서정인소설의 등장인물은 초기소설과 후기소설에 이르기까지 그 형상화에 있어서 꾸준한 변화를 보이는데 이는 작가의식의 변화와 관련된 것으로 중요하다. 또한 작가가 설정한 인물유형과 그 인물이 어떤 문제에 관심의 초점을 맞추느냐 역시 작가 서정인의 주제의식을 보여주는 부분으로 주목할 필요가 있다.
본 연구에서는 서정인의 단편소설과 중편소설로 연구대상을 한정하였다. 그 이유는 서정인의 단편소설은 하나의 주제를 단순한 서사 구조를 통해 압축적으로 드러낸다는 장점이 있고 서정인의 중편소설은 등장인물의 특징이 대화나 담론으로 드러난다...
서정인소설의 등장인물은 초기소설과 후기소설에 이르기까지 그 형상화에 있어서 꾸준한 변화를 보이는데 이는 작가의식의 변화와 관련된 것으로 중요하다. 또한 작가가 설정한 인물유형과 그 인물이 어떤 문제에 관심의 초점을 맞추느냐 역시 작가 서정인의 주제의식을 보여주는 부분으로 주목할 필요가 있다.
본 연구에서는 서정인의 단편소설과 중편소설로 연구대상을 한정하였다. 그 이유는 서정인의 단편소설은 하나의 주제를 단순한 서사 구조를 통해 압축적으로 드러낸다는 장점이 있고 서정인의 중편소설은 등장인물의 특징이 대화나 담론으로 드러난다는 점에서 단편소설과 다른 특징을 발견할 수 있기 때문이다. 따라서 본고에서는 서정인의 중 ·단편소설을 대상으로 등장인물이 작품 속에서 어떻게 형상화되고 있으며, 인물유형의 특징이 어떠한지 살펴보았다. 그리고 등장인물을 통해 작가가 어떠한 주제의식을 드러내고 있는지도 고찰해 보았다.
서정인소설의 등장인물은 초기소설에서는 압축적 진술을 통한 ‘거리두기’와 같은 방식으로 비교적 객관적인 태도로 제시되고 있으며, 중기 이후의 소설로 갈수록 ‘구어체 서술’을 통해 작가의식을 나타내는 대변인으로 등장한다. 초기소설의 압축적 진술방식에는 서술의 지연, 정보의 절제, 서술시점의 잦은 교체 등이 있는데 작가는 이러한 서술 방식을 통해 ‘단절된 인간’이라는 문제를 형상화한다. 반면에 중기 이후의 소설에서는 인물들이 판소리 사설체나 요설체 등의 방만한 대화체를 구사하며 어떤 가치도 절대적일 수 없다는 상대주의를 보여주기도 한다. 그러나 이는 독자의 판단과 선택에 맡기기 위해 개입하지 않으려는 태도일 뿐, 작가는 등장인물의 입을 빌려 현실사회의 문제점에 대해서 비판하기도 한다.
한편 서정인소설의 인물들은 우리 사회의 각 계층을 대표하는 전형성을 지니고 있으며, 창조된 인물로서의 개성도 지니고 있다. 서정인소설의 익명성을 띤 인물들은 우리사회의 각 계층과 신분을 보여주는 인물들이지만 한편으로는 삶의 대응방식이 저마다 다른 개성을 지니고 있다는 점에서 현실감이 있는 의식적 ‘사실주의’에 의해 형상화된 인물들이다.
서정인소설의 부조리한 관계를 보여주는 인물들은 자본주의적 근대가 초래한 소외와 물화현상에 문제를 제기하고 있으며 도시의 타락과 정체를 진지하게 다루고 있다. 그들이 맺고 있는 비정상적인 관계나, 물질적인 유대 관계는 현대사회에서 참된 인간관계를 맺는 일이 어려운 일임을 보여준다.
한편 서정인 소설에서는 모성성을 지닌 여성인물들이 많이 등장하는데 이들은 타자에게 동정적이고 온정적인 태도를 취하는 인간다움을 보여주고 있다. 사회적으로 열악한 처지에 있으면서도 따스한 태도로 타자를 배려하는 이들의 모습은 서정인의 휴머니즘을 대변한다.
