본 연구의 목적은 대학생의 개인적 특성에 따른 수업만족도, 개인적 특성에 따른 운동지속의사를 조사ㆍ연구하여 이에 영향을 미치는 요인들에 대해서 알아보고, 대학 교양체육 수업에 대한 기초 자료를 제공함으로써 교양체육 수업의 질적 향상과 교양체육 참여자에게 긍정적 인식을 고취시켜 평생체육 활동을 할 수 있는 방안을 모색하고, 도움을 주는데 목적이 있다.
연구의 대상으로는 전라북도에 소재한 4년제 대학교를 모집단으로 설정 한 후 교양체육 수업을 수강한 학생들을 대상으로 비확률표본추출방법(nonprobability ...
본 연구의 목적은 대학생의 개인적 특성에 따른 수업만족도, 개인적 특성에 따른 운동지속의사를 조사ㆍ연구하여 이에 영향을 미치는 요인들에 대해서 알아보고, 대학 교양체육 수업에 대한 기초 자료를 제공함으로써 교양체육 수업의 질적 향상과 교양체육 참여자에게 긍정적 인식을 고취시켜 평생체육 활동을 할 수 있는 방안을 모색하고, 도움을 주는데 목적이 있다.
연구의 대상으로는 전라북도에 소재한 4년제 대학교를 모집단으로 설정 한 후 교양체육 수업을 수강한 학생들을 대상으로 비확률표본추출방법(nonprobability sampling) 중 편의추출법(convenicnce sampling)을 이용하여 표집인원은 300명을 표본으로 추출하였으며, 응답내용이 부실하거나 신뢰성이 없다고 판단되어지는 설문지는 분석에서 제외하고 실제분석에 사용된 자료는 총 263명 이었다.
조사도구는 설문지로서 본 연구의 목적에 맞게 수정, 보완하여 재구성해서 사용하였다. 설문지의 타당도는 탐색적 요인분석에 의해 검증되었고, 설문지의 신뢰도는 .8830~.9199로 나타났다. 수집된 자료는 SPSS win 12.0프로그램을 이용하여 빈도분석(Frequency), 탐색적 요인 분석 (exploratory Factor-Analysis), 신뢰도 분석(reliability analysis), t-test, 일원변량분석(one way ANOVA), 사후검증, 상관분석 (Correlation analysis), 다중회귀분석(Mutiful Regression Analysis) 등이다.
이와 같은 연구방법 및 절차를 통하여 얻은 결과 및 결론은 다음과 같다.
첫째, 대학생의 개인적 특성에 따른 수업만족도를 검증한 결과 성별은 모든 하위요인에서 남학생이 여학생보다 수업만족이 높게 나타났고, 4학년이 다른 학년에 비해서 수업만족도가 모든 하위요인에서 높게 나타났고, 건강상태가 건강하다고 생각하는 학생의 수업만족도가 높았으며, 현재 여가시간 운동에 참여하는 학생이 만족도가 높게 나타났다. 수업종목에서는 교육적 요인에서 수업만족도가 높았다.
둘째, 대학생의 개인적 특성에 따른 운동지속의사 차이를 검증한 결과 성별에서는 남학생이 여학생보다 운동지속가능성 및 지속의사가 높았고, 4학년이 다른 학년보다 운동지속의사가 높았으며, 건강하다고 생각하는 학생들의 운동지속의사가 높았다.
여가시간에 운동에 참여하는 학생들이 운동지속의사가 높았고, 수업종목에서는 스키가 운동지속의사가 높았다.
셋째, 대학 교양체육 수업만족도는 운동지속의사에 영향을 미친다. 즉, 교양체육의 수업만족도가 높으면 운동지속가능성과 운동지속의사 또한 높다.
본 연구의 목적은 대학생의 개인적 특성에 따른 수업만족도, 개인적 특성에 따른 운동지속의사를 조사ㆍ연구하여 이에 영향을 미치는 요인들에 대해서 알아보고, 대학 교양체육 수업에 대한 기초 자료를 제공함으로써 교양체육 수업의 질적 향상과 교양체육 참여자에게 긍정적 인식을 고취시켜 평생체육 활동을 할 수 있는 방안을 모색하고, 도움을 주는데 목적이 있다.
연구의 대상으로는 전라북도에 소재한 4년제 대학교를 모집단으로 설정 한 후 교양체육 수업을 수강한 학생들을 대상으로 비확률표본추출방법(nonprobability sampling) 중 편의추출법(convenicnce sampling)을 이용하여 표집인원은 300명을 표본으로 추출하였으며, 응답내용이 부실하거나 신뢰성이 없다고 판단되어지는 설문지는 분석에서 제외하고 실제분석에 사용된 자료는 총 263명 이었다.
조사도구는 설문지로서 본 연구의 목적에 맞게 수정, 보완하여 재구성해서 사용하였다. 설문지의 타당도는 탐색적 요인분석에 의해 검증되었고, 설문지의 신뢰도는 .8830~.9199로 나타났다. 수집된 자료는 SPSS win 12.0프로그램을 이용하여 빈도분석(Frequency), 탐색적 요인 분석 (exploratory Factor-Analysis), 신뢰도 분석(reliability analysis), t-test, 일원변량분석(one way ANOVA), 사후검증, 상관분석 (Correlation analysis), 다중회귀분석(Mutiful Regression Analysis) 등이다.
이와 같은 연구방법 및 절차를 통하여 얻은 결과 및 결론은 다음과 같다.
