본 연구에서는 언론홍보가 영화마케팅에 어느 정도 영향을 미치는지 알아보기 위해 두 가지 조사를 병행했다. 첫째, 현업에서 언론홍보를 담당하고 있는 마케터들과 기자들을 대상으로 설문조사를 실시해 인식을 조사했다. 둘째, 2009년도 한국영화 개봉작 중 박스오피스 집계자료가 등재돼 있는 64편을 선정해 이들의 기사 노출량과 관객 수를 토대로 한 실증적 연구를 했다. 우선 설문조사를 통해 마케터들과 기자들의 인식 실태를 알아본 결과,...
본 연구에서는 언론홍보가 영화마케팅에 어느 정도 영향을 미치는지 알아보기 위해 두 가지 조사를 병행했다. 첫째, 현업에서 언론홍보를 담당하고 있는 마케터들과 기자들을 대상으로 설문조사를 실시해 인식을 조사했다. 둘째, 2009년도 한국영화 개봉작 중 박스오피스 집계자료가 등재돼 있는 64편을 선정해 이들의 기사 노출량과 관객 수를 토대로 한 실증적 연구를 했다. 우선 설문조사를 통해 마케터들과 기자들의 인식 실태를 알아본 결과, 두 그룹 모두 언론홍보가 영화흥행에 영향을 미친다는 데 공감하고 있음을 알 수 있었다. 64개 작품의 기사 노출 횟수를 중심으로 흥행과의 상관관계를 통계적으로 분석한 결과도 기사 노출량이 영화흥행과 유의미한 상관관계를 지니고 있음을 확인해줬다. 사실 연구 전에는 매체환경이 변화하면서 혹시 뉴스와 언론매체의 가치도 하락하지 않았는지, 언론홍보가 영화흥행에 미치는 영향력도 변화하지 않았는지 의구심을 가졌다. 그러나 언론홍보는 여전히 영화흥행과 유의미한 수준의 상관관계를 지니는 것으로 판명됐다. 따라서 마케터들은 언론홍보의 중요성을 다시 한 번 인식하고, 작품별로 차별화된 컨셉트를 정해 기삿거리가 될 수 있는 아이템을 발굴하는 노력을 기울여야 할 것이다. 흥미를 끌 만한 보도자료와 이벤트의 준비, 이로 인한 기사 노출량 증대가 바로 영화흥행의 첫걸음이다.
본 연구에서는 언론홍보가 영화마케팅에 어느 정도 영향을 미치는지 알아보기 위해 두 가지 조사를 병행했다. 첫째, 현업에서 언론홍보를 담당하고 있는 마케터들과 기자들을 대상으로 설문조사를 실시해 인식을 조사했다. 둘째, 2009년도 한국영화 개봉작 중 박스오피스 집계자료가 등재돼 있는 64편을 선정해 이들의 기사 노출량과 관객 수를 토대로 한 실증적 연구를 했다. 우선 설문조사를 통해 마케터들과 기자들의 인식 실태를 알아본 결과, 두 그룹 모두 언론홍보가 영화흥행에 영향을 미친다는 데 공감하고 있음을 알 수 있었다. 64개 작품의 기사 노출 횟수를 중심으로 흥행과의 상관관계를 통계적으로 분석한 결과도 기사 노출량이 영화흥행과 유의미한 상관관계를 지니고 있음을 확인해줬다. 사실 연구 전에는 매체환경이 변화하면서 혹시 뉴스와 언론매체의 가치도 하락하지 않았는지, 언론홍보가 영화흥행에 미치는 영향력도 변화하지 않았는지 의구심을 가졌다. 그러나 언론홍보는 여전히 영화흥행과 유의미한 수준의 상관관계를 지니는 것으로 판명됐다. 따라서 마케터들은 언론홍보의 중요성을 다시 한 번 인식하고, 작품별로 차별화된 컨셉트를 정해 기삿거리가 될 수 있는 아이템을 발굴하는 노력을 기울여야 할 것이다. 흥미를 끌 만한 보도자료와 이벤트의 준비, 이로 인한 기사 노출량 증대가 바로 영화흥행의 첫걸음이다.
The purpose of this study is to check how much the 'publicity' affects the film marketing. With carrying out a survey targeting reporters and 'publicity' marketers, a case study on the correlation between the news exposure and the box office success was also proceeded(64 movies were selected amo...
The purpose of this study is to check how much the 'publicity' affects the film marketing. With carrying out a survey targeting reporters and 'publicity' marketers, a case study on the correlation between the news exposure and the box office success was also proceeded(64 movies were selected among all movies released in 2009 as samples). The result of the survey tells that both group, reporters and marketers, agree that 'publicity' affects the box office success considerably. The result of the case study also proves the effectiveness of the 'publicity' on the box office success. Before conducting this survey there was a doubt that as media environment has changed, the value of media might decrease, and the influence of 'press promotion' to the box office success also decreased. But this survey found that there was a positive correlation between 'publicity' and the box office success. Therefore, marketers should realize the importance of the 'publicity', and try harder to discover 'issue making items' with unique concepts. Interesting press releases and events will lead to the news exposure, and this is the first step toward the box office success.
The purpose of this study is to check how much the 'publicity' affects the film marketing. With carrying out a survey targeting reporters and 'publicity' marketers, a case study on the correlation between the news exposure and the box office success was also proceeded(64 movies were selected among all movies released in 2009 as samples). The result of the survey tells that both group, reporters and marketers, agree that 'publicity' affects the box office success considerably. The result of the case study also proves the effectiveness of the 'publicity' on the box office success. Before conducting this survey there was a doubt that as media environment has changed, the value of media might decrease, and the influence of 'press promotion' to the box office success also decreased. But this survey found that there was a positive correlation between 'publicity' and the box office success. Therefore, marketers should realize the importance of the 'publicity', and try harder to discover 'issue making items' with unique concepts. Interesting press releases and events will lead to the news exposure, and this is the first step toward the box office success.
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