본 연구는 공공부문 공사의 발주처 사유로 인해 공기 연장이 발생할 경우 추가 간접비용을 보다 합리적이며 계약당사자간 형평성을 제고할 수 있는 산정방식에 대해서 공기연장 간접비 산정기준인 회계예규의 실비산정 기준과 공공기관의 연장비용 지급사례를 통한 지급기준의 문제점을 분석하여 합리적인 비용 산정 개선안을 제시하고자 하였다. 이와 같은 목적과 방법에 따...
본 연구는 공공부문 공사의 발주처 사유로 인해 공기 연장이 발생할 경우 추가 간접비용을 보다 합리적이며 계약당사자간 형평성을 제고할 수 있는 산정방식에 대해서 공기연장 간접비 산정기준인 회계예규의 실비산정 기준과 공공기관의 연장비용 지급사례를 통한 지급기준의 문제점을 분석하여 합리적인 비용 산정 개선안을 제시하고자 하였다. 이와 같은 목적과 방법에 따라 수행 된 본 연구의 결과는 다음과 같다. (1) 공기연장 발생일을 기준으로 실비예상 반영의 합리적인 실비산정 적용기준을 제시하였다. (2) 간접노무인원의 기준을 시설공사 적격심사기준인 현장관리계획의 적정성 평가표에 의해 제시하였다. (3) 공기연장에 따른 경비의 적용은 원가계산에 따른 경비의 세부항목별 사용기준에 나와 있는 비목을 기준으로 적용하였다. (4) 일반관리비는 협의율을 적용해 산정하며, 이윤은 대한건설협회에서 조사한 건설업통계 이윤율을 적용해 산정하는 방법을 제시하였다. (5) 실비산정기준에서 제시하지 못한 하도급업체의 손실비용, 생산성 저하비용, 시설물유지관리비용 등 연장비용 항목의 추가와 명확한 산정방법을 제시하였다.
본 연구는 공공부문 공사의 발주처 사유로 인해 공기 연장이 발생할 경우 추가 간접비용을 보다 합리적이며 계약당사자간 형평성을 제고할 수 있는 산정방식에 대해서 공기연장 간접비 산정기준인 회계예규의 실비산정 기준과 공공기관의 연장비용 지급사례를 통한 지급기준의 문제점을 분석하여 합리적인 비용 산정 개선안을 제시하고자 하였다. 이와 같은 목적과 방법에 따라 수행 된 본 연구의 결과는 다음과 같다. (1) 공기연장 발생일을 기준으로 실비예상 반영의 합리적인 실비산정 적용기준을 제시하였다. (2) 간접노무인원의 기준을 시설공사 적격심사기준인 현장관리계획의 적정성 평가표에 의해 제시하였다. (3) 공기연장에 따른 경비의 적용은 원가계산에 따른 경비의 세부항목별 사용기준에 나와 있는 비목을 기준으로 적용하였다. (4) 일반관리비는 협의율을 적용해 산정하며, 이윤은 대한건설협회에서 조사한 건설업통계 이윤율을 적용해 산정하는 방법을 제시하였다. (5) 실비산정기준에서 제시하지 못한 하도급업체의 손실비용, 생산성 저하비용, 시설물유지관리비용 등 연장비용 항목의 추가와 명확한 산정방법을 제시하였다.
The purpose of this study was to examine the calculation techniques of additional overhead costs according to the ordering party imputable cause-oriented extension of construction period in the public sector and then present an improvement strategy for its rational calculation, focusing on the crite...
The purpose of this study was to examine the calculation techniques of additional overhead costs according to the ordering party imputable cause-oriented extension of construction period in the public sector and then present an improvement strategy for its rational calculation, focusing on the criteria of actual expense calculation in the established rule of accounting for the construction period extension-oriented calculation of overhead costs and governmental agencies' examples of actual pay for construction period extension-oriented overhead costs. The improvement strategy of calculation of additional overhead costs in this study was to find out a methodology of calculation that was rational and could enhance the fairness of contract parties. Study findings are as follows: First, in accordance with the day of extension of construction period, the investigator presented an applicable standard of actual cost calculation for the estimated reflection of it. Second, the investigator presented a standard of indirect laborers via the evaluation table of validity of on-site management plan―an eligibility contemplation standard for construction work. Third, as for the construction period extension-oriented expenses, the investigator applied the expenditure items prescribed in the use criteria of prime cost calculation-based classified items of expenses as a standard. Fourth, administrative expenses were calculated by applying the rate of consent and profits were calculated by applying the profit rate of construction business statistics surveyed by the Construction Association of Korea. Fifth, the investigator additionally presented such construction period extension-oriented expense items as subcontractors' losses, productivity decline costs and facility maintenance expenses―the items not prescribed in the actual cost calculation criteria, together with its definite calculation techniques.
The purpose of this study was to examine the calculation techniques of additional overhead costs according to the ordering party imputable cause-oriented extension of construction period in the public sector and then present an improvement strategy for its rational calculation, focusing on the criteria of actual expense calculation in the established rule of accounting for the construction period extension-oriented calculation of overhead costs and governmental agencies' examples of actual pay for construction period extension-oriented overhead costs. The improvement strategy of calculation of additional overhead costs in this study was to find out a methodology of calculation that was rational and could enhance the fairness of contract parties. Study findings are as follows: First, in accordance with the day of extension of construction period, the investigator presented an applicable standard of actual cost calculation for the estimated reflection of it. Second, the investigator presented a standard of indirect laborers via the evaluation table of validity of on-site management plan―an eligibility contemplation standard for construction work. Third, as for the construction period extension-oriented expenses, the investigator applied the expenditure items prescribed in the use criteria of prime cost calculation-based classified items of expenses as a standard. Fourth, administrative expenses were calculated by applying the rate of consent and profits were calculated by applying the profit rate of construction business statistics surveyed by the Construction Association of Korea. Fifth, the investigator additionally presented such construction period extension-oriented expense items as subcontractors' losses, productivity decline costs and facility maintenance expenses―the items not prescribed in the actual cost calculation criteria, together with its definite calculation techniques.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.