdly, promotion of direct communication between the public and the police and development of friendly relationship between the two parties is the goal of resolution. Promotion of public-police feedback and contest of publicity program using New Media has been suggested as the possible solution.
These solutions do have limitations to improve all the problems of police organization's public relations using New Media. However, continued attention and the effort to improve police public relations will improve its effectiveness of the publicity activity and the relationship between the public and the police for sure.
Therefore, both the public and the police would have to try to understand each other and put their best effort into improvement of police publicity activity in order to reach the ultimate goal of cooperation and harmony of the public and the police. When such objective is met, both public and police will be the protector of public safety and participate in police activities to ensure stability and order in the society.
New Media refers to relatively new media medium of the era, with internet, radio broadcast, and television being the current version of New Media that the public widely uses.
Private businesses, government agencies, educational institutions and other institutions utilize New Media for active and effective public relations and the public relations using New Media takes up large portion of its allocation for such publicity for the police organization.
Despite the fact that police already utilizes New Media for its publicity, police has failed to acknowledge its unique trait and exercised the generalized public relations that has led to failure to take advantage of New Media such as two-way communication, rapid spread of new information, subconscious uptake of information.
This study is aimed to overview current New Media public relations by police organization and analyze its main New Media public relations project "Fall in love blog" and the support for movies and soap opera shows on TV to point out problems of police organization's utilization of New Media and suggest an improvement.
After retrospective analysis, public relations activity by police organization thru New Media provided new opportunities to recognize and understand the police activities but it had several flaws.
The problems of police organization's New Media public relations can be categorized into systemic, programatic, and civilian participation aspect.
Systemic aspect includes lack of professional staff in publicity, lack of publicity education, and lack of survey of effectiveness of the public relations activities. Programatic aspect include lack of both short-term and long-term publicity program and limited publicity activities of the police organization. Lastly, civilian participation is limited because of lack of interest to police publicity activities and lack of means of participating to police publicity activity.
As for the resolution for these problems, this study suggests following solutions:
First, provide incentive for the applicant to become a police officer with experience or appropriate skills/knowledge in public relations and deploy such person to handle publicity activities. For the lack of education, development of specialization education program and e-learning system to enhance and continue education for the publicity staff so that publicity specialist may have chance to continue self-improvement and become real specialist of public relations.
Also, public relations planning team within police public relations department will measure the effectiveness and develop a plan for publicity activity based on such measurement.
Secondly, new publicity program for problems of program is designed to solve its limitations by developing a specific program for each components of New Media based on demographic data such as sex, age, occupation, etc. that would address to target population. Information network encompassing all police department has been suggested to develop a long-term with sustainable police publicity activity.
Thirdly, promotion of direct communication between the public and the police and development of friendly relationship between the two parties is the goal of resolution. Promotion of public-police feedback and contest of publicity program using New Media has been suggested as the possible solution.
These solutions do have limitations to improve all the problems of police organization's public relations using New Media. However, continued attention and the effort to improve police public relations will improve its effectiveness of the publicity activity and the relationship between the public and the police for sure.
Therefore, both the public and the police would have to try to understand each other and put their best effort into improvement of police publicity activity in order to reach the ultimate goal of cooperation and harmony of the public and the police. When such objective is met, both public and police will be the protector of public safety and participate in police activities to ensure stability and order in the society.
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