서정인이 그린 여로형 인물들이 보여주는 여정은 시대의 문제를 보여주며 현실의 삶이 녹록치 않고 현실사회에서 참된 진리를 구하기란 쉽지 않음을 시사한다.
한편 서정인소설의 등장인물들은 작가 의식을 대변하는 인물들로 작품의 주제를 드러낸다. 서정인의 초기소설에서는 주변인을 통해 속악한 삶에 대해 연민의 자세를 취하고 있다. 이들은 모두 사회의 중심부에서 떨어져 있지만 사회에서는 다수를 차지한다는 점에서 대표성을 지닌 인물들이다. 후기소설에서는 작가의 의식을 나이가 많은 지식인들을 통해 전달한다. 이들이 제기하고 있는 현대사회의 문제는 현대인의 생활 전반에 걸친 것으로 이들의 목소리를 통해 현대사회를 작가의 눈으로 진단할 수 있게 한다.
앞으로 서정인소설의 인물유형과 특징을 거시적이면서도 체계적으로 분석하고 이와 연계하여 서정인소설의 서술기법을 비롯하여 인물 형상화 방법을 함께 밝히는 작업이 요구된다.
서정인소설의 등장인물은 초기소설과 후기소설에 이르기까지 그 형상화에 있어서 꾸준한 변화를 보이는데 이는 작가의식의 변화와 관련된 것으로 중요하다. 또한 작가가 설정한 인물유형과 그 인물이 어떤 문제에 관심의 초점을 맞추느냐 역시 작가 서정인의 주제의식을 보여주는 부분으로 주목할 필요가 있다.
본 연구에서는 서정인의 단편소설과 중편소설로 연구대상을 한정하였다. 그 이유는 서정인의 단편소설은 하나의 주제를 단순한 서사 구조를 통해 압축적으로 드러낸다는 장점이 있고 서정인의 중편소설은 등장인물의 특징이 대화나 담론으로 드러난다는 점에서 단편소설과 다른 특징을 발견할 수 있기 때문이다. 따라서 본고에서는 서정인의 중 ·단편소설을 대상으로 등장인물이 작품 속에서 어떻게 형상화되고 있으며, 인물유형의 특징이 어떠한지 살펴보았다. 그리고 등장인물을 통해 작가가 어떠한 주제의식을 드러내고 있는지도 고찰해 보았다.
서정인소설의 등장인물은 초기소설에서는 압축적 진술을 통한 ‘거리두기’와 같은 방식으로 비교적 객관적인 태도로 제시되고 있으며, 중기 이후의 소설로 갈수록 ‘구어체 서술’을 통해 작가의식을 나타내는 대변인으로 등장한다. 초기소설의 압축적 진술방식에는 서술의 지연, 정보의 절제, 서술시점의 잦은 교체 등이 있는데 작가는 이러한 서술 방식을 통해 ‘단절된 인간’이라는 문제를 형상화한다. 반면에 중기 이후의 소설에서는 인물들이 판소리 사설체나 요설체 등의 방만한 대화체를 구사하며 어떤 가치도 절대적일 수 없다는 상대주의를 보여주기도 한다. 그러나 이는 독자의 판단과 선택에 맡기기 위해 개입하지 않으려는 태도일 뿐, 작가는 등장인물의 입을 빌려 현실사회의 문제점에 대해서 비판하기도 한다.
한편 서정인소설의 인물들은 우리 사회의 각 계층을 대표하는 전형성을 지니고 있으며, 창조된 인물로서의 개성도 지니고 있다. 서정인소설의 익명성을 띤 인물들은 우리사회의 각 계층과 신분을 보여주는 인물들이지만 한편으로는 삶의 대응방식이 저마다 다른 개성을 지니고 있다는 점에서 현실감이 있는 의식적 ‘사실주의’에 의해 형상화된 인물들이다.
서정인소설의 부조리한 관계를 보여주는 인물들은 자본주의적 근대가 초래한 소외와 물화현상에 문제를 제기하고 있으며 도시의 타락과 정체를 진지하게 다루고 있다. 그들이 맺고 있는 비정상적인 관계나, 물질적인 유대 관계는 현대사회에서 참된 인간관계를 맺는 일이 어려운 일임을 보여준다.
