본 연구는 전라북도지역의 학교급식 공동조리교의 영양교사를 대상으로 공동조리교의 급식운영실태, 메뉴관리, 위생관리, 업무만족도, 일반적 특성에 관해 조사하였으며, 공동조리교 중 조리교와 조리교의 급식은 배달해서 먹는 비조리교의 학생과 교직원을 대상으로 조리교 231명, 비조리교 226명을 선정하여 만족도를 비교하였으며 결과는 다음과 같다. 첫째, 영양교사가 근무하는 학교는 ‘초등학교’가 20명(95.2%), ‘중학교’가 1명(4.8%)으로 나타났고, 학교유형은 ‘농․어촌형’이 21명(100%)으로 나타났다. 공동조리교 수(본교 미포함)에 있어서는 ‘비조리교수 2개’가 13명(61.9%)으로 가장 높게 나타났고, ‘비조리교수 3개’가 4명(19.0%), ‘비조리교수 1개’ 3명(14.3%), ‘비조리교수 4개 이상’ 1명(4.8%) 순으로 나타났다. 즉, 조사대상의 85.7%가 비조리교수가 2곳 이상인 것으로 나타났다. 비조리교의 급식관련 도구 배달여부는 ‘비조리교에 수세시설이 있어서 그곳에서 씻고 보관한다’가 18명(85.7%), ‘매일 배달한다’ 3명(14.3%) 으로 나타났고, 급식운반차량의 보온ㆍ보냉 장치유무는 ‘없다’가 18명(85.7%), ‘있다’가 3명(14.3%) 으로 나타났다. 배식장소는 모두 식당배식을 하고 있어 비조리교도 조리실은 없어도 식당은 있는 것으로 나타났다. 식단은 조리교와 비조리교가 동일한 경우가 95.2%로 나타났다. 비조리교의 식기 및 식당관리에 있어서 영양교사가 한 학기에 1~2회 점검하는 경우가 71.4%로 나타났다. 영양교사는 위생관리가 잘 안되는 것에 대해 고민하는 경우가 71.4%로 나타나 위생사고에 대한 불안감을 지닌 것으로 나타났다. 둘째, 음식의 맛 만족도는 학생의 경우 조리교(M=4.09)가 비조리교(M=3.17)보다 높게 나타났으며, 교직원도 조리교(M=4.35)가 비조리교(M=3.18)보다 나타났다. 음식의 양 만족도는 학생의 경우 조리교(M=3.19)가 조리교(M=2.74)보다 높게 나타났으며, 교직원도 조리교(M=3.24)가 비조리교(M=3.18)보다 높게 나타났다. 음식의 온도 만족도는 학생 조리교(M=3.23), 교직원 조리교(M=3.20)가 학생 비조리교(M=2.85), 교직원 비조리교(M=2.60)보다 높게 나타났다. 음식의 위생상태 만족도는 학생 조리교(M=3.77), 교직원 조리교(M=4.34)가 학생 비조리교(M=3.32), 교직원 비조리교(M=3.81)보다 높게 나타났다. 음식의 종류 만족도는 학생 조리교(M=3.88), 교직원 조리교(M=4.12)가 학생 비조리교(M=3.05), 교직원 비조리교(M=3.23)보다 높게 나타났다. 이상의 연구결과에서로부터 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 비조리교의 음식의 온도 만족도가 가장 떨어지는 것으로 보아 비조리교에 보내는 급식운반차량내 보온 ·보냉장치가 필요하겠으며, 급식이 비조리교에 도착해서 배식완료될 때 까지 비조리교에서의 음식의 온도관리를 위한 다각도의 노력이 필요하겠다. 둘째, 조리교는 음식의 맛에서 학생, 교직원 모두 김치부분이 가장 낮은 점수를 나타으며. 비조리교 학생은 채소류, 김치류 순으로 가장 낮은 만족도를 보였으며, 비조리교 교직원은 김치의 만족도가 가장 낮았다. 이는 매일 먹는 김치임에도 불구하고 맛의 만족도가 낮은 것으로 보아 김치 맛을 상승시킬 수 있도록 김치제조업체, 영양교사의 다각적인 노력이 필요하겠다. 셋째, 공동조리교 영양교사의 업무 만족도는 불만족이 71.4%로 높게 나타나 만족도가 높지 않았다. 또한, 공동조리교에 있으면서 가장 어려운점이 온도관리로 71.4%가 어려움을 호소했다. 이는 공동조리교에 근무 특수사항이 크게 영향을 미친 것으로 나타나, 비조리교의 온도관리가 잘 되어 비조리교의 온도관리에 대한 불만이 접수되지 않도록 하면 공동조리교에 근무하는 영양교사의 만족도를 향상 될 것이다. 그러므로 비조리교의 온도관리를 위한 교육청, 영양교사, ...