첫째, 대학생의 개인적 특성에 따른 수업만족도를 검증한 결과 성별은 모든 하위요인에서 남학생이 여학생보다 수업만족이 높게 나타났고, 4학년이 다른 학년에 비해서 수업만족도가 모든 하위요인에서 높게 나타났고, 건강상태가 건강하다고 생각하는 학생의 수업만족도가 높았으며, 현재 여가시간 운동에 참여하는 학생이 만족도가 높게 나타났다. 수업종목에서는 교육적 요인에서 수업만족도가 높았다.
둘째, 대학생의 개인적 특성에 따른 운동지속의사 차이를 검증한 결과 성별에서는 남학생이 여학생보다 운동지속가능성 및 지속의사가 높았고, 4학년이 다른 학년보다 운동지속의사가 높았으며, 건강하다고 생각하는 학생들의 운동지속의사가 높았다.
여가시간에 운동에 참여하는 학생들이 운동지속의사가 높았고, 수업종목에서는 스키가 운동지속의사가 높았다.
셋째, 대학 교양체육 수업만족도는 운동지속의사에 영향을 미친다. 즉, 교양체육의 수업만족도가 높으면 운동지속가능성과 운동지속의사 또한 높다.
This study investigates the level of class satisfaction and the intention to exercise adherence depending on personal characteristics. It searches for the factors which affect on those and provides basic materials on the cultural physical education of universities. It aims at helping seek for the wa...
This study investigates the level of class satisfaction and the intention to exercise adherence depending on personal characteristics. It searches for the factors which affect on those and provides basic materials on the cultural physical education of universities. It aims at helping seek for the way to maintain lifelong sports activity and support it by inspiring qualitative improvement of the general physical education and positive recognition to the attendees.
The study represented a population of four-year colleges located in Jeollabuk-do and is intended to the students who are attending cultural physical education. By using convenience sampling of nonprobability sampling, the sample is drawn with a sample group of 300 students. Except for questionnaires which have poor answers and are unreliable, the total number of the materials used in the real analysis is 263.
The tool of the investigation is the questionnaires concerning the details intention to exercise adherence. The questionnaires were modified and supplemented depending on the purpose of the study. The validity of the questionnaires is verified through exploratory Factor-Analysis. The credibility of the questionnaires indicated .8830~9199. Through this study, all data collected after the individual entered, SPSS 12.0 Version statistics were analyzed using the program. Specifically, Frequency Analysis, Exploratory Factor-Analysis, Reliability Analysis, T-test, one way ANOVA, back-testing, Correlation analysis, Multiple Regression Analysis.
The results we got through the study methods and procedures are as follows.
There are some verification results on the level of class satisfaction depending on personal characteristics.
First, male students showed a higher level of satisfaction on classes than female students. Regarding satisfaction levels of classes according to grades, juniors showed the highest satisfaction level. The students who are fit and attend physical education classes in leisure time showed a high level of satisfaction on classes. The educational factor of class courses showed a high level of satisfaction.
Second, the results of the test depending on personal characteristics showed that male students showed a higher positive intention to exercise adherence and durability than female students. Juniors showed the highest intention to exercise adherence. Healthy students showed the highest intention to exercise adherence. The students who attend physical education classes in leisure time showed a high positive intention to exercise adherence.
Third, the level of satisfaction on classes has effect on the intention to exercise adherence. In other words, when the level of satisfaction on physical education classes is high, the intention to exercise adherence and durability are also high.
This study investigates the level of class satisfaction and the intention to exercise adherence depending on personal characteristics. It searches for the factors which affect on those and provides basic materials on the cultural physical education of universities. It aims at helping seek for the way to maintain lifelong sports activity and support it by inspiring qualitative improvement of the general physical education and positive recognition to the attendees.
The study represented a population of four-year colleges located in Jeollabuk-do and is intended to the students who are attending cultural physical education. By using convenience sampling of nonprobability sampling, the sample is drawn with a sample group of 300 students. Except for questionnaires which have poor answers and are unreliable, the total number of the materials used in the real analysis is 263.
The tool of the investigation is the questionnaires concerning the details intention to exercise adherence. The questionnaires were modified and supplemented depending on the purpose of the study. The validity of the questionnaires is verified through exploratory Factor-Analysis. The credibility of the questionnaires indicated .8830~9199. Through this study, all data collected after the individual entered, SPSS 12.0 Version statistics were analyzed using the program. Specifically, Frequency Analysis, Exploratory Factor-Analysis, Reliability Analysis, T-test, one way ANOVA, back-testing, Correlation analysis, Multiple Regression Analysis.
The results we got through the study methods and procedures are as follows.
There are some verification results on the level of class satisfaction depending on personal characteristics.
First, male students showed a higher level of satisfaction on classes than female students. Regarding satisfaction levels of classes according to grades, juniors showed the highest satisfaction level. The students who are fit and attend physical education classes in leisure time showed a high level of satisfaction on classes. The educational factor of class courses showed a high level of satisfaction.
Second, the results of the test depending on personal characteristics showed that male students showed a higher positive intention to exercise adherence and durability than female students. Juniors showed the highest intention to exercise adherence. Healthy students showed the highest intention to exercise adherence. The students who attend physical education classes in leisure time showed a high positive intention to exercise adherence.
Third, the level of satisfaction on classes has effect on the intention to exercise adherence. In other words, when the level of satisfaction on physical education classes is high, the intention to exercise adherence and durability are also high.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.