한편 서정인 소설에서는 모성성을 지닌 여성인물들이 많이 등장하는데 이들은 타자에게 동정적이고 온정적인 태도를 취하는 인간다움을 보여주고 있다. 사회적으로 열악한 처지에 있으면서도 따스한 태도로 타자를 배려하는 이들의 모습은 서정인의 휴머니즘을 대변한다.
서정인이 그린 여로형 인물들이 보여주는 여정은 시대의 문제를 보여주며 현실의 삶이 녹록치 않고 현실사회에서 참된 진리를 구하기란 쉽지 않음을 시사한다.
한편 서정인소설의 등장인물들은 작가 의식을 대변하는 인물들로 작품의 주제를 드러낸다. 서정인의 초기소설에서는 주변인을 통해 속악한 삶에 대해 연민의 자세를 취하고 있다. 이들은 모두 사회의 중심부에서 떨어져 있지만 사회에서는 다수를 차지한다는 점에서 대표성을 지닌 인물들이다. 후기소설에서는 작가의 의식을 나이가 많은 지식인들을 통해 전달한다. 이들이 제기하고 있는 현대사회의 문제는 현대인의 생활 전반에 걸친 것으로 이들의 목소리를 통해 현대사회를 작가의 눈으로 진단할 수 있게 한다.
앞으로 서정인소설의 인물유형과 특징을 거시적이면서도 체계적으로 분석하고 이와 연계하여 서정인소설의 서술기법을 비롯하여 인물 형상화 방법을 함께 밝히는 작업이 요구된다.
The characters in Seo Jeong-in's novels have shown a steady change in its imagery up to the novel in the beginning and the novel in the latter part. This is related to a change in author's consciousness, thereby being important. Also, a character type, which was established by author, and even on wh...
The characters in Seo Jeong-in's novels have shown a steady change in its imagery up to the novel in the beginning and the novel in the latter part. This is related to a change in author's consciousness, thereby being important. Also, a character type, which was established by author, and even on which problem the character has the focus of interest, need to be noted as a part of showing the author Seo Jeong-in's theme consciousness.
This study did put the limitation of research subject on Seo Jeong-in's short story and medium-length novel. The reason is because Seo Jeong-in's short story has a merit as saying of revealing one theme compactly through simple narrative structure, and because Seo Jeong-in's medium-length novel is revealed the characters' characteristic as conversation or discourse, thereby being able to be discovered characteristic different from short story. Accordingly, this study examined how the characters are being illustrated in a work and what about the characteristics of a character type targeting Seo Jeong-in's medium-length·short novels. And, it also considered which theme consciousness the author is revealing through characters.
The characters in Seo Jeong-in's novels are being suggested with relatively objective attitude with a method like ‘keeping distance’ through the compressed statement in the early novel. The closer to the novel after the middle period leads to the appearance as spokesperson who shows author's consciousness through 'colloquial description.' In a method of the compressed statement in the early novel, there are the delay of description, the moderation of information, and the frequent replacement in the descriptive point of time. The author embodies a problem called 'discontinued human being' through this descriptive method. On the other hand, in the novels after the middle period, even relativism is shown as saying that any value cannot be absolute while the characters freely use reckless conversational style such as Saseolche or Yoseolche(饒舌體) in Pansori. However, this is just the attitude of trying not to intervene in order to entrust it to a reader's judgment and selection. The author ever criticizes on problems about real society by borrowing the character's mouth.
In the meantime, the characters in Seo Jeong-in's novels have typicality of standing for each class in our society, and have even individuality as the created character. Characters, which have anonymity in Seo Jeong-in's novels, are those that show each class and social standing in our society, but have each different personality in a coping method with life, on the other hand. In this sense, those are characters that were imagined by conscious 'realism' with a sense of reality.
The characters, which show irrational relationship in Seo Jeong-in's novels, are raising problem about alienation and reification phenomenon caused by the capitalist modernity, and are seriously addressing corruption and congestion in a city. The abnormal relationship or the material relationship, which they have, shows that having true human relations in modern society is difficult.
In the meantime, in Seo Jeong-in's novels are appeared many female characters who have motherhood. These people are showing humanity of taking sympathetic and warmhearted attitude toward other person. These people's image of considering other person with warm attitude in the face of being in the socially poor situation speaks for Seo Jeong-in's humanism.
Itinerary, which is shown by characters in a journey type depicted by Seo Jeong-in, shows historical problem, and suggests that obtaining true truth is not easy in the real society in which the real life is tough.