본 연구는 전라북도지역의 학교급식 공동조리교의 영양교사를 대상으로 공동조리교의 급식운영실태, 메뉴관리, 위생관리, 업무만족도, 일반적 특성에 관해 조사하였으며, 공동조리교 중 조리교와 조리교의 급식은 배달해서 먹는 비조리교의 학생과 교직원을 대상으로 조리교 231명, 비조리교 226명을 선정하여 만족도를 비교하였으며 결과는 다음과 같다. 첫째, 영양교사가 근무하는 학교는 ‘초등학교’가 20명(95.2%), ‘중학교’가 1명(4.8%)으로 나타났고, 학교유형은 ‘농․어촌형’이 21명(100%)으로 나타났다. 공동조리교 수(본교 미포함)에 있어서는 ‘비조리교수 2개’가 13명(61.9%)으로 가장 높게 나타났고, ‘비조리교수 3개’가 4명(19.0%), ‘비조리교수 1개’ 3명(14.3%), ‘비조리교수 4개 이상’ 1명(4.8%) 순으로 나타났다. 즉, 조사대상의 85.7%가 비조리교수가 2곳 이상인 것으로 나타났다. 비조리교의 급식관련 도구 배달여부는 ‘비조리교에 수세시설이 있어서 그곳에서 씻고 보관한다’가 18명(85.7%), ‘매일 배달한다’ 3명(14.3%) 으로 나타났고, 급식운반차량의 보온ㆍ보냉 장치유무는 ‘없다’가 18명(85.7%), ‘있다’가 3명(14.3%) 으로 나타났다. 배식장소는 모두 식당배식을 하고 있어 비조리교도 조리실은 없어도 식당은 있는 것으로 나타났다. 식단은 조리교와 비조리교가 동일한 경우가 95.2%로 나타났다. 비조리교의 식기 및 식당관리에 있어서 영양교사가 한 학기에 1~2회 점검하는 경우가 71.4%로 나타났다. 영양교사는 위생관리가 잘 안되는 것에 대해 고민하는 경우가 71.4%로 나타나 위생사고에 대한 불안감을 지닌 것으로 나타났다. 둘째, 음식의 맛 만족도는 학생의 경우 조리교(M=4.09)가 비조리교(M=3.17)보다 높게 나타났으며, 교직원도 조리교(M=4.35)가 비조리교(M=3.18)보다 나타났다. 음식의 양 만족도는 학생의 경우 조리교(M=3.19)가 조리교(M=2.74)보다 높게 나타났으며, 교직원도 조리교(M=3.24)가 비조리교(M=3.18)보다 높게 나타났다. 음식의 온도 만족도는 학생 조리교(M=3.23), 교직원 조리교(M=3.20)가 학생 비조리교(M=2.85), 교직원 비조리교(M=2.60)보다 높게 나타났다. 음식의 위생상태 만족도는 학생 조리교(M=3.77), 교직원 조리교(M=4.34)가 학생 비조리교(M=3.32), 교직원 비조리교(M=3.81)보다 높게 나타났다. 음식의 종류 만족도는 학생 조리교(M=3.88), 교직원 조리교(M=4.12)가 학생 비조리교(M=3.05), 교직원 비조리교(M=3.23)보다 높게 나타났다. 이상의 연구결과에서로부터 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 비조리교의 음식의 온도 만족도가 가장 떨어지는 것으로 보아 비조리교에 보내는 급식운반차량내 보온 ·보냉장치가 필요하겠으며, 급식이 비조리교에 도착해서 배식완료될 때 까지 비조리교에서의 음식의 온도관리를 위한 다각도의 노력이 필요하겠다. 둘째, 조리교는 음식의 맛에서 학생, 교직원 모두 김치부분이 가장 낮은 점수를 나타으며. 비조리교 학생은 채소류, 김치류 순으로 가장 낮은 만족도를 보였으며, 비조리교 교직원은 김치의 만족도가 가장 낮았다. 이는 매일 먹는 김치임에도 불구하고 맛의 만족도가 낮은 것으로 보아 김치 맛을 상승시킬 수 있도록 김치제조업체, 영양교사의 다각적인 노력이 필요하겠다. 셋째, 공동조리교 영양교사의 업무 만족도는 불만족이 71.4%로 높게 나타나 만족도가 높지 않았다. 또한, 공동조리교에 있으면서 가장 어려운점이 온도관리로 71.4%가 어려움을 호소했다. 이는 공동조리교에 근무 특수사항이 크게 영향을 미친 것으로 나타나, 비조리교의 온도관리가 잘 되어 비조리교의 온도관리에 대한 불만이 접수되지 않도록 하면 공동조리교에 근무하는 영양교사의 만족도를 향상 될 것이다. 그러므로 비조리교의 온도관리를 위한 교육청, 영양교사, 지역사회의 관심이 필요하겠다. 넷째, 비조리교 임시직 조리원 채용시 교육없이 투입되며, ‘교육이 잘 이루어지지 않는 형편이다’가 52.4%로 나타나 중요도에 비해 비조리교의 임시직 조리원의 관리가 잘 이루어지 않는 것으로 나타났다. 이는 비조리교의 임시직 조리원의 교육이 없거나 부족한 것은 비조리교의 위생관리, 서비스관리에서 가장 문제점이 되므로 교육의 필요성을 영양교사는 인식하여 비조리교 임시직 인력관리에 효율성을 기해야겠다. 다섯째, 영양교사는 비조리교의 관리·점검을 ‘한학기에 1~2회 점검한다’가 71.4%, ‘거의 점검하지 못한다’ 28.6%로 나타나 영양교사가 비조리교에 관심이 많음에도 불구하고 비조리교 입장에서는 비조리교에 관심이 없는 것으로 인식 할 수 있겠다. 그러므로, 공동조리교 영양교사의 업무를 줄이면서도 비조리교에 방문할 기회를 높여줌으로써 비조리교의 만족도를 높여 주어야겠다.