Meanwhile, as the characters in Seo Jeong-in's novels are those of speaking for the author's consciousness, they reveal theme of a work. In Seo Jeong-in's early novels, the attitude of sympathy is being taken toward vulgar life through the marginal men. All of these people are away form the central part of society, but are characters of having representation in a sense of possessing the majority in society. In the late novel, the author's consciousness is delivered through intellects who are old. A problem about modern society that these people raise is what is over the whole life of modern people. Through these people's voice, the modern society comes to be diagnosed with the author's eye.
A work is needed that systematically analyzes macroscopically the types and characteristics of characters in Seo Jeong-in's novels and that clarifies even a method of illustrating character including the descriptive technique in Seo Jeong-in's novels by connecting with this, in the future.
The characters in Seo Jeong-in's novels have shown a steady change in its imagery up to the novel in the beginning and the novel in the latter part. This is related to a change in author's consciousness, thereby being important. Also, a character type, which was established by author, and even on which problem the character has the focus of interest, need to be noted as a part of showing the author Seo Jeong-in's theme consciousness.
This study did put the limitation of research subject on Seo Jeong-in's short story and medium-length novel. The reason is because Seo Jeong-in's short story has a merit as saying of revealing one theme compactly through simple narrative structure, and because Seo Jeong-in's medium-length novel is revealed the characters' characteristic as conversation or discourse, thereby being able to be discovered characteristic different from short story. Accordingly, this study examined how the characters are being illustrated in a work and what about the characteristics of a character type targeting Seo Jeong-in's medium-length·short novels. And, it also considered which theme consciousness the author is revealing through characters.
The characters in Seo Jeong-in's novels are being suggested with relatively objective attitude with a method like ‘keeping distance’ through the compressed statement in the early novel. The closer to the novel after the middle period leads to the appearance as spokesperson who shows author's consciousness through 'colloquial description.' In a method of the compressed statement in the early novel, there are the delay of description, the moderation of information, and the frequent replacement in the descriptive point of time. The author embodies a problem called 'discontinued human being' through this descriptive method. On the other hand, in the novels after the middle period, even relativism is shown as saying that any value cannot be absolute while the characters freely use reckless conversational style such as Saseolche or Yoseolche(饒舌體) in Pansori. However, this is just the attitude of trying not to intervene in order to entrust it to a reader's judgment and selection. The author ever criticizes on problems about real society by borrowing the character's mouth.
In the meantime, the characters in Seo Jeong-in's novels have typicality of standing for each class in our society, and have even individuality as the created character. Characters, which have anonymity in Seo Jeong-in's novels, are those that show each class and social standing in our society, but have each different personality in a coping method with life, on the other hand. In this sense, those are characters that were imagined by conscious 'realism' with a sense of reality.
The characters, which show irrational relationship in Seo Jeong-in's novels, are raising problem about alienation and reification phenomenon caused by the capitalist modernity, and are seriously addressing corruption and congestion in a city. The abnormal relationship or the material relationship, which they have, shows that having true human relations in modern society is difficult.
In the meantime, in Seo Jeong-in's novels are appeared many female characters who have motherhood. These people are showing humanity of taking sympathetic and warmhearted attitude toward other person. These people's image of considering other person with warm attitude in the face of being in the socially poor situation speaks for Seo Jeong-in's humanism.
Itinerary, which is shown by characters in a journey type depicted by Seo Jeong-in, shows historical problem, and suggests that obtaining true truth is not easy in the real society in which the real life is tough.
Meanwhile, as the characters in Seo Jeong-in's novels are those of speaking for the author's consciousness, they reveal theme of a work. In Seo Jeong-in's early novels, the attitude of sympathy is being taken toward vulgar life through the marginal men. All of these people are away form the central part of society, but are characters of having representation in a sense of possessing the majority in society. In the late novel, the author's consciousness is delivered through intellects who are old. A problem about modern society that these people raise is what is over the whole life of modern people. Through these people's voice, the modern society comes to be diagnosed with the author's eye.
A work is needed that systematically analyzes macroscopically the types and characteristics of characters in Seo Jeong-in's novels and that clarifies even a method of illustrating character including the descriptive technique in Seo Jeong-in's novels by connecting with this, in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.