본 연구는 전라북도지역의 학교급식 공동조리교의 영양교사를 대상으로 공동조리교의 급식운영실태, 메뉴관리, 위생관리, 업무만족도, 일반적 특성에 관해 조사하였으며, 공동조리교 중 조리교와 조리교의 급식은 배달해서 먹는 비조리교의 학생과 교직원을 대상으로 조리교 231명, 비조리교 226명을 선정하여 만족도를 비교하였으며 결과는 다음과 같다. 첫째, 영양교사가 근무하는 학교는 ‘초등학교’가 20명(95.2%), ‘중학교’가 1명(4.8%)으로 나타났고, 학교유형은 ‘농․어촌형’이 21명(100%)으로 나타났다. 공동조리교 수(본교 미포함)에 있어서는 ‘비조리교수 2개’가 13명(61.9%)으로 가장 높게 나타났고, ‘비조리교수 3개’가 4명(19.0%), ‘비조리교수 1개’ 3명(14.3%), ‘비조리교수 4개 이상’ 1명(4.8%) 순으로 나타났다. 즉, 조사대상의 85.7%가 비조리교수가 2곳 이상인 것으로 나타났다. 비조리교의 급식관련 도구 배달여부는 ‘비조리교에 수세시설이 있어서 그곳에서 씻고 보관한다’가 18명(85.7%), ‘매일 배달한다’ 3명(14.3%) 으로 나타났고, 급식운반차량의 보온ㆍ보냉 장치유무는 ‘없다’가 18명(85.7%), ‘있다’가 3명(14.3%) 으로 나타났다. 배식장소는 모두 식당배식을 하고 있어 비조리교도 조리실은 없어도 식당은 있는 것으로 나타났다. 식단은 조리교와 비조리교가 동일한 경우가 95.2%로 나타났다. 비조리교의 식기 및 식당관리에 있어서 영양교사가 한 학기에 1~2회 점검하는 경우가 71.4%로 나타났다. 영양교사는 위생관리가 잘 안되는 것에 대해 고민하는 경우가 71.4%로 나타나 위생사고에 대한 불안감을 지닌 것으로 나타났다. 둘째, 음식의 맛 만족도는 학생의 경우 조리교(M=4.09)가 비조리교(M=3.17)보다 높게 나타났으며, 교직원도 조리교(M=4.35)가 비조리교(M=3.18)보다 나타났다. 음식의 양 만족도는 학생의 경우 조리교(M=3.19)가 조리교(M=2.74)보다 높게 나타났으며, 교직원도 조리교(M=3.24)가 비조리교(M=3.18)보다 높게 나타났다. 음식의 온도 만족도는 학생 조리교(M=3.23), 교직원 조리교(M=3.20)가 학생 비조리교(M=2.85), 교직원 비조리교(M=2.60)보다 높게 나타났다. 음식의 위생상태 만족도는 학생 조리교(M=3.77), 교직원 조리교(M=4.34)가 학생 비조리교(M=3.32), 교직원 비조리교(M=3.81)보다 높게 나타났다. 음식의 종류 만족도는 학생 조리교(M=3.88), 교직원 조리교(M=4.12)가 학생 비조리교(M=3.05), 교직원 비조리교(M=3.23)보다 높게 나타났다. 이상의 연구결과에서로부터 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 비조리교의 음식의 온도 만족도가 가장 떨어지는 것으로 보아 비조리교에 보내는 급식운반차량내 보온 ·보냉장치가 필요하겠으며, 급식이 비조리교에 도착해서 배식완료될 때 까지 비조리교에서의 음식의 온도관리를 위한 다각도의 노력이 필요하겠다. 둘째, 조리교는 음식의 맛에서 학생, 교직원 모두 김치부분이 가장 낮은 점수를 나타으며. 비조리교 학생은 채소류, 김치류 순으로 가장 낮은 만족도를 보였으며, 비조리교 교직원은 김치의 만족도가 가장 낮았다. 이는 매일 먹는 김치임에도 불구하고 맛의 만족도가 낮은 것으로 보아 김치 맛을 상승시킬 수 있도록 김치제조업체, 영양교사의 다각적인 노력이 필요하겠다. 셋째, 공동조리교 영양교사의 업무 만족도는 불만족이 71.4%로 높게 나타나 만족도가 높지 않았다. 또한, 공동조리교에 있으면서 가장 어려운점이 온도관리로 71.4%가 어려움을 호소했다. 이는 공동조리교에 근무 특수사항이 크게 영향을 미친 것으로 나타나, 비조리교의 온도관리가 잘 되어 비조리교의 온도관리에 대한 불만이 접수되지 않도록 하면 공동조리교에 근무하는 영양교사의 만족도를 향상 될 것이다. 그러므로 비조리교의 온도관리를 위한 교육청, 영양교사, 지역사회의 관심이 필요하겠다. 넷째, 비조리교 임시직 조리원 채용시 교육없이 투입되며, ‘교육이 잘 이루어지지 않는 형편이다’가 52.4%로 나타나 중요도에 비해 비조리교의 임시직 조리원의 관리가 잘 이루어지 않는 것으로 나타났다. 이는 비조리교의 임시직 조리원의 교육이 없거나 부족한 것은 비조리교의 위생관리, 서비스관리에서 가장 문제점이 되므로 교육의 필요성을 영양교사는 인식하여 비조리교 임시직 인력관리에 효율성을 기해야겠다. 다섯째, 영양교사는 비조리교의 관리·점검을 ‘한학기에 1~2회 점검한다’가 71.4%, ‘거의 점검하지 못한다’ 28.6%로 나타나 영양교사가 비조리교에 관심이 많음에도 불구하고 비조리교 입장에서는 비조리교에 관심이 없는 것으로 인식 할 수 있겠다. 그러므로, 공동조리교 영양교사의 업무를 줄이면서도 비조리교에 방문할 기회를 높여줌으로써 비조리교의 만족도를 높여 주어야겠다.
This study was carried out to inquire into the status of commissary school foodservice management, menu management, hygienic control, work satisfaction and general characteristics on nutrition teachers of commissary school in Jeollabukdo area, and compare satisfaction with foodservice of schools, wh...
This study was carried out to inquire into the status of commissary school foodservice management, menu management, hygienic control, work satisfaction and general characteristics on nutrition teachers of commissary school in Jeollabukdo area, and compare satisfaction with foodservice of schools, which have and don't have cooking facilities, out of commissary schools by selecting 231 students and staffs in schools that have cooking facilities, and 226 students and staffs in schools that don't have cooking facilities on students and staffs who have food delivered. The result of this study is as follows. First, the nutrition teachers' working school showed that an ‘elementary school’ is 20 persons(95.2%), and a ‘middle school’ is one person(4.8%). For the school type, a ‘farming․fishing type’ was 21 persons(100%). For the number of commissary school(not including this school), ‘two schools that don't have cooking facilities’ was the highest by 13 persons(61.9%), subsequently ‘three schools that don't have cooking facilities’ by 4 persons(19.0%), ‘one school that don't have cooking facilities’ by 3 persons(14.3%) and ‘over four schools that don't have cooking facilities’ by one person(4.8%), in other words, 'over two schools that don't have cooking facilities' by 85.7% of those surveyed. For the foodservice-related tools delivery of school that don't have cooking facilities, the ‘washing and storage of tools with flush facilities in school that don't have cooking facilities’ was 18 persons(85.7%), and ‘daily delivery’ was 3 persons(14.3%). For the warmingㆍcooling device of foodservice handling vehicle, ‘non-existence’ was 18 persons(85.7%), and ‘existence’ was 3 persons(14.3%). For the place of food distribution, there was a lunchroom in schools that don't have cooking facilities even if they have no kitchen, as schools, which have and don't have cooking facilities, distribute food in a lunchroom. The same menu of schools that have and don't have cooking facilities was 95.2%. For the dishes and lunchroom management of schools that don't have cooking facilities, the nutrition teacher's check once~twice per semester was 71.4%. The nutrition teacher's worry about hygienic control was 71.4%, which they had an anxiety about hygiene accidents. Second, the satisfaction with the flavor of food showed that for students, schools that have cooking facilities(M=4.09) are higher than schools that don't have cooking facilities(M=3.17), and for school officials, schools that have cooking facilities(M=4.35) are also higher than schools that don't have cooking facilities(M=3.18). The satisfaction with the amount of food showed that for students, schools that have cooking facilities(M=3.19) are higher than schools that don't have cooking facilities(M=2.74), and for school officials, schools that have cooking facilities(M=3.24) are also higher than schools that don't have cooking facilities(M=3.18). The satisfaction with the temperature of food showed that for students, schools that have cooking facilities(M=3.23) are higher than schools that don't have cooking facilities(M=2.85), and for school officials, schools that have cooking facilities(M=3.20) are also higher than schools that don't have cooking facilities(M=2.60). The satisfaction with the hygienic conditions of food showed that for students, schools that have cooking facilities(M=3.77) are higher than schools that don't have cooking facilities(M=3.32), and for school officials, schools that have cooking facilities(M=4.34) are also higher than schools that don't have cooking facilities(M=3.81). The satisfaction with the kind of food showed that for students, schools that have cooking facilities(M=3.88) are higher than schools that don't have cooking facilities(M=3.05), and for school officials, schools that have cooking facilities(M=4.12) are also higher than schools that don't have cooking facilities(M=3.23).
This study was carried out to inquire into the status of commissary school foodservice management, menu management, hygienic control, work satisfaction and general characteristics on nutrition teachers of commissary school in Jeollabukdo area, and compare satisfaction with foodservice of schools, which have and don't have cooking facilities, out of commissary schools by selecting 231 students and staffs in schools that have cooking facilities, and 226 students and staffs in schools that don't have cooking facilities on students and staffs who have food delivered. The result of this study is as follows. First, the nutrition teachers' working school showed that an ‘elementary school’ is 20 persons(95.2%), and a ‘middle school’ is one person(4.8%). For the school type, a ‘farming․fishing type’ was 21 persons(100%). For the number of commissary school(not including this school), ‘two schools that don't have cooking facilities’ was the highest by 13 persons(61.9%), subsequently ‘three schools that don't have cooking facilities’ by 4 persons(19.0%), ‘one school that don't have cooking facilities’ by 3 persons(14.3%) and ‘over four schools that don't have cooking facilities’ by one person(4.8%), in other words, 'over two schools that don't have cooking facilities' by 85.7% of those surveyed. For the foodservice-related tools delivery of school that don't have cooking facilities, the ‘washing and storage of tools with flush facilities in school that don't have cooking facilities’ was 18 persons(85.7%), and ‘daily delivery’ was 3 persons(14.3%). For the warmingㆍcooling device of foodservice handling vehicle, ‘non-existence’ was 18 persons(85.7%), and ‘existence’ was 3 persons(14.3%). For the place of food distribution, there was a lunchroom in schools that don't have cooking facilities even if they have no kitchen, as schools, which have and don't have cooking facilities, distribute food in a lunchroom. The same menu of schools that have and don't have cooking facilities was 95.2%. For the dishes and lunchroom management of schools that don't have cooking facilities, the nutrition teacher's check once~twice per semester was 71.4%. The nutrition teacher's worry about hygienic control was 71.4%, which they had an anxiety about hygiene accidents. Second, the satisfaction with the flavor of food showed that for students, schools that have cooking facilities(M=4.09) are higher than schools that don't have cooking facilities(M=3.17), and for school officials, schools that have cooking facilities(M=4.35) are also higher than schools that don't have cooking facilities(M=3.18). The satisfaction with the amount of food showed that for students, schools that have cooking facilities(M=3.19) are higher than schools that don't have cooking facilities(M=2.74), and for school officials, schools that have cooking facilities(M=3.24) are also higher than schools that don't have cooking facilities(M=3.18). The satisfaction with the temperature of food showed that for students, schools that have cooking facilities(M=3.23) are higher than schools that don't have cooking facilities(M=2.85), and for school officials, schools that have cooking facilities(M=3.20) are also higher than schools that don't have cooking facilities(M=2.60). The satisfaction with the hygienic conditions of food showed that for students, schools that have cooking facilities(M=3.77) are higher than schools that don't have cooking facilities(M=3.32), and for school officials, schools that have cooking facilities(M=4.34) are also higher than schools that don't have cooking facilities(M=3.81). The satisfaction with the kind of food showed that for students, schools that have cooking facilities(M=3.88) are higher than schools that don't have cooking facilities(M=3.05), and for school officials, schools that have cooking facilities(M=4.12) are also higher than schools that don't have cooking facilities(M=3.23).
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